از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

تهران-ایرنا- سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران، بازی غرب با کارت سوخته پهپادهای ایرانی، اختلاف اپوزیسیون ترکیه برای معرفی نامزدمشترک انتخاباتی، اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو و فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری تجارعمانی درفارس؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**وعده صادق؛ سرمایه‌گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از فراهم شدن هفت مورد سرمایه گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مازندران خبر داد.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

حسن خیریانپور روز یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال استان در ساری افزود: با برگزار شدن هفت همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه گذاری در مازندران، زمینه ورود سرمایه گذاران جدید به این دیار فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال در جذب سرمایه گذار خارجی اقدامات خوبی در حال انجام بوده که تاکنون زمینه هفت مورد سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری ۴۱ میلیون یورویی در استان فراهم شده است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده است، اضافه کرد: تاکنون در هفت ناحیه، همایش سرمایه‌گذاری برگزار و مقرر است همایش بزرگ فرصت های سرمایه گذاری مازندران با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، بهار سال آینده برگزار شود.

معاون استاندار با اشاره به توسعه اشتغال دانش بنیان و تقویت طرح‌های اشتغال زایی در مازندران، اضافه کرد: تاکنون ۹۶ درصد سهمیه ۵۳ هزار نفری اشتغال مازندران تاکنون محقق شده و باید تا پایان سال این شاخص با میزان ۱۰۰ درصد در سامانه رصد اشتغال مازندران ثبت شود.

خیریانپور با اشاره به اینکه برگزاری همایش های سرمایه گذاری در استان زمینه ورود و تقاضای سرمایه گذاری در مازندران را افزایش داده است، گفت: تا پایان امسال قصد داریم در حوزه سرمایه گذاری و جذب اشتغال از این حوزه گام های اساسی‌تری برداریم.

خیریانپور ادامه داد: در حوزه مردمی سازی یارانه ها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی و شیلات، مازندران رتبه سوم کشور را کسب کرده و باید این شاخص به رتبه نخست کشور تبدیل شود.

https://irna.ir/xjLR۴Q

**رئیس سیا: ایران تصمیمی برای برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس این کشور اعلام کرد که ایران تصمیمی برای برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارند؟ گفت، تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد اما دو پایه این ابزار ، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌ است.

بیل برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در این راستا، کشورهای اروپایی و آمریکا در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه اظهار داشته است: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آن‌ها موضوع جدیدی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم که این غنی سازی نبود بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آن‌ها حالا مدعی شده اند که این ذره را دیده اند و مدعی مشاهده آن شده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند این یک موضوع طبیعی است. برای مثال زمانی که ما غنی سازی ۵ درصدی انجام می‌دهیم ۱۱ ذره در آن مشاهده می‌شود. زمانی که غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم ۵۷ ذره در آن دیده می‌شود. ما مواردی در گذشته از گزارش دهی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوعی طبیعی است. این موضوع باید حل و فصل شود. چرا؟ چون این یک رویداد طبیعی در مقوله غنی سازی است. برای مثال شما به دستگاه غنی سازی خوراک با غنای ۵ درصد را می‌دهید و ماده با غنای ۲۰ درصد دریافت می‌کنید. این دستگاه‌ها به سرعت می‌چرخند.

متهم کردن چین به برنامه ریزی برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین

رئیس سیا همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، چین را متهم به برنامه‌ ریزی برای کمک نظامی به روسیه و مقامات کرملین را متهم به انجام اشتباهات کرد و مدعی شد آمریکا مطمئن است چین در حال بررسی ابعاد ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به روسیه برای کمک به نیروهای آن در عملیات نظامی ویژه است.

بیل برنز در عین حال افزود که چین در این باره تصمیم نهایی نگرفته و واشنگتن امیدوار است بتواند پکن را از انجام این "قمار بسیار خطرناک و غیرعقلانی" بازدارد.

رئیس سیا همچنین درباره احتمال حمله نظامی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تایوان گفت که شی هنوز تصمیمی در مورد حمله به تایوان نگرفته است.

این در حالی است که این مقام ارشد اطلاعاتی دولت بایدن پیش از این در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا خواند و گفت که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

به گفته وی، فناوری‌های نوین اصلی‌ترین عرصه رقابت با چین است و این موضوع، عامل اصلی تعیین ‌کننده در آینده ما به عنوان یک سازمان اطلاعاتی خواهد بود.

https://irna.ir/xjLQSg

**اعلام جزییات کنفرانس العقبه و شرکت کنندگان/ رژیم صهیونیستی چه می خواهد؟

رسانه های صهیونیستی شنبه شب با فاش کردن ماهیت شخصیت های این رژیم که قرار است امروز یکشنبه در کنفرانس العقبه شرکت کنند، به تشریح اهداف آن پرداختند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

باراک راوید خبرنگار پایگاه خبری "واللا" در این باره افزود که "رونین بار" رئیس شاباک (رئیس امنیت داخلی)، "تساحی هنگبی" مشاور امنیت ملی، "رونین لیوی" مدیر کل وزارت امورخارجه، "غسان علیان" هماهنگ کننده عملیات کابینه و "درور شالوم" رئیس شاخه سیاسی امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

در همین راستا، یک مقام سیاسی صهیونیست به کانال ۱۲ این رژیم گفت که کنفرانس فوری و اضطراری العقبه به بررسی توان تشکیلات خودگردان فلسطین برای مسؤولیت پذیری نسبت به مناطقی چون جنین خواهد پرداخت که مدتی است از سلطه آن خارج شده است.

این مقام صهیونیستی اقرار کرد که هیچ گونه امکانی برای توقف یورش به شهرهای فلسطینی وجود ندارد.

این شبکه صهیونیستی ادعا کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از ماه [مبارک] رمضان و در تلاش برای آرام کردن تنش ها، درخواست مسلح شدن نیروهای خود در کرانه باختری را مطرح خواهد کرد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که "ماجد فرج رئیس اداره اطلاعات، حسین الشیخ وزیر فلسطینی و عباس مجدی الخالدی" مشاور رئیس تشکیلات خودگردان در کنفرانس العبه از سوی تشکیلات شرکت خواهند کرد.

این شبکه خبری همچنین گزارش داد که از طرف آمریکا نیز "برت مگ کورگ" مشاور خاورمیانه جوبایدن رئیس جمهوری و باربارا لیف مشاور خاورمیانه وزیر امورخارجه ایالات متحده به همراه مقامات اردن و مصر شرکت خواهند کرد.

یک مقام بلندپایه دیگر صهیونیستی نیز که خواست نامش فاش نشود به رادیو این رژیم گفت که هدف از کنفرانس امنیتی العقبه تقویت اعتماد برای فعالیت با یکدیگر در جهت آرام کردن اوضاع و جلوگیری از وقوع هرگونه تشدید تنشی در طول ماه مبارک رمضان است.

شبکه عبری زبان "کان" نیز در این باره گزارش داد که پبش بینی می شود که اسرائیل خواستار کاهش ورود به مناطق "آ" به ویژه نابلس و جنین شود.

این کنفرانس در حالی برگزار خواهد شد که گروه های مختلف فلسطینی حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در آن را محکوم و مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند.

این گروه ها همچنین از تشکیلات خودگردان خواستند که از تصمیم خود برای حضور در کنفرانس العقبه صرف نظر کرده و بار دیگر هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را شروع نکند.

این نشست قرار است که امروز یکشنبه با حضور نمایندگانی از آمریکا، مصر، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برگزار شود.

https://irna.ir/xjLQRD

**رئیس سرویس امنیت روسیه: بازنگری در روابط با غرب آغاز شد

الکساندر بورتنیکوف رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) گفت که تعلیق مشارکت مسکو در معاهده استارت جدید با آمریکا بخشی از فرایند بازنگری روسیه در روابط راهبردی و ژئوپولیتیک با غرب است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

بورتنیکوف شنبه شب با اشاره به سخنرانی هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مجمع فدرال این کشور گفت: روند بازنگری در روابط ژئوپولیتیک و راهبردی آغاز شده است.

پوتین سه‌شنبه گفت که مسکو از پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا (استارت جدید) خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد. او به غرب هشدار داد که ممکن است روسیه آزمایش‌های هسته‌ای را دوباره شروع کند.

وی همچنین اعلام کرد که با صدور فرمانی سازمانه‌های راهبردی زمینی جدید را به حالت آماده‌باش رزمی درآورده است.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند یعنی حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ امضا شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت جدید روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ تمام شد. قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس این معاهده گفت‌وگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شده بود.

روسیه پیش از آغاز دیدارها در قاهره اعلام کرده بود به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

https://irna.ir/xjLQRG

**گروه‌های مقاومت فلسطین: العقبه، نشستی که از پیش شکست خورده است

گروه های مقاومت فلسطین حاضر در جنین شنبه شب ضمن محکوم کردن تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای مشارکت در نشست «العقبه» اردن، آن را یک نشست سیاسی و امنیتی شکست خورده خواندند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

این گروه‌ها در یک نشست خبری اعلام کردند که در این نشست که با نظارت آمریکا برگزار می شود، تشکیلات خودگردان بار دیگر فریب واشنگتن را خورد.

این گروه ها اعلام کردند:تشکیلات خودگردان بهتر بود که در این مرحله به سمت، اتحاد ملی و اتحاد مبارزاتی در میدان جنگ حرکت کند، چرا که این نشست در سایه گسترش شهرکسازی‌ها و کشتار صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین برگزار خواهد شد.

در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت با اشاره به این که، این نشست به سود ملت ما نیست، بلکه یک خدمت رایگان به رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: به جای توافق امنیتی با اسرائیل، تشکیلات خودگردان به سمت اتحاد ملی پیش رود.

یک مقام سیاسی صهیونیست به کانال ۱۲ این رژیم گفت که کنفرانس فوری و اضطراری العقبه به بررسی توان تشکیلات خودگردان فلسطین برای مسؤولیت پذیری نسبت به مناطقی چون جنین خواهد پرداخت که مدتی است از سلطه آن خارج شده است.

یک مقام بلندپایه دیگر صهیونیستی نیز که خواست نامش فاش نشود به رادیوی این رژیم گفت که هدف از کنفرانس امنیتی العقبه تقویت اعتماد برای فعالیت با یکدیگر در جهت آرام کردن اوضاع و جلوگیری از وقوع هرگونه تشدید تنشی در طول ماه مبارک رمضان است.

شبکه عبری زبان "کان" نیز در این باره گزارش داد که پبش بینی می شود که اسرائیل خواستار کاهش ورود به مناطق "آ" به ویژه نابلس و جنین شود.

این نشست قرار است که امروز یکشنبه با حضور نمایندگانی از آمریکا، مصر، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برگزار شود.

https://irna.ir/xjLQRH

**زلزله ۶.۵ ریشتری پاپوا گینه نو را لرزاند

مرکز زمین‌شناسی آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد که زلزله‌ای به قدرت ۶.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین " ریشتر" پاپوا گینه نو در منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام را لرزاند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

این زلزله در عمق ۶۵ کیلومتر زمین رخ داد و هنوز گزارشی در مورد خسارات احتمالی و وقوع سونامی منتشر نشده است.

پاپوا گینه نو در منطقه «حلقه آتش» واقع شده که همواره زلزله‌های قدرتمندی را تجربه می‌کند.

پاپوا گینه نو کشوری مشترک المنافع است که در اقیانوس آرام، قارهٔ اقیانوسیه و گینه نو قرار دارد. پایتخت آن بندر مورسبی است که در ساحل جنوب شرق کشور واقع شده‌است. منطقه پاپوا گینه نو از سال ۱۹۰۶ تحت سلطه استرالیا اداره می‌شد. در فاصله سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ به اشغال ژاپن درآمد اما پس از جنگ دوباره به استرالیا پیوست.

در سال ۱۹۷۵ رسماً استقلال خود را از استرالیا به دست آورد. بسیاری از جزایر این کشور ارتباطی با دیگر جزیره‌ها ندارند.

https://irna.ir/xjLQRR

**عربی الجدید: انگلیس در نشست العقبه اردن شرکت می‌کند
نماینده وزارت خارجه انگلیس در نشست العقبه که قرار است، امروز (یکشنبه ) در اردن برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

"استیون هیکی (۴۳) که مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امورخارجه انگلیس، مسلط به زبان عربی است و حدود ۲۰ سال در کشورهای عربی مانند مصر، سوریه، عراق و لیبی کار کرده است، نماینده لندن در نشست العقبه خواهد بود.

این گزارش می افزاید که در کنار "ماجد فرج" رئیس اداره اطلاعات و حسین الشیخ وزیر فلسطینی و عباس مجدی الخالدی" مشاور رئیس تشکیلات خودگردان در کنفرانس العقبه، "نبیل ابوردینه" عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان نیز به دستور محمودعباس به هیأت فلسطینی اضافه شده است.

از سوی رژیم صهیونیستی نیز "رونین بار" رئیس شاباک (رئیس امنیت داخلی)، "تساحی هنگبی" مشاور امنیت ملی، "رونین لیوی" مدیر کل وزارت امورخارجه، "غسان علیان" هماهنگ کننده عملیات کابینه و "درور شالوم" رئیس شاخه سیاسی امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

هنگبی از رهبران حزب لیکود و از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو است که رسانه‌های اسرائیلی چند روز پیش گزارش دادند که نتانیاهو وی را مسؤول ارتباط با فلسطینی‌ها قرار داده است، به طوری که براساس این گزارش وی و حسین الشیخ در چند ماهه گذشته چندین دیدار پنهانی داشته‌اند.

لیوی نیز که ماه گذشته در وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی منصوب شد، نقش کلیدی در توافقات عادی سازی روابط با کشورهای عربی را بازی کرده است که به صورت مخفیانه فعالیت داشته و نامی از وی اعلام نمی‌شده است.

وی با نام مستعار "ماعوز" در دستگاه شاباک به عنوان یک افسر فعالیت داشته و مسلط به زبان عربی است.

براساس این گزارش از طرف آمریکا نیز "برت مگ کورگ" مشاور خاورمیانه جوبایدن رئیس جمهوری و باربارا لیف مشاور خاورمیانه وزیر امورخارجه ایالات متحده به همراه مقامات اردن و مصر شرکت خواهند کرد.

این نشست درحالی امروز یکشنبه در اردن با حضور مقامات صهیونیست، ایالات متحده، مصر انگلیس و کشور میزبان برگزار خواهد شد که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت با اشاره به اینکه، این نشست به سود ملت ما نیست، بلکه یک خدمت رایگان به رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: به جای توافق امنیتی با اسرائیل، تشکیلات خودگردان به سمت اتحاد ملی پیش رود.

https://irna.ir/xjLQRY

**مقام روسی : تحریم های اروپا خط بطلان بر دیپلماسی و حقوق بشر است

تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا خط بطلان بر دیپلماسی و حقوق بشر است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

موسکالکوا که در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد ، افزود: این اقدامات ( تحریم) ناقض اعلامیه جهانی و سایر قوانین حقوقی بین المللی در مورد حقوق بشر است. آنها هم از گفت وگوی دموکراتیک و هم دیپلماسی حقوق بشری که به ما اجازه می دهد واقعاً به مردم کمک کنیم، عبور می کنند.

اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۲۱ فرد و نهاد روسی را در فهرست تحریم قرار داده و این نهاد در دهمین بسته تحریمی ۸۷ شهروند و ۳۴ را در فهرست سیاه قرار داده است.

موسکالکوف گفت: اعمال تحریم ها علیه نهاد کمیسر حقوق بشر فدراسیون روسیه شاهد دیگری بر ناتوانی آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا در حل مناقشه و علاقه آنها به تشدید درگیری است.

وی خاطرنشان کرد که تحریم های اقتصادی علیه روسیه که با هدف کاهش سطح زندگی روس ها، ایجاد هرج و مرج و اعتراض در این کشور انجام می شود، هیچ تاثیری نداشته است.

کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه ادامه داد: برای مثال تحریم ها با هدف ممنوعیت فرهنگ روسیه، نشان دادن دستاوردهای روسیه در زمینه ورزش، علم و آموزش، و فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاری که "به انتقال اطلاعات موثق به مردم در غرب در مورد نسل کشی ساکنان دونتسک و DPR و لوهانسک کمک می کرد ، به نتیجه نرسید.

وی اظهار کرد : اتحادیه اروپا از حقیقت در مورد نسل کشی طولانی مدت ساکنان دونباس و کریمه ، شکنجه و تحقیر نظامیان روسی، سرنوشت پنج میلیون نفری که از بمباران و گلوله باران اوکراین به روسیه گریخته اند، دور شده است. بنابراین، آنها هر کاری که ممکن است انجام می دهند تا از شنیده شدن حقیقت به شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از بسته دهم تحریم‌ها علیه روسیه، والری فادیف، رئیس کمیته حقوق بشر، لئونید روشال، جراح، یوگنی پریماکوف، معاون رئیس دولت منطقه مسکو، ویاچسلاو دوخین، کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه و ۸۲ نفر دیگر را در فهرست سیاه قرار داده است.

https://irna.ir/xjLQS۹

**حماس: هدف نشست العقبه، شکستن اتحاد و سرکوب مقاومت ملت فلسطین بدست خودشان است
یک مقام بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شنبه شب گفت که هدف نشست العقبه در اردن، شکستن اتحاد و سرکوب مقاومت ملت فلسطین بدست خودشان است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

"باسم نعیم" رئیس اداره سیاسی و روابط خارجی جنبش حماس در غزه در این باره گفت که هدف اعلام شده از این نشست، یافتن چگونگی کنترل تنش‌ها و خشونت‌ها در اراضی فلسطینی است، در واقع هدف حقیقی آن، یافتن راهی برای اجرای طرح امنیتی آمریکا و به دست خود فلسطینی‌ها برای سرکوب مقاومت ملت فلسطین و مهار امیدهای این ملت برای رسیدن به آزادی و استقلال است.

وی تأکید کرد: به رهبران تشکیلات خودگردان می گوییم که تمام طرح های امنیتی پیشین آمریکایی‌ها در سرکوب اراده ملت فلسطین به همراه مقاومت و رهایی آنها از اشغالگری شکست خورده است، همچنان که طرح‌های واشنگتن نمی تواند مانع از حمایت از شما در برابر خشم مردم شود.

نعیم اظهار کرد: با وجود آن که طرح‌های سیاسی و اعتماد شما به نیروهای خارجی برای تحقق اهداف ملی فلسطین شکست خورده است، اما شما اصرار دارید، همچنان در سمت نادرست تاریخ بایستید و به خود بقبولانید که ابزاری در راه طرح‌های اشغالگران صهیونیست باشید.

وی بر ضرورت انصراف تشکیلات خودگردان فلسطین برای نشست العقبه تأکید کرد: سرکار آمدن حکومت راستگرای فاشیست صهیونیست باید فرصتی راهبردی برای منزوی کردن تل آویو و محاصره آن و از میان بردن آن باشد.

نشست العقبه درحالی امروز یکشنبه در اردن با حضور مقامات صهیونیست، ایالات متحده، مصر و کشور میزبان برگزار خواهد شد که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت با اشاره به این که، این نشست به سود ملت ما نیست، بلکه یک خدمت بی مزدو مواجب به رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: به جای توافق امنیتی با اسرائیل، تشکیلات خودگردان به سمت اتحاد ملی پیش رود.

https://irna.ir/xjLQRX

**روسیه : غرب برای تصویب قطعنامه ضد روسی کشورها را تحت فشار قرار داد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که غرب، کشورهای در حال توسعه را در حاشیه سازمان ملل تحت فشار قرار داد تا در مجمع عمومی قطعنامه ضد روسی در مورد اوکراین را تصویب کنند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

پولیانسکی در ششم اسفند در کانال تلگرام خود خاطرنشان کرد، کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل با یکدیگر رقابت می‌کنند و از غربی‌ها شکایت می‌کنند و از ما می‌خواهند که ناراحت نشویم و خود را در موقعیت قرار دهیم.

پولیانسکی ادامه داد: شعار یکنواخت غرب در نشست به مناسبت سالگرد آغاز عملیات ویژه نظامی تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود اما خاطره‌انگیز نبود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۳ فوریه طی نشست ویژه ای که به اوکراین اختصاص داشت، قطعنامه ای ضد روسیه در سالگرد عملیات ویژه نظامی تصویب کرد.

۱۴۱ کشور به این قطع نامه رای مثبت دادند، ۷ کشور رای (روسیه، بلاروس، کره شمالی، مالی، نیکاراگوئه، سوریه و اریتره)رای منفی و ۳۲ کشور رای ممتنع دادند.

https://irna.ir/xjLQSf

**رئیس جمهوری دونتسک : اوکراین به میدان تمرین ناتو تبدیل شده است

دنیس پوشیلین، رئیس موقت جمهوری خلق دونتسک گفت که غرب با ارسال محموله های بزرگ تسلیحات سنگین و دوربرد، اوکراین را به میدان تمرین ناتو تبدیل کرده است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

پوشیلین افزود: ما می بینیم که چگونه اوکراین به یک مرکز آموزشی ناتو برای تمرین خونین ترین سناریوهای نظامی تبدیل شده است، چگونه غرب روز به روز از خطوط قرمز خود عبور می کند و با تامین سلاح های سنگین تر و دوربردتر به کی یف موافقت می کند."

وی اضافه کرد که غرب برای کی یف وظیفه تعیین کرده است تا شهرهای جمهوری خلق دونتسک را از روی زمین محو کند.

سرپرست جمهوری دونتسک گفت: "در همان ابتدای عملیات ویژه نظامی، ما فقط یک چیز را دست کم گرفتیم و آن این که بدبینی دشمن، آمادگی آنان برای انجام هر گونه فداکاری برای دستیابی به اهداف تحمیل شده توسط شرکای غربی."

به گفته وی، جمهوری دونتسک متقاعد شده است که دشمن از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

پوشیلین همچنین تاکید کرد که تجربه توافقنامه های مینسک فقدان هنجارها و قوانین بین المللی را نشان می دهد.

کی یف به طور سیستماتیک با درخواست و تقاضا برای تامین دوربردترین تسلیحات به کشورهای غربی روی می آورد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هفته گذشته در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ، گفت که بریتانیا "اولین کشوری خواهد بود که تسلیحات دوربرد را به اوکراین منتقل می کند."

وی اذعان کرد که کی یف می تواند از آنها برای وادار کردن نیروهای روسیه به ترک مناطق از دست رفته توسط اوکراین از جمله کریمه استفاده کند. در عین حال سوناک مشخص نکرد که از چه نوع سلاح هایی صحبت می کند.

https://irna.ir/xjLQSn

**بازی غرب با کارت سوخته پهپادهای ایرانی

ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است بخشی از پازل معماران این نبرد در اتاق فکر غرب است که سودهای کلان شرکت‌های تسلیحاتی را به تداوم جنگ پیوند زده‌ و هر از گاهی نیاز به شعله‌ورتر کردن آتش‌ درگیری‌ها، به بهانه‌های مختلف دارند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

اتحادیه اروپا به عنوان سومین تامین کننده اصلی تسلیحات اوکراین، روز شنبه دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را به مناسبت نخستین سالگرد جنگ در اوکراین اعلام کرد. در این بسته علاوه بر شخصیت‌ها و نهادهای روس، ۷ نهاد ایرانی نیز که ادعا شده در تولید و ارسال پهپاد به روسیه همکاری دارند به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که ارتباط مستقیم میان شرکت‌های ایرانی تولید کننده پهپاد با مجتمع‌های صنعتی و نظامی روسیه خطر بزرگی بشمار می‌رود، «نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، شرکت‌ها «اوج پرواز ما دو نفر»، «پرآور پارس»، «صنایع هوایی قدس» و «صنایع هوایی شاهد» را تحریم کرده است.

ادعای اتحادیه اروپا در مورد پهپادهای ایرانی و تحریم‌های وضع شده درحالیست که جمهوری اسلامی بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است.

اما این روزها روایت‌های جدیدی از سوی مقامات غربی درباره جنگ اوکراین شنیده می‌شود. به رویدادی که اینک یک سال از آغاز آن، با تشویق رهبران غربی و تحریک اوکراین می‌گذرد، «جنگ جهانی» اطلاق و برای آن از مونیخ تا نیویورک نشست‌های بین‌المللی تدارک دیده می‌شود.

نمونه بارز آن در جریان ملاقات نخست وزیر انگلیس با معاون رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان مشهود است. دو طرف در این دیدار ضمن مرور آخرین تحولات اوکراین، جنگ جاری در این کشور را جنگ جهانی نامیدند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس ریشی سوناک و کاملا هریس «در مورد چگونگی تسریع اقدامات بین المللی در مورد اوکراین بحث کردند تا این کشور بتواند در جنگ با روسیه پیروز شود. آنها همچنین در مورد اینکه جامعه بین المللی چگونه می تواند اطمینان حاصل کند که اوکراین دیگر با تهدیدات مشابه روبرو نخواهد شد، بحث کردند.»

بر اساس این بیانیه، سوناک و هریس موافق بودند که «جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین یک جنگ جهانی است، که بر امنیت غذایی، انرژی و هنجارهای پذیرفته شده بین المللی تاثیر گذاشته است.» آن‌ها بر همین اساس «کشورهایی را که از تلاش های پوتین از نظر سیاسی و نظامی حمایت می کنند، محکوم کردند.»

اما شواهد نشان می‌دهد که انگلیس و آمریکا به دلیل سودهای کلانی که شرکت‌های تسلیحاتی طی یک سال گذشته به جیب‌زده‌اند چندان تمایلی به پایان جنگ ندارند.

به همین خاطر هنگامی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب اعلام کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.

رئیس جمهوری آمریکا هم که کشورش ضمن مداخلات گسترده و حمایت تسلیحاتی و سیاسی از اوکراین به نوعی یک طرف جنگ شده، اخیرا به جای کی‌یف، طرح چین برای حل این بحران را رد کرده است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا جمعه (۲۴ فوریه) در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز پس از انتشار طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین، ادعا کرد، این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست.

وی مدعی ٔشد: من چیزی در طرح چین ندیدم که نشان دهد در صورت پیش رفتن طبق آن، جز برای روسیه، برای دیگران هم مفید باشد. این ایده که چین قصد دارد درباره عاقبت جنگی که کاملاً برای اوکراین ناعادلانه است مذاکره کند، منطقی نیست.

طرح چین از هر دو طرف می‌خواهد با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند و درباره استفاده از تسلیحات اتمی هشدار می‌دهد. این طرح به تعبیر خبرگزاری رویترز، عمدتاً تکرار موضع چین از زمانی است که روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به مناسبت نخستین سالگرد جنگ اوکراین برگزار شد ادعا کرد:‌ روسیه برای پیروزی می جنگد اما اوکراین برای بقا مبارزه می کند. وی بر همین اساس از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست که فریب مذاکرات صلح و آتش‌بس‌ موقت توسط روسیه را نخورند.

همچنین وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی که هیچ‌نشانی از دورنمای رسیدن به صلح در آن دیده نمی‌شود مدعی شد که نظم بین‌الملل بواسطه جنگ اوکراین در معرض خطر است. او با بیان این ادعا که رئیس جمهوری روسیه مایل به راه اندازی جنگ فرسایشی علیه اوکراین است، عنوان کرد: جنگ‌های جهانی در قرن بیستم نشان داد که تبعات تداوم جنگ در اوکراین چه وحشتناک خواهد بود.

جیمز کلورلی بدون اشاره به تاثیر دخالت کشورش در طولانی شدن جنگ اوکراین هشدار داد که اگر درگیری‌ها ادامه یابد صدها هزار نفر دیگر کشته و زخمی خواهند شد و کمبود جهانی غذا، سوخت و قیمت های سرسام آور ادامه می‌یابد. وی با بیان این مطلب مدعی شد: «به این دلایل و دلایل دیگر، پوتین نمی تواند و نباید در جنگ اوکراین برنده شود. آنچه در میدان‌های جنگ در معرض خطر است، نظم بین الملل است.»

اما دلیل آشفتگی نظم بین‌الملل را نه با ادعا بلکه در آمار و ارقام می‌توان جستجو کرد که به وضوح نشانگر تاثیر مخرب سیاست‌های جنگ طلبانه غرب در یک سال اخیر است. بررسی داده‌های «موسسه کیل برای اقتصاد جهانی» که روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ منتشر شد نشان می‌دهد که ایالات متحده با ارسال ۴۶.۶ میلیارد دلار تسلیحات نظامی، بزرگترین تامین کننده مهمات اوکراین بشمار می‌رود. بعد از آن انگلیس با ارسال ۵.۱ میلیارد دلار و اتحادیه اروپا ۳.۳ میلیارد دلار به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند.

این آمار مربوط به دوره ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۴ بهمن ۱۴۰۰) تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۵ دی ۱۴۰۱) و درحالیست که ایالات متحده ، انگلیس و آلمان این روها در صدد ارسال تانک‌های پیشرفته به اوکراین هستند. آلمان هم به سایر کشورهای غربی اجازه داده تا تانک های آلمانی را از ناوگان خود به اوکراین ارسال کنند. همچنین رئیس جمهوری آمریکا، در جریان سفرش به کی‌یف در ۲۱ فوریه، از تخصیص نیم میلیارد دلار دیگر برای ارسال کمک های نظامی به اوکراین خبر داد

اما نکته مهم سودهایی است که به واسطه تداوم جنگ اوکراین نصیب شرکت‌های نظامی می‌شود. تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می‌دهد که غول صنایع دفاعی انگلیس موسوم به بی‌ام‌ئی سیستمز در عرض یک سال گذشته سود کلانی را به واسطه سفارش‌های تسلیحاتی دول غربی، در پی جنگ اوکراین به جیب زده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، این شرکت انگلیسی ۳۷.۱ میلیارد پوند سفارش در یک سال گذشته دریافت کرده که با احتساب سفارش‌های عقب مانده به ۵۸.۹ میلیارد پوند می‌رسد. بی‌ام‌ئی سیستمز این روزها سرگرم ساخت جنگ‌افزارهای الکترونیک برای جت‌های F-۳۵ است و انتظار دارد که در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) هم سفارش‌های بیشتر و سود بالاتری را به جیب بزند.

به این ترتیب آشکارا پیداست که چرا جوسازی درمورد پهپادهای ایرانی می‌تواند برای تقویت روایت ساختگی و ادعایی غرب از جنگ اوکراین مفید و تداوم درگیری‌ها به سود بازیگران جنگ طلب در بلوک غرب باشد.

https://irna.ir/xjLQSj

**مقام اسبق مصری: ایران جنایات اسرائیل را محکوم می کند اما ما ساکت نشسته ایم

وزیر اسبق کشاورزی و منابع آبی مصر با تقدیر از موضع ایران در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و انتقاد از موضع انفعالی دولت های عربی در این زمینه گفت: درحالی که ایران جنایات و تجاوزگری رژیم اسرائیل و سکوت غربیها در قبال آن را محکوم می کند؛ دولت های عربی سکوت کرده و حرفی نمی زنند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

وزیر اسبق کشاورزی مصر در سخنانی تصریح کرد که ایران در واکنش به جنایات رژیم اسرائیل اعلام کرد که سکوت غرب در قبال حملات موشکی اخیر این رژیم به سوریه شرم‌آور است اما ما برادران عرب، دهانمان را مهر زده‌اند ،نه حرفی می‌زنیم و نه کشته شدن برادرانمان را می‌بینیم.

«محمد نصر علام» در واکنش به سکوت کشورهای عرب در قبال جنایات رژیم غاصب اسرائیل افزود: خداوند ما مردم عرب را از اینکه نمی‌توانیم این ضعف و آسیب‌پذیری و ناامیدی عربی را تغییر دهیم، ببخشاید.

وی با بیان اینکه خبر اخراج هیات رژیم صهیونیستی از نشست اخیر اتحادیه آفریقا متاسفانه در مصر و بیشتر کشورهای عربی با استقبال سیاسی و رسانه‌ای مواجه نشد، ادامه داد: "ما هویت ملی - عربی و همچنین حافظه تاریخی خود را از دست داده‌ایم و از دست دادن صدها هزار شهید در دفاع از هویت خود را از یاد برده ایم. "

وزیر اسبق کشاورزی مصر با انتقاد از دولت های سازشکار عربی از جمله امارات و بحرین اضافه کرد: رژیم اسرائیل هنوز هم فرزندان ما را در فلسطین می‌کشد، به مسجد الاقصی حمله می‌کند ولی ما در عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی)، ساختن معابد یهودی و یادآوری (مقوله موسوم به) هولوکاست با هم رقابت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اخراج هیات رژیم اسرائیل از نشست اخیر اتحادیه آفریقا زمانی رخ داد که آفریقای جنوبی و الجزایر با حضور این هیات مخالفت کردند، افزود: خدا را شاکریم که یک کشور عربی هنوز اصول ملی و حقایق جهانی قرآن کریم را به یاد دارد. آفریقای جنوبی نیز همانطور که خبرگزاری‌های بین المللی اعلام کردند، در حال انجام مانورهای مشترک با چین و روسیه برای پیدایش جهان جدید است.

https://irna.ir/xjLLRY

**بحران معیشت، پرتغالی‌ها را به خیابان آورد

هزاران نفر در لیسبون پایتخت پرتغال در اعتراض به تورم بالا و شرایط دشوار معیشت به خیابان‌ها آمده و بهبود شرایط زندگی را خواستار شدند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

جنبش «زندگی منصفانه» که این تظاهرات را سازماندهی کرده و توسط اقشار کم‌درآمدتر لیسبون ایجاد شده است، می‌گوید: کسانی که قبل از افزایش نرخ تورم جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها بودند، اکنون بیشترین آسیب را از بحران هزینه‌های زندگی حاضر متحمل شده‌اند.

بر این اساس، معترضان خواهان دستمزدهای بالاتر، تعیین سقف برای بهای کالاهای اساسی و اقدام دولت پرتغال درباره معضل مسکن در این کشور هستند.

پرتغال یکی از فقیرترین کشور اروپای غربی است و داده‌های دولتی آن نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد شاغل در این کشور سال گذشته حقوق ماهیانه کمتر از یک‌هزار یورو دریافت کردند. این درحالی است که میزان حداقل دستمزد ماهانه در پرتغال، ۷۶۰ یورو تعیین شده است.

قیمت مسکن در پرتغال در ۲۰۲۲، ۱۸.۷ درصد افزایش پیدا کرد که مقدار رشد نرخ مسکن در سه دهه اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده است. بهای اجاره مسکن نیز به تبع افزایش قیمت مسکن به طور قابل توجهی رشد داشته است.

علاوه بر پایین بودن درآمدٰ‌ و بهای بالای اجاره مسکن، تورم ۸.۳ درصدی نیز بر دشواری‌های زندگی مردم در پرتغال افزوده است و بر اساس نتیجه یک مطالعه‌ لیسبون اکنون به یکی شهرهای نامطلوب برای سکونت بدل شده است.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰ درصد از اتباع پرتغال، در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

پیش از این و در ماه گذشته،‌خیابان‌های لیسبون صحنه اعتراضات اقشار مختلف در این کشور از جمله معلمان بود. پس از چندین دور از اعتراضات، حدود یکصد هزار معلم در اواسط بهمن‌ماه در لیسبون به خیابان‌ها آمده بودند تا از هزینه‌های بالای زندگی در این کشور و درآمد کم شکایت کنند.

همچنین درتاریخ ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) هزاران پزشک، پرستار، معلم و کارمند دولتی پرتغال، با دست کشیدن از کار،‌ خواستار افزایش دستمزدها در بحبوحه تورم افسارگسیخته شده بودند. کارگران کارخانه خودروسازی «فولکس واگن» پرتغال نیز در روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر در دو ساعت اول، هر یک از چهار شیفت کاری دست به اعتصاب زده بودند تا مطالبه خود مبنی بر افزایش فوق‌العاده دستمزدها به دلیل تورم شدید را مطرح کنند.

https://irna.ir/xjLQSY

**تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و قزاقستان روند افزایشی دارد

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان گفت: روند تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان باهدف توسعه روابط منطقه ای و انتقال تجربیات در حوزه علمی و زیرساختی افزایشی است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

"کولژانوف کانات ژانبیر اولی" روز یکشنبه در نشست سرمایه گذاری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در ساری افزود: زیرساخت های اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و قابل توجه است و در سال های گذشته ارتباط خوبی بین ایران و قزاقستان شکل گرفت.

وی خاطر نشان کرد: به طور حتم با برنامه ریزی و مذاکراتی که در دست انجام است افزایش تبادلات تجاری برای سال های آینده بین قزاقستان و کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران افزایش می یابد.

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان اضافه کرد: مازندران در بحث مرکبات، شیلات، انواع مواد غذایی واحدهای خوبی دارد که کشور قزاقستان به دنبال استفاده از تجربیات این بنگاه های اقتصادی و واردات این محصولات براساس نیاز است.

کانات ژانبیر اولی گفت: به استان های همجوار مازندران هم سفر داشتیم اما این منطقه ظرفیت های سرمایه گذاری بی نظیری دارد که باید از این منابع برای منافع ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان بهره برد.

به گزارش ایرنا، مازندران با افزون بر سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری ۶ همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیش از یک هزار سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.


به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه گذاری ارزی در این استان داشته است.

https://irna.ir/xjLQV۳

**انفجار در بلوچستان پاکستان ۱۴ کشته و مجروح برجا گذاشت

انفجار تروریستی صبح امروز (یکشنبه) در یکی از بازارچه های شهر باراخان در ایالت بلوچستان پاکستان دست کم ۴ کشته و ۱۰ مجروج برجای گذاشت.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

منابع پلیس ضمن تایید خبر انفجار و تلفات آن، اعلام کردند که محل وقوع این حمله تروریستی را محاصره کرده و تحقیقات را آغاز کرده اند.

خبرهای اولیه حاکی از آن است که این حادثه تروریستی ناشی از انفجار بمب کار گذاشته شده در یک دستگاه موتور سیکلت بوده است.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است.

این دومین انفجار تروریستی در بلوچستان در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته به شمار می رود. شب گذشته نیز انفجار بمب در مسیر عبور خودروی نیروهای امنیتی در منطقه «خُضدار» ایالت بلوچستان منجر به کشته شدن دو نفر از نیروهای امنیتی شد.

در ماه های اخیر منحنی حملات تروریستی در پاکستان بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته و گروه تروریستی موسوم به "تحریک طالبان پاکستان" مسئولیت بیشتر حملات اخیر در گوشه و کنار این کشور را برعهده گرفته است .

مقامات دولتی و امنیتی پاکستان ادعا می کنند از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، حمایت ها از گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان که زمانی مجبور به امضای قرارداد آتش بس با دولت پاکستان شده بود و در ماه های اخیر این قرارداد را عملا زیرپا گذاشت، افزایش یافته است بطوری که این گروه دو باره تحرکات تروریستی خود را از سر گرفته است .

طالبان افغانستان این ادعاهای مقامات پاکستان را رد می کنند.

https://irna.ir/xjLQWz

**ایلان ماسک: تغییر رژیم اوکراین در سال ۲۰۱۴ «کودتا» بود

ایلان ماسک مالک توئیتر در توئیتی ضمن تایید نقش آمریکا و غرب در جنگ اوکراین نوشت: شکی نیست که تغییر دولت اوکراین در سال ۲۰۱۴ یک «کودتا» بود.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

ایلان ماسک میلیاردر و بنیانگذار شرکت تسلا در تازه ترین توئیت خود با «کودتا» خواندن تغییر حکومت اوکراین در سال ۲۰۱۴ در اظهاراتی که ظاهرا به انتخابات سال ۲۰۱۰ و روی کار آمدن ویکتور یانکوویچ رئیس جمهوری پیشین اوکراین اشاره داشت، گفت این انتخابات «مبهم» بود و آنچه متعاقب آن رخ داد در واقع یک کودتا بود.

ماسک، این توئیت را در واکنش به کاربری که مقاله ای از جان مرشایمر استاد دانشگاه شیکاگو را منتشر کرده بود، نوشت. این مقاله تحت عنوان «چرا غرب در جنگ اوکراین مقصر است؟» چنین استدلال می کند که گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دخالت غرب در سیاست های اوکراین به الحاق کریمه به روسیه منجر شد.

این استاد دانشگاه بیان می کند که «برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سرنگونی غیرقانونی رئیس‌جمهور منتخب و دموکراتیک اوکراین به عنوان سیاستمداری طرفدار مسکو، غیرقابل تحمل بود». این استاد دانشگاه این سرنگونی را کودتا توصیف کرد و به نظر می رسد که ماسک تا حدی با وی موافق است.

تارنمای راشاتودی در این زمینه نوشت: در حالی که انتخابات سال ۲۰۱۰ که یانکوویچ را به عنوان رئیس جمهوری بکار گماشت از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان «نمایش تاثیرگذار» دموکراسی قلمداد شد، روابط غرب با این سیاستمدار حزب «مناطق اوکراین» (حزب سیاسی طرفدار روسیه در اوکراین) با تصمیم وی برای خروج از توافق همکاری اقتصادی سال ۲۰۱۳ با اتحادیه اروپا تیره شد.

اعتراضات خشونت آمیزی که متعاقبا در اوکراین رخ داد، یانوکوویچ را مجبور به فرار کرد. دخالت آمریکا در ناآرامی های این کشور در تماس تلفنی فاش شده بین ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه وقت آمریکا و جفری پیات، سفیر آمریکا در اوکراین تایید شد . به نظر می رسید آنها در حال توطئه برای سرنگونی یانوکوویچ و انتصاب آرسنی یاتسنیوک (Arseniy Yatsenyuk) هستند. یاتسنیوک برای مدت کوتاهی بعد از برکناری یانکوویچ پست نخست وزیری را در اختیار داشت.

ایلان ماسک همچنین نظر این کاربر را درخصوص نقش آمریکا در درگیری اوکراین تایید کرده است.

پیشتر، این کارآفرین آمریکایی در توئیتی نوشته بود هیچ کس به جز ویکتوریا نولاند به آتش جنگ اوکراین دامن نمی زند. نولاند حمایت واشنگتن را از حمله اوکراین به تاسیسات نظامی در کریمه اعلام کرده است.
https://irna.ir/xjLQW۲

**تحلیلگر آمریکایی: واشنگتن از دیپلماسی با ایران هدف خود را دنبال می‌کند

نویسنده و تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه مداخله غرب در امور داخلی ایران نقض هنجارهای بین المللی است، گفت: آمریکا دیپلماسی با ایران را بر اساس شرایط خود می‌خواهد و تحقق اهدافش را دنبال می‌کند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

"دنیل لزار" (Daniel Lazare ) تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: آمریکا به هیچ عنوان مخالف دیپلماسی نیست. اما دیپلماسی را با شرایط خود می خواهد که تنها پس از اعمال زور بی رحمانه در قالب فشار نظامی و اقتصادی می تواند اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سوال که همه سیاستمداران، کشورها و اعضای شورای امنیت، برجام را بهترین توافق بین‌المللی می‌دانند، اما با توجه به اتفاقات داخلی ایران، تمرکز کشورهای غربی معطوف به ناآرامی‌ها بوده و مذاکرات احیای برجام از دستور کار خارج شده درحالیکه دیپلماسی همیشه بهترین راه حل مشکلات بوده و دولت بایدن همواره بر این مسیر تاکید داشته است. گفت: دلیل اینکه آمریکا ترجیح می دهد به جای برجام بر ناآرامی های داخلی تمرکز کند، این است که امیدوار است این اعتراضات باعث تغییر حکومت ایران شود و سپس یک رژیم طرفدار غرب و اسرائیل جای آنها را بگیرد.

دنیل لزار افزود: علاوه بر این، واشنگتن امیدوار است که ادامه ناآرامی ها، بی ثباتی و شاید تجزیه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای و تسلط کامل آمریکا در منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: من با اینکه "دیپلماسی همیشه بهترین راه حل برای حل مشکلات است، موافق نیستم" اگر چنین بود، جنگ، تحریم اقتصادی و امثال آن هرگز رخ نمی داد. با این حال آنها به وقوع می پیوندند.

این نویسنده آمریکایی در عین حال گفت: ایالات متحده هیچوقت مخالف دیپلماسی نیست. اما دیپلماسی را با شرایط خودش می خواهد که تنها پس از اعمال زور بی رحمانه در قالب فشار نظامی و اقتصادی می تواند اتفاق بیفتد. زمانی که ایران پرچم سفید را به اهتزاز درآورد، آمریکا خوشحال خواهد شد که وارد مذاکرات «دیپلماتیک» شود.

مداخله غرب در امور داخلی ایران، نقض هنجارهای بین المللی است

وی در پاسخ به این سوال که چرا اروپا از برخی سیاست های غلط آمریکا در جهان به خصوص در ارتباط با ایران پیروی می کند و تبعات چنین سیاستی چیست؟ افزود: اروپا استقلال خود را به طور کامل به ناتو تسلیم کرده و به همین دلیل به آمریکا وابسته است. اروپا از دستور آمریکا در خلیج فارس پیروی می کند، زیرا ساختار اتحاد غربی هیچ انتخابی به آن نمی دهد.

از این تحلیلگر آمریکایی سوال شد: در جریان ناآرامی های اخیر در ایران برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای دامن زدن به اغتشاشات با روش های مختلف سیاسی،نظامی و اقتصادی از آشوبگران حمایت کردند. آیا این اقدامات دخالت در امور کشورهای مستقل جهان و بر خلاف همه اصول و منشورهای پذیرفته شده در جهان نیست؟

لزار پاسخ داد: بله، مداخله کشورهای غرب در امور داخلی ایران، نقض هنجارهای بین‌المللی است.همان اندازه که گروگان گیری آمریکایی ها در سال ۱۹۷۹ نقض هنجارهای بین المللی بود. اما نگرش‌های عمومی موضوع دیگری است. غربی ها به شدت با معترضان ایرانی همدردی می کنند، زیرا آنها قویا از حقوق زنان حمایت می کنند و معتقدند که ارزش های دینی اموری خصوصی هستند که نباید بدون رضایت دموکراتیک مردم به عموم آنها تحمیل شوند که البته مردم دموکراتیک هرگز آنها را نخواهند پذیرفت.

امپریالیست ها همیشه استانداردهای دوگانه دارند

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به اینکه اما برخوردهای غرب در موضوعات مختلف نظیر حقوق بشر، مقابله با ناآرامی در کشورها، تبعیض نژادی در ارتباط با قبول آوارگان همواره دوگانه بوده است، بیان کرد: امپریالیست‌ها همیشه استانداردهای دوگانه دارند. آنها ادعا می کنند که از دموکراسی، لیبرالیسم، حقوق برابر و غیره حمایت می کنند، در حالی که در هر مرحله آنها را نقض می کنند، زیرا اراده خود را بر کشورهای فقیرتر و کمتر توسعه یافته تحمیل می کنند.

وی تصریح کرد: آمریکا اصرار دارد که سیاست هایش از نظر اخلاقی درست است و بنابراین حق دارد آنها را بر دیگران تحمیل کند. هر چه رفتارش ظالمانه تر می شود، بیشتر بر درستی رفتار خود پافشاری می کند. بنابراین، آمریکا باید خوب باشد و هرکس با آن مخالف است باید بد باشد.

واشنگتن تحمل سیاست مستقل از سوی ایران را ندارد

این نویسنده آمریکایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از دیدگاه شما علت دشمنی غربی ها با ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟ ، گفت: دلایل زیادی برای دشمنی غرب با ایران وجود دارد. یکی از آنها به بازداشت ۵۴ دیپلمات و شهروند آمریکایی در نوامبر ۱۹۷۹ مربوط می شود، اتفاقی که هنوز هم به دلیل نقض هنجارهای دیپلماتیک صدها ساله، مورد توجه است. اما مهمتر از این دلایل، منابع عظیم نفتی خلیج فارس و عزم آمریکا برای انحصار کنترل این منابع است.

وی تاکید کرد: واشنگتن نمی تواند یک سیاست مستقل از جانب ایران را تحمل کند، بنابراین حتی اگر بحران گروگان گیری وجود نداشت، روابط دوکشور همچنان خصمانه بود.

لزار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علل گسترش ایران هراسی و اسلام هراسی را از سوی برخی کشورهای غربی و حمایت از کسانی که به این سیاست ها دامن می زنند، چه می داند؟ گفت: ایران هراسی ناشی از عدم تحمل مطلق امریکا نسبت به هر کشوری است که کنترل آن را بر منابع انرژی خلیج فارس به چالش می کشد.

اسلام هراسی محصول تروریسم القاعده است که واشنگتن و ریاض توسعه دادند

این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد: اسلام هراسی محصول تروریسم القاعده است که واشنگتن و ریاض به طور مشترک آن را در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان توسعه داده و مستقر کردند تا کنترل همان منابع را حفظ کنند. اما متأسفانه برای واشنگتن، تروریسم سنی در دهه ۹۰ گسترش یافت و دستی را که به آن غذا داده بود، گاز گرفت. از آنجایی که آمریکا از پذیرش نقش خود امتناع می ورزد و به همان اندازه مصمم است که نزدیک ترین متحد خود در منطقه، یعنی عربستان سعودی را از انتقادات محافظت کند، آمریکایی ها نیز به این نتیجه رسیده اند که اسلام به طور کلی مقصر است.

از دنیل لزار سوال شد که چرا قرآن سوزی و اهانت به مقدسات مسلمانان از سوی کشورهای غربی مورد حمایت قرار می گیرد ؟

این روزنامه نگار مستقل آمریکایی پاسخ داد اگر منظور این است که دولت های غربی از سوزاندن قرآن حمایت می کنند، اشتباه است. تقریباً هر کشور بزرگ غربی خواهان توقف چنین فعالیت‌هایی است، زیرا به‌طور کلی این اقدامات روابط با خاورمیانه را به صورت غیر ضروری تحریک‌ می‌کنند.

این روزنامه نگار مستقل آمریکایی افزود، اما غرب دارای سنت چند صد ساله طنزهای سکولار ضد مذهبی است که هر تلاشی برای متوقف کردن آن واکنشی خشمگینانه به همراه خواهد داشت. البته، این توجیهی برای تعصب ضد اسلامی نیست که نشان می دهد تنها اسلام مقصر است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده ، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

دولت بایدن این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

https://irna.ir/xjLQVT

**گردش خبرنگار صهیونیست در دومین شهر مقدس مسلمانان

در ادامه اقدامات سازشکارانه آل سعود با رژیم صهیونیستی، مقامات عربستان به یک خبرنگار صهیونیست اجازه دادند که آزادانه در شهر مدینه منوره حضور یافته و به گشت و گذار در آن بپردازد.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

یک خبرنگار صهیونیست تصاویر و ویدیویی را از خود منتشر کرد که نشان می دهد، وی به مدینه منوره و مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص) رفته است.

این خبرنگار صهیونیست با گذرنامه اروپایی و از طریق اردن به عربستان رفته تا هویتش مشخص نشود.

گزارشی که شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی منتشر کرده، نشان می دهد که شهروندان سعودی بعد از اینکه متوجه شدند که یک فرد صهیونیست به مدینه منوره سفر کرده و در حال گرفتن تصویر از مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص ) است، خشمگین شدند.

این خبرنگار صهیونیست گفت که سفرش به مدینه ۴ ساعت طول کشیده و به وسیله یک تاکسی به همراه یک نفر دیگر به این‌ مکان مقدس رفته است.

وی افزود: زمانی که راننده تاکسی متوجه شد که ما در حال تهیه گزارش هستیم و آن را از طریق رسانه های «اسرائیلی» منتشر خواهیم کرد، از ما خواست که از او عکس نگیریم و به ما هشدار داد که هویت خود را فاش نکنیم تا مردم با ما برخورد نکنند.

پیشتر نیز یک خبرنگار رژیم صهیونیستی در سفر به مکه مکرمه، کوه عرفات و دیگر اماکن مقدس که هتک حرمت آشکار و زیر پا گذاشتن مقدسات اسلامی بود، خشم مسلمانان را بر انگیخت؛ به طوری که گروه های مختلف با صدور بیانیه هایی از ملل مسلمان خواستند تا موضعی جدی و اقدامی مردمی و تاثیرگذار علیه سیاست های عربستان در پیش گیرند.

بر اساس این گزارش، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی جمعه شب گفت که عربستان می داند که این رژیم شریک ریاض است.

رسانه های صهیونیستی به نقل از کوهن اعلام کردند: عربستان به صورت روشن و آشکار درک می کند و می داند که "اسرائیل" نه تنها دشمن آن نیست، بلکه شریک ریاض است.

در همین راستا، مشاور معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا ۲۱ دی ماه سال جاری درباره میزان آمادگی عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم تل آویو گفت: محمد بن سلمان آماده عادی سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی است.

رئیس هیات یهودی - آمریکایی که در آن زمان به عربستان سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده بود، افزود: موضوع فلسطین برای بن سلمان ولیعهد عربستان اهمیتی ندارد.

«جان هانا» مشاور دیک چنی معاون اسبق رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: در سفر ماه نوامبر با ولیعهد عربستان، وزیر دفاع، وزیر خارجه، فرماندهان نیروی دریایی و هوایی و مسئولان توسعه صنایع نظامی وزارت دفاع عربستان دیدار و گفت وگو کردیم.

وی گفت: به نتایجی دست یافتم که خیلی فراتر از تصورم بود، به طوری که در این سفر دریافتم که رهبران سیاسی و امنیتی بلند پایه عربستان تصمیم خود را برای آشتی با «اسرائیل» و عادی سازی روابط گرفته اند.

هانا بیان کرد: مشکل عربستان برای عادی سازی با اسرائیل در اسرائیل و یا مخالفت تشکیلات خودگردان نیست، بلکه روابط آسیب دیده ریاض و واشنگتن است.

رئیس هیات یهودی- آمریکایی دیدار کننده با مسئولان سعودی گفت: سفر تابستان گذشته بایدن به عربستان، اقدامی صحیح ولی ناکافی بود.

هانا افزود: ما چنین دریافتیم که مشکل اصلی از دیدگاه عربستان نه «اسرائیل» و نه موضوع فلسطین است بلکه نداشتن اطمینان به اوضاع کنونی در روابط راهبردی با آمریکا است.

وی اضافه کرد: سعودی ها براین باورند که پیش از عادی سازی روابط با «اسرائیل» که خود آن ها نیز خواهان آن هستند به اطمینان بیشتری نیاز دارند که روابط آن ها با آمریکا یک رابطه راهبردی طبیعی است.

«بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز پیش از اینکه بتواند کابینه‌ خود را تشکیل دهد، در اظهارنظری درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی گفته بود که عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان نقطه پایانی بر درگیری اعراب و رژیم اشغالگر قدس است و صلح با عربستان سعودی به درگیری اعراب و رژیم اسرائیل پایان می‌دهد.

نتانیاهو اواخر آذر ماه وعده داده بود، روابط رسمی با عربستان را دنبال خواهد کرد و از آمریکا خواست تعهد خود به عربستان را تقویت کند.

پیشتر «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در دیدار با آمریکایی‌ها گفته بود که «روابط عربستان و اسرائیل به سمت عادی‌سازی در حرکت است ولی این امر مدتی زمان می‌برد».

منابع خبری همچنین پیش از این از دیدار محرمانه مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی از جمله دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و نتانیاهو در شهر نیوم عربستان خبر داده بودند.

https://irna.ir/xjLQX۲

**اوکراین برای مرحله جدیدی از جنگ سایبری با روسیه آماده می‌شود

تارنمای پولیتیکو به نقل از کارشناسان تهدیدات سایبری نوشت: هکرهای روسیه بار دیگر به دنبال افزایش حملات خود هستند و کی‌یف خود را برای مقابله با تهدیدهای جدید در سال پیش رو آماده می‌کند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

پولیتیکو نوشت: در هفته های اخیر دو شرکت امنیت سایبری آمریکا هشدار دادند که روسیه قصد دارد حملات سایبری خود به اوکراین را افزایش دهد.

گروه تحلیل تهدیدهای گوگل مدعی است، مسکو «حملات مخرب» سایبری خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد به ویژه اگر جنگ به نفع اوکراین تغییر یابد. شرکت امنیتی تهدیدات سایبری رکوردد فیچر (Recorded Future) نیز در این ماه پیش بینی کرد که مجرمان سایبری روسیه مطمئنا از فشار نظامی بزرگ بعدی روسیه علیه اوکراین حمایت خواهند کرد.

پولیتیکو مدعی شد حملات جدید سایبری روسیه حتی می تواند به مناطقی از اوکراین گسترش یابد که مسکو نتوانسته به صورت فیزیکی آنها را به تصرف در آورد و این امر درگیری در اوکراین را با توجه به تقویت نظامی کی یف با سلاح های متحدان ناتو تشدید خواهد کرد. حملات گسترده سایبری همچنین می تواند به کشورهای عضو ناتو گسترش یابد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی که دولت روسیه و گروه‌های سایبری در سال ۲۰۲۲ پی درپی به اوکراین حمله کردند، کی یف بسیاری از این حملات را خنثی کرد و این نگرانی که روسیه شبکه انرژی اوکراین را از بین ببرد یا در ارتباطات نظامی وقفه ایجاد کند، محقق نشد. اما با طولانی شدن جنگ، روسیه اکنون فرصت دارد تا در راهبرد خود تجدیدنظر و آمادگی بیشتری کسب کند.

مارک مونتگومری کارشناس ارشد نوآوری سایبری و فناوری در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت: در فوریه ۲۰۲۲، نیروهای سایبری روسیه زمان زیادی برای انجام حملات پیچیده نداشتند. مسکو می‌تواند این کاستی‌ها را با «حملات سایبری شدید جبران کند».

کریستوفر آلبرگ مدیر عامل شرکت امنیت سایبری رکوردد فیوچر گفت: روسیه در سال ۲۰۱۷ یاد گرفت حملاتی که اوکراین را هدف قرار می داد می تواند به کشورهای دیگر سرایت کند. این تجربه با گسترش باج افزار نوت پتیا به سامانه های رایانه ای جهان بدست آمد و روسیه را تشویق کرد دفاع دیجیتالی خود را در اولین سال جنگ بشدت تحت کنترل در آورد.

به نوشته پولیتیکو، با طولانی تر شدن جنگ، روسیه می تواند حملات پیچیده تری را برنامه ریزی کند. با منزوی شدن روسیه، این کشور ممکن است نگرانی کمتری درباره گسترش حملات سایبری به خارج از اوکراین و واداشتن دیگر کشورها به حمایت نظامی از کی یف داشته باشد.

این گزارش با اشاره به کمک های نظامی گسترده غرب به کی‌یف به نقل از یک مقام امنیتی هلندی فاش کرد که حملات سایبری بیشتری علیه ناتو و اوکراین علنی شده است.

مقام های آمریکایی و اوکراینی هشدار می دهند با وجودی که کی یف توانسته برخی از این حملات را خنثی کند نباید آن را به منزله رفع کامل تهدیدها در این حوزه قلمداد کرد.

یک کارشناس امنیتی شرکت مایکروسافت هشدار داده که حملات سایبری – از جانب روسیه یا غیره- می‌تواند تاثیری در تغییر بازی در درگیری‌های آینده داشته باشد.

https://irna.ir/xjLQYk

**وابستگی اروپا به سوخت هسته‌ای روسیه؛ ترک عادتی که موجب مرض است

با آغاز جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا اگرچه توانست با وضع تحریم‌های متعدد وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی روسیه کاهش دهد، اما به گفته کارشناسان تحریم صنعت هسته‌ای مسکو برای این بلوک امکان‌پذیر نیست.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

هرچند اتحادیه اروپا پس از آغاز جنگ اوکراین توانست وابستگی خود به سوخت های فسیلی روسیه را به سرعت کاهش دهد، اما بعید است بتواند همین کار را در مورد انرژی هسته ای هم انجام دهد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا بر بخش زغال سنگ و نفت روسیه وضعیت داد و ستد را برای همیشه متحول ساخته و مسکو را در جایگاه بسیار پایین تری قرار داده است. واردات زغال سنگ از روسیه به صفر رسیده و خرید نفت خام این کشور هم با کشتی غیرقانونی است. این درحالی است که اروپا ۵۴ درصد زغال سنگ و یک چهارم نفت خود را در سال ۲۰۲۲ از روسیه وارد می کرد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، اما تحریم انرژی هسته ای به دلایل تاریخی و عملی چالشی به مراتب بزرگتر از ممنوعیت واردات نفت و زغال سنگ برای اروپا بشمار می رود. پس از جنگ سرد رقابت در حوزه هسته ای میان قدرت های بزرگ تضعیف شد و رآکتورهای ساخت شوروی در اتحادیه اروپا در روسیه محبوس ماند و مسکو را مجبور به ایفای نقش بزرگی کرد.

شرکت دولتی "روس اتم" به عنوان غول اتمی روسیه در سال ۲۰۲۱، ۲۰ درصد اورانیوم طبیعی خود را به رآکتورهای موجود در اتحادیه اروپا داد و در همان سال، کشورهای اتحادیه اروپا ۲۱۰ میلیون یورو برای صادرات اورانیوم خام به روسیه پرداخت کردند که این مقدار در مقابل ۸۸ میلیارد یورویی بود که این اتحادیه برای پول نفت به مسکو پرداخت کرد.

بر اساس تحقیقات اندیشکده Royal United Services داد و ستد اروپا و روسیه در بخش هسته ای بسیار چشمگیر است به گونه ای که ارزش واردات فناوری هسته ای و سوخت مرتبط با روسیه در سراسر جهان در سال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار (۹۴۰ میلیون یورو) افزایش یافت. هرچند برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بلغارستان و جمهوری چک، واردات فناوری هسته ای را کاهش دادند. اما در مقابل برخی دیگر از جمله اسلواکی، مجارستان و فنلاند افزایش دادند.

موضوع مهم دیگر از نگاه پولیتیکو، این است که اروپا اساسا نمی تواند صنعت هسته ای روسیه را تحریم کند. چراکه ۱۸ نیروگاه هسته ای طراحی شده توسط روسیه در اتحادیه اروپا وجود دارد و در صورت وضع تحریم همه این نیروگاه ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به همین دلیل بروکسل طی سال گذشته برغم درخواست‌های مکرر اوکراین و برخی کشورهای عضو برای ضربه زدن به روس اتم به دلیل نقشش در نظارت بر نیروگاه اتمی اشغالی اوکراین اقدامی نکرده است.

یک دیپلمات عضو اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص گفت: کل مساله تحریم بخش هسته‌ای قبل از اینکه جدیت پیدا کند، از روی میز کنار گذاشته شد.

به گفته این دیپلمات، سرسخت ترین مخالف تحریم هسته ای روسیه، مجارستان است. این کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه اسلواکی، بلغارستان، فنلاند و جمهوری چک که راکتورهای ساخت روسیه دارند نمی توانند جایگزین دیگری برای سوخت هسته ای پیدا کنند.

هرچند بلغارستان و جمهوری چک قراردادهایی را با شرکت آمریکایی Westinghouse برای جایگزینی سوخت روسیه امضا کرده‌اند، اما این فرآیند ممکن است سه سال به طول بینجامد.

در این میان مجارستان روابط ویژه ای با روسیه دارد و سال گذشته نیز با دریافت وام ۱۰ میلیارد یورویی از این کشور روابط خود را با روسیه تعمیق بخشید.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا تاکید کرد که حتی اگر در نهایت تحریمی هم علیه بخش هسته ای روسیه وضع شود، معافیت هایی برای آن در نظر گرفته می شود. زیرا اروپا به سوخت هسته ای وابسته است.

تحریم های غرب علیه روسیه که از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه به این کشور آغاز شد، با آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شدت یافت و اگرچه تا حدودی توانست به سقوط روبل واحد پولی روسیه منجر شود، اما نتوانست اقتصاد آن را به زانو درآورد.

https://irna.ir/xjLQYK

**رئیس گروه ۷ خواستار توجه به مسائل دیگر جز بحران اوکراین شد

پس از برگزاری اجلاس آنلاین گروه ۷ همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، فومیو کشیدا رئیس ژاپنی گروه ۷ در سال ۲۰۲۳ از اعضای دیگر این گروه و سازمان های بین المللی خواست تمرکز بر روی مسائل جهانی دیگر به جز جنگ اوکراین را افزایش دهند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

ژاپن به عنوان رئیس و میزبان دوره ای گروه ۷ در اجلاسی که همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین اتفاق افتاد از سایر اعضای این گروه خواست بر روی مسائل دیگر جهانی به جز جنگ اوکراین تمرکز کنند. برای مثال کارشناسان معتقدند ژاپن می تواند در راستای بهبود بهداشت جهانی به سایر کشورها کمک کند و تخصص و تجربه سیستم خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد، چرا که در این کشور شرق آسیا بیمه پزشکی عومی برای تمامی شهروندان از سال ۱۹۶۱ فراهم شده است.

با توجه به درخواست سازمان بهداشت جهانی از گروه ۷ درباره کاهش استفاده از سوخت های فسیلی که منجر به گرمایش جهانی و آلودگی می شوند، ژاپن می تواند نقشی تعیین کننده در جامعه جهانی با سرمایه گذاری و حمایت از تکنولوژی کربن زدایی داشته باشد.

همزمان ژاپن برنامه خود را برای تخلیه آب از نیروگاه اتمی فوکوشیما در اقیانوس آرام را برای سایر اعضای گروه ۷ توضیح داد. این تصمیم با مقاومت جدی چندین کشور همسایه ژاپن رو به رو شده است. قرار است فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن میزبانی گروه ۷ را به مدت ۳ روز از تاریخ ۱۹ مه در فوکوشیما شهری واقع در غرب ژاپن که در ماه اوت سال ۱۹۴۵ توسط آمریکا بمباران شد را به عهده داشته باشد.

یک منبع آگاه و نزدیک به نخست وزیر ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت: فومیو کشیدا مشتاق است تا دیدگاه خود را درباره جهانی بدون سلاح اتمی در بحبوبه افزایش نگرانی ها درباره استفاده روسیه از یکی از این سلاح های جنگی علیه اوکراین در این اجلاس مطرح کند، اما قطعا مسائل دیگری نیز به جز جنگ اوکراین وجود دارد که باید در اجلاس گروه ۷ به بحث گذاشته شود.

وی در ادامه سخنانش افزود با نگاهی جدی تر درباره این موضوع که ژاپن به عنوان ریاست دوره ای گروه ۷ چه کارهایی می تواند و باید برای جامعه جهانی انجام دهد، فومیو کشیدا باید ابتکار عمل را بدست گیرد و در سال جاری میلادی و به مقابله در برابر چالش های جهانی رود. در واقع واضح است که آنچه از دست ژاپن برای جنگ اوکراین برمی آید در مقایسه با سایر کشورها بسیار محدود است. چرا که توکیو توانایی کمک نظامی به این کشور را براساس قانون اساسی ندارد. بنابراین نخست وزیر ژاپن تلاش می کند تا نفوذ خود را در گروه ۷ با وعده در زمینه های دیگر از جمله تکنولوژی، پزشکی و مسائل محیط زیستی تقویت کند تا به حل مسائل جهانی کمک کند.

روز جمعه رهبران گروه ۷ در جلسه ویدئویی که نخستین جلسه با ریاست نخست وزیر ژاپن بود به همراه ولودیمر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین جهت تقویت یکپارچگی این گروه و نمایش همبستگی تزلزل ناپذیرشان در حمایت از اوکراین شرکت کردند.

در این جلسه اعضای گروه ۷ از روسیه درخواست کردند تا فوری اقدامات خشونت آمیز خود را متوقف کند و به شکلی کامل و بدون شرط سربازانش را از اوکراین خارج کند و در بیانیه مشترکی که در پایان این جلسه منتشر شد هشدار دادند لفاظی‌های هسته ای غیرمسئولانه مسکو غیرقابل قبول است. در این بیانیه که متشکل از رهبران کشورهای انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا است بیشترین زمان به بحث درباره حمله روسیه به اوکراین اختصاص داده شد.

https://irna.ir/xjLQY۵

**پوتین: آمریکا حامی اوکراین نمی‌تواند از تاسیسات هسته‌ای روسیه بازرسی کند

رییس جمهوری روسیه گفت: نمی توانم تصور کنم درحالیکه واشنگتن از کی یف حمایت می کند، ارتش آمریکا تاسیسات هسته ای مسکو را بازرسی کند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

ولادیمیر پوتین امروز یکشنبه در گفت و گو با شبکه روسیه-۱ با اشاره به توان هسته ای کشورهای انگلیس و فرانسه به عنوان دو کشور عضو ناتو، گفت: روسیه باید به گفتگو درباره مساله توان هسته‌ای این دو کشور بازگردد زیرا ناتو با مواضع و رفتار خود نشان داده به جای شاخه سیاسی، یک شاخه نظامی است.

پوتین در ادامه با بیان اینکه مسکو با مشارکت ناتو در گفتگوها درباره پیمان نیواستارت مخالف نیست، گفت: البته ناتو به صورت رسمی عضوی از این معاهده نیست و فقط آمریکا و روسیه طرف این توافق هستند.

وی افزود: ناتو اظهاراتی در این مورد مطرح کرده و همزمان درخواست مشارکت در نوعی گفتگو درباره این مساله ارائه کرده است، ما هم مشکلی نداریم که آنها در این گفتگوها شرکت کنند.

پوتین درمورد مواضع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ابراز داشت: آنها مدعی هستند ناتو به جای یک بلوک نظامی، یک سازمان سیاسی است اما ما شاهد هستیم که چه اتفاقی در حال وقوع است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز هفته گذشته گفته بود: ما نمی‌توانیم سیاست‌ها و تصمیماتی را که لندن و پاریس اتخاذ می‌کنند، نادیده بگیریم زیرا آنها دیگر به عنوان عواملی غیرمرتبط با مذاکرات روسیه و آمریکا درباره کنترل تسلیحات هسته ای محسوب نمی‌شوند.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در برنامه‌ریزی نظامی، از دیدگاه روسیه که نیاز به تضمین امنیت خود دارد، نادیده گرفتن توانمندی های انگلیس و فرانسه غیرممکن است، بنابراین آنها اکنون در کنار قابلیت‌های آمریکا، به عنوان یک نیروی واحد علیه روسیه در نظر گرفته می شوند.

پوتین در سخنرانی خود به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین نیز اعلام کرده بود: روسیه از پیمان استارت جدید خارج نمی شود، ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دیمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ، پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

پوتین در ادامه گفت که روسیه باید نه تنها توان هسته‌ای آمریکا بلکه توان هسته‌ای دیگر کشورهای ناتو را نیز در نظر بگیرد، چرا که این ائتلاف نظامی شکست راهبردی روسیه را هدف کلیدی خود می‌داند.

رییس جمهوری روسیه اشاره کرد که جهان باید تغییر کند و مسکو مخالف ساخت جهان جدید در راستای منافع تنها یک کشور آن هم آمریکا است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که غرب هدف تجزیه جماهیر شوروی سابق و قسمت اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه را دارد.

https://irna.ir/xjLQYJ

**اختلاف اپوزیسیون ترکیه برای معرفی نامزد مشترک انتخاباتی

اپوزیسیون ترکیه با مشخص شدن زمان انتخابات همزمان ریاست جمهوری این کشور برای روز ۱۴ ماه مِی(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) در خصوص معرفی نامزد مشترک انتخاباتی دچار اختلاف و شکاف جدی شدند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز تاکنون به جمع بندی نهایی برای معرفی نامزد مشترک برای شکست اردوغان، رقیب سرسخت خود نرسیده‌اند و نشانه‌های شکاف در ائتلاف آنها هر روز بیشتر می‌شود.

رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداغلو » رهبر حزب آینده برای پیگیری اقدامات مشترک خود طی یکسال گذشته، ۱۲ بار جلسه مشترک تشکیل داده و قصد دارند تا اردوغان را در انتخابات پیش رو، پس از دو دهه از قدرت کنار بزنند.

این احزاب مخالف دولت ترکیه از حدود یک سال پیش با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف ملت و با نام «میز شش گانه» تلاشی را آغاز کرده و تاکنون ۱۲ بار دور هم جمع شده‌اند تا اردوغان را از اریکه قدرت ریاست جمهوری به زیر بکشند، ولی حالا که زمان کمی برای برگزاری انتخابات باقی مانده، دچار شکاف شده و از معرفی نامزد مشترک خود عاجز مانده‌اند.

این احزاب که تنها در صورت عملکرد ائتلافی و معرفی نامزد واحد، شانس پیروزی در برابر اردوغان را دارند، قرار بود در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳(۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند ولی به علت وقوع زلزله، این کار به تعویق افتاد.

در چند هفته اخیر، رهبران احزاب مخالف به توافق ضمنی و اولیه برای معرفی کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد نهایی احزاب مخالف برای ریاست جمهوری رسیده بودند ولی با مخالفت آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) ترکیه و پیشنهاد گزینه‌های دیگر از جمله «منصور یاواش» و «اکرم امام اوغلو» شهرداران آنکارا و استانبول به عنوان نامزدهای نهایی، معرفی کلیچدار اوغلو به عنوان نامزد نهایی به تعویق افتاد.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید و همین امر موجب سردرگمی احزاب مخالف در تعیین راهبرد شکست اردوغان شد.

علاوه بر این ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از این ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.

بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد.

به اعتقاد تحلیل‍‌گران انتخاباتی ترکیه، این حزب در صورت معرف نامزد اختصاصی، حتی در صورت کشانده شدن انتخابات به دور دوم، با کاستن از آرای احزاب مخالف و پراکنده شدن جمع آرای مردمی آنها، عملا در جهت پیروزی اردوغان گام برخواهد برداشت و به همین علت، تصمیم این حزب تعیین کننده نتیجه رقابت انتخاباتی این کشور خواهد بود.

علاوه بر این، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه عملا بین حزب حاکم عدالت و توسعه و ائتلاف میز شش گانه ادامه خواهد یافت.

تارنمای خبر.۷ ترکیه در تحلیل انتخابات این کشور، خبر از بروز بحران نامزدی ریاست جمهوری در میان اپوزیسیون و احزاب میز شش گانه داد و به نقل از مرال آکشنر، رهبر حزب نیک(خوب) نوشت: میز شش گانه برای نامزدی کلیچدار اوغلو چیده نشده و ما به عنوان سر دفتر پشت آن میز ننشسته‌ایم.

آکشنر این سخنان را در یک برنامه زنده در تلویزیون فاکس تی.وی بیان کرده و از حزب جمهوری خواه خلق به عنوان شریک خود در ائتلاف ملت و میز شش گانه، با کلمات بسیار تند انتقاد و رهبران این حزب را به «حماقت و بی کفایتی» متهم کرد.

به دنبال این انتقاد شدید آکشنر از کلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، «محمود اوور» ستون نویس روزنامه «صباح» طی مقاله‌ای نوشت: این اختلاف رهبران احزاب میز شش گانه به احتمال زیاد در کلانتری به پایان خواهد رسید.

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در واکنش به آکشنر طی بیانیه رسمی با بیان این که «این زن از کنترل خارج شده است»، اعلام کرد: آکشنر در تلاش است تا حزب خود را نجات دهد، اما هر چه بیشتر تلاش می کند، بیشتر غرق می شود. او متوجه نیست که حزبی به نام حزب خوب وجود ندارد. اگر ائتلاف وجود نداشت، این حزب با ۹.۸ درصدی خود، حد نصاب را پشت سر نگذاشته و وارد مجلس نمی‌شد.

اویسال رهبر حزب دموکرات و یکی از اعضای میز شش گانه نیز در واکنش به اظهارات رهبر حزب نیک (خوب) اعلام کرد که از نامزدی کلیچدار اوغلو برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت می‌کند.

بنا به اعلام «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در تاریخ ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

چند روز پس از تصمیم دولت ترکیه مبنی بر برگزاری انتخابات در این تاریخ، زلزله مهیبی در ۱۱ استان جنوبی این کشور اتفاق افتاد که منجر به جان باختن ۴۴ هزار و ۲۱۸ نفر از شهروندان ترکیه شد و پس از آن وضعیت فوق العاده سه ماهه‌ای در مناطق زلزله زده ترکیه توسط مجلس این کشور تصویب شد.

برخی فعالان سیاسی در پی وقوع این زلزله، پیشنهاد تعویق انتخابات ترکیه را مطرح کردند که با واکنش تند احزاب مخالف هیات حاکمه کنونی ترکیه مواجه شد و همه اپوزیسیون این کشور اعلام کردند که برابر قانون اساسی ترکیه، دولت نمی‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد.

مقامات دولت ترکیه با پیش بینی گسترش واکنش‌های تند درباره تعویق انتخابات اعلام کرده‌اند که انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در تاریخ ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

https://irna.ir/xjLR۲J

**اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو/وزیر تندرو تهدید به استعفا کرد

منابع رسانه‌ای صهیونیستی فاش کردند که وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی درپی تشدید اختلافات میان وی و حزب لیکود تهدید به استعفا از سمتش کرده است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد که اختلافات شدیدی داخل کابینه و به ویژه میان اعضای حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب «قدرت یهود» به رهبری «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم وجود دارد.

برپایه این گزارش، بن گویر تماس تلفنی از مقامات لیکود و سایر مقامات دریافت کرد و آنها از وزیر تندرو کابینه درخواست کردند تا با تعویق رأی گیری امروز درباره قانون مربوط به اعدام مجریان عملیات‌های ضد صهیونیستی در کمیته قانون گذاری وزیران موافقت کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: این درخواست حزب لیکود با هدف کاهش وضعیت تنش و عدم تصویب قوانینی مطرح شد که درصورت تصویب قبل از ماه مبارک رمضان منجر به انفجار اوضاع در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.

یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که بن گویر با این درخواست مخالفت کرد و این مخالفت بیانگر وجود اختلافات شدید در داخل ائتلاف کابینه رژیم اشغالگر است.

همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز فاش کرد که بن گویر در واکنش به «پاسخ ضعیف» کابینه به مقاومت فلسطین و عملکرد ضعیف آن در پرونده‌های دیگر تهدید به استعفا کرده است.

رژیم صهیونیستی این روزها شرایط اسفناکی را می گذراند به حدی که مقامات این رژیم نیز به خطرات و مشکلات پیش رو اذعان دارند و اختلافات داخلی در کنار خیزش گروه های مقاومت به موضوعی لاینحل در سرزمین های اشغالی تبدیل شده و تحلیل های مختلف از سقوط این رژیم در آینده ای نزدیک خبر می دهد.

با روی کار آمدن کابینه متزلزل "بنیامین نتانیاهو" در دو ماه گذشته، پیش بینی های زیادی در خصوص فراگیر شدن درگیری ها داخلی میان گروه ها و احزاب صهیونیستی وجود داشت و این موضوع با طرح بی بی در خصوص "اصلاح نظامی قضایی" رژیم صهیونیستی و تصویب اولیه آن عملا به مرحله انفجار رسیده است.

یکی از مشکلاتی که هم اکنون دامن صهیونیست ها را در سرزمین های اشغالی گرفته، موضوع طرح "اصلاح نظام قضایی" رژیم صهیونیستی می باشد که از سوی کابینه نتانیاهو به کِنِسِت ارایه شده و در مرحله اول نیز در دوم اسفند ماه تصویب شده است.

در روزها و هفته‌های اخیر نیز صدها هزار نفر در خیابان‌های شهرهای سرزمین‌های اشغالی هر روز در اعتراض به طرح کابینه نتانیاهو به خیابان‌ها ‌آمده‌اند تا نارضایتی و خشم خود را نسبت به تصویب این طرح ابراز کنند، اعتراضاتی که به خشونت نیز تبدیل شده است.

در روزهای اخیر به غیر از پیش بینی کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه درخصوص فروپاشی رژیم موقت صهیونیستی، شمار زیادی از مقامات سیاسی و امنیتی این رژیم نیز نسبت به این مهم هشدار داده اند که اولین آنها اسحاق هرتزوگ می باشد.

"اسحاق هرتزوگ" رئیس رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی چندین باره نسبت به فروپاشی این رژیم گفته که اختلافات داخلی (در سرزمین های اشغالی) عمیق تر و دردناک‌تر شده و بحران‌های موجود اکنون آن را در مقابل یک آزمون سرنوشت ساز قرار داده است.

"یاییر لاپید" رئیس جناح اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرده که «تا شش ماه دیگر اسرائیل از درون متلاشی و پس از این مدت، اسرائیلی‌ها به تنفر از یکدیگر مشغول خواهد شد».

https://irna.ir/xjLR۷Z

**ادعای مادرید درخصوص آزادی یک اسپانیایی بازداشت شده در ایران

وزیر خارجه اسپانیا امروز یکشنبه ادعا کرد که یک شهروند این کشور که از اواخر سال گذشته میلادی در ایران بازداشت شده بود، آزاد شده است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

مانوئل آلبارس مدعی شد که تبعه ۲۴ ساله به نام «آنا بانیرا» دیروز شنبه آزاد شده و حال وی خوب است.

آلبارس اظهار کرده که مادرید تمایل نداشته تا قبل از پرواز هواپیمای حامل این زن ۲۴ ساله از تهران، خبر آزادی‌اش را علنی نماید.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا، بانیرا از طریق دبی و سپس ژنو در محل سکونتش واقع در گالیسیا به خانواده خود محلق می‌شود.

https://irna.ir/xjLR۲N

**بوگدانف: روسیه در تدارک نشست چهارجانبه با حضور ایران است

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو در حال تدارک نشست چهارجانبه ای با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

«میخائیل بوگدانف» در سخنانی تصریح کرد: تشکیل یک نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در دستور کار وزارت خارجه روسیه است.

وی بدون اشاره به جزئیات افزود که مقدمات برگزاری این نشست در حال انجام است.

چند روز پیش نیز این مقام وزارت امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفته بود که اختلافات بین دمشق و آنکارا قابل حل است.

وی گفته بود که روسیه با کمک دو طرف (سوریه و ترکیه) برای یافتن راه حل‌های قابل قبول جهت عادی‌سازی روابط و احیای روابط خوب همسایگی بین سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.

بوگدانوف ابراز عقیده کرده بود که از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک در هر دو کشور (ترکیه و سوریه) باید یکی از نتایج تلاش‌های مشترک در این راستا باشد.

وی گفت: در دسامبر گذشته نشستی بین وزرای دفاع و روسای دستگاههای اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد و طی آن زمینه‌های اصلی برای ادامه کار مشترک تعیین و سازوکار کارشناسی برای هماهنگی انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورش از این مذاکرات می‌کند، اظهار داشت که ایران تمایل خود را برای پیوستن به روند این مذاکرات ابراز کرده است.

روسیه ماه دسامبر، میزبان اولین مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان دشوار بوده است. با این حال، در ماههای اخیر دو طرف و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.

مذاکرات در فرمت آستانه نیز از شش سال پیش برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه آغاز شده و در آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه مشارکت دارند.

در بیانیه پایانی مذاکرات آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»، «ولادیمیر پوتین » و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه که ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران برگزار شد، تایید کردند که بحران سوریه تنها توسط خود سوری ها قابل حل است.

رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه که مذاکرات سوریه را دربر می‌گیرد، ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران دیدار کردند. قبل از آن نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در قالب روند آستانه اول جولای ۲۰۲۰ به روش ویدئوکنفرانس برگزار شد.

https://irna.ir/xjLR۷z

**مصر: حضور ما در دمشق برای حمایت از سوریه است

رئیس پارلمان مصر تاکید کرد: ما اکنون در سوریه عزیز و برادر حضور داریم و به اینجا آمده ایم تا برای مقابله با بحران زلزله از این کشور حمایت کنیم و به مردم آن بگوییم که در این شرایط سخت در کنار شما ایستاده ایم.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

«حنفی جبالی» رئیس پارلمان مصر در اظهاراتی گفت که سوریه به جایگاه گذشته خود در اتحادیه عرب بازخواهد گشت.

وی که به همراه دیگر روسای پارلمان های عربی صبح امروز وارد سوریه شد، در بدو ورود به فرودگاه دمشق تاکید کرد: سفر هیاتی از پارلمان های عربی به دمشق در راستای حمایت از نظام، دولت و ملت سوریه است.

در همین حال، «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه در اظهاراتی در فرودگاه دمشق گفت که این سفر بر این مساله تاکید دارد که سوریه قلب همکاری های مشترک عربی است و ما از تمام هیات هایی که به دمشق آمدند، قدردانی می کنیم.

وی فضای کنفرانس اتحادیه پارلمان های عربی که روز گذشته (شنبه) در بغداد برگزار شد را بسیار مثبت توصیف کرد.

صباغ اضافه کرد که این کنفرانس بر موضع یکپارچه تمام کشورهای عربی درباره لزوم بازگشت سوریه به جهان عرب متمرکز بود و مقرر شد که یک هیات عالی رتبه از روسای پارلمان های عربی به سوریه رود تا تاکیدی بر این مساله باشد که این کشور قلب همکاری های مشترک عربی است.

دفتر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز صبح امروز در بیانیه ای اعلام کرد که وی به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه پارلمان های عربی در صدر یک هیات از این اتحادیه وارد دمشق شده است.

الحلبوسی دیروز شنبه در بیانیه پایانی کنفرانس اتحادیه پارلمان های عربی در بغداد اعلام کرد که یک هیئت از این اتحادیه برای سفر به سوریه تشکیل شده است.

الحلبوسی در سخنان خود در آغاز این کنفرانس از کشورهای عربی خواسته بود تا برای بازگشت سوریه به جایگاه خود در میان این کشورها، تصمیماتی را اتخاذ کنند.

سی و چهارمین دوره کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عربی در بغداد روز شنبه با حضور روسای پارلمان کشورهای عربی برگزار شد.

رئیس پارلمان عراق پیشتر نیز خواستار همراهی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به محیط عربی خود شده بود.

با شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ دولت عربستان و شماری دیگری از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های تروریستِ مخالف دولت دمشق قرار گرفتند و با بستن سفارتخانه‌هایشان روابط خود را با دمشق قطع کردند اما در سایه مقاومت دولت سوریه و حمایت هم پیمانانش نقشه آمریکایی - صهیونیستی - عربی برای براندازی دولت قانونی سوریه شکست خورد و از این رو، این کشورهای عرب مجبور به بازنگری در سیاست های شکست خورده خود شده و خواهان از سرگیری روابط و گفت وگو با دمشق شده و برخی از آنها هم سفارتخانه های خود را بازگشایی کرده اند.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ پس از وقوع این جنگ تروریستی علیه سوریه زیر فشار برخی کشورهای عربی و آمریکا تصمیم گرفت تا عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کند.

https://irna.ir/xjLR۷S

**ولایتی: جمهوری اسلامی ایران به حمایت از فلسطین ادامه می دهد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد که جمهوری اسلامی فلسطین به حمایت از ملت و مقاومت فلسطین ادامه می دهد.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل روز یکشنبه در گفت و گوی تلفنی با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین وحدت ملت فلسطین را در مقابله با اشغالگران صهیونیست ستود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت که جنبش جهاد اسلامی و مقاومت ملت فلسطین مورد تایید و حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این گفت و گوی تلفنی بر عزم و اراده ملت فلسطین برای ادامه مبارزه و مقابله با اشغالگران تاکید کرد.

زیاد النخاله افزود: ما نسبت به شجاعت رزمندگان و فداکاری های آن ها که در مقابله با نظامیان اشغالگر و ارتش تا بن دندان مسلح در حال رقم زدن حماسه های بزرگی هستند افتخار می کنیم.

وی اضافه کرد: شجاعت رزمندگان در میدان و حمایت و پشتیبانی ملت از آن ها بهترین دلیل برای اثبات شکست ناپذیری ملت فلسطین است و این ملت عقب نشینی نخواهد کرد و تا آزادسازی قدس و سراسر خاک فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد.

النخاله تصریح کرد: مقاومت با نشست امنیتی عقبه که حقوق مبارزان و ملت فلسطین را در مقاومت مقابل اشغالگران را زیر سوال می برد، مخالف است و آن را محکوم می کند.

https://irna.ir/xjLR۸J

**وزیر دفاع آلمان: چین را باید براساس اعمالش قضاوت کنیم

"بوریس پیستوریوس" وزیر دفاع آلمان با اشاره به طرح صلح ارائه شده از سوی چین گفت که پکن را باید با اعمالش قضاوت کرد نه حرف‌هایش.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

پیستوریوس امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «دویچلندفونک» درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه چین در نظر دارد تسلیحات به روسیه عرضه کند، بیان کرد گزارش‌هایی وجود دارد که طبق آن چین ممکن است قصد عرضه پهپادهای انتحاری به روسیه را داشته باشد درحالیکه از سوی دیگر پکن یک طرح صلح ارائه کرده است.

وزیر دفاع آلمان مدعی است که بر این اساس چین را باید با اعمالش قضاوت کرد نه حرف‌هایش.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که چین در نظر دارد تسلیحات به روسیه عرضه کند؛ ادعایی که از سوی دیگر متحدان واشنگتن پرورانده شد.

درحالیکه پکن چنین ادعایی را رد کرده، ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین مشارکت چین در ارائه راهکاری برای صلح بین مسکو و کی‌یف را مطلوب خوانده است.

وزارت خارجه چین ۵ اسفند ماه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

https://irna.ir/xjLR۸w

**کشته شدن ۲ صهیونیست در عملیات مقاومتی در جنوب نابلس

در پاسخ به جنایات صهیونیستها علیه ملت فلسطین، منابع رسانه‌ای از کشته شدن ۲ صهیونیست درپی یک عملیات یک مبارز فلسطینی و تیراندازی به سمت آنها در جنوب شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

شبکه فلسطین الیوم در این باره اعلام کرد که درپی تیراندازی در مرکز شهرک «حواره» در جنوب نابلس دو شهرک‌نشین صهیونیست کشته شدند.

منابع محلی در این باره گفتند که یک مبارز فلسطینی به سمت این دو صهیونیست تیراندازی و سپس محل را ترک کرد.

برپایه این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی درپی این عملیات ضد صهیونیستی شهرک حواره را محاصره کرده و در جست وجوی مجری عملیات است.

این عملیات ضد صهیونیستی پس از آن انجام شده است که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه به بهانه بازداشت چند فلسطینی به شهر نابلس در کرانه باختری یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند که در نتیجه آن، ۱۱ نفر از فلسطینیان شهید و ۱۰۲ نفر زخمی شدند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLR۹y

**زمینه سرمایه‌گذاری تجار عمانی در فارس فراهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: شرایط و زمینه برای سرمایه گذاری تجار و بازرگانان کشور عمان در استان فارس فراهم است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

محسن ربانی زاده روز یکشنبه در دیدار با سرمایه گذار کشور عمران در شیراز افزود: توسعه همکاری میان ایران و عمان در مباحث زیرساختی بندری و ترانزیتی مد نظر بوده و با هدف توسعه تعاملات بندری و تردد دریایی، دو بندر به عنوان مبدا و مقصد در دو کشور برای تعریف مسیر تردد مشخص می شود.
وی، اساسی ترین عامل ارتباط ایران و عمان را توریسم درمانی دانست و ادامه داد: تعاملات دوگانه مناسبی در جهت مبادلات تجاری و صدور خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است.
ربانی زاده، ضمن تبیین جایگاه نخست فارس در زمینه کشاورزی، رتبه دوم کشوری در خدمات فنی و مهندسی، مقام چهارم صنایع معادن در کشور و جایگاه ویژه در پزشکی و گردشگری افزود: با توجه به فرصت های اقتصادی بی‌شماری که در زمینه همکاری های تجاری و صنعتی بین دو کشور وجود دارد، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات در معرفی توانمندی‌های متقابل اثرگذار و مفید است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بیان کرد: با تکیه بر رعایت اصل حُسن همجواری، تمام کشورهای عربی به ویژه کشور عمان، دوست و شریک منطقه ای ما محسوب می شوند و همین ارتباط نزدیک کشورهای خاورمیانه موجب نگرانی کشورهای سلطه گر شده است.
وی اضافه کرد: استان فارس در راستای کمک به ایجاد نمایشگاه از تمام ظرفیت ها و امکانات فیزیکی در جهت تامین نیازهای اعلامی کشور عمان بهره خواهد برد.

شناسایی فرصت های همکاری با استان فارس
سرمایه گذار عمانی نیز در این دیدار گفت: هدف ما در وهله نخست این است که ضمن شناسایی فرصت های همکاری و سنجش بازار تولید محصولات استان فارس در راستای تجارت دو کشور اقدام کنیم.
وی، با اشاره به استقبال مردم عمان از کیفیت کالاها و محصولات ایرانی افزود: امیدواریم با بازاریابی و تبلیغات موثر کالاهای ایرانی در بازار رقابتی این کشور، محصولات ایرانی موقعیت و جایگاه خود را تثبیت کنند.

https://irna.ir/xjLRbK

**جهاد اسلامی فلسطین: نشست عقبه سرپوشی بر جنایت های اشغالگران است

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت، نشست امنیتی عقبه سرپوش و اقدامی برای چشم پوشی از جنایت های اشغالگران در قدس و کرانه باختری است.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

خالد البطش روز یکشنبه افزود: نشست امنیتی عقبه اردن که برغم خون های جاری و ریخته شده ملت فلسطین در کرانه باختری اشغالی با حضور تشکیلات خودگردان، برخی طرف های عربی، رژیم صهیونیستی و به ریاست آمریکا برگزار می شود، تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر همه جنایت ها، نژادپرستی و سرکوب هایی است که در حق ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی انجام می شود.

وی اضافه کرد: این نشست همچنین تلاشی برای اجرای سیاست های سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در حق اسیران فلسطینی و مقدمه ای برای تسریع در یهودی سازی مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین است.

البطش اظهار داشت: ما این نشست امنیتی و شرکت در آن را محکوم می کنیم و نسبت به نتایج آن که شمشیری بر سر ساکنان فلسطینی کرانه باختری، غزه و همه سرزمین های اشغالی است، هشدار می دهیم.

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: آزادی فلسطین نیازمند بررسی و گفت و گو درباره امنیت، آزادی و آینده فلسطین و فلسطینیان است و اینکه چگونه حقوق خود را بازپس گیریم نه اینکه درباره امنیت و آینده اشغالگران مذاکره و گفت و گو کنیم.

البطش نسبت به تشکیل گروهی نظامی با نام "ارتش صلح" هشدار داد و هدف آن را سرکوب مقاومت دانست و اضافه کرد: در دهه چهل قرن گذشته، انگلیس می خواست با همین ابزار، انقلاب ملت فلسطین را سرکوب کند.

منابع رسانه‌ای امروز یکشنبه از آغاز نشست تدارک دیده شده آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به میزبانی شهر اردن در بندر عقبه و حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروههای مقاومت فلسطین خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره اعلام کرد که نشست عقبه صبح امروز با مشارکت رژیم اشغالگر و تشکیلات خودگردان تحت نظارت اردن، آمریکا و مصر آغاز شد.

برپایه این گزارش، این نشست بر فراهم کردن زمینه‌های امنیتی توقف تنش به ویژه با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان متمرکز است.

https://irna.ir/xjLRbF

**ولایتی: پیروزی فلسطین بسیار نزدیک است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: پیروزی فلسطین بسیار نزدیک تر از چیزی است که عده ای فکر می کنند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) پیروزی ها و موفقیت های میدانی مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی را تبریک و از جایگاه مقاومت و مبارزان فلسطینی در نزد امت اسلامی سخن گفت.

وی با اشاره به برگزاری نشست امنیتی عقبه تصریح کرد: این نشست نشانه بحران ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی است که تلاش می کند با برگزاری چنین نشست هایی، از آن تنگناها خارج شود.

ولایتی افزود: این نشست ها تاثیری بر ملت فلسطین و مقاومت آن ها ندارد بلکه کشورها، گروه ها و جنبش های اسلامی که از فلسطین و مقاومت آن پشتیبانی می کنند بویژه در محور مقاومت رو به افزایش است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز از ولایتی به خاطر این تماس تشکر کرد و گفت: ما در مرحله جدیدی از رویارویی با اشغالگران صهیونیست هستیم و مقاومت، امروز مانند روحی در وجود جوانان فلسطینی که درخط مقدم دفاع امت از قدس و مقدسات فلسطین هستند دمیده است و ما به یاری پروردگار یقین داریم.

اسماعیل هنیه اضافه کرد: ما نشست امنیتی اردن را پیگیری می کنیم و می دانیم که انتفاضه موجود در کرانه باختری، بحران و تنگنایی برای دشمن بوجود آورده است که نمی تواند با آن مقابله کند.

وی افزود: ده ها گردان مبارز هم اکنون در مناطق مختلف کرانه باختری با اشغالگران مبارزه می کنند به همین خاطر دولت آمریکا با اعمال فشار بر برخی طرف ها، برای نجات دشمن صهیونیستی شتافته است.

هنیه با بیان اینکه موضع عمومی ملت فلسطین در خصوص این نشست، مخالفت با آن است تصریح کرد: تشکیلات خودگردان در این نشست، نماینده خواسته های ملت فلسطین نیست و نتایج این نشست، تاثیری بر مقاومت ندارد و مقاومت، اقدام و پایداری ادامه خواهد یافت و ما به خوبی می دانیم که دشمن در بحرانی راهبردی قرار گرفته است که چنین نشست هایی آن را نجات نخواهد داد.

https://irna.ir/xjLRcn

**اختلافات شدید شاباک و بن گویر بر سر تخریب خانه شهید فلسطینی

منابع رسانه‌ای از بروز اختلافات شدید میان وزیر تندرو کابینه رژیم صهیونیستی و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) بر سر تخریب خانه یک شهید فلسطینی پرده برداشتند.

از سرمایه‌گذاری۴۱ میلیون یورویی درمازندران تا اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که ایتامار بن گویر وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه این رژیم به پلیس قدس اشغالی دستور داد تا از دستورات شاباک مبنی بر توقف روند تخریب خانه خانواده شهید "حسن قراقع" در شهرک "الطور" در قدس سرپیچی کند.

بر پایه گزارش این شبکه، مقامات شاباک با پلیس قدس تماس گرفتند و از آنها خواستند که این اقدام را انجام دهند، زیرا خانه‌ای که قراقع در آن زندگی می‌کرد اجاره‌ای بوده و مجازات خانواده او توجیهی ندارد، به خصوص که آنها از قصد او برای انجام عملیات ضد صهیونیستی اطلاعی نداشته‌اند.

در مقابل بن گویر به پلیس دستور داد که از این دستورات اطاعت نکنند و وی مدعی است که خانواده قراقع از قصد او مطلع بوده و مستحق مجازات هستند.

حسن قراقع جوان ۳۱ ساله روز جمعه ۲۱ بهمن در یک عملیات شهادت طلبانه به شهادت رسید.

در این عملیات شهادت طلبانه سه صهیونیست کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLRc۶


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha