نماینده تهران: دانشگاه در خصوص مشکلات اقتصادی خنثی رفتار کرده است

مشهد-ایرنا- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما مدعی نیستیم که مجلس شورای اسلامی بی اشکال است اما دلیل این که تا این حد دانشگاه های کشور در مسائل اقتصادی خنثی عمل می کنند و خود را از اداره جامعه مبرا می دانند، چیست؟

به گزارش ایرنا، روح الله ایزدخواه عصر پنجشنبه در برنامه "برای آینده" در مشهد افزود: جنبش دانشجویی، جنبش نرم افزاری دانشگاه، نهادهای پژوهشی و اندیشه ورزی برآمده از ضمیر دانشگاه، اندیشکده ها، پارک علم و فناوری و همه باید بسیج شوند و دانشگاه را به مدار اصلی خود بازگردانند.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید خود را برای مواجهه با سخت ترین مسائل پیچیده حاکمیتی آماده کند و باید برای تشکیل گروه های متخصص چند رشته ای در خصوص مسائل و مشکلات جامعه چابک شود.

این نماینده مجلس گفت: دانشگاه نباید منتظر باشد تا از او دعوت کنند یا پروپوزال تهیه کند یا پیش پرداخت بخواهد، دانشگاه باید مدعی العموم باشد، از مطالبه گری شروع کند، پژوهش کرده و قوایش را بسیج و یارگیری کند، چه طور مافیا در مجلس یارگیری می کند اما دانشگاه نمی تواند در مجلس یارگیری کند؟

تورم ناشی از نقدینگی زیاد در جامعه نیست

این نماینده مجلس گفت: چرا همیشه در مجلس می شنویم که تورم ناشی از نقدینگی است، پس دولت باید نقدینگی را کم کند، تسهیلات تکلیفی داده نشود، دولت هزینه هایش را کاهش دهد، ارز ترجیحی حذف و نرخ بنزین و نرخ نان آزاد شود، چرا مدام همین نسخه گفته و پیچیده می شود؟

ایزدخواه بیان این که برای اتخاذ سیاستهای اقتصادی نیاز به مواد اولیه داریم اما این خوراک دستمان نیست افزود: اینکه افزایش نقدینگی منجر به تورم می شود در بسیاری از کشورها نقض شده است، نقدینگی به خودی خود تورم درست نمی کند بلکه آن نقدینگی که به تولید منتهی نشود تورم درست می کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال نقدینگی در ژاپن سه یا چهار برابر ایران است اما نرخ تورم در آن کشور مانند نرخ تورم ایران نیست، زیرا ساختار اقتصادش تولیدی و بانک و تاجرش در خدمت تولید است و ۹۳ درصد از واردات کالا به ژاپن را مواد اولیه و ۹۵ درصد از صادرات کالا از آن کشور را محصولات صنعتی تشکیل می دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه نمی توان بازار را رها کرد که خودش تنظیم شود، حمایتها هم گاه راه به جایی نبرده است، ایران خودرو و سایپا چندین سال از سوی دولت حمایت شد اما هنوز هم این شرکتها می گویند که ورشکسته هستیم و نیاز به حمایت داریم.

ایزدخواه مولدسازی را به عنوان یک طرح بزرگ روی میز حاکمیت ذکر و بیان کرد: کشور تجربه ای در گذشته به نام خصوصی سازی دارد، ۱۵ سال از خصوصی سازی در کشور می گذرد، دهها شرکت به بخش خصوصی واگذار شدند، انحرافات از این بخش استخراج شده و دیوان محاسبات نیز گزارشهای پی در پی در این زمینه داشته است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد کشورمان در خصوصی سازی شکست خورده است اما نمی توانیم با استناد به یک پشتوانه علمی متقن که براساس مطالعات دانشگاهی در زمینه خصوصی سازی گردآوری شده باشد، این موضوع را در مجلس اثبات کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی خصوصی سازی با ۱۵ سال تجربه و داشتن قانون، سیاست و نظارت در کشور شکست خورد سرنوشت مولدسازی بدون داشتن تجربه و سیاست کلی، ساختار و قانون چه خواهد بود؟ حال سوال این است که چرا دانشگاه خودش را وسط گود نمی اندازد و مدعی العموم مشکلات نمی شود؟

ایزدخواه وزارت جهاد کشاورزی را یکی از بسترهای فوق العاده در زمینه تحقیقات در کشور دانست و گفت: تاکنون چه تحقیقات دانشگاهی یا مطالعاتی در خصوص نظام دلالی در بخش کشاورزی انجام گرفته است؟ با این که وزارت جهاد کشاورزی از اتحادیه، تعاونی، تشکلهای بهره بردار و سهام زراعی برخوردار است اما هنوز مانند قرون وسطی باید انتقال محصول از جیرفت تا تهران هفت دست بچرخد.

وی ادامه داد: تورم هیچ ارتباطی به ارز ترجیحی ندارد بلکه موضوع اصلی ضعف نظام توزیع است، هم اکنون ۶۰ درصد از نهاده های دامی مصرفی در کشور در دست یک شبکه است لذا برای کنترل تورم باید نظام توزیع و ساختار منحرف کننده آن اصلاح شود نه این که صورت مساله پاک شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه مشکلات مزبور ناشی از غلبه و استیلای اقتصاد کینزی (که در تلاش است در درون نظام سرمایه‌داری با ارائه مجموعه‌ای از خدمات رفاهی-اجتماعی و کنترل نسبی اقتصاد توسط دولت از بروز بحران‌ها جلوگیری کند) بر کل فضای سیاست اقتصادی کشور است که از اتاق های پژوهشی گرفته تا صحن علنی مجلس و هیات وزیران را تحت احاطه دارد، این مساله مربوط به این دولت و آن دولت هم نیست، ۵۰ سال است که بر اقتصاد سیطره انداخته است.

نماینده مجلس: دانشگاه در خصوص مشکلات اقتصادی خنثی رفتار کرده است

به جای روستاها، حاشیه ها را آباد کردیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که چرا باید روستاها تخلیه شوند گفت: روستاها تخلیه شده و روستاییان در حاشیه شهرها سکنی گزیدند، بعد برای اتخاذ سیاست جبرانی، حاشیه شهرها آباد می شود، اگر یک دهم از هزینه های مربوط به آباد کردن حاشیه شهرها صرف آبادانی روستاها می شد نتیجه بهتری حاصل می شد و باید مشکل از ریشه درمان شود.

ایزدخواه افزود: ارز، به هیچ وجه یک مساله فقط اقتصادی نیست، سوادگری حاکم بر اقتصاد، انتظارات تورمی و تعاملات جهانی بر آن اثرگذار است لذا برای حل مشکل ارز به گروهی چند تخصصی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیاز است.

وی ادامه داد: مشکل ارز کشور و گروه های بزرگ ذی نفعی که در مقابل هر اقدامی که دولت برای ایجاد انضباط ارزی انجام می دهد، مقاومت می کنند و در دولت و مجلس آدم دارند را نمی توان با دودوتا چهارتای اقتصاد مالی حل کرد و باید طراحی دیگری انجام گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مرکز پژوهشهای مجلس نباید فقط پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهد گفت: این مرکز باید یک دالان پژوهشی ایجاد کند به طوری که پژوهش های دانشگاهی و غیردانشگاهی به این مرکز آمده، با هم تلاقی یابد و با تضارب آرا مواجه شود و سپس خروجی آن به نسخه سیاستی و قانونی تبدیل شده و سپس روی میز نماینده مجلس قرار گیرد.

ایزدخواه یکی از کمبودها در فضای مجلس شورای اسلامی را عدم بیان رویکردها دانست و گفت: چندین ماده و تبصره به نمایندگان مجلس می دهند اما پشت صحنه آن مشخص نیست به این معنا که فردی که این نسخه سیاسی را نوشته چه رویکردی داشته است.

وی اضافه کرد: اگر رویکرد، مردمی سازی اقتصاد است پس قبل از مولدسازی باید گروه های مردمی توانمند ایجاد شوند یا گروه های موجود تقویت شوند و بعد حراج عمومی اموال اعلام شود تا قبل از این که به دست خصولتی ها، مافیا و دلالها برسد، به مردم تعلق گیرد.

این نماینده مجلس گفت: شاید مردم توانمند نباشند اما تعاونی و تشکل زیادی وجود دارد، اما تاکنون به بازی گرفته نشده اند، متاسفانه تعاونی در ایران شکست خورده است و در این راستا باید دانشگاه این حقیقت را آشکار کند.

وی اظهار داشت: اگر یک ۱۰ هزارم از کمک هایی که به شرکتهای وابسته به دولت می شود به تعاونی ها داده می شد هیچ گاه کار تعاونی ها به اینجا کشیده نمی شد، به هیچ وجه این طور نیست که مردم ایران فرهنگ همکاری در قالب یک تعاونی را نداشته باشند و فرهنگ همکاری و تعاون به ویژه در روستا برای قرنها در این کشور وجود داشته است.

ایزدخواه مدعی شد که ۱۰ سال بعد سیل مهاجرت نخبگان اقتصادی به روستاها آغاز خواهد شد و خواهیم دید که نخبگان چگونه از دود و دم شهرهای بزرگ به روستاها پناه خواهند آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha