۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبرنگار: 5346
کد خبر: 85043525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، رکود اقتصادی آمریکا را تشدید می‌کند؟

تهران- ایرنا- موضوع ایجاد رکود در نتیجه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به موضوع بحث کارشناسان متعدد با نظرات گوناگون بدل شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه استریت، فردریک میشکین (Frederic Mishkin)، عضو سابق شورای حکام سامانه فدرال رزرو که اکنون استاد دانشگاه کلمبیا است، همچنین چهار اقتصاددان دیگر معتقدند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب رکود می‌شود.

چهار اقتصاددان دیگر عبارت‌اند از استِفِن سِچِتی (Stephen Cecchetti)، استاد دانشگاه برندایس، مایکل فِرولی (Michael Feroli) اقتصاددان شرکت جِی پی مورگان، پیتر هوپر (Peter Hooper) اقتصاددان دویچه بانک و کِرمیت شونهولتز (Kermit Schoenholtz)، استاد بازنشسته دانشگاه نیویورک.

آن‌ها در مقاله‌ای نوشتند: پس از سال ۱۹۵۰ میلادی حتی یک نمونه هم از تورم‌زدایی ناشی از اقدامات بانک مرکزی وجود ندارد که به فداکاری اقتصادی یا رکود اقتصادی چشمگیری منجر نشده باشد.

پس از افزایش اخیر نرخ تورم، اشتغال و خرده‌فروشی، بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که فدرال رزرو باید نرخ‌های بهره را بیش از آنچه چند هفته پیش انتظار می‌رفت، افزایش دهد.

نرخ پایانه صندوق‌های فدرال رزرو

بسیاری از کارشناسان گمان می‌کردند که نرخ وجوه فدرال به زیر ۵ درصد می‌رسد (نرخ در حال حاضر ۴.۵ - ۴.۷۵ درصد است). همچنین، عده بسیاری نیز فکر می‌کردند که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را پس از ماه مارس (اسفند، فروردین) متوقف می‌کند و سپس در اواخر امسال نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

اکنون برخی از کارشناسان، مانند کِن روگوف (Ken Rogoff)، اقتصاددان دانشگاه هاروارد، می‌گویند که فدرال رزرو ممکن است نرخ را تا ۶ درصد افزایش دهد؛ زیرا به دنبال کاهش تورم به هدف ۲ درصدی است. شاخص تورم جالب برای فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه (دی، بهمن) ۵.۴ درصد افزایش یافت.

ظاهراً پنج اقتصاددان یادشده به دنبال افزایش بیشتر نرخ هستند. آن‌ها گفتند: شبیه‌سازی‌های مدل پایه ما نشان می‌دهد که فدرال رزرو برای دستیابی به هدف تورمی خود تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی، نیازمند سیاست انقباضی بسیار بیشتری خواهد بود.

محیط سخت برای اقتصاد

آن‌ها خاطرنشان کردند که این خبر خوبی برای اقتصاد نیست و افزودند: حتی با فرض انتظارات تورمی ثابت، تحلیل ما در توانایی فدرال رزرو برای مهندسی یک فرود نرم (soft landing) که در آن، تورم تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی بدون رکود خفیف به هدف ۲ درصدی باز می‌گردد، تردید دارد.

فرود نرم یعنی فدرال رزرو، تورم را کاهش ‌دهد بدون اینکه اقتصاد را به رکود بکشاند؛ البته بانک مرکزی آمریکا امیدوار است بتواند یک فرود نرم را مهندسی کند.

فیلیپ جفرسون (Philip Jefferson)، رئیس شورای حکام سامانه فدرال رزرو، در سخنرانی روز جمعه خود پاسخی به مقاله اقتصاددانان یادشده ارائه کرد که دربردارنده انتقاداتی نیز بود.

وی گفت: تاریخ مفید است، اما نمی‌تواند همه‌چیز را به ما بیاموزد؛ مخصوصاً درباره موقعیت‌هایی که سابقه تاریخی ندارند؛ مثلاً فدرال رزرو برخلاف اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و دهه ۱۹۷۰ میلادی، به‌سرعت و با قدرت به شیوع تورم رسیدگی می‌کند تا اعتبار خود و ویژگی‌های مرتبط با انتظارات تورمی بلندمدت را حفظ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha