۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۱
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85053854
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات دولت نجات ملی یمن در ژنو برای تبادل اسرا آغاز شد

تهران-ایرنا- نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن امروز شنبه اعلام کرد که دور جدید مذاکرات تبادل اسرا میان هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی مورد حمایت سعودیها آغاز شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در این باره گفت: امیدوارم طرف‌های درگیر در یمن به توافقی برای تبادل شمار قابل توجهی از اسرا دست یابند.

وی در ادامه خواستار مشارکت همه طرف‌ها در مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرا همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد.

گراندبرگ همچنین از همه طرف‌ها خواست تا به تعهدات متقابل در راستای آزادی اسرا و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان پایبند باشند.

صبح امروز «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.

وی افزود: هیات کمیته ملی امور اسرای وابسته به دولت نجات ملی یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود، روز پنجشنبه فرودگاه صنعا را به مقصد ژنو سوئیس ترک کرد.

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اظهار امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در این پرونده بشردوستانه تعیین کننده باشد.

پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن در همین ارتباط نوشت: کشورهای متجاوز، به رغم ماهیت بشردوستانه پرونده اسرا، در حل و فصل این پرونده مانع تراشی می‌کنند زیرا همچنان از اجرای توافقی که در مارس ۲۰۲۲ تحت نظارت سازمان ملل بر سر مبادله بیش از دو هزار و ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف توافق شد، خودداری می‌کنند.

المرتضی پیشتر فاش کرده بود که عربستان در تلاش برای دور زدن توافق برای آزادی اسیران خود است و مانع عناصر وابسته به خود برای انجام هرگونه معامله تبادل با میانجیگری محلی در یمن شده است.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha