۲۸ دی ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6405738
T T
۰ نفر
دانش آموزان گیلان: آزمایشگاهها در برنامه های آموزشی جایگاهی ندارند # رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/10/83 داخلی.آموزشی.آموزش و پرورش.مدارس.آزمایشگاه. جمعی از کارشناسان آموزشی و دانش آموزان استان گیلان نسبت به کم رنگی جایگاه آزمایشگاهها در برنامه های آموزشی مدارس استان انتقاد کردند. این در حالی است که کارشناسان آموزشی، یادگیری، پرورش، خلاقیت، نوآوری، تقویت، تکامل، مشارکت و کارآفرینی را از جمله مهمترین اهداف ایجاد آزمایشگاه ها در مدارس عنوان می کنند. به گفته آنان، در نظام آموزشی موفق فراهم کردن امکامات آموزشی از جمله ایجاد آزمایشگاه های استاندارد در مدارس از مهمترین ارکان پیشرفت است. مدارس و نظام آموزشی مهمترین و اصیل ترین منبع برای تربیت نیروی انسانی است که وظیفه ارتقای سطح کیفی و توجه به استعدادهای بالقوه دانش آموزان بر عهده آنان است. از سویی دیگر، جمعی از دانش آموزان استان گیلان نیز معتقدند، آزمایشگاهها در برنامه های آموزشی مدارس استان کم رنک و فاقد جایگاه مناسب است. آنان در گفت و گو با خبرنگارایرنا، از کمبود فضای آزمایشگاهی و فرسودگی تجهیزات، نبود آزمایشگاه و یا استفاده نکردن از آن و بی توجهی دبیران به انجام آزمایشها توسط دانش آموزان به عنوان مهمترین دلایل کم رنک شدن جایگاه آزمایشگاهها در برنامه های آموزشی مدارس استان یاد کردند. انجام کار آزمایشی در آزمایشگاها در نظر دانش آموزان زنک تفریح با حضور معلم و برای معلمان نیز راه فرار از خستگیهای تدریس روزانه است. "مریم شفیعی" یکی از دانش آموزان گیلانی گفت: فرهنک استفاده از آزمایشگاه در مدارس استان بسیار کم رنک است و آنطور که شایسته است از آن استفاده درست و اصولی نمی شود. وی افزود: کوچک بودن فضای آزمایشگاه در مدرسه مانع از حضور همه دانش - آموزان برای انجام آزمایشهای درسی می شود. این دانش آموز دبیرستانی با اشاره به ضرورت انجام آزمایش در برخی از دروس مانند فیزیک، شیمی و زیست، گفت: برای درک برخی از مطالب این دروس حتما به انجام آزمایش نیاز است این درحالی است که مدارس از کمبود فضای آزمایشگاهی رنج می برند. وی،از بی توجهی برخی از دبیران برای انجام آزمایش در آزمایشگاهها انتقاد کرد و گفت: دبیران به ندرت دانش آموزان را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه می برند. "شراره خورشیدی"یکی دیگراز دانش آموزان گیلانی از فرسودگی و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس گلایه کرد. وی گفت: نبود برخی از تجهیزات ضروری آزمایشگاه مانع ازانجام کار عملی در آزمایشگاه برای درک بهتر یک مطلب می شود. وی، از بی توجهی به انجام آزمایش در مدارس انتقاد کرد و افزود:از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون تنها دو بار همراه با دبیر و سایر دانش آموزان به آزمایشگاه مدرسه رفته ایم. وی افزود: در چنین شرایطی نیز به دلیل کمبود امکانات موجود در آزمایشگاه دبیر کار آزمایش را انجام می دهد و دانش آموزان، تنها نظاره گر هستند. وی، حضور دانش آموزان را برای انجام آزمایشهای درسی حداقل هفته ای یکبار ضروری دانست و افزود: انجام آزمایش توسط دانش آموزان به درک بهتر مطلب درسی کمک می کند. "فاطمه حمیدی" یکی دیگر از دانش آموزان نیز نبود آزمایشگاه در مدرسه را از مهمترین مشکلات برای انجام برخی از آزمایشهای درسی عنوان کرد. وی، از مسوولین و دست اندرکاران آموزشی استان خواست نسبت به غنی سازی آزمایشگاهها در مدارس استان توجه بیشتری کنند. تعدادی از دبیران گیلان نیز، امکانپذیر نبودن انجام آزمایش توسط تک تک دانش آموزان را ناشی از محدود بودن فضای آزمایشگاهها، فرسودگی و نبود برخی تجهیزات آزمایشگاهی و کمبود وقت عنوان کردند. به گفته آنان، تجهیزات و فضای موجود آزمایشگاهها در برخی از مدارس استان جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست. این دبیران که خواستند نام آنان در این گزارش ذکر نشود،گفتند: دست اندر- کاران آموزش و پرورش استان با تجهیز آزمایشگاههای مدارس و توجه بیشتر به این مهم، می توانند در ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان نقش بسزایی داشته باشند. معاون نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان گفت: براساس قانون نظام آموزشی در مقطع دبیرستان در رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک برای دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی آزمایش هایی در نظر گرفته شده ـ است. "فریدون فریدونی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا، با اشاره به آزمایشگاههای مجازی در سیستم آموزشی، افزود: در آزمایشگاههای مجازی دانش ـ آموز در کارگاه کامپیوتر از طریق سی دی در زمینه فیزیک و شیمی به راحتی به تجزیه و تحلیل می پردازد. وی اظهار داشت: هم اکنون 290 مدرسه مقطع دبیرستان گیلان مجهز به سایت رایانه ای برای انجام آزمایشهای مجازی هستند. "فریدونی" گفت: نظارت دقیق بر چگونگی فعالیت دبیران و دانش آموزان در آزمایشگاههای مدارس بر عهده آموزش و پرورش مناطق است که گزارش سه ماهه از فعالیت آزمایشگاههای مدارس جمع آوری و در کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزش تجزیه و تحلیل می شود. معاون آموزش نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان گفت: غنی ـ سازی آزمایشگاهها در مدارس در دستور کار سازمان است. وی، تشویق دبیران به کار آزمایشگاهی و برگزاری مسابقه های آزمایشگاهی در مدارس را از جمله اقدامات سازمان آموزش و پرورش گیلان برای فعال شدن کارهای آزمایشگاهها در مدارس عنوان کرد. وی، بر انجام آزمایش توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: دانش آموزان حق دارند که برای درک مطلب درسی خود به انجام آزمایش بپردازند. وی، حجم زیاد مطالب درسی و کمبود وقت را از جمله دلایل حضورنیافتن مداوم دانش آموزان در آزمایشگاهها برای انجام آزمایش عنوان کرد. وی، با اشاره به طرح سراسری ایجاد پژوهش سرا در استانهای مختلف کشور افزود: هم اکنون دو پژوهش سرا در شهرستانهای رشت و لاهیجان دایر است. "فریدونی: گفت: هر یک از این پژوهش سراها به امکانات و تجهیزات شامل سایت رایانه، آزمایشگاه فیزیک، شیمی، زیست شناسی، کتابخانه و کلاسی برای بحث، بررسی و تعامل دو طرفه مجهز است. به گفته وی، به زودی پژوهش سراهای دانش آموزی دیگری در شهرهای انزلی، رودسر، تالش نیز راه اندازی می شود. معاون آموزش و پرورش عمومی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این باره گفت: در مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی درسهای علوم، جغرافیا و حرفه و فن از جمله مهمترین درسهایی هستند که به آزمایش وآزمایشگاه نیاز دارند.
"فریبرز ستوده" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این مطلب که بایستی در هر مدرسه دبیر آزمایشگاه فعالیت داشته باشد، افزود: به دلیل کمبود نیروی آموزش دیده تنها تعدادی انگشت شمار از مدارس استان دبیر آزمایشگاه دارند. وی، مساحت آزمایشگاههای مدارس را حداقل 50 یا 60 متر عنوان کرد و گفت: بیشتر مدارس قدیمی گیلان فاقد فضای استاندارد به عنوان آزمایشگاه هستند. وی اظهار داشت: در احداث مدارس جدید، همه امکانات آموزشی برای دانش ـ آموز از جمله آزمایشگاهها در نظر گرفته شده است. معاون آموزش و پرورش عمومی سازمان آموزش و پرورش گیلان از راه اندازی آزمایشگاهها مجازی در مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی خبر داد. وی، با بیان این مطلب که راه اندازی این آزمایشگاهها 80 درصد از مشکلات نبود آزمایشگاه در مدارس را حل می کند، اظهار داشت: برای راه اندازی این آزمایشگاهها به حمایت دست اندرکاران تعلیم و تربیت، خیرین و اولیاء دانش ـ آموزان نیاز داریم. حدود 500 هزار نفر از جمعیت دومیلیون و 400 نفری گیلان را دانش آموزان تشکیل می دهند. 2575/320/604
۰ نفر