راه‌اندازی ۲۵۰ مرکز شناسایی دانش‌آموزان مستعد بی‌بضاعت در مناطق محروم

تهران- ایرنا- قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از راه‌اندازی ۲۵۰ مرکز شناسایی دانش‌آموزان مستعد بی‌بضاعت در مناطق محروم طی سال آینده خبر داد و گفت: این مراکز به صورت مردمی اداره می‌شوند و معلمانی که در استان‌های مختلف هستند و کیفیت آموزشی آنها قابل قبول است، کمک‌های تحصیلی را به دانش آموزان مستعد ارائه خواهند کرد. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، ناصر باقری مقدم افزود: در تکمیل طرح شهاب که ذیل آن مرحله شناسایی مستعدان در پایه چهارم، پنجم و ششم را انجام می شود، برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بحث هدایت تحصیلی را درنظرگرفته‌ایم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: تعدادی از این افراد جذب مدارس استعدادی‌های درخشان می‌شوند اما اگر این جمعیت را حدود ۱۰ درصد از جمعیت دانش آموزی بدانیم، در واقع حدود یک تا یک و نیم درصد جذب مدارس استعدادهای درخشان می‌شوند.

باقری مقدم اضافه کرد: بقیه جمعیت دانش آموزی که صاحب استعداد هستند، باید پوشش داده شوند. برخی از این مستعدان به مدارس سمپاد دسترسی ندارند یا مدارس گنجایش لازم برای همه متقاضیان و مستعدان را ندارد. از این رو لازم است کانون‌های هدایت و پشتیبانی نخبه‌پرور را در کشور راه اندازی کنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد نقش این بنیاد در طرح مذکور، گفت: بنیاد از این افراد پشتیبانی می‌کند. البته این پشتیبانی شامل تهیه مواد درسی فوق برنامه نیز می‌شود. همچنین در خصوص مکانی که قرار است مستعدان درس بخوانند حمایت‌هایی خواهیم داشت مثلا اگر می‌خواهند فضایی را برای تحصیل مستعدان اجاره کنند ما در این بخش از آن‌ها پشتیبانی خواهیم کرد.

باقری مقدم در خصوص سایر بخش‌های حمایتی بنیاد افزود: برخی دانش آموزان مستعد هستند که حتی نمی‌توانند در کانون‌هایی که راه اندازی می‌شود، ثبت نام کنند؛ این افراد عمدتا بچه‌هایی تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند. یکی از برنامه‌های ما این است که خودمان مستقیما برای شناسایی مستعدانی که نمی‌توانند به کانون بیایند اقدام کنیم.

وی یادآور شد: با شناسایی‌هایی که از قبل انجام دادیم، حتی محصولات و مواد درسی را در قالب بسته‌های آموزشی به منازل این افراد می‌رسانیم. به این ترتیب به سطح بالاتری از شناسایی و پوشش دانش آموزان مستعد در کشور می‌رسیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال که مستعدان در کدام استان‌های کشور بیشترین نیاز به چنین پشتیبانی‌هایی از سوی بنیاد را دارند، بیان کرد: این طرح را از استان‌های کم برخوردارتر شروع می‌کنیم. این استان‌ها در کشور مشخص هستند و چه از حیث سرانه‌هایی که دارند و چه از نظر توانایی خانواده‌ها بررسی می شوند؛ این اقدام کمک می‌کند مستعدان و نخبگان بی بضاعت عادلانه‌تر پوشش داده شوند و هیچ استعدادی در کشور بدون پشتوانه نماند.

باقری مقدم در خصوص بکارگیری نخبگان در حل مشکلات کشور و مراجعه دولت برای دریافت راهکار از این افراد نیز یادآور شد: در طرح‌ها، تقاضامحور بودن را مورد توجه قرار دادیم. تقاضامحور کردن یعنی صاحب مساله باید هزینه حل مسئله‌اش را پرداخت کند. پرداخت هزینه گواهی بر این است که این هسته‌ها واقعی‌تر شوند و شکل بگیرند.

وی افزود: با توجه به شرایط استان‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون، موضوع به کارگیری نخبگان متفاوت است. ما همکاری قابل قبولی را به عنوان نمونه با استانداری و استان یزد آغاز کرده‌ایم و آنها به صورت جدی با نخبگان وارد تعامل شده‌اند و با این افراد مشکلات را در میان می‌گذارند. با وزاتخانه‌های مختلف نیز مشغول ایجاد بستر تعامل و هم‌افزایی هستیم و نخبگان را در قالب کارگروه‌ها و هسته‌های اندیشه ورز ساماندهی می‌کنیم تا بتوانند به مسائل دستگاه‌ها بپردازند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بکارگیری نخبگان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، ادامه داد: این کار را تازه شروع کرده‌ایم و با پتانسیلی که در کشور وجود دارد و اهتمامی که استان‌ها و دستگاه‌ها دارند، به زودی شاهد شکل گیری هسته‌های اندیشه ورز در کشور خواهیم بود.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی برای خانواده مستعدان در مناطق محروم نیز گفت: قطعا برای این کار از کمیته امداد و سازمان بهزیستی کمک می‌گیریم و تفاهم‌هایی با کمیته امداد انجام شده است، با شناختی که کمیته از این دانش آموزان دارد امیدواریم با کمک یکدیگر علاوه بر فرهنگ‌سازی در خانواده این دانش آموزان به نتایج خوبی برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha