استاندار خراسان جنوبی: آمادگی ۲۴ ساعته کردن مرز ماهیرود وجود دارد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی از آمادگی این استان برای ۲۴ ساعته کردن مرز ماهیرود خبر داد و گفت: کشور افغانستان می‌تواند ۲۴ ساعته کردن مرزهای ماهیرود و دوغارون را به طور همزمان انجام دهد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا "جواد قناعت" شنبه شب در نشست با "نورالدین عزیزی" سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان و هیات همراه در بیرجند افزود: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر ارزشی و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود خراسان جنوبی به کشور افغانستان انجام می‌شود که بیانگر نقش ویژه این پایانه مرزی در مبادلات تجاری با کشور افغانستان است.

وی بیان کرد: همچنین بیش از ۹۰ درصد صادرات استان خراسان جنوبی به افغانستان انجام می‌شود و امیدواریم با این سفر شاهد تسهیل و توسعه در روابط تجاری بین خراسان جنوبی و کشور افغانستان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های تجارت خارجی در این استان گفت: قرار گرفتن در مرکز محور ترانزیتی شرق ایران یعنی چابهار، زاهدان، بیرجند، مشهد و سرخس و مسیر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی، دارا بودن بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان، گمرک و مرز رسمی ماهیرود، وجود منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند و مرز ماهیرود، فرودگاه بین‌المللی بیرجند از ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان است.

وی ادامه داد: همچنین صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان با توجه به نزدیک بودن به شاهراه افغانستان و کشورهای آسیای میانه باعث کاهش مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری انتقال کالا از بندرعباس و بندر چابهار به این کشور و در نتیجه اقتصادی بودن عبور ترانزیت از این مسیر است.

قناعت گفت: پروژه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال ساخت است که از مسیر بیرجند عبور می‌کند و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس مرز ترکمنستان متصل می‌شود بنابراین توسعه تجارت و مسیر ترانزیت از مسیر بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان گفت: اخذ مجوز ترانزیت عام و افزایش اقلام قابل ترانزیت به افغانستان، مجوز گمرکات تخصصی واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، مجوز ورود موقت خودرو برای تجار و سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی ایکس‌ری کامیونی در مرز ماهیرود، ایجاد سایت خرده‌فروشی کالا در بازارچه مرزی ماهیرود و اجرای پروژه خط انتقال آب به سایت مرزی ماهیرود به طول ۲۶ کیلومتر از جمله این اقدامات است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به راهکارها در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری این استان با کشور افغانستان پرداخت و گفت: با توجه به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در چند معبر مرزی با کشور افغانستان علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود، سه بازارچه مرزی دیگر شامل یزدان شهرستان زیرکوه، میل ۷۳ شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان آمادگی لازم را برای انجام مبادلات تجاری مناسب با ظرفیت‌های هر منطقه دارند.

وی عنوان کرد: آمادگی برای همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تاسیسات گمرک در طرف مقابل معابر مرزی استان خراسان جنوبی در کشور افغانستان و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز با کمک بخش خصوصی نیز وجود دارد.

قناعت با اشاره به راه‌اندازی پایانه‌های مشترک مرزی با کشور افغانستان و تخصصی کردن آنها گفت: تعیین بازارچه مرزی ماهیرود به عنوان پایانه تخصصی مواد غذایی، خوراکی و اقلام کشاورزی، تعیین بازارچه میل ۷۳ به عنوان پایانه تخصصی سیمان و مصالح ساختمانی و تعیین بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان به عنوان پایانه تخصصی سوخت و مشتقات نفتی مد نظر است.

وی گفت: همچنین آمادگی سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری افغانستان در استان، استفاده از تسهیلات و مشوقات سرمایه‌گذاری خارجی و آمادگی خراسان جنوبی برای ایجاد منطقه مشترک صنعتی و تولیدی در هر چهار پایانه مرزی استان با همکاری طرف افغانستان وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی از آمادگی برای راه‌اندازی فروشگاه مرزی و انجام خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی توسط مرزنشینان ۲ کشور خبر داد و گفت: در بازارچه ماهیرود خراسان جنوبی مقدمات و زیرساخت‌های لازم فراهم است.

وی با اشاره به پروژه در حال احداث جاده ترانزیتی ماهیرود - ولایت فراه افغانستان، خواستار همکاری بیشتر برای احداث مسیر باقی مانده شد که طول این مسیر ۱۲۰ کیلومتر و ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده است.

قناعت خواستار راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری بیرجند در ولایت فراه شد و افزود: آمادگی برای افزایش ساعات کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل نیز وجود دارد.

وی گفت: اعلام آمادگی برای واردات برخی از اقلام و کالاهای قابل واردات از افغانستان از جمله مواد معدنی و اقلام کشاورزی در راستای ایجاد برقراری توازن نسبی با ایران وجود دارد و صادرات سوخت و مشتقات نفتی به افغانستان از طریق خط لوله در مرز ماهیرود با توجه به احداث و بهره‌برداری از مخازن ذخیره‌سازی انواع سوخت و هیدروکربنات در سایت منطقه ویژه اقتصادی امکانپذیر است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین آمادگی استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع افغانستان و تسهیل گردشگر درمانی با عنایت به وجود مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته و مجهز در استان وجود دارد و یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی احداث بیمارستان در شهرستان مرزی زیرکوه بود که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است و در آینده در زمینه توسعه گردشگر درمانی می‌تواند نقش ایفا کند.

وی بر لزوم فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت استان خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: آمادگی خراسان جنوبی برای احداث خط انتقال و تامین برق مورد نیاز ولایت فراه، معابر هم مرز با استان و صادرات خدمات فنی و مهندسی از خراسان جنوبی به خصوص در زمینه‌های ساختمان و ابنیه، آموزش کشاورزی، معدن، دامپزشکی، فنی و حرفه ای و ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد.

قناعت آمادگی خراسان جنوبی برای اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، برگزاری نمایشگاه معرفی فرصت‌های همکاری دو طرف و نشست‌هایی در ایران و افغانستان، بررسی و پیگیری مسائل مرتبط با تجار و فعالان اقتصادی کشور و توسعه و تسهیل مبادلات تجاری را اعلام کرد و افزود: کارگروه مشترک بین خراسان جنوبی و افغانستان تشکیل شود تا مباحث مطرح شده در این نشست مورد بررسی قرار گیرد و موارد قابل اجرا، پیگیری و اجرایی شود.

وی گفت: برای اینکه این سفر پر خیر و برکت باشد اعلام آمادگی برای ورود به افغانستان و کمک لازم را در تامین برق و انرژی و سایر موضوعات داریم.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: سایر موضوعات و بحث‌هایی که در این نشست مطرح شد نباید روی کاغذ بماند بلکه باید اجرایی و در این خصوص گروه کاری تشکیل شود تا از طرف خراسان جنوبی و کشور افغانستان نماینده تام‌الاختیار انتخاب و پیگیری‌ها را انجام دهند و نماینده تام‌الاختیار استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار است.

وی افزود: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی و سابقه طولانی در روابط اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور و وجود ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و کشور افغانستان فرصت و زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری در روابط اقتصادی و تجاری طرفین وجود دارد.

قناعت با بیان اینکه راهبرد و سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم توسعه و تقویت ارتباط با همسایگان و کشورهای پیرامونی است گفت: در همین راستا تقویت و توسعه روابط بین ایران و کشورهای همسایه به صورت جدی در دستورکار دولت قرار گرفته است.

وی گفت: بی‌شک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای که افغانستان عضو ناظر این سازمان است از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای شرق بوده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این استان نیز آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان است و به همین منظور برنامه‌ها و اقداماتی را در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری انجام داده است.

وی از حضور ۹ هزار و ۸۰۰ نفر اتباع افغانستان در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز و ۸۲۵ افغانی در خراسان جنوبی در حال تحصیل هستند که زمینه لازم برای حضور برادران افغانی ما در ایران و خراسان جنوبی مهیاست.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز شنبه وارد نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون شد و در ادامه بازدید از مرزهای شرقی به خراسان جنوبی آمد و در بازارچه مرزی یزدان حضور یافت.

وی سپس در استانداری خراسان جنوبی مورد استقبال استاندار قرار گرفت و امروز بازدید از پایانه مرزی ماهیرود را در برنامه دارد.

خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان هم مرز با افغانستان هستند.

این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha