استاندار خراسان رضوی: تسهیل زیارت با اجرای سه کلان پروژه در مشهد میسر است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: اقدامات اجرای سه کلان پروژه‌ شامل "آزادراه حرم تا حرم، شهر فرودگاهی و قطار سریع السیر تهران به مشهد" برای تسهیل زیارت در کلانشهر مشهد در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز سه شنبه در مراسم پایان حفاری مسیر شرقی خط سوم مترو مشهد با بیان اینکه موضوع زیارت در مشهد الرضا (ع) اهمیت بسزایی دارد، افزود: امکان تشرف زائران به مشهد باید بدون مشکل فراهم باشد که اجرای پروژه آزادراه حرم تا حرم از اقدامات در دست اجرا در این زمینه است.

وی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه قطار سریع‌السیر تهران به مشهد نیز در سفر رییس جمهور به چین نهایی شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مطالعات طرح شهر فرودگاهی مشهد نیز انجام شده است و برای توسعه این کلانشهر باید این کلان پروژه ها عملیاتی شود.

نظری تاکید کرد: توقف پروژه های زیربنایی شهری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و به رغم مشکلات مالی طرح های قطارشهری مشهد با سرعت خوبی در حال اجراست.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد، نیز در این مراسم اظهار کرد: به رغم وجود مشکلات مالی اجرای خطوط سوم و چهارم قطارشهری مورد تاکید است.

حسن موحدیان افزود: دی ماه سال آینده فاز اول خط سوم مترو از میدان شهدا به پایانه مسافربری باید تکمیل و بهره برداری شود که برای تحقق این مهم نیازمند کمک و حمایت دولت هستیم.

هفت میلیون سفر درون شهری در مشهد

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: روزانه هفت میلیون سفر درون شهری در مشهد انجام می شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این تعداد توسط ناوگان اتوبوسرانی و مترو انجام می شود.

سید خلیل منبتی افزود: در مجموع طول چهار خط قطار شهری در کلانشهر مشهد حدود ۸۴ کیلومتر با ۸۰ ایستگاه است.

مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد نیز اظهار کرد: حفاری تونل مسیرشرقی خط سوم به طول ۱۴ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ همزمان با مسیر غربی به وسیله دستگاه حفار از میدان فردوسی آغاز و امروز در بخش‌های مختلف با اتمام حفاری از محدوده شهرک ابوذر دستگاه حفار خارج شد.

کیانوش کیامرز افزود: برای حفاری تونل و سگمنت‌گذاری این مسیر ۱۴ کیلومتری، ۲ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha