محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: امیدوارم این خط قطارشهری در زمانبندی تعیین شده به نتیجه برسد و از بهترین طرح های زیرساختی شهر مشهد برای مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی باشد.
شهردار مشهد نیز گفت: با همراهی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان رضوی، شهرداری و سپاه پاسداران ودیگر نهادهای متولی طرح های عمرانی در مشهدالرضا (ع) به خوبی در حال اجراست.
محمد رضا کلایی افزود: هم اکنون ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این کلانشهر در حال اجراست و طی ۲ سال گذشته حجم عملیات عمرانی در این شهر نسبت به گذشته افزایش قابل توجه داشته است.
وی ادامه داد: قبل از سال جدید دستگاه حفار TBM را از خط سوم در انتهای بولوار امامت به خواجه ربیع منتقل کردیم و اکنون قرار است حفاری تونل خط چهارم قطارشهری همزمان از انتهای خیابان مهر مادر واقع در خواجه ربیع به صورت مکانیزه و همچنین از شهرک شهید رجایی به صورت NATM به صورت همزمان آغاز شود.
شهردار مشهد گفت: طول خط چهارم قطارشهری مشهد ۱۷.۵ کیلومتر است که امیدوارم این خط بعد از شهرک شهید رجائی تا شهرک شهید باهنر نیز ادامه یافته و حتی در آینده امکان اتصال رضویه نیز به این خط فراهم شود.
وی افزود: ۶ ایستگاه در خط چهارم در نظر گرفته شده که ۲ ایستگاه آن در شارستان و نزدیک حرم مطهر رضوی است و علاوه بر آن این خط در میدان شهدا به خط دوم متصل میشود که میتواند در کاهش زمان سفر درون شهری تاثیر جدی بگذارد و از طرفی بخشی از حاشیه شهر به متن شهر پیوند میخورد که آثار آن در رونق منطقه قابل توجه خواهد بود.
کلایی ادامه داد: امسال اتفاقات خوبی در حوزه قطارشهری مشهد خواهد افتاد و به جز حفاریهای خطوط سه و چهار، چندین ایستگاه از خط سه نیز افتتاح می شود و خط دوم نیز با افتتاح ایستگاه سلامت تکمیل میگردد.
وی گفت: شعار ما در اجرای پروژههای مرتبط با حاشیه شهر، "یک حاشیه کمتر صدها فرصت بیشتر" بود و برای اقدامات خود در حوزه قطارشهری هم شعار "زودتر به هم میرسیم" را در نظر گرفتیم.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد و حفاری این خط با انتقال یک دستگاه حفار قطارشهری از خط سوم به خط چهارم طی بهمن ماه پارسال صورت گرفت. برای انتقال این دستگاه از خط سوم و انتهای خیابان امامت ۴۹ به خط چهارم در ایستگاه "مهرمادر" قطعلات دستگاه شامل ۲۵ قطعه بزرگ و ۲۰۰ قطعه سبک جدا شده و دوباره در مکان جدید نصب و راه اندازی گردید.
شهروند سپاری در حوزه شهرسازی
همچنین امروز مرحله اول طرح کلان شهرداری هوشمند با عنوان "سامانه شهروندسپاری در حوزه شهرسازی" در مشهد افتتاح شد.
این طرح که مربوط به فعالیتها در حوزه شهرسازی و برخی حوزههای دیگر است با بهبود فرایند موجب تسریع در صدور مجوزهای شهرسازی در شهرداری مشهد خواهد شد. در این راستا تعداد تأییدها در مراحل مختلف کاهش یافته یا ادغام شده است که این کوتاهسازی بهطور میانگین تا حدود ۳۰ درصد از گامهای این فرایند را کاهش داده است.
یکی از نخستین مباحث در پروژه شهرداری هوشمند، ایجاد ساختار پشتیبانی متمرکز است که شامل یک مرکز تماس تخصصی میباشد. علاوه بر آن از طرق دیگری همچون پیامک، چت آنلاین با اپراتور، گذاشتن یادداشت و مواردی از این دست، سامانه یاد شده آماده راهنمایی به شهروندان خواهد شد.
نظر شما