۶۰ درصد کانون‌های مساجد خراسان جنوبی در مناطق روستایی است

بیرجند - ایرنا - سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌ جنوبی گفت: از مجموع کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، ۶۰ درصد در مناطق روستایی و ۴۰ درصد در مناطق شهری فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام علی محقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۶۸۵ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان خراسان جنوبی فعال است و ۵۰ هزار نفر به صورت افتخاری با کانون‌ها همکاری می‌کنند.

وی اظهار داشت: بعد از نیروی مقاومت بسیج، بزرگترین شبکه ارتباطی در جوامع ملی و استانی متعلق به کانون‌های فرهنگی و هنری است و به طور تقریبی در هر مسجد یک کانون فعال است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌ جنوبی بیان کرد: ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با توجه به رسالتی که در حوزه پیوند فرهنگ و مسجد دارد امسال سی‌امین سالگرد تاسیس این نهاد را پشت سر گذاشت.

وی از ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان پل ارتباطی بین مردم با مجموعه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد و گفت: نگاه بر این است تا از دل مساجد و بچه‌های انقلابی و مسجدی هنرمندانی از قبیل مستندساز، کارگردان، بازیگر تئاتر و سینما، خواننده، قاری قرآن و مداح اهل بیت شناسایی و به جامعه معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام محقی افزود: سالانه طرح‌های مختلفی توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان اجرا می‌شود که از جمله می‌توان به طرح "مسجد، مدرسه ، منزل" با همکاری اداره آموزش و پرورش، حوزه علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج محلات و سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با محوریت امام جماعت و همراهی و همکاری مراکز آموزش و تربیتی محله به ویژه مدارس همجوار و پیرامون مساجد می‌توانند با شبکه‌سازی و جریان‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگی، اجتماعی محله، گامی موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد بردارند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌ جنوبی گفت: این طرح بستری را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان و والدین با فضای معنوی مسجد بیشتر ارتباط داشته و از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کانون مسجد و فضای آموزشی مسجد برای تحقق اهداف آموزشی بهره‌برداری مفید داشته باشند.

وی افزود: این طرح در سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و یزد به صورت پایلوت در حال اجراست و تاکنون در ۱۵ مدرسه استان اجرا شده که مورد استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام محقی با اشاره به اجرای طرح سفیران انقلاب در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی گفت: در ادامه جشن سفیران انقلاب مراسم ازدواج آسان ۱۹ زوج جوان در منطقه مرزی درح سربیشه برگزار شد.

وی طرح پیوند مساجد با مساجد جهان اسلام را یکی از اقدامات شاخص کانون‌ها ذکر کرد و گفت: از این طریق سعی در فعال کردن گردشگری فرهنگی در استان داریم لذا اولین همایش تحلیلی، تبیینی و بصیرتی «شهیدالقدس» همزمان با ۱۹ دی ماه در بیرجند با سخنرانی «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران برگزار شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در مراسم مختلف ۳۰۰ تا ۴۰۰ عملیات فرهنگی برنامه‌محور در استان برگزار می‌شود لذا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بسیار خوبی هستند که اگر متولیان حوزه فرهنگ و مسئولان مربوطه دقت داشته باشند می‌تواند بال فزاینده‌ای برای برنامه‌های حوزه فرهنگی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha