۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۱۲
کد خبر: 85043555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاخص رشد یافتگی در ایران به رتبه ۹۰ ارتقا یافت

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۱۲
کد خبر: 85043555
شاخص رشد یافتگی در ایران به رتبه ۹۰ ارتقا یافت

تربت‌حیدریه - ایرنا - استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شاخص رشد یافتگی در کشور طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اکنون به رتبه ۹۰ در بین کشورهای جهان ارتقاء یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی‌اکبر اکبری روز سه‌شنبه در ششمین کنفرانس ملی کاربرد فناوری‌های نوین در علوم مهندسی به میزبانی داشگاه تربت‌حیدریه افزود: این در حالی است که شاخص رشد یافتگی کشور در سال ۲۰۰۵ رتبه ۱۱۱ در بین کشورهای جهان را دارد.

وی بیان کرد: این بدان معناست که در حوزه پژوهش و تحقیقات جایگاه ما ارتقا یافته زیرا یکی از شاخص‌های رشد یافتگی در کشورها، رعایت حقوق مالکیت فکری است.
دکتر اکبری این مطلب را در قالب مقاله خود با عنوان "اصول و استاندارد اخلاق پژوهشی در علوم مهندسی کاربردی" ارایه و اظهار داشت: در عصر کنونی تعاملات ما انسان ها باید در مبنای اخلاق‌مداری استوار باشد تا بتوانیم به یک نتیجه خوب و منطقی برسیم.
وی با بیان اینکه امروزه تمامی فناوری‌ها و نوآوری‌ها در ۲ بخش حفاظت از حقوق مادی و حفاظت از حقوق فکری و معنوی خلاصه می‌شود، گفت: حقوق مادی شامل تجهیزات، لوازم و نیز وسایلی است که با آنها کار می کنیم که همه آنها قابل اندازه‌گیری هستند.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اما حقوق فکری و اندیشه‌پردازی که مهمترین بخش یک فناوری و پژوهش محسوب می‌شود، به سادگی قابل سنجش و ارزیابی نیست و در عین حال این گونه هم نیست که بگوییم در این حوزه دچار بی‌قانونی یا سکوت قانون هستیم.

دبیر کارگروه مالکیت فکری دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: مالکیت فکری عبارت از هر نوع دارایی غیرفیزیکی، غیرپولی، دانش فنی، ادبی، هنری، ایده، طرح، بانک اطلاعاتی و مشابه آن است.
اکبری افزود: حقوق قانونی برای این دارایی فکری به نام حقوق مالکیت شناخته می‌شود و رعایت این حقوق در بخش پژوهش و فناوری، حداقل اخلاق پژوهشی خواهد بود.

شاخص رشد یافتگی در ایران به رتبه ۹۰ ارتقا یافت

دکتر حسین کافیان نیز در سخنرانی علمی خود با عنوان "بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت با رویکرد کارآفرینی" گفت: امروز به نمایندگی هلدینگ "ویراسنس" از مشهد به اینجا آمده‌ام تا به معرفی ایده‌های این شرکت در پیوند با هوش مصنوعی بپردازم.
این کار آفرین افزود: جهان کنونی اینک به سمت بهره‌گیری از مزایای هوش مصنوعی در صنایع مختلف، کشاورزی و صنایع وابسته به آن و حتی سیستم اداری در حرکت است و البته در ایران نیز در این حوزه بخش خصوصی قدم‌های ارزشمند و موثری برداشته‌است.
کافیان تصریح کرد: هلدینگ ما به دنبال کاربردی کردن طرح‌های پژوهشی، کاربردی کردن و در نتیجه تولید ثروت از آنهاست.
وی گفت: اهمیت این تولید محتوا برای دست‌اندرکاران این حوزه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانند علوم نوین و به خصوص نانو و پیشرفته‌تر از آن یعنی هوش مصنوعی به دنبال آن است تا صنایع مهندسی و کشاورزی را به سمت افزایش بهره‌وری و در ادامه به سمت ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت با هدف فرآوری تولیدات کشاورزی سوق دهد.
کافیان همچنین گفت: امروزه هوش مصنوعی در ادارات و ارایه سیستم تکریم ارباب رجوع نیز به کار آمده‌اند تا سطح راندمان و کیفیت کاری کارمندان سیستم اداری را ارتقا بخشند.
ششمین کنفرانس ملی کاربرد فناوری‌های نوین در علوم مهندسی روز سه‌شنبه، با حضور استادان و پژوهشگرانی از سرتاسر کشور به میزبانی دانشگاه تربت‌حیدریه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.
از مجموع ۱۳۰ مقاله رسیده به دبیرخانه، صد مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی در قالب ۶ میزگرد و بقیه و در قالب پوستر ارایه می‌شود.
در دانشگاه تربت‌حیدریه اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو که ۶۰ درصدشان خانم هستند در ۳۰ رشته مشغول تحصیل می‌باشند که شامل ۲۲ رشته کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ۱۱ رشته کارشناسی ارشد است.
۱۵۰ نفر از این دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل می‌باشند.
در این دانشگاه گروه‌های آموزشی تولیدات گیاهی شامل اقتصاد کشاورزی، مرتع و آبخیزداری، گیاهان دارویی و بیوتکنولوژی، گروه‌های آموزشی مهندسی شامل عمران، کامپیوتر، صنایع، مکانیک و برق و همچنین گروه علوم انسانی شامل باستان شناسی و علوم سیاسی فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha