۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85052849
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

لاوروف درباره توقف تحقیقات درباره خرابکاری در نورد استریم به غرب هشدار داد

تهران- ایرنا- وزیر خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد اگر تحقیقات درباره خرابکاری در پروژه نورد استریم متوقف شود، مسکو  درباره نحوه واکنش به غرب به دلیل حمله مستقیم آن به اموال روسیه فکر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرگئی لاوروف نوشت: این حمله تروریستی بدون تحقیق باقی نخواهد ماند. اگر تحقیقات واقعی، بی طرفانه ای که البته شفاف خواهد بود، با مانع مواجه شود ما به چگونگی واکنش به غرب به دلیل این حمله مستقیم به اموال روسیه فکر خواهیم کرد.

روز جمعه، اندکی قبل از این اظهارات لاوروف، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز وعده داد که مسکو اجازه نمی دهد تحقیقات درباره خرابکاری در پروژه نورد استریم با مانع مواجه شود و آمریکا باید تضعیف این تحقیقات را متوقف کند.

ریابکوف تاکید کرد از آمریکا و متحدان اروپایی آن می خواهیم از تخریب تحقیقات بین المللی و مستقل درباره این انفجارها دست بردارند.

ریابکوف مسئولیت انفجارهای نورد استریم را کاملاً با آمریکا دانست و گفت افشاگری های رسانه ها ترفندی برای قرار دادن تحقیقات در مسیر اشتباه است.

اسپوتنیک نوشت: رسانه های آمریکایی در روز ۷ مارس (۱۶ اسفند) به نقل ازمقام های این کشور گزارش دادند که اطلاعات جدید نشان می دهد که یک گروه حامی اوکراین در انفجارهای خط لوله نورد استریم نقش داشته است. همزمان، مقام های آمریکایی گزارش دادند که دلیلی برای اثبات نقش رهبری اوکراین در این عملیات خرابکارانه وجود ندارد.

لاوروف درباره توقف تحقیقات درباره خرابکاری در نورد استریم به غرب هشدار داد

فعالیت خطوط لوله گاز نورد استریم و نورد استریم ۲ که برای انتقال گاز از زیر دریای بالتیک از روسیه به آلمان ساخته شده اند، از زمان انفجار در این خطوط در سپتامبر گذشته متوقف شده است. شرکت اصلی کارپرداز نورد استریم میزان خسارت ناشی از انفجارها را بی سابقه توصیف و اعلام کرده تخمین زمان ممکن برای تعمیرات آن، غیرممکن است.

هنوز نتایج رسمی تحقیقات درباره این انفجارها بدست نیامده است اما سیمور هرش روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر در گزارش هایی که ماه فوریه ۲۰۲۳ منتشر کرد، نوشت: غواصان نیروی دریایی آمریکا که تابستان گذشته که به بهانه رزمایش ناتو موسوم به «بالتاپس» مشغول کار بودند مواد منفجره کنترل از راه دور را در منطقه محل عبور این لوله ها قرار دادند و چند ماه بعد نروژ آنها را فعال کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر گفته بود که روسیه خواستار تحقیقات شفاف درباره انفجار در این خطوط لوله است و لازم است افرادی که در آن نقش داشتند و یا دستور حملات را دادند شناسایی شوند. همچنین روسیه باید در این تحقیقات شرکت داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha