آیت الله علم الهدی: روحانیت همچنان عهده‌دار مرجعیت فرهنگی جامعه است

مشهد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دشمن می‌خواهد چنین فضاسازی کند که جریان روحانیت، اثرگذاری و مرجعیت خود را در عرصه فرهنگی جامعه از دست داده است در حالیکه هرگز این‌گونه نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، وی روز پنجشنبه در اجلاس کمیسیون‎های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان ‌افزود: امروزه بسیاری از نوجوانان، جوانان و اقشار و آحاد آینده‌ساز کشور در جریان کسب معارف و آموزه‌های اخلاقی به سراغ طلاب و جامعه روحانیت می‌آیند و بر این اساس، طلاب باید صداقت با مردم را در اولویت راهبرد کنش گری اجتماعی خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: در برابر هر تحول قهری، جامعه دینی باید دارای راهبرد و برنامه‌ای باشد تا در برابر آن دچار انفعال و ضربه‌پذیری نشود و برنامه‌ریزی در این عرصه هم باید مستلزم چهارچوب‌هایی باشد که اصالت جریان را حفظ کند.

آیت الله علم الهدی در تشریح ضرورت‌های برنامه‌ریزی جامعه دینی در برابر تحولات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده اظهار داشت: چهار شاخصه در قرآن کریم بیان شده که باید برای آینده‌نگری موردتوجه قرار بگیرد و این‌ها مطابق با همان برنامه‌ای بود که نبی مکرم اسلام(ص) هم در فرآیند انقلاب و جامعه سازی خود موردتوجه قرار دادند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حفظ وابستگی کامل به خدا به معنای آن‌که خداباوری مردم در هر شرایط، تقویت حس مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه خودی، اعمال قدرت همراه با مقاومت در برابر دشمنان خارجی و اجتناب از تأثیرپذیری و جو زدگی در برابر فضاسازی‌های اجتماعی دشمن در جامعه از جمله شاخص‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی، روحانیت را میدان‌دار اصلی هر تحول فرهنگی و اجتماعی در شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی از طلاب و جامعه روحانیت ما، جریانی ساخت که تفاوت‌های چشمگیری با پیش از آن دارد و در این میان، عناصر اثرگذار و فعالان کنش گری در حوزه‌ها تربیت شدند که می‌توانند بر وضعیت فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند و در جریان‌های مختلف، میدان‌داری کنند.

وی با بیان اینکه امروزه روحانیت همان چهره‌ای است که سیر صعود و گسترش دین خدا را با ظرفیت‌های آن موردسنجش قرار می‌دهند، تأکید کرد: رسالتی که همه انبیا برای آن مجاهدت کردند و اولیای خدا در راه صیانت و زنده نگه‌داشتن آن به شهادت رسیدند، اکنون بر عهده انقلاب اسلامی قرار دارد تا جریان روحانیت در پیشانی آن برای پاسداری از دین خدا تلاش کند.

آیت الله علم الهدی گفت: در این شرایط، نباید برنامه‌ریزی برای آینده جامعه منحصر در ارتقای مطلق سطح علمی طلاب باشد بلکه در مقام برنامه‌ریزی فرهنگی، باید شرایط به نحوی رقم بخورد که متوجه بر گسترش ارتباطات و مراودات روحانیون باشد.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۴۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۵۲ مدرسه علمیه زیر نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز بزرگ حوزوی ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha