ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری/ قیمت بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد

تهران- ایرنا- رئیس هیئت مدیره موسسه سینما شهر گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان مخابرات کشور در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی به منظور راه اندازی فضای ابری و ارسال آثار از طریق فیبر نوری به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار موسسه قرار گرفته و برای سال آتی در کلان شهرها اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نشست گزارش سالیانه موسسه سینما شهر ظهر امروز در محل این نهاد سینمایی برگزار شد.

فروش سینماهای کشور در سال ۱۴۰۱ از مرز چهار هزار میلیارد ریال گذشت

هاشم میرزاخانی در این نشست اظهار داشت: موسسه سینما شهر به عنوان بازوی فنی سازمان سینمایی در حوزه زیرساخت و تولید و پیش تولید فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته (تا هفته اول اسفند) فروش سینما از ۴۰۰ میلیارد تومان و تعداد تماشاگران از سیزده میلیون نفر گذشت، بیان داشت: ۲۵۲ سینمای فعال شامل ۶۳۵سالن داریم که ۱۲۲هزار و ۳۴۰ صندلی را شامل می شود. البته ۷۵سینمای غیر فعال نیز داریم که ۱۰۰سالن سینما دارد، ضمن این که ۱۸ سینما نیز در حال ساخت است.

میرزاخانی درباره ضریب اشغال صندلی های کشور نیز گفت: در هر سکانس به صورت میانگین از هر ۱۰۰ صندلی ۶ صندلی اشغال می شود.

مدیر موسسه سینما شهر عنوان کرد: بیشترین تعداد مخاطب در سال گذشته مربوط به شهریورماه بود که یک میلیون و ۸۰۶هزارنفر مخاطب داشت. این در حالی بود که شهریورماه همزمان با ماه محرم و صفر هم بود و فیلم کمدی هم نداشتیم. این آمار در مقایسه با یک میلیون و ۵۹۴ هزار مخاطب در فروردین ماه که معمولا همیشه بیشترین تعداد مخاطب در این ماه است در جای خود قابل تامل است.

ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری/ قیمت بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد

ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری/ قیمت بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد

وی در ادامه گفت: فروش سینمای ایران تا بهمن امسال از ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته است. تهران تا پایان بهمن ۲۰۰ میلیارد فروش داشته و بالغ‌بر پنج میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته‌اند. ضریب اشغال سینماهای تهران ۸.۹ بوده است. در اصل تهران بیش از نیمی از فروش سینمای کشور را داشته است، استان بعدی خراسان رضوی با ۴۹ میلیارد فروش بوده، اصفهان با ۳۴ میلیارد فروش، فارس ۲۵ میلیارد فروش، البرز ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ بوده است در اصل پنج استان اصلی سینمای ایران به لحاظ فروش همین استان‌ها هستند. مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قم و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میرزاخانی ادامه داد: کمترین میزان فروش هم متعلق به کهگیلویه و بویراحمد بوده است. میانگین ضریب اشغال تا بهمن ماه ۶.۳۲ بوده است یعنی به ازای هر صد صندلی، ۶ نفر در سالن هستند و ۹۴ صندلی خالی می‌روند. با این حال فروردین خوبی به لحاظ فروش داشتیم و شهریورماه رکورد فروش را تجربه کردیم. مهرماه به دلیل مسایلی که پیش آمد افت فروش داشتیم، این ماجرا تا دی ماه ادامه داشت اما اسفند خوبی را سپری خواهیم کرد. فروش سینما در فروردین هر ساله بیشترین آمار را رقم می‌زند اما امسال در شهریور هم فروش بالایی داشتیم و این نشان می‌دهد که فیلم خوب است که تاثیرگذار است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: ۸۲.۴ درصد فروش سینمای ایران در پنج استان اول است، اینکه الان سازمان سینمایی در بحث عدالت اجتماعی برنامه‌ریزی برای حضور در استان‌ها دارد به همین دلیل است چون برخی استان‌ها مثل ایلام تنها یک سینما دارند. باید توسعه فرهنگی و زیرساختی را مطالبه کنیم.

میرزاخانی با اشاره به مقایسه فروش سینماها در سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱ گفت: مهر امسال که این‌همه افول داشت فروش آن نسبت به بازه مشابه سال گذشته سه برابر بوده و در بهمن هم یک جامپ خوب داشتیم. در حوزه مقایسه بیننده هم افزایش فروش را داریم، البته در سال ۱۴۰۰ تا شهریور درگیر مباحث کرونا بودیم و به سختی توانستیم سه چهار فیلم را به اکران برسانیم اما از مهر ماه شیب خوبی داشتیم. یک گزارش ده ساله از قیمت بلیت هم آماده کرده‌ام. ده سال پیش قیمت سینما ۳ هزار تومان بوده است. سال ۹۱ تعداد مخاطبان در تهران ۶۱ درصد بوده است و حالا شرایط در استان و تهران و باقی استان‌ها همگن شده و آمار پنجاه به پنجاه شده است. حالا اما با توجه به قیمت‌ها، بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد!

این مدیر سینمایی مطرح کرد: مسأله فرهنگی هم مهم است وقتی زیرساخت‌ها را نگاه می‌کنید می‌بینید تهران ۳۵ درصد صندلی‌ها را دارد ولی فروش آن ۵۰ درصد است. مخاطب در سال ۹۷ به تعداد ۲۸ میلیون نفر، در سال ۹۶ به تعداد ۲۶ میلیون و حالا ۱۳ میلیون است. با این حال امسال به نسبت سال ۹۱ تا ۹۳ تعداد مخاطبان بهتر است سال ۹۶ تا ۹۹ سال‌های خوبی به لحاظ مخاطب و فروش خیلی خوب بود. چون مال‌های بزرگ تغییر از تجاری به فرهنگی می‌دادند.

ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری/ قیمت بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد

وی با اشاره به قیمت بلیت‌ها اظهار کرد: سینما حالا ارزان‌ترین تفریح خانواده‌هاست و افراد ترجیح می‌دهند به سینماهایی بروند که مال، فود کورت و… دارد. با این حال نمی‌شود بی‌خیال استان‌های کم‌برخوردار شد چون این دور از فضای عدالت فرهنگی است ما البته آفرهایی هم داریم. مثلاً در گناباد بلیت سینما ده هزار تومان و در مدارس ۶ هزار تومان است. سینما و سینماداری الان از نظر اقتصادی با توجه به ملزوماتی که به ارز وابسته است کار سختی شده است الان تنها روشن کردن پروژکتور باید ده بلیت برایش خرج شود.

میرزاخانی بیان کرد: گزارش بعدی درباره چهل سینمای برتر کشور است. پنج سینمای اول کشور سینما کوروش با ۴۱ میلیارد فروش و ۱ میلیون ۶۹ هزار نفر بوده و این سینما دو برابر ۱۶ استان دیگر فروش داشته، ایران مال ۲۳ میلیارد، آزادی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ و سینما ملت با فروش بالغ بر ۱۱ میلیارد به ترتیب عنوان پنج رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهند.

میرزاخانی اظهار کرد: سال گذشته جشنی بابت افتتاح صد سینما گرفتیم و امسال هم ۱۳۱ سالن به سینمای کشور اضافه شده است. مجموعاً ۳۱ سینما که سابق بر این ۱۸ سالن داشته به ۱۳۱ سالن تبدیل شده است. مبلغ کلی حمایت سینما شهر بالغ‌بر ۱۸ میلیارد بوده که ۲۵ درصد آن متعلق به تهران بوده است. هر فیلمی که اکران می‌شود هزینه‌های لابراتوار را می‌دهیم در سال پیش تمامی هزینه لابراتوار همه فیلم‌ها را دادیم درواقع مجموعاً ۵۸۵ میلیون تومان هزینه دادیم.

وی افزود: وقتی هنوز ارز دچار این نوسانات نشده بود قریب به ۲۰۰ پرده وارد کردیم و این یک دلگرمی به ما می‌دهد. ما هر کجا سینمایی هست سعی می‌کنیم نخودی در آششان بیندازیم یعنی سعی می‌کنیم حداقل از منظر صوت و تصویر کمک کنیم اما در بازسازی خدمات عمرانی نمی‌دهیم. ما در استان‌ها چون با استاندار توافق می‌کنیم توافق ما به این شکل می‌شود که به همان مبلغ که ما کمک کنیم آنها هم کمک کنند تا موتور محرکه برای استان‌ها باشند ضمن اینکه ۵۱ سینما معادل ۲۵ میلیارد و ۳۵۵ میلیون برای سال آتی تدارک دیده شده است.

پس از آن میرزاخانی به ساخت و توسعه ۳۱ سینما در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت به منظور رعایت عدالت در حمایت و توزیع امکانات در بخشهای دولتی و خصوصی در داخل و خارج از مرکز و تشویق مراکز مختلف به افزایش و تقویت زیرساختهای سینمایی کشور ۳۱ سینما مورد ارزیابی و حمایت قرار گرفت که در این بین ۱۱۳ سالن به سالنهای نمایش اضافه شد و ۱۸ سالن جدید در مناطق کم برخوردار ساخته و ۱۳ سینما نیز توسعه یافت. لذا در این دوره شاهد اضافه شدن ۹۴۲۶ صندلی به ناوگان نمایش بودیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تجهیزات مهم مصرفی در سالن ها، لامپهای پروژکتور می باشد، گفت: در این بخش نیز تعدادی از سینماها حمایت شده اند.

بخش دیگری از حمایت های موسسه به خدمات لابراتواری فیلمها اختصاص دارد که میرزاخانی در این بخش نیز گزارش حمایت لابراتواری از ۳۸ فیلم را ارائه کرد.

ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری/ قیمت بلیت‌ها صرفه اقتصادی ندارد

۱۸ استان ، ۵۱ سینما و بیش از ۲۵ میلیارد تومان تفاهم استانی

رئیس هیئت مدیره موسسه سینما شهر با اشاره به این مطلب که در سال جاری طی سفرهای استانی ریاست سازمان سینمایی کشور و مدیران و معاونین ذی ربط تا به حال ۱۸ استان مورد حمایت و عقد تفاهم نامه همکاری قرار گفته اند، گفت؛ ۵۱ سینما در استانهای آذربایجان شرقی، ایلام؛ اردبیل، بوشهر، زنجان، سیستان و بلوچستان؛ کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، جنوب کرمان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم، لرستان و همدان با ۳۳ شهر و شهرستان مورد حمایت و عقد قرارداد قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه متمرکز فروش بلیت سینما(سمفا) که در دوره قبل صورت گرفته بود نیاز به بازنگری و رفع نواقص و معایب داشت که تا به حال بیش از ۷۰ عنوان از این مسائل برطرف گردیده که در سال ۱۴۰۱ بابت به روز رسانی و پشتیبانی سامانه ۲۵ میلیارد ریال مورد حمایت موسسه قرار گرفته است و سپس راه اندازی سامانه فروش آی تیکت به منظور جلوگیری از انحصار در حوزه فروش بلیت و به عنوان ترمینال فروش و ارائه API به سوپراپلیکیشن های داخلی از جمله وظایفی است که موسسه سینما شهر در سال ۱۴۰۱ بر آن متمرکز بود.

میرزاخانی گفت: در نهایت با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان مخابرات کشور در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی به منظور راه اندازی فضای ابری و ارسال آثار از طریق فیبر نوری به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار موسسه قرار گرفته و برای سال آتی در کلان شهرها اجرایی می‌شود که این امر اسباب صیانت از فیلم ها و بالابردن سرعت انتقال فیلم به سینماهای کشور و همچنین بالابردن سطح کیفیت آثار را ایجاد می نماید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha