لهستان برای ارسال جنگنده میگ-۲۹ به اوکراین اعلام آمادگی کرد

تهران- ایرنا- آندری دودا رئیس جمهور لهستان گفت: ورشو آماده است تا جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی به اوکراین ارسال کند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، رئیس جمهور لهستان که در ابوظبی بسر می‌برد در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: اوکراین قرار است در آینده جنگنده‌های اف-۱۶ دریافت کند.

دودا با تاکید بر لزوم آموزش خلبانان اوکراینی افزود: ما آماده تحویل مابقی جنگده‌های میگ-۲۹ که در لهستان داریم و اکنون در نیروی هوایی ما خدمت می‌کنند به کی‌یف هستیم و من مطمئن هستم که اوکراین بلافاصله آماده استفاده از آنها خواهد بود.

رئیس جمهور لهستان خاطرنشان کرد: به عقیده من نیروهای مسلح اوکراین می‌خواهند در آینده برای استانداردهای ناتو تلاش کنند و از جنگده‌های اف-۱۶ استفاده خواهند کرد.

دودا با اشاره به گفت‌ وگوی خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، یادآور شد: آنچه در حال حاضر نیاز کلیدی کی‌یف محسوب می‌شود، توپخانه دوربرد است که در عقب راندن دشمن و جلوگیری از درگیری مستقیم کاربرد دارد چرا که روسیه سعی دارد مقاومت اوکراین را با استفاده از برتری خود در شمار نیروها و ادوات نظامی، در هم بشکند.

رئیس جمهور لهستان در ادامه همچنین با تاکید بر اینکه برای حفظ صلح جهانی لازم است روسیه در اوکراین شکست بخورد، گفت: برای اینکه صلح جهانی در کشورهای اروپای مرکزی و سایر کشورهایی که در معرض تهدیدهای روسیه قرار دارند حفظ شود و همه این کشورها زندگی آرام و امنی داشته باشند، مسکو نباید از این جنگ به عنوان یک کشور پیروز خارج شود.

دودا با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر اینکه گروه‌های طرفدار اوکراین پشت تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم هستند، گفت: نمی‌دانم این خرابکاری از سوی چه گروهی انجام شده است اما امیدواریم که تحقیقات در این زمینه، عاملان آن را آشکار کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نورد استریم ۲ وجود نداشته باشد، برای اروپا مفید خواهد بود، زیرا تلاش‌های روسیه برای تسلط و تلاش برای وابستگی اروپای غربی به این کشور نقش بر آب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود مقام‌های آمریکا نشانه‌ای اطلاعاتی دال بر اجرای خرابکاری ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ماه) در خطوط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان از بستر دریای بالتیک، توسط یک گروه هوادار کی‌یف، مشاهده کرده‌اند.

دولت اوکراین مداخله در این اقدام را تکذیب کرده و کرملین هدف از این گزارش نیویورک تایمز را انحراف افکار همگانی از مسئول اصلی این خرابکاری دانسته است.

این روزنامه بدون اشاره به منبع این اطلاعات یا گروه مظنون به این خرابکاری، نوشت که مقام‌های ایالات متحده نشانه و مدرکی نشانگر مداخله زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در انفجار این خط‌های لوله در اختیار ندارند.

در پی خروج گاز از چهار حفره ایجاد شده در این خطوط لوله که گاز طبیعی روسیه را به آلمان انتقال می‌دادند، مسکو و غرب یکدیگر را به خرابکاری در این تاسیسات متهم کردند. به نظر می‌رسد که این خط لوله‌ها با گذشت هفت ماه از حمله روسیه به اوکراین، بر اثر انفجارهای زیردریایی آسیب دیده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha