رئیس جمهور فیلیپین:وظیفه نیروهای مسلح محافظت از کشور در هرگونه مناقشه با چین است

تهران- ایرنا- فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین با بیان اینکه درحال حاضر ماموریت ارتش تغییر کرده است، گفت: از این پس مهمترین وظیفه نیروهای مسلح محافظت از تمامیت ارضی این کشور در هرگونه مناقشه با چین است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، مارکوس بر لزوم تغییر تمرکز ارتش به سمت دفاع در برابر دشمن بیرونی تاکید کرد.

مارکوس این مطالب را در جمع فرماندهان ارتش فیلیپین و دو هفته پس از آن گفت که سفیر چین در مانیل در اعتراض به تنش شناورهای گشت زنی فیلیپین و چین در دریای چین جنوبی، به وزارت امور خارجه فیلیپین احضار شد.

رئیس جمهور فیلیپین افزود: من اعلام می‌کنم که ماموریت شما عوض شده است. ما سالیان سال توانسته‌ایم صلح و تفاهم را با همه همسایگانمان حفظ کنیم اما حالا همه چیز رو به تغییر است و ما باید خود را با این تحولات وفق دهیم.

مارکوس گفت: در حال حاضر مرزهای کشور زیر سوال رفته و اتفاق‌های دیگری نیز رخ داده است لذا به علت بالا گرفتن رقابت بین ابرقدرت‌ها، نیروی هوایی ماموریت خطیری دارد تا از مرزهای فیلیپین محافظت کند.

رئیس جمهور فیلیپین افزود: سیاست خارجی ما همچنان مبتنی بر صلح است اما با وجودی که ما کشور کوچکی هستیم، باید برای حفظ حقوق مردم مبارزه کنیم زیرا فیلیپین کشوری مستقل است و دولتی مقتدر دارد.

به گزارش ایرنا، یک دیپلمات ارشد فیلیپین روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور در حال مذاکره برای مشارکت استرالیا و ژاپن در گشت‌های مشترک دریایی چین جنوبی با ایالات متحده است.

خوزه مانول روموالدز سفیر فیلیپین در ایالات متحده به رویترز گفت که جلسات قبلا برگزار شده است و احتمالا ژاپن و استرالیا در این گشت زنی مشارکت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، اگر این طرح تحقق یابد، اولین بار است که فیلیپین به گشت‌های دریایی چند جانبه در دریای چین جنوبی پیوسته است. بر اساس ادعای این گزارش، به نظر می‌رسد این گشت زنی چند جانبه موجبات خشمگینی پکن که مدعی مالکیت بیشترین مساحت از دریای چین جنوبی است را به دنبال داشته باشد.

این اقدام مانیل نشان می‌دهد مذاکرات گشت زنی و تعامل مجدد با آمریکا به عنوان متحد تاریخی فیلیپین در دستور کار «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فعلی این کشور قرار دارد.

پس از ادعاهای مالکیت در آب‌های استراتژیک منطقه از سوی چین، فیلیپین به تلاش‌های خود برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی سرعت بخشیده است. این موضوع نقطه اشتعال تنش‌ها درباره عملیات دریایی میان آمریکا و چین نیز است.

احتمال انجام گشت زنی مشترک میان استرالیا و فیلیپین مشابه مذاکرات میان واشنگتن و مانیل برای انجام گشت زنی ساحلی مشترک آمریکا و فیلیپین در آب‌های مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی است.

فیلیپین و استرالیا سوم اسفند ماه جاری درباره گشت زنی مشترک در دریای چین جنوبی به بحث و تبادل نظر پرداختند این درحالی است که فیلیپین کمی پیش تر مذاکرات مشابهی با آمریکا در این زمینه و در مقابله با نفوذ بیشتر چین در آب‌های مورد مناقشه داشت.

چین همواره ادعاهای فیلیپین درباره دریای چین جنوبی را غیرواقعی و غیرقانونی نامیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha