زلفی گل: عزم ایران برای دستیابی به جایگاه واقعی خود در حوزه هوا فضا جدی است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باوجود همه محدودیت های مالی اعتباری، عزم جدی برای دستیابی کشورمان به جایگاه واقعی خود در حوزه هوافضا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمد علی زلفی گل عصر دوشنبه در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضای ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: بحث اقتصاد آینده جهان در گرو دانش هوافضا و اکتشافات روی سیاره ها، سیارک ها و بحث هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و ارتباط آن با هوافضا است که نشان می دهد دانش هوافضا به طورحتم در نظم نوین جهانی بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به دانش هوافضا داشته اند، اظهار داشت: رییس جمهور آیت الله رئیسی نیز بر این موضوع تاکید داشته اند و طی یک سال و نیم گذشته دوبار شورای عالی مجازی را تشکیل دادند.

وزیر علوم ادامه داد: شاید دلیل نخست آن این باشد که وزیر ارتباطات توانسته است اهمیت این موضوع را در هیئت دولت و مراکز تصمیم گیر گوشزد کند و از طرفی شخص رییس جمهور عنایت ویژه به این بحث دارد، بنابراین برای شما دانشمندان این حوزه این دوره یک فرصت است و باوجود همه محدودیت های مالی اعتباری که وجود دارد عزم جدی برای دستیابی کشورمان به جایگاه واقعی خود در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی یک سال و نیم گذشته اتفاقات خوبی در حوزه هوافضا رخ داده است، از دانشمندان هوافضا درخواست کرد فکرهای نو را در این عرصه به مسوولان مربوطه منتقل کنند، چرا که وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای نیز عضو هیات علمی دانشگاه هستند و این فرصت را باید غنیمت دانست.

زلفی گل: عزم ایران برای دستیابی به جایگاه واقعی خود در حوزه هوا فضا جدی است

زلفی گل اضافه کرد: شما دانشمندان حوزه هوافضا می‌توانید طرح ها و فکرهای خود را ارائه کرده و مسولان مربوطه نیز فکر شما را عملیاتی کنند، در واقع فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان، بنابراین قدر این فرصت را بدانید. ضمن اینکه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب هم عنایت ویژه‌ای به این دانش داشته اند و این یعنی یک فرصت برای شما دانشمندان در حوزه هوافضا است که نهایت استفاده را ببریید.

وی بیان کرد: این علم فراتر از زمین و زمان است و آینده کشور و استحکام جمهوری اسلامی دقیقا وابسته به این علم است. لذا در خدمت شما دانشمندان این حوزه هستیم و در مواقعی که می توانیم کاری انجام دهیم و تصمیمی اتخاذ کنیم، شما می توانید به این تصمیم سازی کمک کنید.

وزیر علوم گفت: رییس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از جنس خود شما است و شما می توانید ایده های خود را به وزارت علوم نیز انتقال دهید. شاید از ظرفیت شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری هم بشود در این زمینه استفاده بهینه کرد؛ چرا که این شورا رییس آن شخص رییس جمهور است. بنابراین با ارائه طرح کلان ملی در این عرصه، از حمایت شورای عالی عتف و صندوق شورای عالی عتف بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه، اخیراً در صندوق شورای عالی عتف حمایت از طرح های کلان مصوب شد، گفت: سال گذشته ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به این صندوق منتقل شد و امسال به ۶۰ درصد رسیده است و تمام تلاش ما این است که اعتبارات خوبی داخل این صندوق برای پروژه های کلان ملی داشته باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه، انجمن علمی هوا فضای کشور به یقین می تواند در تعریف پروژه های کلان ملی موثر باشد، افزود: به هر حال ظرفیتی در شورای عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری وجود دارد که این ظرفیت را در اختیار شما دانشمندان این حوزه قرار خواهیم داد تا بتوانید از این دانش استفاده کنید.

وی گفت: انجمن علمی هوافضا باید راهکاری اندیشیده و ارائه کند که چطور می توان نخبه ترین جوانان را جذب این رشته کرد و در واقع چه کاری انجام دهیم که با استعدادترین داوطلبان کنکور این رشته را انتخاب کنند.

وزیر علوم خطاب به اعضا انجمن هوا فضا حاضر در این کنفرانس افزود: در انجمن علمی هوافضا راهکاری پیدا و شیوه هایی مد نظر از جمله چگونگی تعریف امتیازات برای جذب داوطلبان نخبه به این رشته را ارائه کنید.

وی گفت: می توانیم با بنیاد ملی نخبگان دست به دست هم دهیم و فضایی را ایجاد کنیم که جایگاه این علم را که فراتر از زمین و زمان است را ارتقاد داد؛ چرا که به نفع منافع ملی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha