مادورو: آمریکا با افول تاریخی مواجه است

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با اعلام برگزاری انتخابات در این کشور در سال ۲۰۲۴، در انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال آمریکای لاتین گفت «ایالات متحده در مرحله افول تاریخی قرار دارد و همه سیاست‌های آن‌ها دچار پس‌رفت است».

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد در آمریکای لاتین و کارائیب، یک موج مترقی جدید به راه افتاده است و ائتلاف‌ها و سیاست‌های آمریکا در ارتباط با کشورهای منطقه، هیچ چیزی را ارائه نمی‌دهند و دچار پس‌رفت هستند.

مادورو در گفت‌وگویی تلویزیونی خاطر نشان کرد: امپراتوری ایالات متحده در مرحله افول تاریخی است و آن‌ها دیگر چیزی برای ارائه به نفع مردم آمریکای لاتین و کارائیب ندارند؛ بر عکس، همه سیاست‌های آن‌ها دچار پس‌رفت هستند... همه اتحادهای آن‌ها عقب مانده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با استقبال از ظهور موج چپگرایی در این منطقه یادآور شد که آمریکا بخش‌های دموکراتیک و مترقی آمریکای لاتین را تحقیر کرده است.

وی تصریح کرد: به راه افتادن یک موج جدید مترقی، موج دوم، من را شگفت‌زده نکرده است. من واقعا معتقدم که فرسودگی نئولیبرالیسم به عنوان یک فرمول و تحمیل الیگارشی‌ها به آمریکای لاتین کاملا کنار زده شده است.

نیکلاس مادورو با اشاره به روی کارآمدن دولت‌های جدید در این قاره یادآورد شد که ونزوئلا از زمان روی کار آمدن لولا داسیلوا در برزیل و گوستاوو پترو در کلمبیا، روابط با کلمبیا و برزیل را با قدرت زیاد فعال کرد.

وی گفت: من به این موج جدید مترقی و آینده آمریکای لاتین بسیار خوشبین هستم که گام‌های ضروری برای ایجاد آمریکای لاتین جدید با شرایط عادلانه‌تر و برابر و نیز برخوردار از قدرت حاکمیت بیشتر است. این سناریویی است که در انتظار ماست.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین اطمینان داد که در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور کارائیب برگزار خواهد شد و پس از آن، هرکس که انتخاب شود در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ سوگند یاد خواهد کرد و کشور در صلح و در دموکراسی به کار خود ادامه خواهد داد.

مادورو با اشاره به حمایت آمریکا و اروپا از خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا از سال ۲۰۱۹، زمانی که وی خود را رئیس‌جمهوری دولت به اصطلاح موقت ونزوئلا خواند، گفت: این یک طرح ناموفق و شکست‌خورده بود.

«دولت موقت» که دارایی‌های خارج از کشور ونزوئلا را کنترل می‌کرد و طرفدار تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت مادورو بود، در ژانویه گذشته با تصمیم اکثریت مخالفانی که چهار سال پیش، از گوایدو حمایت کردند، منحل شد.

در حال حاضر، اپوزیسیون ونزوئلا در حال آماده شدن برای انتخابات مقدماتی داخلی است که قرار است ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ۱۴۰۲) برگزار شود. با برگزاری این انتخابات، مخالفان دولت مادورو، نامزد مورد نظر خود برای رقابت با حزب حاکم را انتخاب خواهند کرد.

این هفته اعلام شد که گوایدو و انریکه کاپریلس فرماندار سابق در میان نامزدهای انتخابات داخلی ضد دولتی خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha