دانش‌آموزان برای پدافند غیرعامل تربیت شوند

تهران - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: دانش آموزان باید از امروز از نظر ذهنی برای آموزش و انجام پدافند غیرعامل تربیت شوند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کریمیان امروز در اختتامیه نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی دفاعی کشور در مرکز آموزشی اندیشه افزود: نگاه و زندگی خردمندانه و مبتنی بر عقل و عقلانیت ایجاب می کند تا از گذشته درس بگیریم و به آینده نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از تجربه گذشته و آینده نگری از ویژگی‌های خردمندان است، گفت: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید به مطالعه تاریخ معاصر دارند، در این ۴۴ سال حضور پرخیر جمهوری اسلامی، دشمنی استکبار جهانی بیشتر شده است چرا که دست استکبار از منابع کشور قطع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: باید به دلیل این ویژگی داشتن منابع، دورنمایی از آینده داشته باشیم و از گذشته درس بگیریم ، در این راستا باید به صورت دقیق به موضوع دفاع بپردازیم و بواسطه دروس آموزش و پرورش فرهنگ دفاع را در جوانان نهادینه کنیم.

کریمیان یادآور شد: شاید ابزارهای نظامی به تنهایی برای دفاع کافی نباشد، نیروی انسانی باید روحی و روانی آمادگی دفاع را داشته باشد.

وی افزود: باید ضمن ارائه آموزش انفرادی به نوجوانان، از منظر پدافند غیر عامل هم به آموزش آنها بپردازیم، آمایش سرزمینی و مطالعه اگر قرار است که شکل گیرد، پدافند غیر عامل باید آموزش داده شود که از اصلی‌ترین اصول حکمرانی و زندگی اجتماعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: ایران از نظر ویژگی‌های سرزمینی همواره مورد هجوم دشمن خواهد بود، امروز در چهارراه جهانی قرار و امتیازات ویژه سرزمینی داریم بنابراین باید باعث پیوست نسل امروز با نسل دفاع مقدس شویم و این امر در کلاس درس ممکن است.

کریمیان گفت: آموزش و پرورش، سپاه پاسداران دوم است و باید برای صیانت از کشور شانه به شانه سپاه حرکت کنیم.

همچنین مجتبی باستان رییس سازمان بسیج دانش آموزی در این مراسم اظهار کرد: این درس آمادگی دفاعی چند سال است که تدریس می‌شود که امیدوارم این برنامه سال آینده به صورت جشنواره باشد.

وی افزود: هم اندیشی و استفاده از ظرفیت فکری در بحث اصلاح کتب آمادگی دفاعی باید مورد استفاده قرار گیرد و البته این کتاب نیاز به اصلاح دارد چرا که کتابی که برای پسران در نظر گرفته شده برای دختران هم همان تدریس می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه کمی و کیفی درس آمادگی دفاعی گفت: درس آمادگی دفاعی ظرفیت مهمی برای جهاد تبیین، امیدآفرینی، مهارت افزایی و مشارکت پذیری است.

باستان ادامه داد: سند راهبردی بالا دستی برای اهداف درس آمادگی دفاعی تدوین شده است، با کمک معلمان به دنبال کیفی بخشی این درس هستیم تا چند درس را اضافه کنیم که تولیداتی در این خصوص باشد.

وی افزود: برگزاری اردوهای توانمندسازی برای معلمان آمادگی دفاعی از جمله اقدامات است، ۲ میلیون دانش آموز با ۲۸ هزار معلم مشغول آموزش این درس هستند که باید به صورت عملی به درستی فراگرفته شود.

۱۵۰ هزار دانش آموز از سازمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ هزار دانش آموز از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کرده اند، گفت: بسیج دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش چند برنامه اصلی را تدارک دیده که اردوهای راهیان نور نخستین برنامه‌ای است که از مهرماه آغاز شده است.

باستان با بیان اینکه اردوهای راهیان نور تا چهارم، پنجم فرودین ماه ادامه دارد، افزود: پیش بینی ما این است که به عدد اعزام ۲۰۰ هزار دانش آموز برسیم.

رییس سازمان بسیج دانش آموزی ادامه داد: راهیان نور دستاوردهای بسیار خوبی داشته و شور و شعف خاصی را در دانش آموزان شاهد هستیم که یک علت آن راویانی هستند که در کنار دانش آموزان اعزام شده‌اند، در واقع نگاه آنها جهاد تبیین و معرفی دستاوردها و پیشرفت ها در حین اردو است.

بررسی محتوای آموزشی و برنامه‌ریزی آمادگی دفاعی مورد تاکید است
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه محتوای آموزشی و برنامه ریزی درسی آمادگی دفاعی به صورت مستمر مورد تاکید قرار گیرد، ظهار کرد: دانش آموزان امروز به عنوان آینده سازان کشور مسوولیت سنگینی را به عهده دارند چرا که اداره و خدمت به کشور در بخش‌های مختلف را به عهده دارند.

وی افزود: دانش آموزان باید بدانند چه مسوولیتی به آنها سپرده شده است، گذشته، امروز و آینده کشور را باید درک و آگاهی کسب کنند، این آگاهی در آموزش و پرورش محقق می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این کشور با مخاطرات بسیاری مواجه بود و افتخارات بسیاری کسب کرده است و امروز دشمنی دشمنان اسلام به دلیل پیشرفت انقلاب اسلامی است که قصد تخریب دارند اما به همت نوجوانان این موضوع هم اداره خواهد شد.

کاظمی عنوان کرد: وجود شهدای دانش آموز و علمی یکی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد به آن پرداخته شود، شهید فهمیده، شهید حججی و شهید تهرانی و سایر شهیدان ما ضرورت جهاد تبیین را نمود بیشتری خواهند داد.

وی افزود: درس آمادگی دفاعی مصداق و نمونه بارز جهاد تبیین است که مهارت‌های مختلف به دانش آموزان آموزش داده می‌شود، محتوای این درس باید نهادینه و منجر به رفتار شود در این راستا سند تحول بنیادین به صورت ویژه در آموزش درس آمادگی دفاعی مورد تاکید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله خانواده اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: آموزش و پرورش به طور مستقیم با این نهاد در ارتباط است، آمادگی دفاعی می‌تواند این ارتباط را بیشتر کند بنابراین این درس برای ما در آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تدریس درس آمادگی دفاعی شرکای مختلفی داریم، افزود: نیروهای مسلح، سپاه و بسیج هستند و جادارد از پشتیبانی آنها در تامین نیروی انسانی متخصص و توان افزایی مربیان و معلمان این درس قدردانی کنم.

وی افزود: نیروهای جوان و باانگیزه ای در این نهادها هستند که می‌توانند در آموزش باکیفیت تر این درس کمک مضاعفی داشته باشند، این درخواست را داریم که مورد ذیل را به عنوان یکی از موضوعات قابل پیگیری مدنظر داشته باشند، همچنین برخی موارد دیگر از جمله معافیت دوماهه خدمت سربازی دانش آموزانی که این درس را با موفقیت گذرانده اند دنبال کنند که دانش آموزان ما بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

اولویت جذب نیروی انسانی برای متوسطه اول و هنرستان‌هاست
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: اولویت در جذب نیروی انسانی در دوره متوسطه اول است و پس از آن هم در دوره دوم متوسطه آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش را مد نظر داریم.

کاظمی اظهار کرد: با توجه به تغییرات در جمعیت دانش آموزی که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده بود و رشد جمعیتی که در دوره ابتدایی داشتیم، طبیعتا این رشد جمعیت از سال گذشته از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه شد.

وی افزود: باید برای این موضوع پیش بینی داشته باشیم که در سال‌های آینده با مشکل و کمبود نیروی انسانی مواجه نشویم، در این راستا یک تحلیلی از وضعیت موالید از دانش آموزان آینده‌ای که امسال متولد می‌شوند تا دانش آموزانی که در حال حاضر از پایه اول تا ششم ابتدایی مشغول تحصیل هستند، گرفته‌ایم که این‌ افراد پس از تحصیل در دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می‌شوند، بنابراین می‌توانیم وضعیت را تا ۱۰ سال آینده پیش بینی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بی شک نیازمند جذب نیروی انسانی خواهیم بود که بخشی از طریق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان انجام می‌شود اما ضرورت دارد که ما بخشی از کمبود نیروی انسانی را از طریق ماده ۲۸(آزمون استخدامی) جبران کنیم.

کاظمی افزود: این نیاز سنجی صورت گرفته و مجوزهای لازم از سازمان امور اداری و استخدامی دریافت شده است که در بهار و تابستان نسبت به جذب نیروی انسانی و دوره‌های توانمندسازی اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اولویت در جذب نیروی انسانی در دوره متوسطه اول است، گفت: پس از آن هم در دوره دوم متوسطه آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش را مد نظر داریم چرا که افزایش سهم در این حوزه خواهیم داشت و لازم است که پیش بینی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را داشته باشیم.

وی درباره جذب نخبگان سایر دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این به عنوان یکی از شیوه‌های جذب در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مطرح است و به عنوان یکی از روش‌های کمک کننده به جذب می‌توان دانست اما شیوه آزمون همان ماده ۲۸ است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره ایجاد رشته‌های جدید اظهار کرد: رشته‌های مختلفی که در دوره متوسطه دوم در آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش تعریف می‌شود، به عنوان رویکرد و محتوای برنامه درسی نه به عنوان رشته مجزا مطرح است اما اگر ضرورت پیدا کند، نیاز سنجی برای ایجاد رشته صورت خواهد گرفت.

امور فرآیند هدایت تحصیلی در معاونت متوسطه آموزش و پرورش دنبال می‌شود
مدیرکل آموزش متوسطه اول در این مراسم گفت: فرآیند هدایت تحصیلی از معاونت پرورشی و فرهنگی به معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش می‌رود.

حمید یزدانی درباره هدایت تحصیلی اظهار کرد: معلمان ۳۰ ساعت از این آموزش‌ها را با دانش‌آموزان دارند و مشاوران حداقل زمان را با دانش‌آموزان ارتباط دارند، پس یک معلم ریاضی توانایی دانش‌آموزان را بهتر می‌تواند متوجه شود که به کدام شاخه برود.

وی افزود: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و بررسی‌های همه جانبه را انجام دادند و در روزهای آتی این اتفاق پیش آید و بتوانیم هدایت تحصیلی را با مشارکت معلمان در دوره متوسطه اول پیگیری کنیم. کل این مسؤولیتی معاونت پرورشی به دفتر متوسطه اول واگذار خواهد شد و در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

مدیر کل آموزش متوسطه اول وزارت یادآور شد: ما سه مأموریت هویت یابی، استعداد یابی و هدایت تحصیلی را داریم، تمام رشته‌های فنی و حرفه‌ای را به صورت اینفوگرافی در آوردیم، موشن گرافی های بسیار فاخری تهیه کردیم و آموزش‌های بسیار مبسوط برای معلمان داریم.

وی همچنین با اشاره به تعطیلات مدارس اظهار کرد: در بحث کرونا با شرایطی مواجه شدیم که دانش‌آموزان به کلاس نیایند. مسؤولان وقت تلاش کردند و سامانه شاد ایجاد شد و معلمان پای کار آمدند که باید آنها را مدافع آموزش بنامیم.

وی افزود: اکنون در پلتفرم تمام موضوعات درسی سامان پیدا کرده است، معلمان هم در حال حاضر نباید فکر کنند که باید روی کتاب متمرکز شوند و باید از روش‌های مختلف مانند مهندسی معکوس استفاده کنیم . کتاب را به واسطه فیلم‌های آموزشی در منزل ارایه کنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha