۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85055765
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

سبزوار- ایرنا- ارتفاعات جنوبی شهرستان شِشتَمَد خراسان رضوی، در حوالی روستای "چاه‌سوخته"، محدوده گردشگری بزرگی وجود دارد که "دره ارواح" نام گرفته و با داشتن جاذبه‌های طبیعی بکر و حیرت‌انگیز، مکانی مناسب برای بازدید گردشگران محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان تازه‌تاسیس ششتمد، با بهره‌مندی از جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی یکی از گنجینه های پنهان گردشگری در غرب استان خراسان رضوی به شمار می رود.

این شهرستان به دلیل واقع شدن در دامنه شمالی کوه های مرکزی خراسان با نام "کوه میش"، به لحاظ طبیعی از مناظر و تفرجگاه های ییلاقی متعددی برخوردار است که یکی از جاذبه های طبیعی بکر و شگفت انگیز آن دره ای زیبا موسوم به "ارواح" در ارتفاعات جنوبی شهرستان ششتمد و حوالی روستای چاه سوخته است.

تناوب رسوبی هزاران ساله در دره ارواح سبب ایجاد اشکال زیبایی شبیه به جانوران همچون لاک پشت، قورباغه، مجسمه ابوالهول، سر شتر، سر خروس و نیز پیکره هایی با شمایل زن و مرد، با اشکالی بسیار عجیب و مرموز شده است که دیدن آنها بینندگان را به حیرت وامی دارد.

برخی کارشناسان با اشاره به ظرفیت‌های زمین‌شناسی و گردشگری این دره، آنرا دارای قابلیت تبدیل به ژئوپارک و گردشگری زمین شناسی می‌دانند که تحقق این امر می تواند رونق اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد.

طرح مطالعاتی دره ارواح ششتمد برای تبدیل به ژئوپارک تهیه شده و در بازدید ارزیابان یونسکو از این منطقه نیز جاذبه و توانایی قرار گرفتن آن در زمره مرکزی برای گردشگری زمین شناسی مورد توجه قرار گرفته است.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

دره ارواح چاه سوخته ششتمد، سایت گردشگری بی‌نظیر

سایت گردشگری "دره ارواح" اشکال زیبایی را در خود دارد که بر اثر تناوب رسوبی، تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک در طول هزاران سال شکل گرفته و دیدن این پیکره ها قوه تخیل گردشگران را به تحرک واداشته و باعث می شود تا صورت برخی اشیای خاص، جانوران و انسان و دیگر اشکال را در آن بببنند.

در درون این دره ها وجود برخی آبشارهای فصلی، چشمه سارها، نیزارها و زرشک های کوهی چشم نوازی می کند که این موارد خود از دیگر جذابیت های این دره هستند.

نزدیکی دیواره های دره و ریزش لایه های رسوبی، گذر از آن برای رسیدن به انتهای دره را دشوار کرده است، از این رو اهالی منطقه این دره عجیب و مرموز را دره ارواح نامیده اند.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

اشکال حیرت آور

یک عضو هیات علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه فرهنگیان سبزوار گفت: دره ارواح یکی از جاذبه های طبیعی ششتمد است که تناوب رسوبی کواترنری و مارن و کنگلومرا در این سری رسوبی باعث شده است که اشکال زیبایی در این دره ها ایجاد شود.

دکتر علی اکبر شایان یگانه افزود: بهترین مسیر برای دیدن این دره زیبا، روستای چاه سوخته است که شیب عمومی لایه ها به سمت جنوب و با شیب بالای ۳۰ درصد بر زیبایی دره افزوده است.

وی تصریح کرد: این سایت گردشگری پر از اشکال زیبا به شکل های لاک پشت، قورباغه، مجسمه ابوالهول، سر شتر، سر خروس، اشکال زنان و مردان به شکل روح است که ذهن هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: انتهای دره های چندگانه این مجموعه به آبشارهای جالبی ختم می شود که به نظر می رسد فصلی باشند. یکی از دره ها در قسمت انتهایی چنان ر باریک و وحشتناک می شود که گاهی دو انسان همزمان نمی‌توانند از آن عبور کنند و وجود رد پای شکار و آهو در منطقه، گویای بکر بودن آن است.

شایان یگانه افزود: آب اندکی که درون دره جریان دارد به علت بستر آن، کمی لب‌شور است.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

وی علت این امر را وجود لایه های مارنی، که نمک دارد، عنوان کرد و افزود: ستونهای سنگی زیبا و جالبی نیز در این دره مشاهده می شود که این ستونها نیز حاصل فرسایش آبی بر روی آن است.

دکتر شایان یگانه افزود: ریزش های عظیم و با حجم زیاد در قسمت‌های مختلف محصول فرسایش دیفرانسیل است که گاهی این گونه فرسایش ها باعث ایجاد حفره های غارمانند و یا فضاهای شبیه آمفی تئاترهای سنگی مسقف و زیبا شده است.

فرسایش دیفرانسیل آن است که ناحیه ای که دارای لایه های یک در میان سست و سخت است، دچار فرسایش می شود.

این استاد جغرافیا اظهار داشت: نهایت زمان پیاده روی در دره ارواح ششتمد یک ساعت طول می کشد که این می تواند این مکان را به جاذبه ای زیبا و دلچسب برای گذران یک روز تفریحی تبدیل کند.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

وی با اشاره به ضرورت تبدیل دره ارواح به ژئوپارک به عنوان ظرفیتی برای رونق گردشگری منطقه، گفت: طرح مطالعاتی برای تبدیل "دره ارواح" به ژئوپارک تهیه و تدوین شده است.

دکتر شایان یگانه تصریح کرد: با توجه به این طرح و در بازدیدی که کارشناسان یونسکو از منطقه موسوم به دره ارواح داشتند آنان بر این باور بودند که این محدوده جغرافیایی، جاذبه و استعداد لازم برای قرار گرفتن در فهرست ژئوپارک یا گردشگری زمین شناسی را دارد.

در همین راستا، تفاهم نامه‌ای بین سازمان زمین شناسی، سازمان مردم‌نهاد طبیعت‌گردی سبزوار و دانشگاه حکیم این شهرستان منعقد شده تا طرح کاملی و همه جانبه ای از این جاذبه طبیعت گردی برای ثبت در یونسکو ارائه شود.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

باز شدن پای گردشگران به دره ارواح رونق بخش اقتصادی منطقه

این عضو هیات مدیره سمن گردشگری طبیعی و بوم‌گردی سبزوار گفت: تبدیل دره ارواح ششتمد به ژئوپارک به عنوان قابلیتی ویژه می تواند چگونگی روند تحولات زمین شناسی در طی دوران های مختلف و فعالیت های مربوط به ریخت شناسی کنونی این سرزمین را در بخش اکوتوریسم علمی در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

شایان یگانه افزود: همچنین این مجموعه دربردارنده معادن مهمی مانند کرومیت، آزبست، تالک و منیزیت است که شناسایی ذخایر و نقاط استقرار آنها، در کنار جذب گردشگران در رونق اقتصادی منطقه نقش مهمی خواهد داشت.

دره ارواح ششتمد، جاذبه طبیعی کم‌نظیر در غرب خراسان رضوی + فیلم

شهرستان ششتمد با داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی از قبیل آرامگاه ابوالحسن بیهقی، نویسنده و تاریخ نگار شهیر، محل وضوی حضرت امام جواد(ع)، بقاع متبرکه، پناهگاه دوره سلجوقیان و آب و هوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز، مکان مناسبی برای مسافران و گردشگران محسوب می شود.

ششتمد، بخشی در تابعیت شهرستان سبزوار بود که اردیبهشت پارسال با موافقت هیات دولت به شهرستانی مستقل ارتقا یافت.

این شهرستان تازه ‌تاسیس ۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که مرکز آن شهر ششتمد در ۲۵۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha