ضرورت آموزش عمومی و حفاظ کشی برای کاهش حوادث آزادراهی در البرز

کرج - ایرنا - آزاد راه تهران – کرج – قزوین با بیش از ۶۰ سال قدمت از دل کلانشهر کرج می گذرد که طبق گزارش ها ، کمبود پل عابر پیاده و عدم حفاظ کشی مناسب مسیر طی سال های گذشته تاکنون مرگ شماری از عابران بی احتیاط را رقم زده است.

به گزارش ایرنا، زمانی اولین اتوبان کشور(آزاد راه تهران – کرج – قزوین ) احداث و به بهره برداری رسید کسی گمان نمی کرد کرج که در آن زمان شهر به نسبت کوچک و کم جمعیتی بود آنقدر گسترش یابد و بزرگ شود که این اتوبان به نوعی به یکی از خیابان های اصلی آن تبدیل و برای عابران بی احتیاط سرنوشت مرگ یا مصدومیت شدید رقم بزند.
این آزاد راه به عنوان پرتردد ترین مسیر ارتباطی کشور۱۸ درصد ترافیک جاده ای ایران را بر البرز تحمیل کرده است .
عبور غیر محتاطانه برخی عابران از عرض اتوبان تهران – کرج – قزوین در سال های گذشته تاکنون همواره خاطرات ناخوشایندی در ذهن مسافران مسیر برجای گذاشته است .

ضرورت آموزش عمومی و حفاظ کشی برای کاهش حوادث در آزاد راهی البرز



اکنون حدود ۶۵ کیلومتر از این آزاد راه در استان البرز واقع است که افزایش پل های عابر پیاده در این مسیر، می تواند جان کارگران و ساکنان اطراف این آزاد راه را حفظ کند.
براساس یک قاعده کلی، در هر یک کیلومتر از جاده ها و بزرگراه ها که دارای مناطق مسکونی و واحدهای تولیدی و صنعتی هستند بایدحداقل یک پل عابر پیاده ساخته شود، در حالی که اکنون تعداد این پل ها در جاده ها و بزرگراه های استان البرز هنوز به حداستاندارد نرسیده است.

این در حالی است که در ۲ طرف اتوبان تهران - کرج و دیگر جاده های این استان کارخانه های بزرگ و کوچک بسیاری ایجاد شده و به تبع آن عده ای به عنوان کارگر در حاشیه آن ساکن شده اند.

بنابراین، با توجه به شرایط خاص استان البرز، علاوه بر ساخت پل های عابر پیاده، ایجاد حصار در وسط جاده ها و بزرگراه های این استان بسیاری ضروری به نظر می رسد.
در این میان آموزش همگانی برای ساکنان اطراف آزاد راه ها در خصوص مخاطرات اتوبان ها از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۳۰ درصد تصادفات برون شهری توسط عابران

ضرورت آموزش عمومی و حفاظ کشی برای کاهش حوادث در آزاد راهی البرز


رییس پلیس راه البرز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۳۰ درصد تصادفات برون شهری این استان به عابران پیاده اختصاص دارد.

سرهنگ پیمان کرمی افزود:۵۶ فقره تصادف منجر به فوت عابر پیاده امسال در جاده های استان البرز رخ داده که ۵۸ نفر جان خود را از دست دادند .
وی اضافه کرد: همچنین طی این مدت ۳۰ فقره تصادف منجر به مجروحیت عابر پیاده در راه های برون شهری استان البرز رخ داده که ۳۲نفر زخمی شدند.
کرمی خاطرنشان کرد : از مجموع تصادفات فوتی و جرحی عابر پیاده درسال جاری استان البرز ، ۲۶ فقره در بزرگراه تهران - کرج ، ۲۸ فقره در آزاد راه کرج - قزوین، ۱۰ فقره جاده کمالشهر، هفت فقره درجاده ماهدشت و ۱۴ فقره جاده کرج - چالوس و یک فقره آزادراه غدیر بوده است.

وی گفت: حصارکشی مناسب درآزادراه ها، افزایش پل های عابر پیاده، آشنایی بیشتر مردم با خطرات عبور از عرض آزاد راه ها و بزرگراه ها، افزایش تابلوهای اخباری و اخطاری می تواند درکاهش تصادفات عابران پیاده موثر باشد.

وی بیان کرد: عابران پیاده به استناد ماده چهار قانون ایمنی راه ها و راه آهن در حوادث اینگونه مناطق مقصر شناخته می شوند که البته باید این موضوع به صورت گسترده اطلاع رسانی شود .
رییس پلیس راه البرز افزود: به منظور جلوگیری از تصادفات خودرو با عابر پیاده می بایستی اقدامات جدی دراین زمینه صورت گیرد که مهمترین آن نصب پل عابرپیاده بر روی آزاد راه ها و بزرگراه ها به فاصله هریک کیلومتر در محدوده شهری و مسکونی است.

کرمی بیان کرد: استان البرز در مسیر تردد مسافران ۱۴ استان کشور قرار دارد و روزانه حدود ۵۰۰ هزار تردد درراه های اصلی این استان تردد انجام می شود که می طلبد ضمن ایمن بودن راه ها برای عبور مسافران ، هموطنان نیز مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

استان البرز دارای یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که ۱۸درصد ترافیک کشور مربوط به جاده های این استان است.


۴۰ دستگاه پل عابر پیاده در راه های البرز

ضرورت آموزش عمومی و حفاظ کشی برای کاهش حوادث در آزاد راهی البرز



مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز نیز گفت: اکنون ۴۰ دستگاه پل عابر پیاده با هدف افزایش ایمنی عابران پیاده در مناطق پرتردد استان البرز وجود است.

علی زندی فر افزود: با برنامه ریزی انجام شده درسال آینده نیز سه دستگاه پل عابر پیاده جدید در راه های برون شهری استان البرز احداث می شود که ۲ دستگاه آن در محور قدیم کرج - قزوین و یک دستگاه در محور ماهدشت - سه راه راشته در شهرستان اشتهارد احداث می شود که تا پایان سال جاری استعلامات زیربنایی و طراحی پلان و نقشه‌های سازه آنها به پایان رسیده و عملیات ساخت و نصب آنها آغاز خواهد شد. وی گفت: در ساخت پل‌های عابر پیاده استان از مشارکت بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود که این مشارکت با انعقاد قراردادهای بلندمدت به‌صورت قرارداد BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیاردریال برای نصب حفاظ در وسط آزادراه تهران - کرج - قزوین حدفاصل پل کلاک تا پل حصارک کرج که معابری که احتمال عبورعابر است نصب شود.

مدیرکل راهداری البرز گفت : برنامه آموزش برای ساکنان حاشیه آزاد راه های استان همواره دنبال شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha