۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۵
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85044833
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلمان: کمک نظامی چین به روسیه خارج از قوانین بین‌المللی خواهد بود

تهران- ایرنا- وزیر خارجه آلمان در خصوص ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک نظامی چین به روسیه گفت: چنین اقدامی [حمایت نظامی از روسیه] از طرف چین در چارچوب قوانین بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، آنالنا بائربوک وزیر امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه «ای‌ آر دی» این کشور با بیان اینکه چین به عنوان یک عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت ویژه‌ای بر عهده دارد،‌ تصریح کرد: این نوع از حمایت‌ها خارج و فراتر از قوانین بین‌المللی است.

بر اساس این گزارش،‌ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۸ فوریه (شنبه ۲۹ بهمن) مدعی شده بود چین در حال بررسی کمک نظامی به روسیه است.

وی همچنین روز گذشته چین را تهدید کرد که در صورت قرار دادن جنگ افزار مرگبار در اختیار روسیه، با تحریم هایی علیه شرکت ها و شهروندانش رو به رو خواهد شد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت: پکن تهدیدها و فشارهای آمریکا را در این رابطه تحمل نخواهد کرد.

نینگ در پاسخ به اتهام آمریکا مبنی بر «کمک نظامی» این کشور به روسیه اعلام کرد پکن همواره نقشی فعالانه در مذاکرات صلح و توافق سیاسی درباره جنگ اوکراین داشته است و آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه گیرد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرده بود آمریکا نه تنها به ارسال سلاح های مرگبار به میدان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد بلکه با تخطی از ۳ اعلامیه مشترک آمریکا و چین، به ارسال سلاح به تایوان می پردازد و این سوال مطرح است که آمریکا به دنبال چیست.

در همین رابطه،‌ کایریلو بودانوف رئیس اطلاعات نظامی اوکراین روز گذشته با رد ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک‌ نظامی چین به روسیه، اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از گفت‌وگو در این خصوص دیده‌ نشده است.

به گزارش ایرنا، مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود که اطلاعات کشورش نشان می‌دهد چین در نظر دارد پهپادهای جنگی در اختیار روسیه قرار دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه با هشدار به چین نسبت به عواقب کمک نظامی به چین گفته بود پکن هنوز هیچ اقدامی برای تامین سلاح‌های مرگبار برای روسیه نکرده است و آمریکا در گفتگوهایی محرمانه با این کشور به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی عواقب جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پکن باید تصمیمات خود را در ادامه کار در مورد کمک نظامی به روسیه بگیرد، مدعی شده بود در صورت اقدام به چنین کاری هزینه‌های سنگینی برای این کشور خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha