دستاوردهای اخیر در ساخت و پرتاب ماهواره تراز ایران را بیش از پیش ارتقا داده است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: دستاوردهای اخیر به ویژه طراحی ساخت و پرتاب ماهواره سبب افزایش عزت و خودباوری ملی شده است و تراز جمهوری اسلامی ایران را بیش از بیش در چشم ناظران جهان ارتقا داده است.

منصور انبیا رییس دانشگاه علم و صنعت عصر دوشنبه در بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران افزود: فناوری فضایی یکی از شاخص های قدرت کشورهای جهان است و صاحب نظران این عرصه معتقدند کسب قدرت دفاعی بدون حضور در فضا میسر نیست.

رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: برخی ویژگی ها، ظرفیت ها و توانمندی های خاص جمهوری اسلامی ایران از جمله سرزمین پهناور و موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک، توانمندی در ساخت، پرتاب و قرار دادن ماهواره در مدار و مهمتر از آن بهره برداری از آنها و دارا بودن دانشگاه هایی در سطح جهانی و نیروهای متخصص و نخبه، توجه ویژه به این بخش را بیشتر نمایان می کند.

طراحی و ساخت سه ماهواره دیگر در دست انجام است

وی گفت: در این راستا دانشگاه علم و صنعت ایران نسبت به تاسیس مرکز تحقیقات فضایی از ابتدای سال ۱۳۸۶ اقدام کرده است که از آن تاریخ تا امروز طراحی ساخت و پرتاب سه ماهواره نوید، مبین و ظفر ۱ ۱ را به عهده داشته است. همچنین طراحی و ساخت سه ماهواره دیگر برای پرتاب در دست انجام است.

انبیا گفت: با توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کرده‌ایم، توانسته ایم نسبت به طراحی و ساخت دو پلتفرم اقدام کنیم. همچنین این دانشگاه با سایر سازمان ها از جمله سازمان هوافضا و پژوهشگاه فضایی کشور ارتباط پژوهشی و تحقیقاتی دارد.

وی تاکید کرد: تعداد مقالات چاپ شده و اختراعات ثبت شده در کنار برگزاری کنفرانس ها، می‌تواند از جمله شاخص های علم و فناوری در بخش فضایی کشور باشد و در توسعه این فناوری نقش بسزایی داشته باشد.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقالات نمایه شده در اسکوپوس رتبه اول تولید علم را در حوزه هوافضا و همچنین بالاترین شاخص اچ ایندکس را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: امید است با وجود این همه ظرفیت ها و موفقیت هایی که به بخشی از آنها اجمالاً اشاره شده است، به این مقدار بسنده نکنیم و بتوانیم از ظرفیت داده ها فضایی استفاده کرده و اقتصاد فضا را در صنایع مختلف توسعه دهیم.

انبیا گفت: متخصصان دانشگاه علم و صنعت ایران از طریق مرکز تحقیقات ماهواره و دانشکده های برق، الکترونیک، فناوری های نوین و مکانیک در حوزه فضایی فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha