ادعای عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص جلبک‌های خلیج فارس

بوشهر - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه خلیج‌فارس یک نوع داروخانه به حساب می‌آید گفت: بررسی ها نشان می دهد که ریزجلبک‌ها، جلبک‌های قهوه‌ای و جلبک‌های بزرگ در خلیج‌فارس به احتمال زیاد خاصیت داروی ضد انعقاد خون را دارا هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر نرگس عبیدی روز یکشنبه در اولین نشست خبری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جهت ترجمان دانش اظهار کرد: به طور محتمل ماده فوکوئیدان موجود در جلبک‌های قهوه‌ای ساگارسوم انگوستیفیلوم و سیستوسریا ایندیکا می‌تواند به‌عنوان داروی ضد انعقاد خون استفاده شود.

وی افزود: در برخی بیماری‌ها، استفاده از داروی ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون و ترومبوز عروق قلبی امری ضروری است.

مجری این طرح تحقیقاتی اظهار کرد: از آنجایی که داروهای ضد انعقاد فعلی همچون هپارین و وارفارین هر کدام دارای عوارضی هستند، لازم است داروهای جدیدی تولید شود که نه تنها عوارضی نداشته باشند بلکه نسبت به داروهای قبلی مؤثرتر و کارآمدتر باشند.

عبیدی افزود: در یک مطالعه علمی، اثرات ضد انعقادی ماده‌ای به نام فوکوئیدان که از دو نوع جلبک قهوه‌ای (ساگارسوم انگوستیفیلوم و سیستوسریا ایندیکا) صید شده از خلیج‌فارس استخراج می‌شود، بررسی شد و نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر این ماده بر طولانی شدن انعقاد و فرآیند لختگی خون بود.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد فوکوئیدان استخراج شده از جلبک سیستوسریا ایندیکا نسبت به فوکوئیدان ساگارسوم انگوستیفیلوم تأثیر بیشتری در طولانی‌تر شدن انعقاد خون دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نتایج این مطالعه می‌تواند نویدبخش یافتن یک ترکیب جدید ضد انعقاد باشد؛ اما بررسی‌های بیشتری نیاز است تا بتوان از این ترکیب به‌عنوان دارو رونمایی کرد.

عبیدی افزود: این دارو می‌تواند به افراد دارای اختلال‌های انعقادی، بیمارانی که در معرض خطر بالای آمبولی لخته خون و افرادی که به داروهای مشابه حساسیت دارند، کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر زینب قره داغی اجرایی شده است.

بیان ساده طرح‌های تحقیقاتی مهمترین رویکرد نشست ترجمان دانش

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سلسله نشست‌های ترجمان دانش با هدف بیان ساده نتایج طرح‌های تحقیقاتی برگزار می‌شود.

دکتر اکرم فرهادی افزود: انتشار دانش یکی از موضوعات مطرح در معاونت تحقیقات و فناوری است که علاوه بر انتشار مقالات در مجله‌های علمی، انتشار آن‌ها به زبان ساده به‌گونه‌ای که مردم عادی، جامعه محلی، سیاست‌گذاران و سایر محققان محلی نیز به زبان ساده از نتایج این تحقیقات آگاه شوند نیز در دستور کار است.

وی تصریح کرد: مساله‌محور و راهگشانبودن پژوهش‌ها همواره از جمله ایرادها و انتقادهایی است که به پژوهش‌ها وارد می‌شود که با تلاش و برگزاری سلسله نشست‌های ترجمان دانش به دنبال برداشتن فاصله بین محقق، جامعه و سیاست‌گذار هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: هرچقدر نتایج تحقیقات به زبان ساده بیان شود رسایی پیام محقق و سیاست‌گذار می‌تواند به راحت‌ترین شکل ممکن از نتایج تحقیقات بهره‌مند شود.

وی رویکرد نخستین نشست ترجمان‌دانش را طرح‌های پژوهشی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با موضوع محیط‌زیست، آبزیان، بیماری‌ها، خدمات‌رسانی در سیستم‌های بهداشتی و درمانی دانست.

در این نشست ۱۰ طرح تحقیقاتی در سه میزگرد مطرح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha