والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

تهران- ایرنا- تیم ملی والیبال بانوان در حالی سال گذشته سرمربی ایتالیایی خود را از دست داد که حتی نتوانست در آسیا یک پله صعود کند.

به گزارش ایرنا، تیم ملی والیبال بانوان در سالی که گذشت رویدادهای بسیاری را از اعزام رده‌های مختلف به مسابقات قهرمانی آسیا تا رفتن الکساندرا کمپدلی از تیم ملی پشت سر گذاشت.

انتخاب سرمربی تیم ملی مهم‌ترین موضوعی که والیبال بانوان در سال ۱۴۰۰ با آن درگیر بود. محمدرضا داورزنی در ۱۲ دی این سال الکساندرا کمپدلی که هدایت تیم والیبال ناشنوایان ایتالیا را برعهده داشت، به عنوان سرمربی تیم ملی بانوان انتخاب کرد.

با انتخاب چنین سرمربی که با خولیو ولاسکو در رده نوجوانان دختر و پسر ایتالیا همکاری می‌کرد، انتظار می‌رفت تا والیبال بانوان ایران پیشرفت خوبی در این یکسال داشته باشد.

وی از همان ابتدا با حضور در مسابقات لیگ برتر به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های والیبال بانوان ایران بود و تلاش کرد تا با جوانگرایی قدم‌های پیشرفت را در رده بزرگسالان به تدریج بردارد، اما این اتفاق رقم نخورد.

والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

هشت مرحله اردو بدون هیچ بازدهی در آسیا

او درخواست حضور در دیدارهای دوستانه پیش از مسابقات قهرمانی آسیا را داد تا والیبالیست‌ها بتوانند با آمادگی کامل در قاره کهن بازی کنند. ملی‌پوشان هشت مرحله اردو را پشت سر گذاشتند یکی از آن‌ها به همراه چند دیدار تدارکاتی در صربستان بود. فدراسیون در اردیبهشت ماه والیبالیست‌ها را به اردوی برون مرزی صربستان اعزام کرد و در نهایت ۲ دیدار تدارکاتی با تیم جوانان دختر زیر ۱۹ سال این کشور در نظر گرفت و آنها توانستند به برتری برابر این دو تیم رده پایه برسند. ملی‌پوشان در ادامه اردوهای برون مرزی خود بازی را به تیم زیر ۲۱ سال این کشور واگذار کردند.

همچنین این تیم از ۲۰ تیرماه اردوی تدارکاتی و برون مرزی خود را به سه دیدار دوستانه برابر تیم زیر ۲۰ سال این کشور بلغارستان آغاز کرد.

طلسم شکنی بانوان در بازی‌های اسلامی پس از ۵۶ سال

این اردوهای تدارکاتی سبب شد تا ملی‌پوشان ایران با آمادگی کامل و برای نخستین‌بار به پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در مرداد ماه به میزبانی قونیه ترکیه اعزام شوند و با برتری برابر ازبکستان و جمهوری آذربایجان و ۲ شکست برابر ترکیه بعد از ۵۶ سال نایب قهرمان این بازی‌ها شوند. کمپدلی هم کسب این مدال را دور از انتظار دانست و با ابراز خرسندی عنوان کرد که والیبال بانوان مسیر رو به جلویی برای پیشرفت در پیش گرفته است.

والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

عملکرد ناامید کننده زنان در آسیا

اما عملکرد آنها در جام کنفدراسیون آسیا ناامید کننده بود. ملی‌پوشان چهار روز پس از خوشحالی از کسب نقره در بازی‌های کشورهای اسلامی، راهی هفتمین دوره مسابقات والیبال جام کنفدراسیون زنان آسیا در شهر پاسیگ کشور فیلیپین شدند و با برتری برابر کره جنوبی، پذیرش شکست برابر ویتنام، فیلیپین و چین راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند. آنها با واگذار کردن نتیجه به ژاپن در نیمه نهایی برابر چین تایپه شکست خوردند و در نهایت با برتری برابر استرالیا در رده هفتم این مسابقات قرار گرفتند. عنوانی که پس از ۶ سال حضور به دست آمد. بهترین عملکرد تیم ملی والیبال بانوان در پنج دوره قبلی کسب عنوان ششمی بود. تیمی که سه رتبه هشتم و یک جایگاه هفتمی دیگر در کارنامه خود ثبت کرد.

هر چند این جایگاه با واکنش مثبت کمپدلی همراه بود و از تغییری محسوس در والیبال بانوان ایران سخن گفت. او از عملکرد بازیکنان خود در این رقابت‌ها راضی بود که ملی‌پوشان برابر تیم‌های مطرحی چون ژاپن، کره‌جنوبی و چین در این رقابت‌ها حاضر شدند و حتی نتوانستند ترکیب دوم و سوم این تیم‌ها را ببرند.

هانیه محشتمی پور در گفت وگو با ایرنا عنوان کردند که بلافاصله پس از کسب نقره در بازی‌های کشورهای اسلامی اسلامی به فیلیپین برای حضور در جام کنفدراسیون آسیا اعزام شده‌اند و بازیکنان از نظر فیزیکی و روانی برای حضور در این رقابت‌ها آماده نبوده‌اند.

والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

اخراج سرمربی ایتالیایی بانوان ایران و انتخاب رشیدی

کمپدلی پس از بازگشت به ایران در جلسه‌ای با محوریت عملکرد یکساله‌اش با محمدرضا داورزنی عنوان کرد که باید از پایه شروع و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این بازیکنان در لیگ روی نیمکت نباشند و در همکاری با لیگ این موضوع حل شود. حتی داورزنی نیز در این جلسه مطرح کرد که والیبال بانوان ایران با شرایط مطلوب فاصله دارد.

در کنار همه این موارد سرمربیان رده‌های پایه و باشگاهی زبان به انتقاد گشودند و عنوان کردند که تیم ملی از نظر فنی تغییری نکرده و کمپدلی برای رده بزرگسالان مناسب نیست و باید در رده پایه کار کند. فدراسیون هم در واکنش به این انتقادها او را به عنوان سرمربی رده پایه انتخاب و سرمربی تیم زیر ۱۶ سال دختر ایران در نخستین گام ۷۶ بازیکن منتخب المپیاد استعدادهای برتر را به اردوی انتخابی این تیم دعوت کرد تا تمرینات این تیم به صورت رسمی آغاز شود.

دیری نپایید که فدراسیون تصمیم دیگری گرفت و به این نتیجه رسید که الکساندرا کمپدلی گزینه موفقی برای تیم‌های رده های مختلف والیبال بانوان ایران نیست و دستور پایان همکاری با وی را صادر کرد. در نهایت در ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با پایان قراردادش و عدم توافق او با فدراسیون از تیم ملی کنار گذاشته شد. حتی میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم سرمربی برای ما تعیین و تکلیف کند.

در نهایت فدراسیون سکان تیم ملی را به سرمربی ایران چون فاطمه رشیدی مربی تیم ملی سپرد. تا قدم‌های بعدی را با او بردارد و مشخص نیست که آیا داورزنی تصمیمی برای انتخاب دوباره یک سرمربی خارجی اتخاذ خواهد کرد یا خیر.

والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

صعود دو پله‌ای جوانان در آسیا

اما از رده بزرگسالان که بگذریم در رده پایه پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا، دختران زیر ۱۶ و ۱۹ سال در فروردین ماه راهی جام کورناکیای ایتالیا کرد که جوانان به عنوان چهارمی بسنده کردند و نوجوانان نائب قهرمان این رقابت‌ها شدند.

تیم والیبال جوانان در تیر ماه با هدایت پدیده بلوری‌زاده راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد. ملی‌پوشان ایران در مرحله گروهی این مسابقات با پیروزی برابر قزاقستان و شکست برابر تایلند و کره‌جنوبی از صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا بازماندند و در ادامه برابر هند به برتری رسیدند. جوانان ایران شکست برابر چین تایپه در رده ششم قاره کهن جای گرفتند.

این عنوان در حالی کسب شد که بدون سرمربی خارجی و با حضور یک سرمربی ایرانی تیم جوانان توانست از رده هشتم به رده ششم صعود کند و از نقطه نظر بلوری‌زاده این صعود دو پله‌ای بسیار ارزشمند بود.

والیبال بانوان همچنان درجا می زند/ کمپدلی هم کارساز نبود

عملکرد مایوس کننده نوجوانان در قاره کهن

اما تیم والیبال نوجوانان دختر با هدایت میترا شعبانیان در مسابقات قهرمانی آسیا همان عنوانی را تکرار کردند که در این دوره از مسابقات به دست آوردند. آنها در مرحله گروهی این مسابقات با پیروزی مقابل ازبکستان و استرالیا و شکست برابر تایلند و کره‌جنوبی از صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا بازماندند. شاگردان میترا شعبانیان برابر قزاقستان و ازبکستان در رده هفتم آسیا ایستاد. رتبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ هم به دست آمده بود و در نهایت بدون هیچ تغییری به ایران بازگشت.

در نهایت در جدیدترین رنکینگی که فدراسیون جهانی اعلام کرد، تیم‌های جوانان و نوجوانان دختر والیبال ایران مجموعا با ۲۹ پله صعود در جایگاه‌های سی‌ام و سی‌ویکم جهان ایستادند.

با ارزیابی عملکرد والیبال بانوان ایران به نظر می‌رسد که تلاش برای داشتن سرمربی خارجی برای صعود در آسیا و کسب موفقیت‌های بیشتر در آسیا بی‌حاصل ماند و تنها تیمی که توانست دو پله در آسیا صعود کند، جوانان بود، اما نوجوانان در همان جایگاه همیشگی خود باقی ماند.

به نظر می‌رسد که فدراسیون والیبال باید تدبیر بهتری برای پیشبرد اهداف والیبال بانوان داشته باشد. زیرا کسب چنین جایگاه‌هایی جز تزریق ناامیدی به جامعه والیبال بانوان، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند. رسیدن به تیم‌های مطرحی چون ژاپن و چین تکنیک‌های بیشتر و راهبردهای بهتری را می‌طلبد که امیدواریم در سال جدید مشکلات والیبال بانوان با برنامه‌ریزی درست فدراسیون از بین برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha