۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85047274
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جمهوریخواهان راست افراطی خواستار توقف حمایت آمریکا از اوکراین شدند

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: جنگ اوکراین به یک موضوع مهم در انتخابات مقدماتی پیش روی حزب جمهوریخواه تبدیل شده است و اعضای راست افراطی شرکت کننده در کنفرانس امسال کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کاران (CPAC) خواستار توقف حمایت از کی‌یف شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: مارجوری تیلور گرین از اعضای با نفوذ راست افراطی در حزب جمهوریخواه آمریکا با درخواست توقف حمایت مالی واشنگتن از اوکراین، مخالفت حزب متبوعش را با این کمک ها تقویت کرد؛ موضوعی که می تواند حمایت دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه از جنگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را تهدید کند.

این عضو زن کنگره آمریکا از ایالت جورجیا تاکنون اظهارات نژادپرستانه و اسلام ستیزانه ای را مطرح کرده و در ترویج تئوری های توطئه عجیب و غریب نقش داشته است.

با این حال وی بعد از برقراری ارتباط نزدیک با کوین مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که وعده داده آمریکا «چک سفید» برای اوکراین امضا نخواهد کرد، به چهره ای سرشناس در مخالفت با کمک به اوکراین در این مجلس تبدیل شده است.

جمهوریخواهان راست افراطی خواستار توقف حمایت آمریکا از اوکراین شدند

گرین به روزنامه گاردین گفت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا «کل جهان را با خطر جنگ جهانی سوم مواجه کرده است». این دیدگاه به طور عمده در بزرگترین گردهمایی محافظه کاران موسوم به کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه کاران مورد تایید قرار گرفت.

وی روز جمعه در این کنفرانس گفت: من فکر می کنم که ایالات متحده باید به جای تأمین مالی و ادامه جنگی که به نظر می رسد در حال تشدید شدن است و کل جهان را در معرض خطر جنگ جهانی سوم قرار می دهد، برای صلح در اوکراین فشار وارد کند.

این عضو حزب جمهوریخواه خواستار توقف فوری حمایت های مالی آمریکا شد و گفت واشنگتن در واقع با این کمک ها به تسریع جنگ کمک می کند.

با گذشت بیش از یک سال از جنگ اوکراین، آمریکا چهار دوره کمک به اوکراین به ارزش تقریبی ۱۱۳ میلیارد دلار اختصاص داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا دو رقیب اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، درباره کمک مالی به اوکراین ابراز تردید کرده اند و نظرسنجی ها هم نشان می دهند که حمایت عمومی از این کمک ها کاهش یافته است.

اوکراین در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان به عنوان یک موضوع مهم مطرح شده است. ترامپ که در نوامبر گذشته کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد، بارها خواستار پایان دادن به این جنگ شده و حتی ادعا کرده در صورت بازگشت به اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید)، می تواند جنگ را «طی ۲۴ ساعت» پایان دهد.

دسانتیس رقیب احتمالی ترامپ نیز که از لفاظی های شدید علیه پوتین در دوران خدمتش در کنگره استقبال می کرد اکنون به دلیل مواضع پوپولیستی اش، مانند ترامپ خواستار پایان این جنگ است هر چند که وی در کنفرانس کمیته اقدام سیاسی محافظه کاران در روز جمعه شرکت نداشت.

جمهوریخواهان راست افراطی خواستار توقف حمایت آمریکا از اوکراین شدند

با این حال مایک پنس معاون پیشین ترامپ که انتظار می رود در ماه های آینده برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کند از واشنگتن خواسته حمایت از اوکراین را تقویت کند و تاکید دارد که رهبری حزب جمهوریخواه نباید اقدامات پوتین را توجیه کند. میچ مک کانل رئیس جمهوریخواه اقلیت سنا و برخی دیگر از اعضای حزب جمهوریخواه با این نظر موافق هستند.

به گزارش ایرنا، پیشتر و همزمان با نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، پنس هشدار داده بود که مسکو به جنگ در اوکراین اکتفا نمی‌کند.

مک کانل نیز ارائه کمک های مالی و نظامی به اوکراین را «سرمایه گذاری مستقیم» آمریکا در تقابل با «ماشین جنگی» پوتین خوانده بود.

اما مخالفت برخی از اعضای حزب جمهوریخواه با ادامه کمک ها به اوکراین شکاف بین اعضای این حزب را نمایان کرده است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به تازگی در واکنش به اظهارات ترامپ و دیسانتیس که قطع حمایت آمریکا از اوکراین و جلوگیری از نزدیکی بیش از پیش روسیه و چین را خواستار شده بودند، هشدار داد که نامزدهای احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ که حامی قطع کمک های واشنگتن به کی یف بوده اند، باید مراقب سخنان خود باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha