تعطیلات نوروزی درتفرجگاه‌های جنگلی مازندران از پلنگ دره تا صفارود

ساری- ایرنا- تفرجگاه‌ها و پارک های جنگلی مازندران با جاذبه های طبیعی ، زیبایی ها و امکانات ایجاد شده در آن از جمله مکان هایی است که درایام تعطیلات نوروز مورد توجه بسیاری ازمسافران و گردشگران این خطه قرار می گیرد، اماکنی که علاوه بر تفریح و استراحت در آن با مجموعه متنوعی از گونه های گیاهی نیز آشنا می شوید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ازآن جایی که بیشتر پارک های جنگلی مازندران با چشم اندازهای زیبا در مسیر جاده اصلی قرار دارد، محل توقف و استراحت مسافران می شود، طبق اعلام رسمی منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران بیش از ۴۰ پارک جنگلی با طبیعت جذاب و امکانات نسبی رفاهی آماده پذیرش مسافران نوروزی شده است.

پارک جنگلی شهید زارع ساری، پارک جنگلی تلار قائمشهر، پارک جنگلی سی سنگان نور، پارک جنگلی چالدره تنکابن، پارک جنگلی صفارود رامسر، پارک جنگلی هلومسر و پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل واقع در محور هراز و پارک جنگلی بزچفت بابلکنار بابل از جمله پارک های جنگلی مازندران است که بیشترین مسافران و گردشگران نوروزی را درخود جای می دهند.

پارک جنگلی هلومسر آمل از بهترین جاذبه های طبیعی مازندران و دیدنی های این شهرستان است که در کیلومتر پنج آمل به سمت بقعه امامزاده عبدالله واقع شد، اگر شما مسافر بین راهی باشید می توانید در این پارک وسیع چادر خود را در آلاچیق های زیبای تعبیه شده برپا کنید، همچنین این محل برای برپایی پیک نیک، جنگل نوردی، لوکیشن های عکاسی پاییزی و بهاری بسیار ایده آل است، در این طبیعت گردی می توانید از رودخانه هراز در نزدیکی پارک جنگلی هلومسر هم بازدید کنید.

برای رفتن به ارتفاعات سه هزار و پارک جنگلی سه هزار تنکابن نیز باید از کمربندی تنکابن به رامسر وارد جاده فرعی دو هزار سه هزار شوید. پس از حدود بیست دقیقه جاده تقریبا جنگلی و دوراهی می شود. یکی از مسیرها به سمت ارتفاعات دو هزار و نهایتا عسل محله می رود و فرعی دیگر به سمت ارتفاعات سه هزار، جنگل سه هزار طبیعت خاصی دارد و به دلیل اینکه درختانش پوشیده از خزه هستند ترکیب زیبایی را خلق کرده اند. کل مسیر پارک جنگلی سه هزار رودخانه چهار فصل جریان دارد.

پارک جنگلی بزچفت که در گذشته با نام پارک جنگلی بابلکنار در بین گردشگران شناخته می شد، امروزه به یک منطقه نمونه گردشگری در استان مازندران تبدیل شده است، این پارک ۷۶۰ هکتاری با فضای سبز ایده آل، چشمه های طبیعی و درختانی سر به فلک کشیده مقصد همیشگی مسافران به خصوص در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان می شود، در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی منطقه می توانید شب را در این پارک جنگلی زیبا سپری کنید.

پارک جنگلی شهید زارع از بهترین جاذبه های گردشگری ساری در مرکز استان مازندران محسوب می شود که با درختان سر به فلک کشیده بی نظیر بسیار مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی و پیک نیک قرار دارد، امکانات توریستی خوبی همچون سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ و فروشگاه مواد غذایی برای رفاه حال گردشگران در این منطقه تعبیه شده است، دوستداران به شب خوابی در طبیعت می توانند با همراه داشتن تجهیزات یک شب رویایی را در پارک جنگلی شهید زارع سپری کنند.

این پارک جنگلی جنب بیمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری واقع است.

پارک جنگلی نور مازندران با سه هزار ۶۰۰ هکتار دارای درختان سر به فلک کشیده ، پوشش گیاهی و جانوری بی نظیر و یک ساحل اختصاصی زیباست که با چشم هر بیننده ای بازی می کند، جاده ورودی به این پارک جنگلی از زیباترین جاده های جنگلی ایران است که آسفالته می باشد و رانندگی در آن لذت بخش است.

همچنین شما می توانید با همراه داشتن وسایل برپایی پیک نیک در آلاچیق هایی که در جاهای مختلف پارک نور تعبیه شده است یک بیرون شهر خوب را برای خود و خانواده رقم بزنید و در صورت علاقه به رشته عکاسی از مناظر زیبا و متحیر کننده این پارک جنگلی عکس های ایده آلی شکار کنید.

مسافران و گردشگران نوروزی در مازندران علاوه بر استفاده از پارک های جنگلی می توانند از عرصه های طبیعی و زیبای جنگلی نیز استفاده می کنند، جنگل پلنگ دره در شیرگاه، جنگل دالخانی معروف به دالان بهشت در رامسر، جنگل لاجیم در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان سوادکوه واقع در۳۰ کیلومتری شمال شرقی پل سفید، جنگل دو هزار و سه هزار تنکاین به عنوان زیباترین جنگل های هیرکانی، جنگل اومال نکا، جنگل و قله الیمستان آمل و جنگل های راش سوادکوه از جنگل های مازندران است.

جنگل پلنگ دره در شیرگاهِ سوادکوه، جایی است که جنگل، رودخانه و آبشار به هم می‌پیوندند. شیرگاه تنها سه ساعت با تهران فاصله دارد و فاصله جنگل پلنگ دره تا تهران هم ۲۴۰ کیلومتر است. منطقه پلنگ دره یکی از زیباترین جنگل های مازندران را دارد. اگر در فصل گرم تابستان به جنگل پلنگ دره بیایید، می‌توانید یک رودخانه نوردی هیجان‌انگیز و خنک را تجربه کنید.

صدای رودخانه در سراسر این جنگل شنیده می‌شود، وقتی‌که مسیر رودخانه را در پیش بگیرید، به آبشاری می‌رسید که فرصت خوبی برای تماشا است.

پارک جنگلی صفارود رامسر در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده و در کنار رودی به همین نام در پایین جاده قرار دارد. این پارک جنگلی به سبب جنگل، رودخانه، آب معدنی و آب‌وهوای مطبوع، در میان گردشگران پرطرفدار است. اگر به این پارک جنگلی آمدید، خیالتان از وجود سرویس بهداشتی، آلاچیق و آب آشامیدنی راحت است.

جاذبه های شهرستان ساری

ساری به عنوان مرکز استان مازندران دارای اماکن دیدنی وجاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی است که در تعطیلات نوروزی میزبان مسافران زیادی است، پناهگاه حیات وحش سمسکنده، پارک جنگلی شهید زارع، سد سلیمان تنگه، برج سلطان زین العابدین، بقعه امامزاده یحیی، آب انبار نو، حمام وزیری، خانه قدیمی کلبادی و برج رسکت از دیگر جاذبه های طبیعی وتاریخی ساری است.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز با ۵۵ هکتار وسعت در۳۵ کیلومتری شمال شرق ساری از جاذبه های پرطرفدار مازندران است. محل تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی در این منطقه است، دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار جذاب ودیدنی است و گردشگران می توانند با مجوز از سازمان محیط زیست از تماشای گوزن زرد، قرقاول و کبوتر لذت ببرند.

تعطیلات نوروزی درتفرجگاه‌های جنگلی مازندران از پلنگ دره تا صفارود

۳۹ پارک جنگلی مازندران آماده پذیرش مسافران نوروزی

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که ترویج و گسترش فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی امری مهم و ضروری است، گفت: ضرورت دارد خانواده ها نقش آفرینی شایسته ای در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ای همگانی داشته باشند.

فتح الله غفاری در گفت و گو با ایرنا با توضیح این که پارک های جنگلی مازندران هر ساله در تعطیلات نوروزی مملو از گردشگران و مسافران می شوند، بیان داشت: در حال حاضر کتابچه ۳۹ پارک جنگلی استان تهیه شده است و هر گونه دخل تصرف و یا ایجاد سازه مطابق با شرایط عرصه طبیعی باید با اجازه و صدور مجوز منابع طبیعی باشد.

جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال، دارای ۱.۹ میلیون هکتار جنگل است که پارک‌های جنگلی موجود در آن، فقط در حدود ۲ درصد مساحت این جنگل‌ها را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha