۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85054713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 غرس نهال دیم در اجرای طرح کاشت ۲ میلیون درخت در کاشان هدف گذاری شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: کاشت یک میلیارد درخت در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده که سهم شهرستان کاشان از این تعداد، غرس ۲ میلیون درخت طی چهار سال است که برای تحق این مهم کاشت نهال دیم هدف گذاری شده است.

محمدمهدی شریفی روز یکشنبه در نشست خبری افزود:برای تامین آب مورد نیاز ۲ میلیون درخت، نیازمند ۲ میلیون متر مکعب آب هستیم که تامین این میزان آب غیرممکن است به همین دلیل سیاست ما کاشت گونه های دیم ازجمله بادام کوهی و پسته کوهی است،در حال حاضر ۳۷ هزار هکتار جنگل بادام کوهی در کاشان داریم.

وی اظهار کرد: بادام کوهی با شرایط اقلیم کاشان سازگار است و نیاز به آبیاری زیاد ندارد،اگر سال اول و دوم آبیاری شود ،دیگر نیازمند آب نیست ، در اطراف شهر چند محل ۱۰۰ هکتاری برای کاشت ۲ میلیون نهال پیش بینی شده و توصیه می کنیم دستگاه های مربوط و مردم کاشت درختان دیم را توسعه دهند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان بیان کرد:کاشت ۲ میلیون نهال طی چهار سال نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است و شرکت های صنعتی منطقه باید در این خصوص با اداره منابع طبیعی همکاری کنند.

شریفی گفت:اصل ۱۵ الی ۲۲ قانون هوای پاک، شرکت های صنعتی را ملزم کرده که ۲۵ درصد فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهند و اگر شرکت های صنعتی این قانون را اجرا نکنند، امکان پیگیری حقوقی وجود دارد.

وی اظهار کرد:در بحث کاشت درختان سازمان های مردم نهاد،هلال احمر و همه آحاد مردم همکاری کنند ، از مهر سال آینده چهار سال فرصت برای اجرای این طرح داریم،هر هکتار جنگل ۶۸ تن گرد و غبار را می گیرد و هر درخت در طول سال ۲۱کیلوگرم اکسیژن تولید می کند،کاشت ۲میلیون درخت در کاشان سرانه فضای سبز این منطقه را چندین برابر می کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت:اگر تا پایان سال ۲۰۳۰ همه کشورها نتوانند میزان ترسیب و تولید کربن را متعادل کنند تنبیه می شوند ، امروز ایران از نظر تولید کربن رتبه هفتم و به لحاظ ترسیب کربن رتبه چهل و دوم دنیا را دارد.

ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین گفته می‌شود. حدود ۶۰% گرمای زمین بخاطر دی اکسید کربن است و اگر این گاز کنترل یا کم شود تا ۷۰% اثر گازهای گلخانه‌ای بر کره زمین کاهش پیدا می کند.

شریفی افزود: در بحث معدن سبز با چهار معدن شهاب سنگ،امید خرم دشت،شن و ماسه سیدیان و دومیر سادیان مرق برای کاشت ۲۰۰ هکتار گونه بادام کوهی تفاهم نامه منعقد کردیم و هر سال با پنج معدن دیگر تفاهم نامه منعقد می کنیم ، این امر مخاطرات آلایندگی هوا معادن را کاهش می دهد.

وی اظهار کرد: کاشت گیاهان دارویی در دستور کار اداره منابع طبیعی کاشان قرار دارد،گونه کَوَر یا گل مار یک گیاه دارویی است که میوه سبز رنگی داشته که ارزش درمانی و اقتصادی بالایی داشته و گونه دیم است که نیازمند به آب نیست.

شریفی گفت: میوه این گیاه ،خواص دارویی برای درمان کبد است و در سال آینده توسعه کشت گیاه دارویی کَوَر را هدف گذاری کرده ایم و به متقاضیان برای کاشت این گونه گیاهی زمین واگذار می کنیم.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha