۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85584995
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سامانه استحصال آب باران در باغ‌های بادام خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۷۲ هکتار سامانه استحصال آب باران در باغ‌های بادام زمین های دیم شیب دار این استان ایجاد شد.

صفدر صفدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سامانه های استحصال آب باران موجب ذخیره آب، کاهش رواناب و مدیریت سیلاب می شود.

وی افزود: جمع آوری آب باران می تواند کمک زیادی به تامین بخشی از نیازهای آبی مناطق خشک کند که در این میان توجه به فرآیند استحصال آب باران روشی مطمئن و مناسب در راستای افزایش میزان آب قابل دسترس در واحد سطح اراضی بود است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: استحصال آب در حقیقت مجموعه روش های بهره برداری از آب باران در مجاورت محل بارش است که می توان آب مورد نیاز را بدون اتکا به سامانه های متمرکز آبرسانی از سطوح غیر قابل نفوذ و عایق شده همان منطقه تامین کرد.

وی گفت: این سامانه های هندسی شکل در سایه انداز درختان در زمین های شیب دار ایجاد شده اند که بخشی از نیاز آب درختان را تامین خواهد کرد که در این راستا برای بهره برداران کلاس های آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.

صفدری سطح زیر کشت بادام در استان را سه هزار و ۸۲۳ هکتار عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی دارای رتبه ۱۲ از نظر سطح زیر کشت و تولید رتبه ۱۷ در تولید بادام در کشور را دارد و پیش بینی می شود امسال یکهزار و ۹۰۰ تن بادام تولید شود.

وی بر ایجاد نهالستان و تولید نهال های گواهی شده بادام تاکید کرد و گفت: ۸۶ هزار اصله نهال بادام از ارقام های مختلف در استان تولید شد که برای ساخت باغ های جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲ هزار و ۷۰۰ بهره بردار خراسان شمالی باغ بادام دارند.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha