۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85043358
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قالیشویی در نوروز و هشدارهایی که باید جدی گرفت

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۷
کد خبر: 85043358
قالیشویی در نوروز و هشدارهایی که باید جدی گرفت

سنندج- ایرنا- بازار قالیشویی در آستانه فرا رسیدن عید نوروز گرم شده است هرچند امسال میزان مشتری‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است ولی احتمال سوءاستفاده عده‌ای که قصد سرقت اموال مردم را دارند وجود دارد؛ بنابراین می‌طلبد در این ایام مردم به هشدارهای داده شده در این زمینه توجه ‌کنند.

به گزارش ایرنا، خانه تکانی، رسمی به قدمت تاریخ نوروز باستانی دارد که ایرانی ها ۴۵ روز الی ۳۰ روز مانده به بهار و آغاز سال جدید اقدام به تمیز کردن و نظافت و تغییر دکوراسیون خانه‌هایشان می کنند.

خانه تکانی با شستن فرش و موکت آغاز می شود و با توجه به اینکه در این ایام تعداد مشتری های قالیشویی ها افزایش می یابد، کردستانی ها از ۱۵ بهمن نوبت می گیرند تا در زمان مورد نظر قالی های تمیز شده خود را دریافت و در خانه‌شان پهن کنند.

اما امسال به واسطه افزایش هزینه‌ها کمی شرایط نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است و با وجود اینکه نیمی از اسفند گذشته، هنوز بازار قالیشویی‌های کردستان زیاد گرم نشده است.

اگر در سال‌های گذشته مردم کردستان هر ۲ سال یکبار فرش هایشان را می شستند امسال با افزایش ۶۰ درصدی هزینه قالیشویی ها تصمیم گرفتند این کار را هر سه سال یکبار انجام دهند اگر در سال‌های گذشته مردم کردستان هر ۲ سال یکبار فرش هایشان را می شستند، امسال با افزایش ۶۰ درصدی هزینه قالیشویی ها، تصمیم گرفتند این کار را هر سه سال یکبار انجام دهند به نوعی می‌توان گفت هزینه قالیشویی را حذف کردند تا بتوانند سایر نیازهای خود را تامین کنند.

قالیشویی در نوروز و هشدارهایی که باید جدی گرفت

کاهش تعداد قالی هایی که نیاز به شست و شو دارد

پرشنگ ویسی یکی از بانوان خانه‌دار سنندجی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هرچند امسال قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش پیدا کرده است ولی ما هم چون سال های قبل خانه خود را تمیز می کنیم تا بهاری خوب و خوش داشته باشیم.

وی صحبت هایش را با یک ضرب المثل کُردی که «گورگ به لووره‌وه تت»؛ ادامه داد: اگر ما همواره آیه یاس بخوانیم و بگوییم شرایط سخت و بدتری پیش می آید و همه چیز سال آینده بیشتر گران می‌شود حتی اگر این اتفاق نیفتد از لحاظ روحی و احساسی شرایط خوبی را تجربه نخواهیم کرد.

این بانوی خانه دار با اشاره به اینکه امسال نیازهای خود را اولویت بندی کردیم و براساس آن هزینه می کنیم، افزود: امسال با توجه به افزایش قیمت ها بجای اینکه ۶ تخته فرش خود را به قالیشویی بدهیم تصمیم داریم تنها ۳ تخته فرش را بشوییم.

این روزها در هر محفلی که قرارمی گیریم صحبت از افزایش هزینه ها و قیمت طلا و دلار است و در آستانه عید نوروز مباحث مربوط به خرید و خانه تکانی هم به این موارد در بین بانوان افزوده می شود.

در یکی از ادارات کردستان چند بانوی شاغل در این اداره با هم گرم گفتگو بودند.

یکی از این بانوان بعد از کلی آه و ناله و کم بودن حقوق و نخواندن دخل با خرجشان گفت: امسال قصد ندارم فرش هایمان را به قالیشویی بدهم تا هزینه ای که بابت این صرف می کردم را به خرید مایحتاج ایام عید اختصاص دهم.

بانویی که در میز روبه روی او نشسته بود، اظهار کرد: فرش ها و مبل هایمان نیاز به تمیز شدن دارند و ناچارم آن را به قالیشویی دهم؛ ما هم برخی هزینه هایی که سال ها پیش در این ایام می کردیم را کاهش می دهیم تا بتوانیم تعادلی بین دخل و خرج خود برقرار کنیم.

با توجه به اینکه درآمد سرانه مردم کردستان از میانگین کشوری کمتر است بنابراین مردم این استان توانایی و قدرت خرید کمتری هم نسبت به سایر استان های کشور دارند به همین دلیل با افزایش قیمت کالاها مجبور می شوند از خرید برخی از آنها صرف نظر کنند یا مقدار آن را کاهش دهند.

شستن قالی و موکت و مبلمان خانه برای بسیاری از بانوان این سرزمین جزو کارهای اولویت دار آنها در آستانه سال جدید است شستن قالی و موکت و مبلمان خانه برای بسیاری از بانوان این سرزمین جزو کارهای اولویت دار آنها در آستانه سال جدید است ولی وقتی هزینه ها افزایش پیدا کرده آنها هم شیوه شستن و تمیز کردن را تغییر می دهند و اگر برایشان مهیا باشد با فرچه و برس و مایع های شستشویی مخصوص این کار را انجام می دهند و یا سعی می کنند تعداد فرش هایی که به قالیشویی می دهند را کاهش دهند.

قالیشویی در نوروز و هشدارهایی که باید جدی گرفت

افزون بر ۶۰ درصد نرخ شستن فرش در قالیشویی های سنندج افزایش یافت

دبیر اتحادیه قالیشویان سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۴۵ واحد قالیشویی فعال در شهرستان سنندج وجود دارد و تاکنون هم چهار، پنج واحد فاقد مجوز در این شهرستان شناسایی شده است.

فرزاد ناصری با اشاره به اینکه ۲ واحد از واحدهای فاقد مجوز پیگیر دریافت آن هستند، تاکید کرد: شهروندان باید دقت کنند و فرش هایشان را به هر واحدی تحویل ندهند تا در صورت بروز مشکلی بتوانند پیگیر حق و حقوق خود باشند.

وی با اعلام اینکه نرخ شستن فرش امسال نسبت به سال گذشته افزون بر ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: نرخ شستن فرش براساس متراژ آن تعیین می شود به گونه‌ای که قیمت شست و شوی هر متر فرش ماشینی در قالیشویی ها ۱۳ هزار تومان، موکت معمولی پنج هزار و موکت پُرزدار هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.قیمت شست و شوی هر متر فرش ماشینی در قالیشویی ها ۱۳ هزار تومان؛ موکت معمولی پنج هزار و موکت پُرزدار هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.

دبیر اتحادیه قالیشویان سنندج یادآور شد: افزون بر هزینه شست و شو، ۲۰ درصد هم بابت هزینه حمل و نقل فرش به کل هزینه افزوده می شود.

هشدارهایی که باید جدی گرفته شود

مواردی هم در سپردن قالی و موکت به قالیشویی ها وجود دارد که اگر مردم رعایت نکنند با مشکل مواجه می شوند نمونه آن عدم توجه به داشتن مجوز از سوی قالیشویی ها و نداشتن فاکتور است که بدون در نظر گرفتن این موارد در صورت آسیب به قالی ها، واحد قالیشویی جوابگوی مشتریان نخواهد بود.

دبیر اتحادیه قالیشویان سنندج از مردم درخواست کرد به هر قالیشویی که قالی های خود را تحویل می دهند فاکتور با درج اطلاعات کامل مربوط به تعداد تخته فرش و موکت های تحویل داده شده و نرخ مصوب، دریافت کنند.

ناصری یادآور شد: مواردی بوده که بعد از تسویه حساب و تحویل فرش ها، شهروندان شاهد آسیب وارد شده به فرش بودند که چون کار تحویل داده شده و تسویه هم انجام شده است امکان اثبات اینکه این اتفاق در قالیشویی افتاده وجود ندارد بنابراین مردم بعد از کنترل و مشاهده فرش اقدام به پرداخت کامل هزینه کنند.

دبیر اتحادیه قالیشویان سنندج اظهار کرد: مواردی هم داشتیم مردم فقط از طریق یک شماره تلفن همراه درج شده برروی وانت هایی، فرش های خود را به افرادی تحویل دادند که نه تنها مجوز فعالیت در این حرفه را نداشتند بلکه فاقد مکان شست و شو هم بودند و افزون براین هدف این افراد فقط سرقت فرش ها بوده نه شستن آن.

بی شک در این دوره که هزینه‌ خرید بسیاری از کالاها افزایش پیدا کرده است آسیب به برخی کالاها و سرقت آنها ضرر زیادی به خانواده ها وارد می کند که جبران آن هم سخت خواهد بود بنابراین خانواده ها پیشگیری لازم را قبل از انجام هر کاری در این ایام پایانی سال انجام دهند تا با ضرر مالی مواجه نشوند.

۷۵ هزار و ۷۶۸ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد و از این تعداد بیش از ۳۰ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه های متوسط و زنجیره ای تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha