تاکید هند و آسیای مرکزی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

تهران - ایرنا - هند و ۵ کشور آسیای مرکزی در نشستی در دهلی نو با موضوع افغانستان بر اهمیت تشکیل یک "ساختار سیاسی واقعاً فراگیر و نماینده ای که به حقوق همه افغان ها احترام می گذارد و رعایت حقوق برابر زنان، دختران و اعضای گروه های اقلیت و دسترسی آنان به آموزش تاکید کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رسانه های آسیای مرکزی در این نشست علاوه بر هند به عنوان میزبان، نمایندگان ویژه یا مقامات ارشد قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان کشوری دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) و برنامه جهانی غذای این سازمان (UNWFP) حضور داشتند.

در نتیجه این نشست، شرکت کنندگان بیانیه مشترکی را تصویب کردند که در آن به اهمیت هماهنگی تلاش های جامعه جهانی در حل وضعیت افغانستان اشاره شده و همچنین بر لزوم اجماع بین المللی در درجه اول به نفع کل منطقه تاکید شده است.

در این نشست وضعیت کشور ویران شده از جنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است که مقامات در مورد وضعیت کنونی افغانستان از جمله جنبه های سیاسی، امنیتی و بشردوستانه تبادل نظر کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که مقامات در این مذاکرات درباره تهدیدات منطقه‌ای تروریسم، افراط‌گرایی، رادیکال‌سازی و قاچاق مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند و همچنین در مورد امکانات هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با این تهدیدات بحث کردند.

شرکت کنندگان تاکید کردند که "سرزمین افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی یا تامین مالی هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و مجدداً تاکید شد که هیچ سازمان تروریستی از جمله سازمان های تعیین شده در قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید پناهگاه یا اجازه استفاده از قلمرو افغانستان را داشته باشد.

تاکید هند و آسیای مرکزی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

«طرفین در این نشست ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن، بر حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات تأکید کردند».

در بیانیه مشترک این کشور آمده است که هند ۲۰ هزار تن تن کمک گندم به افغانستان با مشارکت UNWFP از طریق بندر چابهار ارسال می کند.

هند هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته و در کنار تاکید بر اینکه خاک افغانستان نباید برای هیچ گونه فعالیت تروریستی علیه هیچ کشوری استفاده شود، برای تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در کابل تلاش کرده است.

نمایندگان برنامه جهانی غذا و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در جریان فعالیت های خود در افغانستان در زمینه رفع پیامدهای بحران انسانی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha