مرحوم «امیر کرم»، هنرمندی انقلابی از دانشگاه هنرهای زیبا تا زندان ساواک

کرمانشاه- ایرنا- مرحوم «امیر کرم »هنرمند پیشکسوت کرمانشاهی هنرهای نمایشی کشور بود که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه هنرهای زیبا سر از زندان ساواک درآورد و بعد از پیروزی انقلاب، سالهای عمر هنری خود را صرف گفتمان انقلاب اسلامی کرد.

به گزراش خبرنگار ایرنا، «امیر کرم» متولد ۱۳۲۶ کرمانشاه بود که در شامگاه یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستانی در تهران درگذشت.

وی در سال ۱۳۴۷ بعد از کسب رتبه چهارم در کنکور سراسری هنر در رشته هنرهای نمایشی دانشگاه هنرهای زیبای تهران پذیرفته شد.

این هنرمند بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ۲ نمایشنامه به نام‌های «ریل» و «استثنا و قاعده» را کار کرد و با اینکه نمایش «استثنا و قاعده» او در مقام کارگردانی به عنوان یکی از بهترین اجراهای کشور شناخته شد اما همین اجرا کار دستش داد و او را روانه زندان های ساواک کرد.

او در جایی از خاطراتش گفته است که "نمایش «استثنا و قاعده» نظام سرمایه داری را به تصویر می کشید لذا حساسیت‌های زیادی را برانگیخت و به همین دلیل پس از اجرای این نمایش‌ها توسط ساواک دستگیر و زندانی شدم.

این هنرمند در زندان ساواک هم بند شخصیت های مهم انقلابی مانند آیت الله طالقانی بوده است و بعد از پیروزی انقلاب، سالهای عمر هنری خود را صرف گفتمان انقلاب اسلامی کرد.

مرحوم کرم در طول عمر هنری خود شاگردان زیادی را در تئاتر استان کرمانشاه تربیت کرد و از او بیش از ۳۰ نمایشنامه به یادگار مانده است.

به مناسبت فوت این هنرمند انقلابی «علی صفدری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیام تسلیتی صادر کرد، متن این پیام به شرح زیر است؛

"انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت هنرمند متعهد، انقلابی و متدین مرحوم حاج امیر کرم موجب تأسف و تاثر گردید.

مرحوم کرم عمر خویش را وقف خدمت به آرمان های مقدس اسلام ناب محمدی کرد و پیش از انقلاب و پس از آن با فعالیت شبانه روزی کوشید تا هنر تراز انقلاب را به جامعه معرفی و هنرمندان متعهدی را تربیت نماید.

ایشان که پیش از انقلاب در زندان های ساواک بود دل بستگی به مادیات دنیوی نداشت و منزل خود را به عنوان سنگر مبارزات فرهنگی و پایگاه نشر معارف انقلاب در زمینه تئاتر، بازیگری، نویسندگی و غیره حفظ کرد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده مکرم، از خداوند متعال رحمت، مغفرت و رضوان الهی برای این هنرمند متعهد را مسالت دارم.

همچنین «افشین آزادی» رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در پیامی درگذشت هنرمند فقید، «امیر کرم» را تسلیت گفت، متن پیام به شرح زیر است؛

"خبر درگذشت استاد امیر کرم، بسیار متأثرکننده بود، وی بزرگ مردی از پرچمداران تئاتر دینی و انقلابی در طول چند دهه گذشته و یکی از پیشکسوتانِ فعال هنرهای نمایشی در استان کرمانشاه بود که شاگردان بسیاری را پرورش و آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشت.

این مصیبت را به خانواده گرامی ایشان، علاقمندان و جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر این خطه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال آرامشی ابدی، برای روح آن فقید، آرزومندم."

مرحوم امیر کرم چهره شاخص هنر انقلاب بود

اما رییس حوزه هنری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مرحوم امیر کرم گفت: آن مرحوم از فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قبل از انقلاب است که به دلیل مبارزات سیاسی در زندان ساواک زندانی و شکنجه می شود ضمن اینکه با بسیاری از بزرگان و مبارزان انقلابی از جمله آیت الله طالقانی نیز هم بند بوده است.

«افشین آزادی» ادامه داد: به باور برخی از منتقدان جدی حوزه هنرهای نمایشی، مرحوم کرم در این حوزه صاحب سبک بوده ضمن اینکه با بسیاری از بزرگان تئاتر نیز رابطه خوبی داشته است که از خانم مرضیه برومند به عنوان هم دوره دانشگاه وی می توان نام برد.

وی اظهار داشت: مرحوم کرم شاگردان زیادی را در تئاتر استان کرمانشاه تربیت کرده است و بسیاری از بزرگان تئاتر استان جزو شاگردان وی محسوب می شوند.

رییس حوزه هنری کرمانشاه در ادامه گفت: سال گذشته در هفته هنر انقلاب مرحوم کرم به عنوان چهره شاخص کرمانشاه معرفی شد، ضمن اینکه در جشنواره استانی نمایشنامه‌خوانی پایداران با نمایش نامه «تبرو فرنگ» برگرفته از کتاب «فرنگیس» درخشید و انتشارات صریر بیناد حفظ آثار نیز آن را چاپ کرد.

آزادی تاکید کرد که در تمام آثار مرحوم کرم معرفت خاصی با نگاه به انقلاب اسلامی وجود دارد ضمن اینکه او هرگز دنبال معروفیت و جشنواره نبود و با همان امکانات مالی ضعیف و اجاره نشینی همواره پذیرای علاقمندان تئاتر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha