۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۲
کد خبرنگار: 2660
کد خبر: 85043624
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 امنیت غذایی با امنیت آبی در کشور گره خورده است

اهواز - ایرنا - معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به چالش‌های تامین آب، مدیریت و بهره‌وری از آن بیان‌کرد: امنیت غذایی در کشور به طور کامل با امنیت آبی گره خورده است و چنانچه قادر نباشیم آن را به درستی مدیریت کنیم نسل‌ فعلی و نسل‌های آینده با بحران آب روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا الماسوندی روز سه‌شنبه در ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران با بیان اینکه امنیت ملی نیز در گرو امنیت غذایی کشور است اظهارکرد: دسترسی به بهداشت عمومی، امنیت روانی و روحی و در مجموع توسعه پایدار در گرو امنیت ملی است؛ بنابراین همه ابعاد توسعه کشور به آب و دسترسی مناسب و پایدار به منابع آب است.

وی به اهمیت آب در چرخه حیات، حفظ محیط زیست و تامین امنیت موجودات زنده که حق حیات دارند اشاره‌کرد و افزود: اگر نتوانیم چرخه حیات که متضمن تامین و دسترسی به آب است دچار مشکل خواهیم شد، بنابراین توسعه پایدار، اقتصاد، محیط زیست و اجتماع (جامعه) در گرو امنیت آبی است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به چالش ها و حکمرانی (مدیریت) آب در دهه‌های اخیر در کشور اشاره‌کرد و اظهارکرد: متاسفانه آنچه اتفاق افتاده حکمرانی از بالا و عدم اجرا در پایین بوده است واین موضوع بحران آب در کشور را تشدید کرده است.

اثر منفی تغییرات اقلیمی در منابع آب ایران

الماسوندی با اشاره به تغییرات اقلیمی در جهان و تشدید آن در غرب آسیا از جمله ایران گفت:افزایش دما در دهه های اخیر سبب ذوب سریع برف ، عدم تغذیه سفره های زیرزمینی و روان های شدید شده به طوری که در سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴میلیارد متر مکعب از حوضه آبی دز با ذوب برف تبدیل به روان آب و سیلاب شد و بخش زیادی از ذخایر آبی کشور از دسترس خارج شد.

وی به اهمیت سدهای خوزستان در مهار سیلاب ها به خصوص سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ که هر یک هزار سال ، یک بار رخ می دهد اشاره کرد و افزود: اگر این سدهای مخزنی در خوزستان نبودند اهواز پنج متر زیر آب می رفت.

۲۷۰شهر با تنش آبی رو به رو هستند

الماسوندی در این همایش گفت: هم اکنون ۲۷۰شهر کشور با تنش آبی رو به رو هستند و برای تامین آب آشامیدنی این شهرها با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

وی گفت: بهره‌برداری غیراصولی از آبهای زیرزمینی سبب فرونشست های زیادی در مناطق مختلف کشور شده که عامل اصلی آن بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی است.

آب جایگزین ندارد

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: در زمان حاضر آب جایگزین ندارد در حالی که انرژی جایگزین دارد، از این رو ما می‌توانیم منابع انرژی خود را متنوع و جایگزین کنیم در حالی که آب این چنین نیست.

الماسوندی با اشاره به ضرورت استفاده از آبهای غیرمتعارف و بازچرخانی آب ، توسعه تصفیه خانه‌های پساب‌های کشاورزی و صنعتی افزود: بهره‌وری از آب با استفاده از فناوری نو باید در کشور توسعه یابد و فشار بر منابع آب زیرزمینی را کمتر و با آلاینده های آبهای سطحی برخورد کرد.

وی تصریح کرد: قوانین بازدارندگی در حوزه آب و آلاینده‌ها قوی و کارساز نیست، در کشور اعمال جریمه نقدی برای آلاینده‌ها اصلا" کافی نیست، تعطیلی آلاینده‌ها در همه کشورها مرسوم است در حالی که در کشور ما اگر چنین کنیم متهم به "ضدتوسعه" می شویم.

الماسوندی افزود: همه واحدهای آلاینده که به خاک‌، آبهای زیرزمینی و سطحی صدمه می زنند باید تا نصب تصفیه خانه پساب تعطیل شوند در غیر این صورت جریمه راهکار بازدارنده نیست.

به گزارش ایرنا ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی با محورهای مطالعات و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، اثرات محیط‌زیستی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی،از ۹ تا ۱۱ اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برپا خواهد بود.

دشت خوزستان با ۱.۲میلیون هکتار سطح زیرکشت ، دارای بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha