برتری فناورانه چین/راهبردهای مقابله ای آمریکا چیست؟

تهران - ایرنا - قانونگذاران آمریکایی نظرات متضادی در مورد چگونگی رقابت با چین در زمینه علم و فناوری مطرح کرده‌اند. چین به عنوان دومین اقتصاد جهان در زمینه تحقیقات در ۳۷ فناوری از ۴۴ فناوری کلیدی از آمریکا سبقت گرفته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این فناوری‌های حیاتی و نوظهور طیفی از حوزه های دفاع، فضا، انرژی و بیوتکنولوژی از جمله موتورهای هواپیماهای پیشرفته، پهپادها و باتری های الکتریکی را دربرمی‌گیرند.

اندیشکده انستیتوی سیاست استراتژیک استرالیا در کانبرا یا ASPI در گزارشی نوشت: چین در تحقیقات با تاثیرگذاری بالا در زمینه فناوری‌های حیاتی و نوظهور، پیشتازی خیره‌کننده ای از آمریکا دارد.

بر اساس این گزارش، ۱۰ موسسه تحقیقاتی برتر جهان در چند رشته، در چین قرار دارند و در مجموع ۹ برابر بیشتر از کشور رتبه دوم که در بسیاری از موارد آمریکا است، مقالات تحقیقاتی با تاثیرگذاری بالا تولید می کنند. چین به ویژه در فناوری‌های دفاعی و فضایی برتری دارد.

کشورهای غربی در حال از دست دادن رقابت جهانی فناوری از جمله دستاوردهای تحقیقاتی و علمی هستند.

قانونگذاران آمریکایی نظرات متضادی در مورد چگونگی رقابت با چین در علم مطرح کردند. در جلسات استماع کنگره، دموکرات‌ها بدنبال سرمایه‌گذاری بیشتر بودند،‌ در حالی که جمهوری‌خواهان از تحریم‌ها علیه دشمن آمریکا حمایت می‌کردند.

آیا سرمایه گذاری در تحقیقات بهترین راه برای آمریکا برای رقابت با چین است یا اعمال تحریم های بیشتر برای جلوگیری از سرقت فناوری آمریکا توسط ابرقدرت رقیب، راهبرد بهتری است؟ دو کمیته مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا این دو رویکرد را در زمینه تنش های فزاینده در روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار دادند.

فرانک لوکاس، رییس جدید کمیته علمی مجلس نمایندگان و مایک گالاگر (R-WI) که کمیته منتخب جدید مجلس در مورد رقابت راهبردی بین آمریکا و حزب کمونیست چین را رهبری می کند،‌ در باره اینکه آمریکا نباید رقابت فناورانه با رقیب اصلی اقتصادی و نظامی خود را ببازد، هم عقیده بودند.

اما لوکاس و اکثر دموکرات‌ها فکر می‌کنند بهترین راه برای پیروزی آمریکا این است که از طریق تأمین بودجه بیشتر برای تحقیقات و آموزش نیروی کار ماهر مورد نیاز برای تبدیل این تحقیقات به فناوری‌های جدیدسریع‌تر اقدام کند. در مقابل، گالاگر و همکاران جمهوری‌خواهش با سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات مخالف هستند و طرفدار محدود سازی چین از طریق تجارت و سایر تحریم‌هایی هستند که برای جلوگیری از دسترسی این کشور به فناوری ساخت آمریکا طراحی شده‌اند.

لوکاس گفت که کمیته علمی مجلس، چین را به عنوان دستورکار جلسه از زمانی که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را دوباره به دست گرفتند، به دلیل تهدیدی که سرمایه گذاری های این کشور در فناوری برای آمریکا ایجاد می کند، برگزید.

لوکاس پیش‌بینی کرد که اگر حزب کمونیست چین رهبری جهان را در اکتشافات علمی و توسعه فناوری بدست بگیرد، باید انتظار کاهش حریم خصوصی، شفافیت کمتر، دسترسی کمتر و عدالت کمتر در عملکرد این سیستم‌ها را داشته باشیم که به معنای فرصت‌های کمتر برای رقابت شرکت‌های آمریکایی در اقتصاد جهانی و افزایش تهدیدها برای ابزارهای حساس امنیت ملی، فناوری‌های حیاتی مانند هوش مصنوعی، علوم اطلاعات کوانتومی و امنیت سایبری است.

گالاگر تاکید کرد: چشم‌انداز آینده چین مبتنی بر تمرکز لیزری است؛ جهانی مملو از نظام های تکنو-توتالیتر که در آن حقوق بشر تابع امیال حزب است. ممکن است این را یک «رقابت استراتژیک» بنامیم، اما یک مبارزه وجودی بر سر این است که زندگی در قرن بیست و یکم چگونه خواهد بود.

تمرکز لیزری به معنای معطوف کردن ۱۰۰ درصد تمرکز خود در کاری است که اولویت بندی کرده اید. این به شما کمک می کند تمام افکار نامرتبط را کنار بگذارید و انرژی لازم برای رسیدن به اهداف خود را حفظ کنید.

پانل چهار نفره کمیته علمی مجلس شامل کارشناسان سیاست علمی، از جمله کلوین دروگمایر، مشاور علمی رییس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ بود که از چشم انداز ۲۵ ساله برای هدایت سرمایه گذاری های تحقیقاتی حمایت می کرد.

کیمبرلی بودیل، مدیر آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور نیز در این زمینه اظهار داشت: خودداری از سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، آمریکا را در ضعف رقابتی قرار می‌دهد.

بودیل گفت: چین به نوآوری خود ادامه خواهد داد و ما نمی توانیم آنها را متوقف کنیم. اما می‌توانیم در اکتشافاتی که می‌تواند به ایجاد صنایع جدید بینجامد، سریع‌تر و هوشمندانه تر عمل کنیم.

دموکرات‌ها در کمیته علمی مجلس بارها تأسیسات ملی احتراق لیورمور (NIF) را به عنوان شاهدی که علوم پایه می‌تواند به رشد اقتصادی و امنیت ملی کمک کند، بیان می کنند. تاسیسات ملی احتراق دسامبر ۲۰۲۲ که برای کمک به حفظ پایداری ذخایر هسته‌ای آمریکا ایجاد شد، از یک پالس لیزری پرانرژی برای واکنش همجوشی در یک کپسول کوچک استفاده کرد که انرژی بیشتری نسبت به لیزر تولید می‌کرد.

بودیل به قانونگذاران گفت که این دستاورد نوآورانه، چشم انداز بلندمدت همجوشی را به عنوان یک منبع انرژی پاک، بدون کربن و پایدار نشان می دهد.

تاسیسات ملی احتراق NIF یک مرکز علمی فدرال در ایالت کالیفرنیا و در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور است. این آزمایشگاه حاوی ۱۹۲ شعاع لیزر بسیار پرتوان برای آزمایش‌ همجوشی هسته‌ای با روش محصورسازی لیزری است.

بودیل هشدار داد که همجوشی اینرسی تا سال ۲۰۳۲ به شبکه انرژی آمریکا کمک نخواهد کرد. اما سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در این فناوری، کار را برای غلبه بر چالش‌های علمی و مهندسی و تبدیل آن به یک منبع قابل اعتماد قدرت سرعت می‌بخشد.

هیلی استیونز به عنوان تنها عضو کنگره که در هر دو کمیته حضور دارد، افزایش سرمایه گذاری در تمام حوزه های علم را مطرح کرد. او در مقابل مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و طرفدار تحریم‌های شدید اقتصادی علیه چین و متحدانش، از این ایده حمایت کرد.

استیونز این سوال را مطرح کرد که آیا سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه، تهدیدی برای امنیت ملی خواهد بود؟ او به طور ضمنی از قانون‌گذارانی که به بودجه‌های دفاعی بزرگ‌تر رأی می‌دهند و در عین حال خواهان کاهش هزینه‌های داخلی هستند، انتقاد کرد.

استیونز با اشاره به تصویب لایحه ای در سال گذشته برای تقویت صنعت نیمه هادی و ترویج نوآوری، نسبت به تمایل دو حزب برای سرمایه گذاری در طرح های علمی در مقایسه با پنج سال پیش ابراز خوشبینی کرد.

اما جمهوری‌خواهان این استدلال را نپذیرفتند. اندی بار با اشاره به رویکرد سرمایه گذاری از بالا به پایین چین در تحقیقات گفت: آمریکا نباید از سیاست صنعتی چین تقلید کند و نباید از سیستم فرماندهی و کنترل چین نسخه برداری کند. ما نباید سعی کنیم با شبیه تر شدن به چین، با چین مقابله کنیم.

رویکرد سرمایه گذاری از بالا به پایین در نگاه اول به بررسی فرصت‌های اقتصاد کلان‌ ‌می‌پردازد، مانند بخش‌هایی از اقتصاد که عملکرد بهتری دارند و سپس به‌سمت پایین حرکت‌ ‌می‌کند تا بتواند بهترین شرکت را در آن بخش اقتصادی پیدا کند.

دارل آیسا نیز با ابراز نگرانی های مشابه، تاکید کرد: چین در زمینه پیروی از قوانین بین‌المللی در مورد تجارت عادلانه و مالکیت معنوی، طبق قوانین عمل نمی‌کند و این موارد دلیلی برای اعمال تحریم‌های تجاری و مالی شدیدتر برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری آمریکا است.

آیسا با اشاره به درگیری حزبی در کنگره بر سر افزایش توانایی دولت برای استقراض پول برای پرداخت بدهی‌هایش که اکنون بالغ بر ۳۱ تریلیون دلار است، افزود: ما پولی نداریم و یک کسری هنگفت داریم. بعید است بتوانیم هزینه های خود را به طور چشمگیری افزایش دهیم.

در همین حال مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پیشرفت علمی و فناوری کشورش به پیشرفت فناوری جهانی کمک می کند.

وی افزود:‌ ما با سلطه جویی در علم، جداسازی و گسستن زنجیره‌های صنعتی و عرضه مخالفیم. سیاسی کردن مسائل علمی و فناوری، استفاده از آنها به عنوان سلاح برای رویارویی ایدئولوژیک به منافع کل جهان آسیب می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha