۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۴۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85045806
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۴۱
کد خبر: 85045806
وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش

گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار گالیکش از وقوع آتش سوزی در بخش بزرگی از عرصه‌های جنگلی روستاهای «بش اویلی» و «ترجنلی» این شهرستان خبر داد و گفت که قرار است به زودی آتش نشانان تازه نفس برای مهار آتش به کمک دیگر نیروهای حاضر در محل حادثه اعزام شوند.

علی جوان حاذق خواه پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدل سوختن عرصه‌های درگیر آتش سوزی سطحی است و اکنون ۴۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی پای کار هستند و طبق برنامه ریزی، ۱۰۰ نفر هم در قالب ۲۰ گروه پنج نفره از نیروهای بسیج، مردم، منابع طبیعی و محیط زیست از ساعت ۶ صبح فردا برای کمک به مهار آتش در منطقه آتش سوزی حضور می‌یابند.

وی افزود: بخشی از آتش سوزی تحت کنترل است، اما در زمان حاضر امکان مهار آتش در عرصه‌های جنگلی واقع در مناطق سخت گذر وجود ندارد و امیدواریم فردا بتوانیم از بالگرد برای خاموش کردن آتش این منطقه استفاده کنیم.

فرماندار گالیکش ادامه داد: به علت سنگلاخی بودن منطقه درگیر با آتش سوزی، ریزش شدید سنگ محتمل است که در این شرایط خطر آسیب برای افراد حاضر در مهار آتش وجود دارد.

جوان گفت: این آتش سوزی از ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد که ساعت ۱۳ نیروها موفق به مهار آن شدند اما با توجه به وزش باد شدید دوباره اوج گرفت و اکنون گستره و حجم دقیق آن قابل برآورد نیست.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم حریق عرصه‌های جنگلی گالیکش را از نوع کف سوزی اعلام و بیان کرد: با توجه به اینکه شدت بارندگی در این چند وقت کم بود و این منطقه هم وزش باد دارد بخشی از درختان شکسته افتاده هم در حال سوختن است.

سرهنگ عیسی گلبینی افزود: شیب منطقه درگیر آتش سوزی بالای ۷۰ درصد و سنگلاخی است که این مساله مقداری عملیات اطفا را برای نیروها مشکل کرده اما طبق اعلام هواشناسی احتمال بارندگی بسیار خفیفی برای صبح در منطقه وجود دارد که امیدواریم با این بارندگی و تلاش نیروها بتوانیم هرچه زودتر آتش را مهار کنیم.

به گزارش ایرنا، مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و که به واسطه کاهش بارندگی‌ها، برگ‌های خشک کف این جنگل‌ها مانند انبار باروت با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود.

استان گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

آتش‌سوزی جنگل‌های گالیکش مهار شد

آتش به ۲۰ هکتار از جنگل‌های گلستان خسارت زد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha