تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

کرمان- ایرنا- تغییر قیمت و اصلاح کرایه تاکسی‌های خطی یکی از محورهای هشتاد و هفتمین نشست علنی شورای شهر کرمان بود که اعضای شورا هر کدام دیدگاه‌های مختلفی از این موضوع و تاکید بر رعایت حق مردم و رانندگان داشتند.

به گزارش ایرنا، خدمات تاکسی خطی به عنوان یکی از اجزای سیستم حمل و نقل شبه همگانی به صورت گسترده در سطح شهر کرمان ارائه می شود و به دلیل نرخ کرایه پایین نسبت به تاکسی‌های اینترنتی و دربست، پوشش مسیرهای پُر تقاضا و راحتی نسبی که دارد مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها هرسال به عنوان چالشی بین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، شورای اسلامی شهر، تاکسیرانان و مسافران مطرح بوده است و هر کدام نظرات خود را دارند؛ مسافران افزایش نرخ تاکسی‌ها را با شرایط اقتصادیشان متناسب نمی‌بینند و هرگونه افزایش قیمت را بر ضرر اقتصاد خانواده می‌دانند از طرف دیگر تاکسیرانان هم باید دخل و خرجشان جور دربیاید و بتوانند هزینه‌های زندگی خود و خارج خودرو را پوشش دهند.

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

یکی از موضوعات هشتاد و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان پیشنهاد شهرداری مبنی بر اصلاح نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری برای سال آینده بود.

محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی با اشاره به موضوع تغییر نرخ کرایه‌های تاکسی در سال آینده بر واقعی شدن قیمت‌ها تاکید کرد و افزود: در مورد نرخ سرویس‌های مدارس هم ۲ بار با پیشنهاد دوستان قیمت‌هایی را با کار کارشناسی در شورای عمومی تصویب کردیم اما در واقعیت یک و نیم برابر قیمت مصوب شورا مبلغ از مردم دریافت شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که نرخ کرایه تاکسی‌ها واقعی شود و بعد روی این قیمت‌های واقعی نظارت انجام شود زیرا قیمتی که تاکسی‌ها از مردم خواهند گرفت از مصوبه‌ای که برای سال آینده خواهیم داشت بالاتر است.

سید محمد صادق تقوی عضو شورا نیز در این‌باره پیشنهادی به اعضای شورای شهر داد و افزود: بحث نوسازی تاکسی‌ها به دلایل مختلفی تاکنون امکانپذیر نبوده و این ناوگان قدیمی و فرسوده است؛ پیشنهاد دارم مجوز و پروانه رانندگان تاکسی را رایگان اعلام کنیم و از طرف دیگر رانندگان موظف به رعایت نرخ‌ها و حفظ نظافت تاکسی‌ها شوند.

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

نرخ تاکسی‌ها تابع تورم

محمدرضا کُمساری سخنگوی شورای شهر کرمان نیز افزود: ما با یک واقعیت روبه‌‍رو هستیم و آن بحث تورم است؛ امروز اگر یک نرخ را تصویب می‌کنیم باید تمام مسائل تابع آن نیز رعایت شود؛، مثلا در مقطعی یک لنت برای رانندگان قیمتی داشته و بعد این میزان دوبرابر می‌شود؛ پیشنهاد من این است که این افزایش نرخ‌ها به صورت فصلی شود.

وی ادامه داد: رانندگان هم از طریق این تاکسی زندگی خود را پوشش می‌دهند.

علیرضا نادری رییس شورا نیز با اشاره به اینکه نرخ پایه تاکسی‌ها باید عادلانه باشد تصریح کرد: وقتی کرایه‌های تاکسی‌ها بالا برود از طرفی باید حمل و نقل عمومی سرو سامان پیدا کند و مردم گزینه دیگری نیز داشته باشند.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز افزود: تاکسی‌ها جزئی از حمل و نقل عمومی هستند و ما باید هم مردم، گروه ها و صنف را درنظر بگیریم و درنظر داشته باشیم این گروه اگر شرایطشان تامین شود در فعالیت خود می‌مانند در غیر این صورت صنف تضعیف می‌شود.

وی ادامه داد: نظرم این است که افزایش نرخ تاکسی مبتنی بر نرخ تورم ۴۳ درصد را بپذیریم؛ اگر شرایط اقتصادی به ثبات رسید، مشکلی نداریم و اگر شرایط تغییر کرد پیشنهاد جدید بیاوریم.

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

پایانی بر بلاتکلیفی سه‌راهی‌های شهر کرمان

یکی دیگر از موضوعات مطرح دیگر در این نشست شورا احداث تقاطع غیرهمسطح سه راهی سیلو بود و به مصوبه کمیسیون عمران شورای شهر در این باره اشاره شد که در قرارداد شرکت پیمانکار، مسئولیت طراحی، تدارکات، ساخت، راه‌اندازی و تحویل یک پروژه را بر عهده داشته باشد.

کارهای کوچک در شهر معطل مانده

بعد از طرح این موضوع در نشست شورا هر کدام از اعضا نظرات خود را مطرح کردند. نادری رییس شورا افزود: ما یکسری کارهای کوچک داریم که معطل مانده است و اگر امکانات شهرداری صرف این کارهای بزرگ شود و پروژه هایی قبلی را بلااستفاده می‌کند، بنابراین اول در اولویت کارهای انجام شده باشد بعد پروژه‌های بزرگ شروع شود.

وی ادامه داد: یک شهر آباد بهتر از هزار شهر خراب است؛ چرا در بودجه ۱۴۰۲ موضوع تقاطع غیرهمسطح و اجرای آن دیده نشود و چرا اکنون با عجله این موضوع بررسی شود.

شهر کرمان نیازمند فکر جدید در مسائل حمل و نقل و ترافیک

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز ادامه داد: در ابتدای شورای ششم با همین نگاه توجه به مناطق محروم و حاشیه‌ای، پروژه‌های خردتر مدنظر قرار گرفت ولی واقعیت این است که شهر کرمان نیازمند فکر جدید در مسائل حمل و نقل و ترافیک نیز است.

وی ادامه داد: وجود چند تقاطع بشدت در رضایتمندی مردم تاثیر خواهد داشت یکی از این تقاطع‌ها سه راهی سیلو است که در ساعت‌هایی از روز گره‌های ترافیکی آن فوق‌العاده زیاد است و باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

چناریان با اشاره به اینکه شورای ششم تا پایان دوره خدمت خود در شهر کرمان باید یکی ۲ پروژه کلان را در سطح این شهر آغاز کند تصریح کرد: اگر این پروژه اجرای تقاطع غیرهمسطح در سه راهی سیلو به مناقصه برود ارزش آن به نفع مردم و شهرداری خواهد بود.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز افزود: همانطور که گفته شد در کلیت موضوع اجرای تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی سیلو بحثی وجود ندارد، بحث ترافیک شهر را همین الان داریم لمس می‌کنیم، در حوزه ترافیک قطعا پنج سال دیگر مشکلاتمان بیشتر است.

وی ادامه داد: هر روز حجم زیادی از خودروهای جدید وارد حجم ترافیک می‌شود و باید تدبیری بر روی این موضوع شود؛ با توجه به افزایش خودروها و ترافیک به تناسب آن ما خیلی در رفع این موضوع عقب هستیم.

امینی‌زاده عضو شورا نیز افزود: همزمان با اینکه باید بحث عقب‌ماندگی‌های شهری برطرف شود لازم است اجرای پروژه‌های کلان شهری مانند سه راهی شرف‌آباد و سه راهی سیلو نیز مدنظر قرار گیرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

انتقاد به الگوی رفتاری کشورهای درحال توسعه

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

تقوی دیگر عضو شورا نیز با انتقاد به الگوی رفتاری در کشورهای در حال توسعه گفت: سوالی که وجود دارد این است که چقدر این تقاطع‌های غیرهمسطح به گره‌های ترافیک شهر کمک کرده و سوال دیگر این است تا کی روش تقاطع زدن می‌خواهد ادامه داشته باشد؟

وی ادامه داد: ۱۰۰ سال دیگر شاید آیندگان بگویند این همه پُل در شهر کرمان زده شد چقدر به حل شدن گره‌های ترافیک در این شهر کمک کرده است؟

مراقبت در مصوبات

سیدمحمد موسوی رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز گفت: در الگویی که الان به شورا ارائه شده، طراحی ساخت و اجرا برعهده پیمانکار است؛ براساس ضوابط و قوانین، این مدل شاید در تعیین زمان انجام کار و مبلغ تمام شده به نفع کارفرما باشد اما ایرادایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه اشاره به اینکه اصل پروژه اجرای تقاطع غیرهمسطح در سه راهی سیلو نیاز شهر است، افزود: اگر بزرگواران حضور ذهن داشته باشند، حدود ۲ ماه پیش بود که مشاور، طرحی برای سه‌راهی سیلو ارائه کرد که زیرگذر در پیشنهادهای آنها بهترین گزینه بود. آن روز پروژه را با ۹۰ میلیارد تومان پیشنهاد دادند اما اکنون آن را با ۱۹۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌اند.

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

این عضو شورا با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این نوع قرارداد نه تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه به ضد خود تبدیل می‌شود، تصریح کرد: مشاور جزییات مطالعات فاز یک، برآورد ۱۹۰ میلیاردی و جزییات طرح را باید به شورا ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه با این پیشنهادی که شهرداری داده، کلیات را تصویب می‌کنیم و معلوم نیست در نهایت، به چه نرخی برسد، اظهارداشت: نباید چیزی را تصویب کنیم که معلوم نیست دچار چه وضعیتی می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه اگر پیمانکار کار را شروع کند و نتواند با شرایط اقتصادی ادامه دهد، بحث‌های حقوقی پیش می‌آید و مشکلات زیادی خواهیم داشت، تاکید کرد: اصل پروژه قطعا نیاز شهر است اما به این شیوه‌ای که پیشنهاد شده است مخالف هستم.

تغییر قیمت در کرایه‌های تاکسی‌ کرمان و دوگانگی حمایت از مردم یا رانندگان

سعید شعرباف‌ شهردار کرمان نیز گفت: براساس مذاکراتی که امسال داشتیم و جمع‌بندی شورا و همکاران ما در شهرداری، سه‌راهی سیلو در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه مشاور اولیه، برآورد پروژه را انجام نداده است، تاکید کرد: در فاز اول، شبیه‌سازی نرم‌افزاری را انجام داده و اینکه روگذر یا زیرگذر باشد را تعیین کرده است.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه درباره نوع قرارداد یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که شهرداری قراردادی با مشاور ببندد تا برآورد دقیق پروژه را انجام دهد، گفت: بعد از آن مناقصه پروژه برگزار شود اما فرایند تعیین دقیق و قابل اطمینان برآورد، سه، چهار ماه زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در اجرای پروژه به فکر صرفه و صلاح شهرداری بودیم اما می‌توانیم یک هفته تامل کنیم تا بخش هزینه‌ای بودجه مشخص شود اما در اصل اجرا مساله‌ای نیست و فقط نوع قرارداد مطرح است، بیان کرد: اگر قرارداد EPC (مهندسی، تدارکات و ساخت) باشد، چون طراح و مجری کنار هم هستند کیفیت کار بهتر خواهد بود اما فرایند اجرای طولانی دارد.

شعرباف با اشاره به اینکه اگر هم این نوع قرارداد مورد تایید نیست و برآورد دقیق نیاز است، خاطرنشان کرد: در سه ماه آینده مشاور برآورد نهایی را می‌دهد که روندی طولانی‌تر خواهد بود و مقداری مشکل تطابق بین مجری و طراح اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا در این نشست با طرح اجرای قرارداد EPC در مورد تقاطع غیر همسطح بر روی سه راهی سیلو بعد از گفت‌وگوهای متعدد اعضای شورا مخالفت شد و شورا در نهایت با برگزاری مناقصه به صورت طراحی و سپس مناقصه پیمانکار پس از طراحی موافقت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha