موفقیت دولت سیزدهم بهبود روابط با عربستان و تنش زدایی در منطقه است

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: موفقیت دولت سیزدهم بهبود روابط با عربستان و تنش زدایی در منطقه است.

سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره توافق ایران و عربستان گفت: بحث حذف آمریکا از معادلات منطقه‌ای نیست، بلکه بحث کاهش نفوذ است. آمریکا چند وقتی است به دلیل محورمقاومت و ایستادگی ملت ها در مقابل خودکامگی‌ها و دیکتاتوری آمریکا در منطقه غرب آسیا، فرار ذلت‌بار آمریکا از افغانستان، شکست در سوریه، عراق و شکست در به زانو درآوردن نظام جمهوری اسلامی در تحریم‌ها نفوذش در منطقه خاورمیانه رو به کاهش است.

خشم آمریکایی‌ها از توافق ایران و عربستان

وی افزود: در درگیری اوکراین، ناتو به فرماندهی آمریکا در مقابل روسیه کم آورد و اکنون هم مسئله توافق ما با عربستان سعودی پیش آمده است که قطعاً آمریکایی‌ها از این موضوع خشمگین هستند زیرا آنها در پی ایجاد ائتلاف عربی – صهیونیستی در مقابل ایران و محور مقاومت بودند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا عنوان کرد: آمریکایی‌ها در تایید کنایه‌آمیزی عنوان کردند که از هر اقدام آرامش‌بخش در منطقه مخصوصاً مسئله یمن استقبال می‌کنند در حالی که اشک رژیم صهیونیستی درآمد و عنوان کردند که توافق ایران و عربستان خسارت بزرگی برای آنهاست زیرا صهیونیست‌ها انتظار داشتند عربستان با آنها در مقابل ایران متحد شود در حالی که عربستان با ایران آشتی کرد.

روابط ایران و عربستان بر سایر پرونده های خاورمیانه تاثیرگذار است

سیدافقهی خاطرنشان کرد: قطعاً این مصالحه فقط در حوزه روابط دوگانه ایران و عربستان نخواهد ماند، پرونده‌های سنگینی در یمن، لبنان، سوریه و عراق و مناطق دیگر وجود دارد و قطعاً هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان چه بخواهیم چه نخواهیم صاحب نفوذ در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت‌ شاهد عقب‌نشینی و محدود شدن قدرت مانور و حالت تسلط کامل و فرمانداری و فرمانبرداری شرکای آمریکا مانند عربستان و دیگر کشورها هستیم و آنها مانند سابق چندان از آمریکا حساب نمی‌برند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی گفت: اما این را هم باید گفت که این کشورها اکنون تمایلی ندارند که به یکباره از زیر چتر آمریکا بیرون آیند و زیر چتر روسیه یا چین بروند بلکه می‌خواهند یک نوع موازنه منفی ایجاد کنند یعنی نه به‌طور کامل زیر سلطه آمریکا بمانند و نه صددرصد در آغوش چینی‌ها یا روس‌ها بغلتند و می‌خواهند معادله متوازن باشد.

سیدافقهی در پاسخ به این سوال که این توافق چقدر می‌تواند موجب تقویت امنیت و مناسبات منطقه شود، گفت: در این ارتباط چند نکته را باید یادآور شد. اول اینکه این توافق حلال همه مشکلات نخواهد بود این فقط یک توافق است. قرار است از این پس از طریق گفت‌وگوی سیاسی و راه‌حل‌های دیپلماتیک مشکلات فی‌مابین یا مشکلات منطقه حل شود.

وی خاطرنشان کرد: ولیکن فراموش نکنیم که عربستان سعودی تا سه، چهار ماه قبل خود را کاملاً درگیر اغتشاشات داخل ایران کرد و شبکه ایران اینترنشنال و شبکه‌های برای سعودی‌ها است و با پول آنها کار می‌کند و تحریک برخی از قومیت‌ها مانند کُردها و بلوچ‌ها و حمایت از سازمان‌های تروریستی مانند منافقین و کومله از سوی آنها صورت می‌گرفت و این موضوعات یک شبه تمام نمی‌شود. لذا بنا است که آرام آرام این تنش‌ها از بین برود و ما به سمت گفت‌وگوی شفاف و صریح حرکت کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند با یک عصای جادویی با امضای این توافق مسئله به‌طور کامل تمام می‌شود. اینطور نیست. این یک توافقی است که ما از این به بعد هم جلوی افزایش تشنج را بگیریم و هم به سمت آشتی و مصالحه و تفاهم و آرام کردن اوضاع برویم

ایران نشان داد که همواره به دنبال راه حل سیاسی و دیپلماتیک است

سیدافقهی یادآور شد: این موضوع ثابت می‌کند که ایران از ابتدا نسبت به بسیاری از مشکلات و بحران‌های منطقه بیشتر راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و گفتمان عربستان سعودی که همواره روی اختلافات طایفه‌ای، مذهبی و فرقه‌ای تاکید و روی این مسائل سرمایه گذاری می‌کرد دیگر شکست خورده است.

وی عربستان باید در بسیاری از رفتار، منش، برخوردها، طراحی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود تجدیدنظر کند و دست از ماجراجویی و حمایت گروه‌هایی مانند داعش و غیرداعش بردارد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره موفقیت سیاست دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان گفت: توافق ایران و عربستان نشاندهنده این موضوع است که سیاست دولت آیت‌الله رییسی در گسترش روابط با کشورهای همسایه صددردصد جواب داده است.

موفقیت دولت سیزدهم بهبود روابط و تنش زدایی در منطقه بود

سیدافقهی تصریح کرد: از آغاز کار دولت سیزدهم در ارتباط با سیاست خارجی اولویت ویژه‌ای به بهبود روابط با کشورهای همجوار داده شده مخصوصا با کشورهایی که با آن‌ها در حال مخاصمه، دشمنی و درگیری سیاسی امنیتی و ترکیبی هستیم. لذا تصور می‌کنم این هم یکی از گام‌های بلند موفقیت جمهوری اسلامی در بهبود روابط و تنش‌زدایی با کشورهای همجوار است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با اکثر کشورهای همجوار خودمان روابط در سطح عالی داریم فقط با یکی دو کشور مانند بحرین قطع رابطه هستیم و با عربستان سعودی هم که توافق کردیم. البته سطح نمایندگی‌های ما عمدتاً در سطح سفارت است و اکنون فقط کشور بحرین باقی مانده و عربستان هم تصمیم گرفته که روابطش با ما در سطح سفیر باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره احتمال انتقامجویی رژیم صهیونیستی به دلیل شکست در توافق ایران و عربستان اظهار کرد: البته اینکه رژیم صهیونیستی به دلیل شکست او از توافق و ایران در درصدد انتقام‌جویی و خرابکاری برآید محتمل است. ولیکن صهیونیست‌ها باید محاسبات قبلی و توهم و خیالپردازی که دچار شده بودند مبنی بر اینکه اگر درگیری صورت بگیرد عربستان سعودی در اردوگاه رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد را از ذهنشان پاک کنند.

سعودی‌ها دریافته‌اند که بسیاری از معادلات و هندسه قدرت در منطقه در حال تغییر است

سیدافقهی اظهار کرد: این انزوای سیاست ماجراجویی، تروریستی و آپارتایدی رژیم صهیونیستی را می رساند که روز حادثه رژیم صهیونیستی در کنار این ها نخواهد بود و اولین کسی که از منطقه فرار می‌کند رژیم صهیونیستی خواهد بود. بنابراین بسیاری از معادلات و هندسه قدرت در منطقه و سطح جهان در حال تغییر است. سعودی‌ها این موضوع را به خوبی دریافته‌اند که دنیا به این شکل نخواهد ماند.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه نفس‌ها نسبت به این موضوع که مسئله اوکراین به کدام سمت می‌رود در سینه حبس است که اگر روس‌ها با پشتیبانی ایران، چین و هندوستان و ونزوئلا و کره شمالی پیروز شود تکلیف نظم جهانی بعد از این بحران چه خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: لذا سعودی‌ها دنبال بازتعریف وضعیت خودشان در منطقه هستند و قدری پیش‌دستی می‌کنند که اگر قرار شد نظم چندقطبی به جای تک قطبی شکل بگیرد به‌دنبال همپیمانان و شرکای خودشان بروند و آینده خود را تحکیم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha