طرح دلایل تحریم نهادها و شخصیت های ایرانی در بیست و نهمین کرسی آزاد اندیشی

تهران- ایرنا- بیست و نهمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تحلیلی بر ابعاد پیدا و پنهان تحریم‌های اخیر نهادها و شخصیت‌ها و…» و با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از امور سامانه ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ در این نشست ابراهیم متقی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، محمد صادق کوشکی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، کیومرث اشتریان استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، زهرا مسعود مدیرکل آموزش و پژوهش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، بیژن پیروز استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، اکبر ولی زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، جعفر صادق منش، مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و جمعی از اساتید و خبرنگاران، با موضوع «تحلیلی بر ابعاد پیدا و پنهان تحریم‌های اخیر نهادها و شخصیت‌ها حضور داشتند.

کوشکی درباره دسته بندی کلی تحریم گفت: دسته اول تحریم ها فلج کننده و دسته دوم تحریم ها نمادین هستند. تحریم نمادین تأثیری در اقتصاد ندارند، اما بطور غیر مستقیم باعث ایجاد فضای روانی و تنش در بین مردم جامعه تحریم شونده و جامعه جهان خواهد شد.

وی درباره تأثیرات تحریم در جهان افزود: افزایش تحریم های نمادین توسط آمریکا علیه ایران باعث کاهش اعتبار اقتصادی کشورمان در جهان خواهد شد که انگیزه تجار و فعالان اقتصادی جهان به منظور تبادل با ایران را از بین می برد.

کوشکی درخصوص تحریم های آمریکا علیه روسیه بیان کرد: روسیه در یک سال اخیر با شتابی حدوداً سه برابر ایران در محاصره تهدیدهای بسیار قرار گرفته است، اما علی رغم حجم بالای تحریم اقتصادی، این کشور با سیاست های برنامه ریزی شده با کاهش ارزش پول خود مواجه نشده و تاثیری هم در روابط اقتصادی آن ایجاد نکرده است، لذا بخشی از وضعیت اقتصادی ایران ناشی از تحریم و بخشی ناشی از سوء مدیریت است.

در ادامه متقی با بیان اینکه تحریم، ساز و کاری در جهت تأثیر بر قدرت یک کشور است، اظهار داشت: تحریم در کشوری می تواند اثر گذار باشد که قدرت ساختاری، ملی و منطقه ای داشته باشد، طبیعتا ایران به همین دلیل توسط آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از نظر آمریکا، با افزایش قدرت ملی ایران، در وضعیت خوداتکایی قرار گرفته ایم و باعث افزایش قدرت او در فضای منطقه ای شده است، به همین دلیل تحریم ها علیه ایران افزایش یافت.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی افزود: زمانی که آمریکا یک کشور را در معرض تحریم قرار می‌دهد تحریم شونده خود را به سمت خوداکتفایی هدایت می کند و میزان اثربخشی تحریم را کاهش می‌دهد که نیازمند الگوهای رفتاری از جمله کارآمدی، بهینه سازی نیروهای اجرایی و مدیریت منابع و... است.

در این نشست پیروز با اشاره به مقاله های چاپ شده در دوران قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد: در آن دوره تحریم نشدن ایران و تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت و پیمان اخوت با آمریکا نیز باعث کمبود مشکلات در کشور نشده بود، بلکه هر ساله با شرایط قحطی و کمبود برخی از اقلام مصرفی مورد نیاز مردم نیز رو به رو بودند، در واقع باید نوع نگرش را تغییر داد. در حال حاضر مشکلات اقتصادی ایران هم از داخل و هم از خارج نشأت می‌گیرد.

وی درباره جنگ ترکیبی گفت: این جنگ یک اصطلاح جدید و بدون اعلام قبلی توسط یک کشور صورت می‌گیرد و در واقع جنگ ترکیبی، آمیخته ای از جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی و ... است.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی درباره جنگ شناختی در تحریم ها بیان کرد: این جنگ از زمانی که مقامات و شخصیت‌های ایران مورد تحریم قرار گرفتند و از آنان به عنوان یک تروریست یاد کردند، آغاز و باعث نگرش منفی در خصوص ایران در جهان شد.

در بخشی از نشست نیز مسعود در خصوص تحریم سید صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ این ستاد و دبیر آن از سمت اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت.

وی در خصوص چرایی این اقدام به عملکرد ستاد امر به معرف و نهی از منکر پرداخت و افزود: از جمله دلایل آن، اتخاذ رویکرد علمی و آموزشی ستاد، همکاری ستاد با وزارت آموزش و پرورش برای بازخوانی کتب درسی، طرح مباحث معروفات و منکرات در آموزش ضمن خدمت سازمان ها، احیا و ثبت تشکل های مردمی مطالبه گری در عرصه های ۱۸ گانه مطالبه گری، احیا و پیگیری قانون حمایت از آمران به معروف و ناکران از منکر، ارایه طرح تشکیل وزارت خانه خانواده و جوانی جمعیت، طرح قرارگاه گام (گشت ارشاد مسئولین) و.... است.

اشتریان نیز اظهار داشت: تحریم ها نه از طرف یک رژیم سیاسی و نه علیه یک رژیم سیاسی است؛ بلکه نظام اقتصاد آمریکا علیه حاکمیت ملی ایران تحریم را اعمال کرده است.

وی تصریح کرد: تحریم دارای بخش اقتصادی و بخش دیپلماسی عمومی است که با بی اعتبار کردن شخصیت های کشور از طریق تحریم، یک جریان رسانه ای جهانی را علیه ایران ایجاد می کند. در این راستا باید مسائل اقتصادی، فرهنگی و بین المللی را متوجه بود تا بتوانیم با تحریم مقابله کنیم.

اشتریان افزود: برای مقابله با تحریم، قدرت سیاسی داخلی که ناشی از آحاد مردم است باید قوی باشد و نیروی های ملی با هر حزب و عقیده ای در کنار یکدیگر قرار گیرند.

ولی زاده نیز بیان کرد: سال های زیادی تحریم توسط آمریکا بر برخی کشورها از جمله ایران و روسیه در حال اعمال است. تحریم شامل یک جانبه، چند جانبه و بین المللی است.

استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص استراتژی آمریکا در تحریم علیه ایران ادامه داد: استراتژی چهار فازی که بیشتر مورد توجه سلاح هسته ای و موشکی است، در این استراتژی تحریم ها با چهار الگو اعمال می شود که اول کشور را با افزایش هزینه دسترسی به سلاح هسته ای رو به رو می کند، دوم کاهش منافع دستیابی به سلاح موشکی و هسته ای، سوم افزایش منافع رها کردن تولید سلاح موشکی و هسته ای و چهارم کاهش هزینه رها کردن. دومین استراتژی، فشار مضاعف برای انزوای سیاسی کشور در سطح بین المللی است.

ولی زاده در خصوص هدف تحریم بیان کرد: تحریم دارای سه هدف اصلی تغییر و اصلاح رفتار کشور تحریم شونده، بی ثبات سازی و براندازی در آن کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha