اوج‌گیری‌های بعدی بورس، اختلالی در هسته معاملات ایجاد نمی‌کند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: تلاش کردیم هم به لحاظ نرم‌افزاری و هم به لحاظ سخت‌افزاری، با اصلاحات و به‌روزرسانی‌هایی که در سیستم معاملات صورت گرفته، در اوج‌گیری‌های بعدی بازار سرمایه بتوان پاسخگوی نیاز فعالان بازار بود.

به گزارش ایرنا از سازمان بورس، «روح‌الله دهقان» در خصوص اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته به منظور ارتقای سامانه معاملات بیان کرد: در نظر داشته باشید که در اکوسیستم فناوری بازار سرمایه کشور بخشی از خدمات مرتبط با سامانه معاملاتی، هسته معاملات و سیستم‌های معاملاتی، در اختیار شرکت مدیریت فناوری بورس است و بخش دیگر این خدمات، مربوط به شرکت‌های OMS است که خدمات آنلاین به مشتریان کارگزاری‌ها ارائه می‌کنند. در نتیجه اقدامات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برای ایجاد بهبود در هسته معاملات و سامانه‌های معاملاتی بوده است.

وی افزود: پس از اوج گیری بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، تغییرات بسیاری در بخش‌هایی از سیستم معاملات که مربوط به شرکت مدیریت فناوری بورس بود، صورت گرفت.

دهقان اظهار داشت: در مرحله نخست تلاش شد از طریق قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم ظرفیت‌های سامانه معاملاتی و هم سرعت و کارایی این سامانه را افزایش دهیم که خوشبختانه این هدف محقق شد و از اواخر سال ۱۳۹۹، ظرفیت‌های جدیدی به سامانه معاملاتی بازار سرمایه اضافه شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با بیان اینکه بخش دوم اقدامات صورت گرفته، مربوط به تغییرات در بخشی از زیرساخت‌های سخت‌افزاری سامانه معاملات بود، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، یک سری جداسازی در زیرساخت‌ها صورت گرفت و همان‌طور که در اواخر سال ۱۴۰۰ هم اطلاع رسانی شد، زیرساخت‌های سامانه نظارتی جدیدی که توسط ریاست سازمان بورس اوراق بهادار افتتاح شد، از زیرساخت‌های سامانه معاملاتی مجزا شد تا سامانه معاملات با ظرفیت بالاتری کار کند (تا قبل از آن، به دلیل عدم نیاز، سامانه نظارتی و سامانه معاملاتی زیرساخت‌های مشترکی داشتند که با جداسازی این زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های سامانه معاملاتی افزایش یافت).

وی ادامه داد: در حوزه پسا معاملات نیز به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شد تا افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه موجب اختلال در سامانه پس از معاملات نشود، البته این به‌روزرسانی‌ها به منظور افزایش ظرفیت و کارایی سامانه معاملات همچنان ادامه دارد و این‌طور نیست که پس از یک مرحله به‌روزرسانی و اصلاح زیرساخت‌های معاملاتی، این فرایند متوقف شده باشد.

دهقان ضمن تاکید بر اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای سامانه معاملاتی، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم هم به لحاظ نرم‌افزاری و هم به لحاظ سخت‌افزاری، با اصلاحات و به‌روزرسانی‌هایی که در سیستم معاملات صورت گرفته، در اوج‌گیری‌های بعدی بازار سرمایه بتوان پاسخگوی نیاز فعالان بازار بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده اگر مجدداً نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شده و معاملات این بازار رونق بگیرد، ظرفیت‌های ایجاد شده پاسخگوی نیازهای بازار خواهد بود و شاهد اتفاقاتی مانند ۲ بخشی شدن تایم معاملات یا اختلال در هسته معاملات نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha