نبود نیروی انسانی و وسیله نقلیه چالش سوادآموزی کهگیلویه وبویراحمد است

یاسوج - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: پراکندگی روستاهای استان و نبود نیروی انسانی و وسیله نقلیه کافی مشکلات سوادآموزی استان را دو چندان می کند.

نیروی انسانی اساسی ترین عامل توسعه است و برای رسیدن به توسعه باید آموزش و توانمندسازی افراد را در اولویت قرار داد که سرمایه گذاری در این حوزه، کلید فرایند توسعه محسوب می شود.

فراوانی و پراکندگی روستاها در عین دشواری رفت و آمدها و نبود آموزش دهنده کافی در کهگیلویه و بویراحمد، آموزش سوادآموزی را در این مناطق سخت کرده است که تحقق باسوادی جامعه هدف نیازمند تعامل همه نهادهای دولتی و غیر دولتی و مشارکت گروه هایی مختلف مردمی در نذر خدمت هستند تا بتوانیم افراد بی سواد و کم سواد شناسایی و در صورت تحقق این امر، زمینه آموزش آنان فراهم گردد.

از این رو درباره وضعیت آموزش سوادآموزی در استان، برنامه های آموزشی و مشکلات پیش رو با "سید حمزه باقری نژاد"، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد کشور گفت و گو کردیم.

باقری نژاد با برشمردن مشکلات پیش روی سوادآموزی در استان، اظهار داشت: مهمترین مشکلات ما برای شناسایی، جذب و آموزش جامعه هدف سوادآموزی، پراکندگی یکهزار و ۶۷۰ روستاهای استان توام با صعب العبور بودن آنها است.

عرضه محوری سوادآموزی را به تقاضا محور تغییر دهیم

باقری نژاد مشکل دیگر را عرضه محوری فعالیت های سوادآموزی دانست و گفت: لازم است با تک تک افراد مد نظر برای تشویق و ترغیب به تحصیل صحبت شود و از سازمان های مختلف انتظار کمک داریم که شناسایی، جذب و آموزش بی سوادان تقاضا محور شود.

وی اضافه کرد: در حوزه سوادآموزی که آموزش غیررسمی و فرصت دوم یادگیری است ناچار هستم برای شناسایی و جذب، هزینه های زیادی متحمل شویم چرا که نه زمان و نه مکان و حتی تجهیزات آموزشی دقیقا مشخص نیست بنابراین از نهادهای عضو شورای پشتیبانی انتظار داریم در این فرایند ما را یاری کنند.

بی سوادی معضل اجتماعی است رفع آن نیازمند نذر خدمت همگانی است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان، بی سوادی را یک معضل اساسی برای جامعه دانست و یادآور شد: همه ما برای برطرف کردن این معضل موظف هستیم بنابراین افراد جامعه از هر گروه و صنف ( اعم معلم یا کارمند بانک، مغازه دار و ...) در این نذر خدمت و برطرف کردن این معضل اساسی جامعه، یاریگری کنند.

باقری نژاد یادآور شد: شناسایی، جذب، آموزش و نظارت و ارزشیابی سنین ۱۰ تا ۴۹ را جامعه هدف نهضت سواد آموزی دانست و خاطر نشان کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ باسوادی جمعیت استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله، به ۹۲/۸ درصد رسید و مطابق با برآورد سال ۱۴۰۰ به بالای ۹۵ درصد رسید.

وی گفت: طرح ثبت‌نام و پالایش در نهضت سوادآموزی کشور در سال تحصیلی جاری با استقبالی خوب مردم، تا ۲۵ اسفند امسال ادامه خواهد داشت.

باقری نژاد اظهار داشت: کلاس های سوادآموزی از آذر سال جاری تا ۲۴ اسفند سال آینده برگزار می شود که با تکمیل و ثبت هر کلاس آموزشی در سامانه دوره آموزشی آنها آغاز می شود.

باقری نژاد افزود: تعهد آموزشی سوادآموزی در استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ در سالجاری و ۱۴۰۲ را پنج هزار و ۱۰۰ نفر برشمرد و اضافه کرد: به دلیل استقبال و شناسایی، جامعه هدف به بیش از ۹ نفر نفر می رسد.

دوره های آموزشی سوادآموزی در سه سطح تلفیقی "سوادآموزی"، "تحکیم" و "انتقال"

وی یادآور شد: در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ نفر در سه سطح سوادآموزی، تحکیم و انتقال تحت پوشش خود قرار داده که از این تعداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر از آنها موفق به ارتقا شدند (از سطح سوادآموزی به سطوح بالاتر ارتقا یافتند).

به گزارش ایرنا،سطح "سواد آموزی" شامل کسانی می شود که تحصیلاتی ندارند (بی سوادی مطلق) یا کسانی که مدرک معادل اول یا دوم ابتدایی دارند و با شناسایی این افراد در بازه زمانی ۶ ماهه توسط آموزش دهندگان آموزش می بینند در صورت موفقیت در این سطح مدرک معادل سوم ابتدایی به آنها ارایه می شود.

"دوره انتقال" که دوره پایانی است شامل کسانی که مدرکی معادل چهارم یا پنجم ابتدایی و یا مدارک تکمیلی و مقدماتی سابق دارند و این گروه می توانند در این دوره ۸ ماهه آموزشی شرکت کنند و در صورت قبولی در این دوره آموزشی، مدرکی معادل ششم ابتدایی برای آنها صادر می شود.

سطح "تحکیم" آموزش های دوره های سوادآموزی را تثبیت کرده و مانع فراموشی می شود که در یک بازه زمانی ۲ ماهه به این گروه از افراد آموزش ارایه می شود.

در سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد پایه، ۴۰ مهارت زندگی یاد داده می شود

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یادآور شد: در این سه سطح سوادآموزی علاوه بر آموزش ها سواد پایه، قریب به ۴۰ مهارت زندگی و مهارت های متناسب به شغل و حرفه سوادآموز، مربیان آموزش می دهند.

باقری نژاد گفت: به دلیل غیرفعال بودن مراکز یادگیری غیردولتی در سال گذشته، برای سالجاری مراکز مشارکتی جایگزین می شوند که اولین مرکز مشارکتی که مجوز آن در سازمان زندان ها صادر شد از هفته های آینده فعالیت خود را آغاز می کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶ مرکز یادگیری در استان فعال بود که از این تعداد ۲ تا دولتی و ۱۴ تا غیردولتی بودند که این مراکز مکان و ظرفیت های مناسب را برای فضای آموزشی و آموزش دهنده ها فراهم می کردند.

ثبت نام متقاضیان سوادآموزی به صورت حضوری است

معاون سوادآموزی به تعداد مراکز مشارکتی در استان اشاره کرد و گفت: باید مجوز ها صادر شود و تلاش می کنیم که در تمامی شهرستان ها مجوز این نوع مراکز را دریافت نماییم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: متقاضیان سوادآموزان در شهرستان ها حضوری به نمایندگان نهضت سوادآموزی در اداره آموزش و پرورش مراجعه نمایند.

باقری نژاد در پاسخ به فراهم نمودن ثبت نام اینترنتی متقاضیان سوادآموزی، گفت: برای صحت سنجی این متقاضیان ضرورت دارد به صورت حضوری در مکان های مشخص شده مراجعه نمایند و ثبت نام اینترنتی آنها مقدور نیست.

دوره آموزشی سواد پایه حدود هشت ماه طول می کشد

اگرچه یادگیری بی سوادان مطلق در بازه زمانی ۸ ماهه سخت است ولی باقری نژاد تصریح کرد: آموزش ما به صورت غیررسمی است و جامعه هدف ما به شغل های دیگر(اعم از خانه داری، کشاورزی، دامداری و...) مشغول هستند جمع کردن و هماهنگی اینها مشکل است بنابراین در این ۸ ماه برنامه آموزشی همه متقاضیان متفاوت است.

وی به میانگین سن بیسوادی در بین جامعه هدف استان اشاره کرد و گفت: اکثر بی سوادان بین ۲۵ تا ۴۹ نفر هستند حتی افراد بی سوادی که سن آنها بالاتر از ۴۹ سال است و تقاضایی برای تحصیل دارند با مجوز نهضت سواد آموزی کشور تا پنج درصد از این افراد را می توان در کلاس های آموزشی نهضت سواد آموزی ثبت نام و آموزش داد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یادآور شد: مطابق سرشماری ۱۳۹۵ میانگین باسوادی کشور از ۶ سالگی به بالا، ۹۰/۳ بود و این میانگین در استان ۸۷/۸ درصد بود.

برگزاری کلاس های سوادآموزی در استان توسط یک هزار آموزش دهنده

باقری نژاد به به تعداد و جذب آموزش دهندگان اشاره کرد و گفت: یکهزار آموزش دهنده در نهضت سواد آموزی کار آموزش را در کنار حلقه های میانی یا همان معلمان شاغل و بازنشسته انجام می دهند.

وی به برنامه های آموزشی هفتگی اشاره کرد و گفت: آموزش دهندگان ملزم هستند در هفته بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت؛ باتوجه به زمانی (در شیفت های صبح و عصر) که با خود سوادآموز تنظیم می کنند، کلاس برگزار کنند.

خواندن و نوشتن صرفا در سطح سوادآموزی ارایه می شود

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در مرحله سوادآموزی سواد پایه حاصل می شود که آن فرد قادر به نوشتن و خواندن می شوند چرا که در این سطح سوادآموزی صرفا خواندن و نوشتن ملاک است ولی در سطوح دیگر(تحکیم و انتقال) آموزش های مهارتی مد نظر است.

باقری نژاد به شیوه ها نظارت بر آموزش های سواد آموزی اشاره کرد و گفت: این آموزش ها تحت نظارت ناظرین آموزشی است که ناظرین آموزشی نهضت سواد آموزی سال گذشته ۴۰ نفر در استان بوده و امسال به ۵۵ نفر افزایش یافته است.

وی به پراکندگی روستاها و نبود موقعیت یکسان زنان و مردان روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: علاوه بر آموزش های پایه، طرحی هم برای توسعه سواد زنان روستایی و عشایری در پیش داریم که به کیفیت بخشی و شتاب دهی به فرایند آموزش منجر می شود.

با پراکندگی روستاها، نرخ باسوادی در شهرستان کهگیلویه پایین است

باقری نژاد به وضعیت باسوادی در مناطق ۱۳ گانه آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: از ۱۳ منطقه آموزش و پرورش در استان، نرخ باسوادی در شهرستان کهگیلویه پایین است که برای جبران آن طرح شناسایی بی سوادان کوچه به کوچه و روستا به روستا ها را آغاز کردیم به این صورت که در روستاها تیم پنج نفره ای در روستاها (متشکل از دهیار اعضای شورا، معتمد، ریش سفید و معلم روستا) به عنوان کمیته سوادیار روستا تشکیل شده است.

وی گفت: برای سرعت و کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی در این شهرستان های با نرخ باسوادی پایین، باشگاه خیرین سواد یار در استان راه اندازی شد که متشکل از کمیته های پنج نفره در استان و شهرستان ها است و این پنج نفر ذی نفوذ با پایگاه مردمی در حوزه های مختلف که به شناسایی، تشویق و ترغیب بیسوادان برای تحصیل همکاری نمایند.

افراد بی بضاعت را ضمن آموزش های لازم حمایت های مالی هم می شوند

وی به هزینه دار بودن کلاس های سوادآموزی گفت: کلاس های آموزشی نهضت سواد آموزی هزینه مالی ندارند و تلاش می کنیم که افراد بی بضاعت را ضمن تشویق به آموزش نیز بسته های آموزشی در اختیار آنها قرار می دهیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: برخی از جامعه هدف مشکلات مالی مانعی برای ثبت نام و تمایل ایشان برای تحصیل است که از اهداف این باشگاه شناسایی این افراد توام با اهدای بسته های تحصیلی و مالی آنها است.

آموزش دهندگان ایثارگر سوادآموز در صورت داشتن شرایط لازم استخدام می شوند

باقری نژاد به حمایت های لازم و جذب آموزش دهندگان اشاره کرد و گفت: آموزش دهنده هایی که همکاری می کنند به ازایی هزینه هایی پرداخت می شود.

وی یادآور شد: در زمینه جذب و تعیین تکلیف آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی ۵۵ نفر از آموزش دهندگانی که در سال هایی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فعالیت آموزشی داشتند و مشمول بند "و" تبصره ایثارگران شدند پرونده آنها برای جذب در آموزش و پرورشی در مرحله نهایی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha