آغاز عملیات اجرایی پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان تا پایان امسال

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: عملیات اجرایی پروژه شیرین‌سازی آب دریای خزر در این استان با همکاری گروه مپنا تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری گلستان ،علی محمد زنگانه در نشست با مدیرعامل گروه مپنا در تهران افزود: با همکاری وزارت نیرو، مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریای خزر برای استان گلستان دریافت شده و امیدواریم از این طریق بتوان بخشی از مشکلات آب موردنیاز استان را حل کنیم.

آغاز عملیات اجرایی پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان تا پایان امسال

وی اظهار امیدواری کرد مدل سرمایه گذاری و نحوه تامین مالی این پروژه تا هفته آینده جمع‌بندی شده و این پروژه تا انتهای سال جاری آغازشود.

همچنین در این جلسه عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا از آمادگی این شرکت برای همکاری در سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول خبرداد و گفت: این پروژه می تواند نقش بسزایی در تامین برق استان گلستان داشته باشد.

پیگیری پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان از سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسوولان استان قرار گرفته بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم عملیاتی شدن آن شتاب گرفت.

پیشتر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان به عنوان مسوول پیگیری اجرای پروژه شیرین‌سازی آب خزر در استان گفته بود: مجوزهای لازم برای عملیاتی شدن این پروژه برای پوشش آب آشامیدنی گرگان، بندرترکمن، گمیشان،کردکوی و بندرگز از دستگاه‌های مرتبط از جمله حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، شرکت برق برای تامین ۸.۹ مگاوات در دوره بهره‌برداری، تامین گاز مصرفی توسط شرکت گاز و تامین زمین ۱۱.۵ هکتاری محل اجرای تاسیسات آن با همکاری جهادکشاورزی، دریافت شده است.

ایرج حیدریان افزود: برای اجرای این پروژه ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده که باید از محل منابع مختلف تامین و تخصیص داده شود.

به گفته وی مدت زمان پروژه و بهره‌برداری آن ۲۴ ماه و دوره پیشنهاد بهره‌برداری آن ۲۵ سال است که بازگشت سرمایه هم از سال دوم دیده شده که آب شرب گرگان و سایر شهرستان‌های غرب استان با ایجاد حدود ۹۰ کیلومتر خط انتقال تامین می‌شود.

شیرین‌سازی آب خزر در گلستان اقدامی از دولت سیزدهم برای عملیاتی شدن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha