سامانه قنات معکوس برای اولین بار در استان کرمانشاه افتتاح شد

کرمانشاه- ایرنا- سامانه قنات معکوس به مناسبت هفته منابع طبیعی برای اولین بار در استان روز جمعه طی مراسمی با حضور مسوولان منطقه در شهرستان کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این آیین گفت: این طرح در مساحتی بیش از ۱۵ هزار هکتار و اعتباری معادل ۱۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

«انشااله کولانی» افزود: این طرح نقش بسزایی در پیشگیری از سیل های فصلی که در سال‌های گذشته بسیار شاهد آن بوده ایم خواهد داشت نکته قابل توجه برخلاف اینکه مردم همیشه آب را از دل خاک می کشند و بی رویه استفاده می کنند در این طرح آب دوباره به اعماق زمین منتقل می‌شود تا زمینه ساز تغییرات بسیاری در تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی چاه‌ها و دشت‌های منطقه باشد.

در این مراسم معاونین، رییس منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه و جمعی از کارشناسان، فرماندهان ارشد نیروهای نظامی، روحانیون و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، طرح اجرای سیستم قنات معکوس (تلفیق گالری و چاه) با هدف تغذیه مصنوعی آبخوان در دشت‌ها انجام می‌شود.

این طرح می‌تواند آب مازاد از چشمه‌ها، قنات، جریان‌های زیرقشری، برفاب و آب پایه رودخانه‌ها را با استفاده از یک بند انحرافی به سمت دشت هدایت و با کول گذاری(با لوله گذاری مشبک) باعث تغذیه آبخوان شود.

با اجرای این طرح آب داخل آبخوان نگهداری می شود که علاوه بر تقویت سفره های آب زیرزمینی و چاه های آب منطقه از هدر رفت آب به صورت سیلاب جلوگیری می کند.

مساحت جنگل ها و مراتع کرمانشاه یک میلیون و ۶۳۰ هزار است و این استان از این لحاظ رتبه ششم مساحت جنگل های زاگرس را داراست.

نقش جنگل ها در تصفیه هوا و تثبیت خاک حیاتی است به نحوی که در هر هکتار از جنگل ۶۸ میلیون گرد و غبار می‌تواند در آن رسوب کند و هیچ چیز به اندازه درختان و منابع طبیعی به انسان خدمت نمی‌کند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی و با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha