۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85054998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۲ هزار هکتار از باغ های بادام خراسان شمالی دچار آفت شد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۶۰ هکتار از باغ های شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد دچار آفت شپشک و سوسک چوبخوار شد.

محمد محمدزاده روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بادام در این استان وجود دارد که ۲ هزار و ۶۰ هکتار آن در شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد واقع است.

وی خشکسالی و کاهش منابع آبی را عامل اصلی آفت در باغ های بادام دانست و افزود: کشاورزان به علت مشکلات اقتصادی توانایی مبارزه شیمیایی با آفات ندارند و متاسفانه بعضا باغ ها را رها کرده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کشت انواع درخت های کم آب طلب از جمله پسته و بادام در این استان به ویژه در شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد رونق گرفته است ولی این باغ ها بدلیل خشکسالی در معرض خطر قرار دارند.

وی عنوان کرد: مبارزه با آفات باغ‌های بادام اسفراین که به علت ناتوانی در خرید سموم و تغذیه گیاهی رها شده اند در دستور کار قرار دارد.

محمدزاده ادامه داد: اقداماتی از جمله ایجاد سامانه های آبیاری، تغذیه گیاهی و مبارزه شیمیایی برای حفظ باغات به ویژه درختان بادام منطقه اسفراین در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، سوسک چوبخوار درختان میوه آفتی مخرب و آسیب ‌زاست که معمولاً گریبان گیر درختان میوه می‌شود. این آفت به ‌عنوان یکی از مخرب‌ترین و ویرانگرترین آفات کشاورزی شناخته می‌شود ‌که با قطع آوندهای موجود در درختان، روند تغذیه آن‌ها را دچار اختلال می کند.

شپشک، تفاله های سفید مومی شکل روی برگ ها و ساقه ها است و این حشرات ریز در محیط های گرم و مرطوب یافت می شوند و این آفت به شدت کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان به سرعت گیاه را از بین می‌برد.

گستره باغ های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود و هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha