کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در عرصه های استان کرمانشاه آغاز شد

کرمانشاه - ایرنا - همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، پویش غرص سالانه ۹ میلیون اصله نهال به مدت چهار سال در عرصه های مختلف استان کرمانشاه امروز شنبه با برگزاری مراسم ویژه رسما آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم نمادین اجرای این طرح در استان با کاشت ۱۰۰ اصله نهال در محوطه دانشگاه صنعتی کرمانشاه با حضور جمعی از مسوولان، اقشار مختلف مردم، علاقه مندان به محیط زیست و فضای سبز، دانش آموزان و جمعی از تشکل های مردم نهاد حوزه محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اهمیت اجرای این طرح اظهار کرد: ملاک و اولویت طرح احیا و غنی‌سازی، توسعه پوشش طبیعی، حفظ ‌کاربری اراضی منابع طبیعی و مقابله با بیابان زایی است.

علی چاله چاله با تصریح بر اینکه لازمه موفقیت طرح مشارکت آحاد مردم است، افزود: برای اجرای موفق طرح که کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در استان است باید اقشار مختلف مردم به ویژه روستاییان، دهیاری ها، تشکل های مردم نهاد، شهرداری ها ، مالکان صنایع و ادارات مختلف کرمانشاه پای کار بیایند.

توسعه باید در کنار تثبیت شرایط موجود باشد

وی یادآور شد: آنچه که در اجرای این طرح باید مورد توجه مجریان و دیگر حافظان محیط زیست قرار گیرد این امر است که توسعه درختکاری و فضای سبز باید در کنار تثبیت شرایط موجود انجام گیرد.

کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در عرصه های استان کرمانشاه آغاز شد

چاله چاله با بیان اهمیت حفظ آب و خاک به عنوان دو مولفه مهم در عرصه منابع طبیعی افزود: متاسفانه در حوزه آب طی ادوار گذشته سیاست های غلطی در کشور به اجرا درآمد که این امر موجب هدرروی مقادیر زیادی آب در حوزه کشاورزی شده است و برخی از این سیاست ها همچنان تداوم دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مشارکت دادن سیاست گذاری علمی در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: هم اکنون شیوه هایی از آبیاری وجود دارد که با راندمان بیش از ۹۰ درصد در اراضی کشاورزی و باغی به اجرا گذاشته شده است و باید ترویج و گسترش پیدا کند.

نگرش ایرانیان از دیرباز نسبت به آب مقدس بوده است

رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه نگرش ایرانیان از دیرباز نسبت به آب مقدس بوده است گفت: آب و سازه های آبی از گذشته در کشورمان از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است به طوری که همین امر باعث شد تا نیاکان ما اقدام به ساخت قنات کرده و از آب به زیبایی هرچه بیشتر استفاده کنند.

کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در عرصه های استان کرمانشاه آغاز شد

علیرضا دودمان تیپی افزود: متاسفانه استفاده از نسخه های غربی برای حفظ و نگهداری آب موجب شد تا ضمن به فراموشی سپردن فرهنگ اصیل ایرانی در نگهدای و مصرف آب، به تدریج منابع آبی ما در کشور کاهش یافته و یا از بین رود.

وی تاکید کرد: کاشت یک میلیارد درخت در کشور اقدامی بسیار مثبت و اندیشمندانه است ولی باید در کنار کاشت آنها مراقبت و حفظ آنها را نیز در برنامه ریزی های خود قرار دهیم.

دودمان تیپی ادامه داد: باید حفظ و صیانت از محیط زیست و عرصه های طبیعی را به عنوان یک آرمان والا همچنان تداوم داد تا این امانت ارزشمند را به خوبی تحویل آیندگان دهیم.

سهم ۳۶ میلیونی استان کرمانشاه از کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم گفت: سهم استان از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور ۳۶ میلیون نهال در طول چهار سال است.

کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در عرصه های استان کرمانشاه آغاز شد

انشاالله کولانی با بیان اینکه این طرح به‌طور همزمان در سراسر کشور از امروز آغاز شد افزود: بر همین اساس برنامه ریزی شده است سالانه حدود ۹ میلیون اصله نهال در استان کاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر نتوان منابع طبیعی را در کشور توسعه و حفاظت کرد با چالش های جدی مواجه خواهیم شد اضافه کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب چنانچه هر ایرانی سه اصله نهال در سال بکارد، کاشت یک میلیارد درخت به آسانی در کشور قابل اجرا است.

کولانی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت این تعداد نهال در استان یادآور شد: هم اکنون نهالستان بدره ای در اسلام آباد غرب با ۹ هکتار مساحت مفید و نهالستان انزل در سرپل ذهاب با مساحت مفید ۱.۲ هکتار قادر به تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال هستند که با تلاش های انجام شده و بکارگیری مشارکت های مردمی و خصوصی توانسته ایم این ظرفیت را به سه میلیون اصله برسانیم.

وی یادآور شد: در همین راستا ۳۴ نهالستان موقت نیز با همکاری همیاران طبیعت، صنایع، کارخانه ها، بهره برداران معادن و محوطه های ادارات منابع طبیعی، در مناطق مختلف استان ایجاد شده است که در سال جاری این نهالستان ها موفق به تولید ۱۶۴ هزار اصله نهال از انواع سوزنی برگ، پهن برگ شده اند.

کاشت سالانه ۹ میلیون اصله نهال در عرصه های استان کرمانشاه آغاز شد

در ادامه این مراسم حاضران با کاشت نهال در محوطه دانشگاه صنعتی کرمانشاه در این طرح ملی مشارکت کردند.

به گزارش ایرنا، برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال گذشته آغاز شده است و همسو با این رویکرد استان های مختلف باید تعهدات خود را در اجرای طرح عملیاتی کنند.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲ به مدت چهار سال و با کمک مردم، دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و جامعه شهری و روستایی اجرا خواهد شد.

مساحت جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار است که رتبه ششم مساحت جنگل های زاگرس را داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha