طراحی آزمایشگاه مجازی دانش‌آموزی توسط یک تیم جوان استارتاپی

تهران- ایرنا- کمبود آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس کشور، یک تیم جوان استارتاپی را برآن داشته است تا با طراحی سایت شبیه‌ساز گام مهمی در رفع این معضل بردارد، دانش آموزان می‌توانند با بهره‌مندی از امکانات رایگان آزمایشگاهی، خلاقیت‌های خود را نیز در حوزه آزمایش پیاده‌سازی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از مشکلات بسیاری از مدارس کشور به خصوص مناطق دورافتاده در حال حاضر کمبود آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی و البته دانش کاربرد این تجهیزات برای فهم بهتر مطالب درسی است.

معضلی که یک تیم جوان استارتاپی را برآن داشته است تا با طراحی یک سایت کاربردی یک گام مهم در رفع این معضل بردارد و دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می توانند ضمن بهره مندی از امکانات رایگان آزمایشگاهی، خلاقیت های خود را نیز در حوزه آزمایش پیاده سازی کنند.

پنجشنبه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۱ بود که دو تیم استارتاپی بیازما در زمینه آزمایشگاه آنلاین مدارس و موری - استایل یک پلتفرم جستجوگر هوشمند مد و لباس به عنوان تیم های اول و دوم رقابت اینوتکس پیچ استان تهران از سوی داوران انتخاب شدند و ضمن دریافت جایزه و بهره مندی از تسهیلات در نظر گرفته شده به فینال نهایی اینوتکس پیچ ۲۰۲۳ راه یافتند.

طراحی آزمایشگاه مجازی دانش‌آموزی توسط یک تیم جوان استارتاپی

علی کرمی دبیر فیزیک آموزش و پرورش و کارشناس فیزیک پژوهش سرای رباط کریم که درحال حاضر نیز دانشجوی ارشد فیزیک دانشگاه تهران، بنیان گذار و مدیرعامل استارتاپ «بیازما» است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهداف راه اندازی این استارتاپ گفت: دلیل و هدف اصلی ما از راه اندازی این سایت در واقع، جبران کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است که بیشتر مدارس کشورمان بخصوص در مناطق دورافتاده به دلیل گران قیمت بودن تجهیزات آزمایشگاهی با آن روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: همه دانش آموزان مقاطع ششم، هفتم، هشتم و دهم تحصیلی می توانند به صورت رایگان و هیچ گونه خطر و محدودیتی آزمایشات درسی خود را در بیازما انجام دهند و حتی خلاقیت های خود را در آزمایش مورد نظر پیاده سازی کنند.

این کارشناس افزود: در واقع کاری که ما انجام دادیم راه اندازی یک آزمایشگاه و شبیه ساز مجازی است به طوری که آزمایشات کتب درسی تخصصی همچون فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی و حتی ریاضی را به صورت مجازی برای استفاده دانش آموزان آماده می کنیم.

کرمی در پاسخ به این سوال که اگر این استارتاپ راه بیافتد چه مزایایی به دنبال دارد، اظهار داشت: مساله اصلی در واقع همان کمبود امکانات مدارس است، حتی بسیاری از مدارس شهر تهران نیز از امکانات آزمایشگاهی برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم این سایت را در سطح کشور معرفی کنیم حتی مدارس در استان سیستان و بلوچستان با یک گوشی و اتصال به اینترنت می توانند انواع آزمایش ها را بدون هیچ محدودیتی انجام دهند و خطرات آزمایش هم تا حد امکان کاهش پیدا می کند، بدون اینکه اتفاقی برای دانش آموز بیافتد.

طراحی آزمایشگاه مجازی دانش‌آموزی توسط یک تیم جوان استارتاپی

نسیم فرشادی دبیر شیمی و مدیر پژوهش سرای دانش آموزی شهرستان قرچک نیز به عنوان عضو دیگر این تیم استارتاپی که مسوولیت آماده سازی شبیه سازهای درس شیمی با همکاری سایر اعضای تیم را عهده دار است در خصوص هدف اصلی راه اندازی این استارتاپ به تجربیات خود در تدریس درس شیمی برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: بسیاری از آزمایشگاه های مدارس فاقد مواد و تجهیزات آزمایشگاهی هستند.

وی افزود: البته از طرفی انجام برخی آزمایش های درسی به خصوص شیمی با خطراتی همراه است و به دلیل همین واکنش های شیمیایی، بسیاری از دبیران شیمی از آمادگی لازم برای انجام آزمایشات برخودار نیستند.

این دبیر شیمی ادامه داد: سایت بیازما این امکان را برای دانش اموزان و دبیران فراهم کرده است که آزمایشات درسی خود را بصورت مجازی انجام داده و بدون هیچ خطری با واکنش دهنده ها آشنا شوند.

فرشادی تصریح کرد: به طوری که در بحث شیمی دانش آموزان می توانند حالت هایی که اتم و ملکول ها می سازند را مشاهده کنند و بچه ها خیلی انتزاعی می توانند الکترون ها و اتم ها را برداشته و ترکیبات مورد نیاز را بسازند. هنگامی که خیال دانش آموز از آزمایش راحت شد می تواند آزمایش خود را بصورت واقعی انجام دهد.

وی درخصوص تعداد اعضای این تیم استارتاپی نیز گفت: تیم ما در حال حاضر در علوم پایه برای هردرس دو همکار داریم که شامل مدیرپلتفرم و برنامه نویس است و در کل ۱۲ نفر هستیم و حدود ۷۰ دبیر نیز با این استارتاپ در خصوص تولید محتوا همکاری می کنند.

محمد صادق کرمی دانشجوی کارشناسی رشته فناوری اطلاعات (آی تی) نیز که بخش فنی استارتاپ بیازما را عهده دار است نیز یکی از مشکلات اصلی فعلی این استارتاپ در بخش فنی، تامین بستر اینترنتی یا دامنه و هاست (Host میزبانی) عنوان کرد.

طراحی آزمایشگاه مجازی دانش‌آموزی توسط یک تیم جوان استارتاپی

وی با بیان اینکه در حال حاضر تاحد امکان بخش پویا نمایی جذابی برای استفاده کاربران دانش آموز طراحی کرده ایم، یکی از دیگر از مشکلات اصلی استارتاپ ها را بودجه و تامین آن عنوان کرد.

این کارشناس فنی یادآور شد: ما بیشتر به صورت شخصی هزینه می کنیم و تاکنون حدود ۳۶۰ میلیون تومان برای این سایت هزینه کرده ایم و اگر یک میلیارد تومان داشته باشیم می توانیم ۲۰ ماهه اصل و سود را به سرمایه گذار بازگردانیم.

کرمی مشکل دوم استارتاپ ها را نبود حمایت های جدی سازمانی دانست و با بیان اینکه بیازما در رویداد ملی مدارس آینده جزو ۱۰ طرح برتر کشوری شناخته شده است و حتی از وزیر آموزش و پرورش هم لوح تقدیر دریافت کرده است، افزود: این درحالی است که با وجود آنکه از وزیر آموزش و پرورش خواستیم دانش آموزان می توانند از امکانات این سایت به صورت رایگان بهره مند شوند اما حمایت عملی اتفاق نیافتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha