از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

تهران-ایرنا- همکاری ایران و هند در توسعه چابهار، گفت‌وگوی هیات پارلمانی ایران و بحرین در منامه، دو دستگی صهیونیست‌ها به روایت آمار، تعلیق قرارداد نظامی امارات با تل‌آویو و اما و اگرها درباره ادامه اتحاد نظامی آمریکا و اوکراین مهمترین عناوین خبری بین‌الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**همکاری ایران و هند در توسعه چابهار، فرصتی برای شکوفایی منطقه

رسانه‌ هندی اکونومیک «تایمز ایندیا» در مقاله ای با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای توسعه اقتصادی هند و ایران نوشت: این همکاری، فرصتی طلایی برای شکوفایی منطقه است.

این رسانه در گزارشی با موضوع همکاری تهران و دهلی و به نقل از «سارباناندا سونووال»، وزیر بنادر، کشتی‌رانی و آب‌راه‌های هند نوشت که هند و ایران در حال مذاکره در خصوص مفاد قرارداد اولیه برای تمدید استفاده از بندر چابهار و در حال کار برای نهایی کردن توافق در آینده نزدیک هستند.

قرارداد بلند مدت چابهار به عنوان اولین پروژه بندری خارجی هند قرار است جایگزین قرارداد اصلی شود که عملیات هند در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را پوشش می دهد و هر ساله تمدید می شود.

قرارداد جدید به مدت ۱۰ سال اعتبار خواهد داشت و به طور خودکار تمدید خواهد شد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

هند در ماه مه ۲۰۱۶ قراردادی سه جانبه با ایران و افغانستان برای توسعه پایانه شهید بهشتی چابهار امضا کرد. با این حال، از زمانی که طالبان در سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند، این کشور نقش محدودی در این قرارداد داشت.

هند متعهد شده بود که ۸۵ میلیون دلار در پایانه بهشتی سرمایه گذاری کند و جرثقیل ها و سایر تجهیزات به ارزش چند میلیون دلار را در حال حاضر فراهم کرده است.

هند به بهره برداری و تجهیز پایانه های کانتینری و چند منظوره بندر چابهار طبق هماهنگی های فعلی ادامه می دهد.

به تازگی نیز هند ۶ جرثقیل بندری متحرک را به منطقه آزاد تجارت جهانی بنادر هند (IPGCFTZ) در این بندر تحویل داده است.

دولت هند همچنین بودجه قابل توجهی به مبلغ ۱۰۰ کرور روپیه برای توسعه بندر در سال مالی آینده ۲۰۲۳-۲۰۲۴ که از آوریل آغاز می شود، اختصاص داده است.

این تصمیم در یک زمان حیاتی اتخاذ می‌شود، زیرا شرکت هند پورت‌های جهانی به تازگی مناقصه‌هایی به ارزش ۸۰۰ کرور روپیه برای تهیه و نصب تجهیزات ضروری در این دروازه استراتژیک ارائه کرده است که نشان می دهد، مراحل تکمیل پروژه به وضوح در حال پیشرفت است.

بندر چابهار، دروازه مهمی برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه است. ایده اصلی تجهیز این بندر این بود که بندر هند را قادر می سازد تا پاکستان را دور بزند و به افغانستان و در نهایت به آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند.

ایران به درستی از این فرصت طلایی برای تقویت چشم انداز اقتصادی خود با اجازه دادن به هند برای سرمایه گذاری در بندر چابهار استفاده کرد.

این تصمیم فرصت های زیادی را برای ایران باز کرد، از جمله روابط اقتصادی بهتر با هند، دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، و فرصتی برای متعادل کردن روابط خود با دیگر قدرت های منطقه.

هند در چابهار، موارد زیادی برای ارائه دارد، از جمله سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها، مانند شبکه های جاده ای و ریلی، و پتانسیل تبدیل شدن به یک بازار عمده برای کالاهای ایرانی.

علاوه بر این، این بندر می تواند به عنوان یک مرکز تجارت ترانزیتی بین هند، ایران و افغانستان عمل کند و یک مسیر جایگزین برای جاده سنتی ابریشم که از چین می گذرد فراهم کند.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود در نزدیکی تنگه هرمز و اقیانوس هند، ظرفیت قابل توجهی را ارائه می دهد.

علاوه بر مزایای راهبردی و اقتصادی، اجازه دادن به هند برای مشارکت در بندر چابهار به ایران برای حفظ تعادل ژئوپلیتیکی خود نیز کمک می کند، که در دنیای به شدت قطبی شده امروز اهمیت اولیه دارد. در حالی که ایران به طور سنتی با روسیه و چین همسو بوده است، روابط صمیمانه ای با هند نیز حفظ کرده است.

سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار نشان‌دهنده تعهد ایران به روابط خود با هند و کمک به متعادل کردن روابط این کشور با دیگر قدرت‌های بزرگ منطقه است.

مشارکت هند در این بندر باعث تقویت اقتصاد محلی در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌شود و این سرمایه‌گذاری‌ها فرصت‌هایی را برای اشتغال و کسب‌وکارهای محلی ایجاد می‌کند و تأثیر مثبتی بر جوامع اطراف خواهد گذاشت.

هند با سرمایه گذاری در این پروژه تعهد خود را برای تقویت منطقه، روابط با کشورهای همسایه و کمک به رشد و شکوفایی کل منطقه را نشان می دهد.

https://irna.ir/xjLXdy

**وحدتی که درحال رنگ باختن است / اما و اگرها از ادامه اتحاد نظامی آمریکا و اوکراین

تارنمای پولیتیکو در گزارشی به فروپاشی اتحاد نظامی آمریکا و اوکراین اشاره کرد و نوشت: از زمانی که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تعهد کرد از کی‌یف در برابر مسکو حمایت کند وضعیت همکاری آنها روز به روز رو به افول گذاشته است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

با گذشت بیش از یک سال از جنگ، اختلافات فزاینده‌ای در پشت پرده بین واشنگتن و کی‌یف در مورد اهداف جنگ و چگونگی و زمان پایان درگیری وجود دارد.

مایکل مک کال نماینده ایالت تگزاس در کنگره و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز شنبه در نطقی انتقادآمیز گفت: «دولت یک هدف سیاسی روشن و یک هدف مشخص ندارد. آیا هدفمان این است که به آن‌ها فقط به اندازه زنده ماندن و نبردن کمک برسانیم؟ من در حال حاضر سیاستی برای پیروزی نمی‌بینم و اگر چنین سیاستی نداریم، پس چه می‌کنیم؟»

رئیس‌جمهور آمریکا در سفر مخفیانه و دراماتیک ماه پیش خود به کی یف سعی کرد همدلی و اتحاد خود را با زلنسکی به نمایش بگذارد. اما به زعم کارشناسان، نقاط تنش جدیدی در حال ظهور است؛ از جمله خرابکاری در یک خط لوله گاز طبیعی در کف اقیانوس اطلس، دفاع کورکورانه و فرسایشی از یک شهر اوکراینی از نظر استراتژیک بی اهمیت؛ و طرحی برای جنگیدن در منطقه ای که نزدیک به یک دهه است که نیروهای روسیه در آن مستقر بوده اند.

مقامات ارشد دولت آمریکا معتقدند که وحدت بین واشنگتن و کی‌یف در حال رنگ باختن است.

۹ ماه است که روسیه باخموت را محاصره کرده است؛ شهری در جنوب شرق اوکراین که تصرف آن نمی‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. این شهر در هفته‌های اخیر به کانون نبرد تبدیل شده است و هر دو طرف متحمل خسارات سنگینی شده و شهر را به ویرانه‌های در حال دود تبدیل کرده‌اند.

اوکراین اما پافشاری می‌کند و حاضر نیست شهر ویران شده را حتی با هزینه هنگفت رها کند. سرهنگ الکساندر سیرسکی فرمانده نیروی زمینی اوکراین، گفت: «هر روز دفاع از شهر به ما امکان می‌دهد تا زمانی را برای آماده‌سازی ذخایر و آماده شدن برای عملیات‌های تهاجمی آینده به دست آوریم».

اما از سوی دیگر، چندین مقام دولتی اوکراین نگران هستند و معتقدند کی‌یف آنقدر نیروی انسانی و مهمات در باخموت خرج می‌کند که می تواند توانایی آنها را برای انجام یک ضد حمله بزرگ در بهار کاهش دهد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، گفت: «من قطعاً نمی‌خواهم کار عظیمی را که سربازان و رهبران اوکراین برای دفاع از باخموت انجام داده‌اند نادیده بگیرم اما فکر می‌کنم این کار بیش از آنکه یک ارزش استراتژیک و عملیاتی داشته باشد، یک ارزش نمادین دارد.»

در هر صورت آنچه عیان است، کی‌یف در حال حاضر نظر واشنگتن را نادیده گرفته است.

در همین حال یک ارزیابی توسط اطلاعات آمریکا نشان داد که یک گروه طرفدار اوکراین مسئول تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم در پاییز گذشته بود. اطلاعات جدیدی که برای اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد، از جزئیات اندکی برخوردار بود اما به نظر می‌رسد این نظریه را که مسکو مسئول خرابکاری خطوط لوله‌ای است که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند، از بین می‌برد.

تحلیلگران اطلاعاتی معتقد نیستند که زلنسکی یا دستیارانش در این خرابکاری نقش داشته باشند اما دولت بایدن به کی‌یف پیام داده است که برخی از اعمال خشونت آمیز خارج از مرزهای اوکراین قابل تحمل نخواهد بود.

همچنین روند تحویل تسلیحات واشنگتن به اوکراین با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شده است. آمریکا با اختلاف زیادی نسبت به همپیمانانش بیشترین تسلیحات و تجهیزات را به جبهه ارسال کرده است اما کی‌یف همیشه به دنبال مجموعه بعدی تدارکات بوده است.

به گفته دو مقام کاخ سفید که گفتند مجاز به صحبت علنی در مورد مکالمات خصوصی نیستند، اگرچه اکثر دولتمردان درباره استیصال کی‌یف برای دفاع از خود هم رای هستند، اما در مورد درخواست‌های دائمی اوکراین نارضایتی‌هایی وجود داشته است و گاهی اوقات زلنسکی قدردانی مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

مک کال نماینده ایالت تگزاس در کنگره که به طور دائم با مقام‌های ارشد بایدن در تماس است، گفت: «من فکر می‌کنم دولت دو پاره شده است. همین طور شورای امنیت ملی در مورد اینکه چه سلاح‌هایی به اوکراین بفرستد به دو گروه تقسیم شده است».

دولت آمریکا هنوز موشک‌های دوربرد به اوکراین نداده است، زیرا در زرادخانه خود آمریکا تعداد کمی از آن وجود دارد، همچنین این نگرانی وجود دارد که اوکراین ممکن است به اهداف دور دست روسیه حمله کند و به طور بالقوه جنگ را تشدید کند.

گزارش تازه‌ای مبنی بر اینکه پنتاگون، دولت بایدن را از ارسال مدارک احتمالی جنایات جنگی روسیه به دادگاه کیفری بین‌المللی منع می‌کند، ضربه دیگری بود بر داستان دوستی اوکراین و آمریکا.

اگرچه بایدن قول حمایت ثابت خود را داده است و در خزانه ایالات متحده در حال حاضر به روی اوکراینی‌ها باز است، اما آمریکا برای کی‌یف مشخص کرده است که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک مالی کند.

گرچه حمایت از اوکراین تا حد زیادی یک تلاش دو حزبی بوده است، اما تعداد کمی از جمهوری‌خواهان در مورد استفاده از گنجینه آمریکا برای حمایت از کی‌یف بدون اینکه پایانی برای جنگ دیده شود، ابراز تردید کرده‌اند.

پولیتیکو در ادامه این گزارش خود با بیان اینکه نقاط بحران هنوز در افق نامعلومی هستند، افزود: مقامات آمریکایی معتقدند اصرار زلنسکی بر اینکه تمام اوکراین - از جمله کریمه که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه است - قبل از شروع هرگونه مذاکرات صلح به اوکراین بازگردانده شود، جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف پیام داده است که بازپس‌گیری کریمه توسط اوکراین خط قرمزی برای پوتین خواهد بود و احتمالاً منجر به تشدید تنش شدید از سوی مسکو خواهد شد.

علاوه بر این، پنتاگون به طور مداوم ابراز تردید کرده است که آیا نیروهای اوکراین - علیرغم اینکه به سلاح‌های پیشرفته غربی مسلح هستند - می‌توانند کریمه را از دست روسیه که نزدیک به یک دهه است در آن مستقر بوده است، خارج کنند.

در حال حاضر بایدن همچنان به اظهار نظر خود مبنی بر اینکه آمریکا تمام تصمیمات مربوط به جنگ و صلح را به زلنسکی واگذار خواهد کرد، ادامه می دهد اما زمزمه‌هایی در سراسر واشنگتن آغاز شده است که با تداوم جنگ و انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر تا چه حد این سیاست قابل ادامه و تحمل خواهد بود.

https://irna.ir/xjLXYs

**امارات خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، امارات متحده عربی قراردادهای خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، تصمیم امارات متحده عربی برای تعلیق خرید سامانه پدافندی از این رژیم در واکنش به اقدامات و اظهارات «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش تر خواستار نابودی و محو کامل شهرک حواره در جنوب نابلس از روی زمین شده بود.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد، «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی در پیامی به نتانیاهو گفته است: تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو توانایی کنترل کابینه‌اش را دارد، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم.

پیش تر خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که رژیم اشغالگر با فروش سامانه دفاع هوایی پیشرفته رافائل به امارات در اولین معامله اعلام شده بین دو طرف از زمان عادی سازی روابط بین آنها در سال ۲۰۲۰ موافقت کرده است.

رویترز به نقل از منابعی گزارش کرده بود که (رژیم) اسرائیل با درخواست امارات برای تامین موشک‌های رهگیری «اسپایدر» تولید شده توسط شرکت رافائل موافقت کرده است، اما آنها به دلیل ماهیت حساس معامله از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.

رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌های عادی سازی روابط را به امضا رساندند که کاخ سفید از آن به عنوان " توافقنامه‌های ابراهیم" نام برد و به دنبال این امر مغرب و سودان نیز به جرگه آنها پیوستند.

https://irna.ir/xjLXZm

**عزم صنعتگران پاکستان برای تعامل با ایران و برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی

بسیاری از شرکت‌های پاکستانی و صنعتگران حاضر در نمایشگاه بین المللی صنعت، معدن و انرژی‌ در «کراچی» با استقبال از پاویون جمهوری اسلامی ایران و تمجید از توانمندی‌های کشورمان بر لزوم تعاملات دوجانبه و انعقاد نمایشگاه‌های اختصاصی تاکید کردند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت، معدن و انرژی در کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان درحالی به کار خود پایان داد که مجموعه پاویون کشورمان در دو حوزه صنعت - معدن و انرژی - تجارت مملو از بازدیدکنندگان شامل صاحبان صنایع، صنعتگران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و علاقه مندان به توانمندی‌های قوی کشورمان بود.

روز یکشنبه و در سومین روز از برگزاری این نمایشگاه «کامران تیسوری» استاندارد ایالت سِند که با جمعیت بالای ۲۲ میلیون، پرجمعیت‌ترین استان پاکستان است با حضور در محل نمایشگاه از غرفه‌های شرکت‌های ایرانی بازدید و در جریان توانمندی‌های قوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعت، معدن، ماشین آلات، نفت و پتروشیمی قرار گرفت.

بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پاکستان در دیدار با نمایندگان ایرانی با تمجید از دستاوردهای کشورمان در بخش‌های معدن، صنایع معدنی، فولاد و حوزه پتروشیمی راه‌های همکاری‌های دوجانبه، انتقال دانش و سرمایه‌گذاری را بررسی کردند.

«مسعود منصور» مشاور و دبیراجرایی خانه معدن ایران همزمان با اختتامیه نمایشگاه بین المللی پاکستان در گفت‌ وگویی با ایرنا گفت: رویداد فعلی در کراچی باعث آشنایی صنعتگران پاکستانی از ظرفیت‌های قوی ایران شد و این عزم و خواسته در این شرکت‌ها مشاهده شد که خواستار برپایی نمایشگاه تخصصی دو کشور همسایه در حوزه صنعت و معدن هستند.

وی افزود: خانه معدن زمینه کار، فعالیت و تولید بیشتر در حوزه معدن و صنایع معدنی را در کشور فراهم می‌کند و یکی از ابزارهای تحقق این هدف حضور در رویدادهای نمایشگاهی منطقه‌ای و بین المللی است.

این فعال اقتصادی اظهارکرد: ما شاهد تبادل نظر موثری با صنعتگران و شرکت‌های پاکستانی در نمایشگاه بودیم و دوستان پاکستانی بر لزوم برپایی نمایشگاه‌ تخصصی و مشترک معدن و صنایع وابسته به آن تاکید داشتند.

براساس این گزارش، نمایشگاه بین‌المللی صنعت، معدن و انرژی‌ با حضور فعال صنعتگران و همراهی ۱۲ شرکت‌ مطرح جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در شهر «کراچی» به عنوان قلب اقتصادی پاکستان گشایش یافت و روز یکشنبه به کار خود پایان داد.

این رویداد اولین همکاری مشترک دو همسایه دوست و برادر پس از امضای سند همکاری میان سازمان‌های توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjLXZs

**چین در تدارک برگزاری نشستی با حضور ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: منابع چینی از حصول توافق برای یک نشست قریب الوقوع به میزبانی چین و با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران خبر می‌دهند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

وال استریت ژورنال در این گزارش افزود: هنگامی که رهبران عرب در آذر ماه در یک نشست منطقه‌ای در ریاض با شی جین پینگ دیدار کردند، رئیس دولت چین ایده بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد و آن برپایی یک گردهمایی بلندپایه از رهبران عرب حوزه خلیج فارس و مقامات ایرانی در سال ۲۰۲۳ در پکن بود.

روز جمعه با میانجی گری چین مقرر شد روابط بین ایران و عربستان سعودی بعد از هفت سال به شرایط عادی بازگردد. به گفته منابع چینی، نشست گسترده‌تر بین ایران و ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در مراحل پایانی قرار دارد.

ابتکار دیپلماتیک شی نشان می‌دهد که پکن نقشی کانونی برای خود به‌عنوان یک میانجی جدید در خاورمیانه قائل است؛ منطقه‌ای استراتژیک که در آن ایالات متحده برای دهه‌ها تأثیرگذارترین بازیگر خارجی بوده است.

دیگر چین به طور انحصاری بر جریان انرژی و تجارت متمرکز نیست و نفوذش به سیاست منطقه نشانگر فصل جدیدی در رقابت بین پکن و واشنگتن است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.

https://irna.ir/xjLXZj

**کره شمالی ۲ موشک کروز شلیک کرد

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، کره شمالی ۲ موشک کروز آزمایش کرده است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

مقام‌های کره جنوبی گزارش دادند، کره شمالی موشک جدیدی را از یک زیردریایی شلیک کرده است.

ارتش کره شمالی نیز با تائید این خبر اعلام کرد، ۲ فروند موشک کروز راهبردی را از یک زیردریایی به صورت آزمایشی شلیک کرده است.

پیش تر کره شمالی اعلام کرده بود که حزب حاکم کارگران این کشور در پاسخ به اقدامات آمریکا و کره جنوبی، تدابیر عملی و مهمی برای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرده است.

کره شمالی پنجشنبه گذشته نیز در واکنش به رزمایش آینده کره جنوبی و آمریکا، یک موشک بالستیک به سمت دریای زرد شلیک کرد.

قانونگذاران کره جنوبی سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بودند که احتمالا کره شمالی تمرینات نظامی گسترده‌ای با حضور موشک بالستیک بین قاره‌ای جدید خود در ماه مارس یا آوریل انجام خواهد داد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی ۱۶ اسفند ماه در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر آمریکا علیه آزمایش‌های موشکی کره شمالی اقدام نظامی انجام دهد، پیونگ یانگ آن را اعلان جنگ تلقی خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLXZx

**روسیه ادعای اوکراین در مورد بی‌میلی مسکو به مذاکره را محکوم کرد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهارات دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین مبنی بر اینکه مسکو تمایلی به مذاکره برای حل بحران با کی‌یف ندارد را به شدت محکوم کرد و آن را دروغی بزرگ خواند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

زاخارووا در تلگرام خود نوشت: کولبا این روزها بار دیگر در مصاحبه با روزنامه‌های ایتالیایی «ریپوبلیکا» و «استامپا» داد و فریاد به راه انداخته است.

وی افزود: کولبا آن دسته از ایتالیایی‌هایی را که به حل مناقشه با روسیه نه در میدان جنگ بلکه از طریق مذاکره معتقد هستند را منافق خواند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: نقطه‌ نظرات کولبا صلح را برای اوکراین به ارمغان نخواهد آورد بلکه به نقش بستن کلمه صلح در جمله «آرمیده در صلح و آرامش» بر سنگ قبری به وسعت اوکراین خواهد انجامید.

زاخارووا خاطرنشان کرد: به گفته کولبا همیشه جا برای مذاکره وجود دارد اما وی روسیه را آماده این مذاکرات نمی‌داند؛ این یک دروغ بزرگ است چرا که خود او نماینده رژیمی است که انجام چنین مذاکراتی با روسیه را در قوانین خود منع کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه کولبا در مصاحبه خود همچنین «پایان اروپا در صورت شکست اوکراین» را پیش‌بینی کرده است، تاکید کرد: این پیش‌بینی او خوشبینانه است، زیرا اروپا روزی به پایان رسید که به واشنگتن اجازه داد تا نهادهای سیاسی خود را اداره کند و در نهایت تسلیم ناتو شد.

به گزارش ایرنا، مارجوری تیلور گرین قانونگزار آمریکایی چندی پیش (جمعه ۱۲ اسفند) با انتقاد از ارسال تسلیحات به اوکراین گفت که این کشور به صلح نیاز دارد، نه جنگ.

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا جمعه در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» گفت: به اوکراین پول ندهید.

این نماینده ایالت جورجیا ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را متهم کرد که تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را به خصومت با روسیه بکشاند.

گرین با تاکید بر لزوم توقف کمک مالی و نظامی به اوکراین خطاب به زلنسکی گفت: بهتر است دست از سر دختران و پسران ما برداری. آنها قرار نیست در اوکراین بمیرند.

https://irna.ir/xjLXZC

**تجمع اعتراضی مخالفان دولت مولداوی/ پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد

هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های داخلی و خارجی دولت مولداوی عصر یکشنبه با تجمع در پایتخت به سیاست‌های مایا ساندو رئیس جمهور این کشور اعتراض کردند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

این تظاهرات با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد که در جریان آن پلیس بیش از ۵۰ نفر را دستگیر کرد.

حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر که به حمایت مولداوی از غرب در جنگ اوکراین و گرانی و افزایش هزینه‌های زندگی اعتراض داشتند، ضمن سردادن شعارهایی علیه ساندو به سمت ساختمان‌های دولتی راهپیمایی کردند ولی نیروهای ضد شورش پلیس مولداوی ضمن بستن مسیرهای احتمالی، مقابل ساختمان پارلمان این کشور به معترضان یورش بردند و ۵۴ نفر از آنها را دستگیر کردند.

معترضان فریاد می‌زدند ساندو قصد دارد پای مولداوی را به جنگ اوکراین بکشاند.

پلیس همچنین از ورود چندین اتوبوس حامل معترضان شهرهای دیگر به پایتخت جلوگیری کرد.

این اعتراضات به دعوت ایلان سور یکی از سیاستمداران مخالف دولت مولداوی برگزار می‌شود که خودش در ارتباط با اختلاس بانکی یک میلیارد دلاری تحت تعقیب است.

در این حال، یکی از مقامات دولت ساندو این راهپیمایی‌ها را به روسیه نسبت داد و ادعا کرد مسکو قصد دارد اوضاع مولداوی را بی ثبات کند.

ساندو در سال ۲۰۲۰ با وعده مبارزه با فساد حاکم بر دستگاه‌های دولتی مولداوی به قدرت رسید.

https://irna.ir/xjLXZG

**آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی

آمریکا و کره جنوبی امروز دوشنبه بزرگترین رزمایش مشترک خود در پنج سال اخیر را با نام سپر آزادی آغاز می‌کنند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

واشنگتن و سئول همکاری‌های دفاعی خود را در مواجهه با تهدیدات نظامی و هسته‌ای فزاینده از سوی همسایه شمالی افزایش داده‌اند.

رزمایش آمریکا و کره جنوبی که سپر آزادی نام دارد، قرار است از امروز دوشنبه به مدت حداقل ۱۰ روز ادامه داشته باشد. پیونگ یانگ هشدار داد که این رزمایش‌ها می تواند به عنوان "اعلان جنگ" تلقی شود.

در اقدامی نادر، ارتش سئول هفته پیش فاش کرد که این ارتش و نیروهای ویژه واشنگتن تمرینات نظامی موسوم به "چاقوی چوبی" را - که شامل شبیه سازی حملات دقیق به تاسیسات کلیدی در کره شمالی است - قبل از سپر آزادی برگزار کرده‌اند. این رزمایش‌ها خشم کره شمالی را برمی‌انگیزد زیرا مقام‌های کره شمالی آنها را تمرینی برای تهاجم می‌دانند.

لیف اریک ایزلی استاد دانشگاه اوها در سئول می‌گوید: «پیونگ یانگ قابلیت‌های نظامی در دست توسعه دارد و می‌خواهد به هر حال آزمایش‌های خود را انجام دهد و دوست دارد از همکاری واشنگتن و سئول به عنوان بهانه استفاده کند».

سال گذشته کره شمالی خود را یک قدرت هسته‌ای بازگشت ناپذیر اعلام کرد و تعداد بی‌سابقه‌ای موشک شلیک کرد. هفته گذشته نیز کیم جونگ اون رهبر این کشور به ارتش دستور داد تا رزمایش‌های خود را تشدید کنند تا برای یک جنگ واقعی آماده شوند.

واشنگتن بارها تعهد خود را برای دفاع از کره جنوبی از جمله استفاده از تمام توانایی‌های نظامی از جمله هسته‌ای تکرار کرده است.

آن چان ایل پژوهشگر فراری از کره شمالی که مؤسسه جهانی مطالعات کره شمالی را اداره می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت که واشنگتن به طور موثر اذعان کرده است که کره شمالی هرگز برنامه هسته‌ای خود را رها نمی‌کند.

وی افزود: این رزمایش سپر آزادی کم نظیر است به این معنی که از لحاظ کیفی و کمی با تمرینات مشترک قبلی که در سال‌های اخیر برگزار شد، بسیار متفاوت خواهد بود.

انتظار می‌رود کره شمالی که به تازگی خواستار افزایش تصاعدی در تولید تسلیحات از جمله تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی شده است، به طور گسترده با پرتاب موشک به این رزمایش پاسخ دهد.

چون این بوم ژنرال بازنشسته ارتش کره جنوبی نیز گفت: کره شمالی از رزمایش سپر آزادی ۲۰۲۳ برای متحد کردن مردم خود استفاده خواهد کرد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای سرمایه گذاری بیشتر در سلاح‌های کشتار جمعی بهره خواهد برد. باید انتظار پرتاب موشک‌های بیشتری با تنوع در سبک و دامنه داشت. اعمال ارعاب بیشتر از سوی کره شمالی نباید تعجب آور باشد.

اما هونگ مین از موسسه اتحاد ملی کره می‌گوید که انتظار نمی‌رود پیونگ یانگ از خط قرمز عبور کند.

وی افزود که احتمالاً پیونگ یانگ از فعالیت‌هایی که آمریکا و کره جنوبی در پاسخ به آن مجبور به مقابله با حمله می‌شوند، خودداری خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLXZM

**از سرگیری سفرهای متقابل مقامات ژاپن و کره جنوبی پس از وقفه ۱۲ ساله

سفرهای متقابل مقام‌های ژاپن و کره جنوبی بعد از ۱۲ سال وقفه، پس از آنکه این سفرها از سال ۲۰۱۱ میلادی به علت اختلافات تاریخی دو کشور متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

دولت توکیو در بیانیه‌ای اعلام کرد، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی به همراه همسرش این هفته به توکیو سفر می‌کنند.

ماتسونو هیروکازو سخنگوی دولت ژاپن، کره جنوبی را شریکی مهم برای مقابله با تهدیدات مشترک توصیف کرد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن نیز بر اراده دو کشور به تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد.

در این حال دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هم در بیانیه‌ای بر اهمیت گسترش روابط امنیتی سئول و توکیو تاکید کرد.

برخی رسانه‌های محلی نیز از احتمال دعوت از رئیس جمهور کره جنوبی برای شرکت در نشست گروه هفت خبر می‌دهند که قرار است در هیروشیمای ژاپن برگزار شود.

روابط ژاپن و کره جنوبی پس از حکم دادگاه عالی کره جنوبی مبنی بر لزوم پرداخت غرامت از سوی دو شرکت ژاپنی به کره‌ای‌ها به دلیل کار اجباری در سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۵ به سردی گرائیده بود.

https://irna.ir/xjLXZQ

**ایتالیا: غرب هرگز به فکر اعزام نیرو به اوکراین نیست

آنتونیو تاجانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا یکشنبه شب در واکنش به اظهارات اخیر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، گفت: کشورهای غربی هرگز درباره اعزام نیروهای متحد به اوکراین بحث و صحبتی نکرده‌ و در این فکر نیستند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

اوربان پیشتر گفت که غرب به بحث جدی در مورد چشم انداز اعزام نیروهای متحد به اوکراین بسیار نزدیک است و به همین دلیل احتمال تبدیل این درگیری محلی به یک جنگ جهانی هر روز افزایش می‌یابد.

تاجانی در واکنش به این صحبت‌ها به رادیو ۲۴ ایتالیا گفت: من هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم و ما هرگز در مورد اعزام نیرو به کی‌یف صحبت نکردیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: روز گذشته جلسه وزرای خارجه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده برگزار شد و هرگز درباره اعزام نیرو به اوکراین صحبتی نشد.

پس از آن که روسیه عملیات نظامی ویژه خود را در ۵ اسفند سال گذشته در اوکراین آغاز کرد، کشورهای غربی حمایت نظامی خود را از کی‌یف افزایش دادند.

کرملین بارها نسبت به تشدید بیشتر تعارضات منجر به دخالت مستقیم آمریکا و ناتو در درگیری هشدار داده است.

https://irna.ir/xjLXZN

**مقام یمنی: امیدواریم توافق عربستان و ایران به توقف جنگ در یمن منجر شود

«عبدالله العلیمی» عضو شورای ریاستی یمن ابراز امیدواری کرد که توافق بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توقف جنگ در این کشور منجر شود.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

العلیمی ابراز امیدواری کرد که توافق عربستان و ایران برای احیای روابط دیپلماتیک انگیزه‌ای برای توقف جنگ و دستیابی به توافق صلح دائمی و فراگیر برای پایان دادن به کودتا و بازپس‌گیری دولت باشد.

وی در دیدار با «استفان فاگین» سفیر آمریکا در یمن گفت: شورای ریاستی و مردم یمن به مواضع عربستان اعتماد دارد و می‌داند که مواضع آن تنها به نفع یمن و ملت آن در مراحل مختلف است.

عضو شورای ریاستی یمن بر تمایل این شورا و ملت یمن برای برقراری صلح پایدار و همه جانبه مطابق با مراجع اساسی تاکید کرد.

از سوی دیگر سفیر آمریکا نیز به نوبه خود بر آنچه که حمایت کشورش از امنیت، ثبات و وحدت یمن و حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و صلح خوانده، تاکید کرد.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.

https://irna.ir/xjLXZR

**تبون: نشست جنبش غیرمتعهدها تابستان در الجزایر برگزار می‌شود

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر یکشنبه شب گفت که نشست کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تابستان در این کشور برگزار می‌شود.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

تبون در کنفرانس خبری با همتای اوگاندایی خود گفت که کشورش تابستان امسال میزبان نشست کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها خواهد بود.

رئیس جمهور الجزایر پیش تر با «یووری کاگوتا موسوینی» همتای اوگاندایی خود دیدار و گفت وگو کرده بود و دو کشور ۲ قرارداد و پنج یادداشت تفاهم امضا کردند.

تبون افزود: گفت‌ وگوهایی که با همتای اوگاندایی خود انجام دادم، امکان بررسی بسیاری از موضوعات و پرونده‌های مورد علاقه مشترک به‌ویژه هماهنگی مواضع برای حمایت از اهداف عادلانه در مجامع بین‌المللی و به‌ خصوص حمایت از مساله صحرای غربی و فلسطین را فراهم کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش «پولیساریو» و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

جبهه پولیسارو در سال ۱۹۷۶ از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت «العیون» خبر داد که این خود با درگیری‌هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند.

مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل برای استقلال «جمهوری دمکراتیک عربی صحرا» است.

مقام‌های مغربی پیوسته الجزایر را به حمایت از جبهه پولیساریو متهم می‌کنند و می‌گویند الجزیره باید به عنوان یکی از طرف‌های اثرگذار در مذاکرات حضور داشته باشد و این در حالی است که الجزایر معتقد است از تلاش‌های سازمان ملل برای حل مساله صحرا حمایت می‌کند و طرف این درگیری نیست.

https://irna.ir/xjLXZT

**ژنرال صهیونیستی: اسرائیل با خطر واقعی و فوری مواجه است

فرمانده پیشین نیروی هوایی رژیم صهیونیستی یکشنبه شب در واکنش به تلاش کابینه این رژیم برای اصلاحات قضایی گفت که این رژیم در حال حاضر با خطر واقعی و فوری مواجه است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

ژنرال «امیر ایشل» گفت: ما اکنون با خطری واقعی و فوری مواجه هستیم.

فرمانده پیشین نیروی هوایی رژیم صهیونیستی افزود: من در اعتراضات شرکت می‌کنم؛ زیرا ادامه کودتا علیه قانون، خودکشی دسته جمعی در سطح ملی خواهد بود.

پیش تر نیز «تامیر باردو» رئیس اسبق موساد در گفت‌ وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود که «اسرائیل» وارد مرحله بسیار خطرناکی شده و به سبب تضعیف دستگاه قضایی، به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است و بدین ترتیب به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLXZW

**گرجستان: کی‌یف سودای بی‌ثباتی تفلیس را در سر می‌پروراند

ایراکلی غاریباشویلی نخست‌وزیر گرجستان گفت: کی‌یف سودای بی‌ثباتی تفلیس را در سر می‌پروراند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نخست‌وزیر گرجستان یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ایمدی» افزود: میخائیل ساکاشویلی نخست‌وزیر سابق این کشور توسط اوکراین و برای بی‌ثبات کردن اوضاع به گرجستان فرستاده شد.

غاریباشویلی گفت: کی‌یف سودای بی‌ثبات کردن تفلیس را در سر می‌پروراند و قصد داشت با این کار، گرجستان را در ورطه درگیری‌های نظامی بیفکند.

نخست‌وزیر گرجستان خاطرنشان کرد: با اطلاعاتی که از طریق همکاران و شرکای‌مان به ما می‌رسید، از حوالی نوامبر (۲۰۲۱) و حداکثر در سامبر پیش‌بینی می‌کردیم که جنگ در اوکراین به وقوع خواهد پیوست.

غاریباشویلی اظهار کرد: امروز در این خصوص تردید نداریم که درست در بحبوحه‌ای که می‌شد وقوع جنگ در اوکراین را پیش‌بینی کرد، ساکاشویلی روز اول اکتبر با یک برنامه از پیش تعیین‌شده و با هدف ترتیب دادن کودتا و کشاندن گرجستان به جنگ به اینجا آورده شد.

نخست‌وزیر گرجستان افزود: اوکراین قصد داشت با معطوف کردن توجه روسیه به سوی گرجستان، برای خودش زمان بخرد و مدت بیشتری در آرامش بماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر حزب اپوزیسیون جنبش ملی که متحد ساکاشویلی است در گرجستان قدرت را در دست می‌گرفت، این کشور به «میدان تیر» تبدیل می‌شد و اوکراین برای خودش زمان می‌خرید.

به نوشته خبرگزاری تاس، ساکاشویلی که یک روز قبل از انتخابات شهرداری در اکتبر ۲۰۲۱ مخفیانه وارد گرجستان شده بود، دستگیر و در زندانی در شهر روستاوی محبوس شد.

ساکاشویلی با بیان اینکه زندانی سیاسی است دست به اعتصاب غذا زد و با وخامت حالش به بیمارستان زندان و در ادامه به بیمارستان نظامی منتقل شد.

در دسامبر ۲۰۲۱، وی دوباره به زندان منتقل شد اما در ماه مه ۲۰۲۲ او را به کلینیک خصوصی «ویوامد» تفلیس منتقل کردند و تا به امروز در آنجا مانده است.

وی بارها اعلام کرده است که در حین بازداشت مبتلا به بیماری‌های شدیدی شده است اما مقامات گرجستان می‌گویند که او وانمود می‌کند که بیمار است.

در گرجستان چهار پرونده جنایی علیه ساکاشویلی تشکیل شد که در مورد دو پرونده او به ترتیب به ۳ و ۶ سال زندان محکوم شد.

ساکاشویلی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ به عبور غیرقانونی از مرز گرجستان متهم شد که مجازات آن تا پنج سال حبس است.

سرگئی لاوروف در یک برنامه تلویزیونی دولتی گفت که اتفاقات گرجستان بسیار شبیه انقلاب میدان در کی‌یف است.

براساس این گزارش، اشاره وزیر امور خارجه روسیه به انقلاب میدان در کی یف، مربوط به انقلاب سال ۲۰۱۴ در اوکراین است که به سرنگونی رئیس جمهور وقت طرفدار روسیه در این کشور منجر شد.

لاوروف گفت: به نظر من همه کشورهایی که در اطراف فدراسیون روسیه قرار دارند باید خطرات تعامل با آنچه را که در حیطه مسئولیت و منافع آمریکا قرار دارد، در نظر بگیرند.

https://irna.ir/xjLXZY

**بحرین از آمریکا جت جنگی اف-۱۶ بلوک ۷۰ تحویل گرفت

بحرین یکشنبه شب اولین هواپیمای پیشرفته اف-۱۶ بلوک ۷۰ را تحویل گرفت تا اولین کشوری باشد که این جت جنگی را از آمریکا می‌گیرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نیروی هوایی سلطنتی بحرین اولین جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ را تحویل گرفت. مراسم تحویل در مقر لاکهید مارتین در گرین ویل کارولینای جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی BNA، خلیفه بن احمد آل خلیفه فرمانده کل نیروهای دفاعی بحرین، گفت: «اف-۱۶ بلوک ۷۰ که قابلیت‌های امنیتی و رزمی پیشرفته‌ای دارد، افزوده کیفی مهمی به نیروی هوایی سلطنتی بحرین است.»

تعداد هواپیماهای جنگی مجهز و پیشرفته‌ای که بحرین دریافت خواهد کرد هنوز مشخص نیست.

بحرین از دیرباز محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا بوده است که منطقه عملیاتی آن شامل خلیج فارس، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند می‌شود.

https://irna.ir/xjLY۲۲

**افزایش تمایل صهیونیست‌ها برای مهاجرت از فلسطین اشغالی

نتایج یک نظرسنجی در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که یک سوم صهیونیست‌ها تمایل به مهاجرت از فلسطین اشغالی را دارند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نتایج یک نظرسنجی که روز یکشنبه رادیو کان رژیم صهیونیستی منتشر کرده، نشان می‌دهد که حدود یک سوم یهودیان در حال بررسی گزینه مهاجرت از فلسطین اشغالی هستند یا به فرزندان خود توصیه کرده‌اند که این کار را انجام دهند یا گام‌هایی در این خصوص برداشته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی تمایل صهیونیست‌ها برای مهاجرت از فلسطین اشغالی به دلیل وضعیت نگران کننده در (رژیم) اسرائیل و اینکه اسرائیلی‌ها تغییرات جمعیتی و ایدئولوژیکی را مشاهده می‌کنند که آنها را می‌ترساند، است.

بنا بر این گزارش، افزایش جمعیت یهودیان حریدیم در فلسطین اشغالی برای صهیونیست‌ها حتی اگر طرح اصلاحات قضایی عملی نشود یا با موافقت گروه‌های مختلف انجام شود، نگران کننده است.

این نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه‌هایی که نزدیک به ۲ هزار یهودی در فلسطین اشغالی به آن‌ پاسخ دادند و توسط پروفسور کامیل فاکس کارشناس آمار و داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLY۲۷

**اولین واکنش نتانیاهو به تعلیق قرارداد نظامی امارات با تل آویو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گزارش های منتشر شده در رسانه های این رژیم مبنی بر اقدام امارات در تعلیق شماری از توافقنامه ها و قراردادهای خود با تل آویو بویژه قرارداد خرید سامانه های پدافندی واکنش نشان داد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد که کشور امارات تصمیم گرفته است تا برخی توافقنامه های خود با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق کند.

در این گزارش آمده است که شخص محمد بن زاید، رئیس دولت امارات به دلیل اظهارات ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ، وزرای تندرو کابینه نتانیاهو علیه فلسطینی ها تصمیم گرفته است تا برخی معاملات از جمله توافقنامه ها و قراردادها از جمله خرید سامانه های پدافندی را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، امارات اخیرا نیز اظهارات اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم محو روستای فلسطینی «حواره» را محکوم کرده بود.

اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که کابینه تندرو و افراطی او این روزها به شدت زیر فشار جناح اپوزیسیون و صهیونیستهای طرفدار این جناح قرار دارد، به این گزارش ها شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و تلاش کرد که آن را کم رنگ جلوه دهد؛ بویژه که خود او در گذشته برقراری روابط با امارات را به عنوان یک دستاورد برای خود به صهیونیستها در داخل سرزمین های اشغالی فروخته بود.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: برخلاف گزارش های منتشر شده، روابط با امارات قوی و باثبات است ‌و مهم ترین شاهد بر این مساله توافق تجاری میان دوطرف است که منجر به گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی خواهد شد.

اخیرا شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کشور امارات تصمیم گرفته است که برخی توافقات خود با رژیم صهیونیستی را لغو کند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بوده است.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLY۳n

**نخست وزیر سابق مالزی به پولشویی متهم شد

محی الدین یاسین نخست وزیر پیشین مالزی به فساد مالی و دریافت رشوه متهم شده است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

رسانه های محلی می گویند که محی الدین تاکنون به جرم خود اعتراف نکرده است.

این در حالیست که مقامات قضایی مالزی می گویند محی الدین از موقعیت خود برای دریافت رشوه به ارزش ۵ میلیون رم (معادل ۱.۱ میلیون دلار) سوء استفاده کرده و این مبلغ را به حساب بانکی خود واریز کرده است.

مجازات پولشویی در مالزی ۱۵ سال زندان و پرداخت جریمه ای حداقل پنج برابر ارزش هر انتقال غیرقانونی است.

کمیسیون مبارزه با فساد مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: محی الدین پس از بازجویی در مورد پروژه بهبود اقتصادی که توسط دولتش راه اندازی شده بود، ۱۸ اسفند ماه جاری دستگیر شد.

محی الدین که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به مدت ۱۷ ماه نخست وزیر بود، بر اساس قوانین مربوط به سوء استفاده از قدرت و پولشویی متهم خواهد شد.

نخست‌وزیر سابق و حزبش پس از شکست در برابر انور ابراهیم، نخست‌وزیر جدید در انتخابات نوامبر، با تحقیقات اختلاس مواجه شده‌اند.

انور سال گذشته دستور بازنگری پروژه‌های دولتی به ارزش میلیاردها دلار را صادر کرد که توسط محی الدین تایید شده بود، از جمله برنامه‌های امدادی برای کووید ۱۹، با این ادعا که آن‌ها از رویه‌های مناسب پیروی نمی‌کردند. محی الدین قبلا این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را یک انتقام گیری سیاسی توصیف کرده است.

رسانه دولتی برناما اعلام کرد انور ابراهیم تاکید کرد او در بررسی‌های مربوط به اختلاس دخالتی نداشته است. کمیسیون ضد فساد مالی مالزی، دو نفر از مقامات حزب محی الدین را به رشوه خواری در یک طرح بهبود اوضاع اقتصادی که دولت وی آغاز کرد متهم کرده است.

کمیسیون ضد فساد مالی مالزی ماه گذشته از محی الدین در خصوص این طرح، بازجویی کرد. این کمیسیون همچنین حساب‌های بانکی متعلق به حزب محی الدین را توقیف کرده است. اتهامات ضد محی الدین در حالی مطرح شده است که انتخابات منطقه‌ای قرار است تا اواسط امسال در شش ایالت برگزار شود. پیش‌بینی می‌شود ائتلاف نخست وزیر سابق مالزی، چالشی جدی برای ائتلاف انور ابراهیم باشد.

https://irna.ir/xjLY۳X

**حمله شدید اردوغان به اپوزیسیون / پیروز شوند؛ فاجعه رخ می دهد

رئیس جمهوری ترکیه با حمله شدید به اپوزیسیون، رقبای خود را به جاه طلبی سیاسی، ریاست طلبی و برنامه ریزی برای غارت منابع کشور متهم کرد و گفت: در صورت پیروزی جناح مخالف در انتخابات آینده، «فاجعه بزرگی» در کشور رقم خواهد خورد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«رجب طیب اردوغان» در نشست روسای استانی حزب عدالت و توسعه ترکیه با بیان اینکه جناح اپوزیسیون تلاش می کند که «ترکیه قدیم را باز گرداند»، افزود: خدماتی که در ۲۰ سال گذشته انجام داده‌ایم، بی شمار است و به همین علت انتخابات بهار ۱۴ مِی(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) آخرین نقطه عطف این تلاش خواهد بود.

وی ادامه داد: شکی نداریم که در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی یک بار دیگر به پیروزی رسیده و با دوستان جدید حماسه‌ خواهیم آفرید.

رئیس جمهوری ترکیه هر انتخاباتی را سخت، حیاتی و مهم خواند و شرایط کشور را به علت فاجعه زلزله یک ماه پیش سخت توصیف و اضافه کرد: خسارات سنگین ناشی از فاجعه زلزله و تحولات بحرانی منطقه و جهان، اهمیت انتخابات پیش رو را دو چندان کرده اما ما در ائتلاف جمهور، امیدوار به خلق حماسه در ۱۴ مِی هستیم.

وی جنگ، نزاع، نیرنگ‌بازی و چانه‌زنی را ساختار و انگیزه اصلی ائتلاف احزاب مخالف در برابر خود توصیف کرد و ادامه داد: در دستور کار و برنامه انتخاباتی ۶ حزب اپوزیسیون، پیشنهاد یا پروژه‌ای برای از بین بردن اثرات منفی بحران‌های جهانی و منطقه‌ای بر اقتصاد ترکیه وجود ندارد.

اردوغان اظهار داشت: آنها در ۲۰ سال گذشته گامی جهت حفظ، رشد و توسعه ترکیه برنداشته‌اند، حتی وعده می‌دهند که کارهای انجام شده را تخریب خواهند کرد و در دستور کار آنها هیچ بیان، اراده و برنامه‌ای برای حل مشکلات و افزایش رفاه، تحکیم امنیت، آرامش مردم و تحقق بخشیدن به اهداف عالیه کشور دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که اراده ای راسخ برای سرکوب گروه‌های تروریستی که مرزها و وحدت و همبستگی ترکیه را تهدید می‌کند، در ائتلاف جمهور و دولت و حزب حاکم ترکیه وجود دارد، گفت: چنین مسائلی در دستور کار ائتلاف مخالفان وجود ندارد.

اردوغان رقبای خود را به جاه طلبی سیاسی، ریاست طلبی و برنامه ریزی برای غارت منابع کشور، برهم زدن وحدت و همبستگی ملی و نیز تلاش برای بازگرداندن کشور به ترکیه قدیم متهم کرد و گفت: دمکراسی و مردم ترکیه سزاوار چنین تصویر غم‌انگیزی نیست.

وی با اشاره به وجود تشتت، نزاع دعوا و چانه زنی بر سر معاونت ریاست جمهوری و تقسیم سهم نمایندگان در داخل ائتلاف مخالفان خود موسوم به ائتلاف میز ششگانه افزود: ما در قبال ملت خود مسئولیت داریم و نمی‌توانیم کشور را به این ائتلافی واگذاریم که با هم درگیر هستند و هدف و جهت آنها مشخص نیست.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا فاجعه زلزله را به فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم و تبیین دستاورد خود تبدیل کنیم و به لطف قدرتی که از اتحاد و برادری ملت خود به دست می‌آوریم، دسیسه کسانی را که می‌خواهند ما را به خاطر اختلافات در مقابل هم قرار دهند، خنثی خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه سه روز پیش بر اساس اصل ۱۱۶ قانون اساسی این کشور، فرمان برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری در تاریخ ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را امضا کرد.

فرمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه سه روز پیش در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد و به این طریق روند دو ماهه برگزاری انتخابات در ترکیه آغاز شد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

تاکنون اردوغان از سوی ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده و احزاب مخالف اردوغان شامل احزاب ائتلاف ملت که تحت عنوان میز ششگانه گردهم آمده‌اند، کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کرده‌اند.

با توجه به زمان کم باقی مانده تا انتخابات و صف آرایی موافقان و مخالفان دولت و حزب حاکم ترکیه، به نظر می رسد که انتخابات پیش رو با نامزدهای کم تعداد شکل برگزار خواهد شد و رقابت اصلی نیز بین اردوغان و قلیچداراوغلو خواهد بود.

https://irna.ir/xjLY۴۴

**الدبیبه خطاب به لیبی ها: بابرگزاری انتخابات به مرحله انتقالی پایان دهید

رییس دولت وحدت ملی لیبی با حمایت از تلاش های سازمان ملل، از مردم این کشور خواست که اراده داشته باشند و از طریق برگزاری انتخابات عادلانه و سالم، به مرحله انتقالی پایان دهند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«عبدالحمید الدبیبه» از تلاش های «عبدالله باتیلی»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور برای برگزاری انتخابات حمایت کرد و از مردم لیبی خواست که اراده داشته باشند و از طریق برگزاری انتخابات عادلانه و سالم به مراحل انتقالی پایان دهند.

رییس دولت وحدت ملی لیبی افزود که مشکل برگزاری انتخابات به دلیل کوتاهی طرف های قانونگذار در ایجاد قوانینی قابل اجرا و عادلانه است.

وی در ادامه از همکاری های سازمان ملل در این زمینه تقدیر کرد.

باتیلی نماینده سازمان ملل در لیبی اخیرا گفت که اگر نقشه راه روشن و قوانین انتخاباتی تا ماه ژوئن (خرداد) وضع شود، انتخابات ملی لیبی تا پایان سال برگزار می شود.

باتیلی شنبه شب در کنفرانس خبری در طرابلس نیز گفت که دو نهاد قانونگذاری، مجلس نمایندگان و شورای عالی دولتی لیبی برای تشکیل یک کمیته مشترک متشکل از شش عضو برای تهیه پیش‌نویس قوانین انتخاباتی موافقت کرده اند و هیچ دلیلی برای تاخیر بیشتر وجود ندارد.

پیش از این باتیلی در ماه گذشته ابتکار جدیدی را برای شکستن بن بست انتخابات لیبی اعلام و برضرورت ایجاد یک کمیته راهبردی برای فعال کردن انتخابات تا کید کرد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

هم اکنون در لیبی دو دولت سر کار است که هریک خود را دولت قانونی می داند. الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به «فتحی پاشاغا» به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

دولت موقت لیبی که در اوایل سال ۲۰۲۱ از طریق یک طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل تشکیل شد، قرار بود تا زمان انتخابات برنامه ریزی شده در دسامبر همان سال ادامه داشته باشد و مشروعیت آن نیز اکنون مورد مناقشه است.

https://irna.ir/xjLY۴M

**تاکید شی بر نقش چین در تقویت صلح و توسعه جهانی

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین روز دوشنبه در جلسه اختتامیه چهاردهمین کنگره ملی خلق چین بر نقش مهم این کشور برای تقویت صلح و توسعه در جهان تاکید کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

شی تصریح کرد چین باید "به طور فعال در اصلاحات و ساخت و ساز نظام حاکمیت جهانی "و ترویج" ابتکارات امنیت جهانی " مشارکت داشته باشد.

رئیس جمهوری چین افزود: این مساله "انرژی مثبتی را برای برقراری صلح و توسعه جهانی ایجاد خواهد کرد و یک محیط بین المللی مطلوبی برای توسعه کشور ما فراهم می کند.

شی همچنین خواستار توسعه سریعتر فناوری و اعتماد به نفس بیشتر در سخنرانی پر از اصطلاحات ملی گرایانه خود شد. او هشت بار به "جوان سازی ملی" اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان کنگره ملی خلق روز جمعه (۱۹ اسفند ماه) در چهاردهمین نشست خود به اتفاق آرا به انتخاب مجدد شی جین پینگ به عنوان رئیس جمهور چین برای سومین دوره پنج ساله رأی دادند.

از رسانه های چین، همچنین هان ژنگ در نشست سالانه مجلس ملی چین به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شده است.

انتخاب مجدد شی که در ژوئن ۷۰ ساله خواهد شد، پس از اصلاحات قانون اساسی چین در سال ۲۰۱۸ وی می تواند بطور نامحدودی بارها پست ریاست دولت را بر عهده بگیرد.

شی گفت:" ما سرانجام تحقیر ملی را از بین بردیم و مردم چین سرنوشت خود را دارند. "ملت چین روی پای خود ایستاده است، و در حال ثروتمند ترشدن و قوی تر شدن است.

رئیس جمهوری چین در سخنان خود بر مساله اتحاد ملی تاکید کرد.

چهاردهمین کنگره ملی خلق چین جلسه اختتامیه اولین دوره خود را صبح امروز دوشنبه (۲۲ اسفند ماه جاری) برگزار کرد.

https://irna.ir/xjLY۵x

**افزایش سهم آمریکا در صادرات جهانی تسلیحات و شتابزدگی اروپا برای واردات

یک اندیشکده فعال در حوزه درگیری‌های نظامی، از افزایش ۴۷ درصدی واردات اسلحه در اروپا همزمان با افزایش صادرات تسلیحات برای آمریکا در دوره ۵ ساله اخیر (تا ۲۰۲۲) خبر داد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

حمله سال گذشته روسیه به اوکراین به دنبال سال‌هایی از تنش فزاینده، اروپایی‌ها را به شتاب برای تقویت توان دفاعی‌شان واداشته است.

پیتر دی ویزمن محقق ارشد اندیشکده تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) گفت: با وجود کاهش نرخ جهانی جابه‌جایی تسلیحات، انتقال اسلحه به اروپا به دلیل تنش میان روسیه و سایر کشورهای اروپایی، به شدت افزایش یافته است.

این اندیشکده، انواع اصلی سلاح‌ مورد بحث را هواپیما، کشتی‌های جنگی، تانک‌ها، توپخانه، موشک‌ها و سامانه‌های سنگین دفاعی تعریف می‌کند.

واردات تسلیحات در کشورهای اروپایی عضو ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ۵ سال اخیر در مقایسه با دوره پنج ساله قبلی، ‌ ۶۵ درصد افزایش داشته است.

در سه دهه گذشته آمریکا و روسیه، بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان بوده‌اند.

در حالی که ۴۰ درصد از سهم صادرات جهانی اسلحه به آمریکا تعلق دارد، صادرات این کشور در این بخش از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ (دوره پنج ساله قبلی) ۱۴ درصد افزایش یافته است. سهم روسیه در مدت مشابه از ۲۲ به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

یک محقق دیگر در SIPRI افزود: حمله به اوکراین به احتمال زیاد صادرات تسلیحاتی روسیه را محدودتر می‌کند. زیرا علاوه بر اینکه اولویت روسیه تامین نیاز نیروهای مسلح خود خواهد بود، تقاضا از سوی سایر کشورها نیز به دلیل تحریم‌های علیه این کشور کم‌ می‌ماند.

این اندیشکده سال گذشته نسبت به رشد زرادخانه‌های هسته‌ای جهان در سال‌های آینده هشدار داده بود.

https://irna.ir/xjLY۲T

**جبهه نجات تونس: منحل کردن شوراهای شهر «کودتای» جدید است

جبهه نجات ملی تونس با تاکید بر پایبندی به قانون اساسی ۲۰۱۴ میلادی این کشور، منحل کردن شوراهای شهرها را «کودتای» دیگری در این کشور توصیف کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

جبهه «نجات ملی» تونس در بیانیه ای تصمیم گیری برای منحل کردن شوراهای شهرها را «کودتایی دیگر» توصیف کرد.

این جبهه همچنین در بیانیه خود افزود: پارلمانی را که در نتیجه یک کودتای غیرقانونی تشکیل شد، هیچگاه به رسمیت نخواهد شناخت.

در ادامه این بیانیه با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی تونس که در سایه تحریم مخالفان و مشارکت پایین برگزار شد، آمده است: انتخاباتی که اغلب مردم مخالف آن بودند را به رسمیت نمی شناسیم و به قانون اساسی۲۰۱۴ پایبند هستیم و آنچه از طریق صندوق بیرون آمده تنها از طریق صندوق قابل جایگزینی است.

جبهه نجات تونس افزود: دست اندازی بر شوراهای شهرها اقدام جدیدی در مجموعه اقدامات کودتاگرانه ای است که سیطره رئیس کشور بر همه نهادها را تحکیم بخشد.

این جبهه همچنین آنچه را "کمپین برنامه ریزی شده وغیرمسئولانه که منجر به تقویت حکومت دیکتاتوری و پوپولیستی در تونس می شود" محکوم و نسبت به ضربه زدن به منافع شهروندان ابراز نگرانی کرد.

جبهه نجات تونس همچنین خواستار برگزاری انتخابات محلی در زمان های مقرر شد.

بر اساس این گزارش، جبهه نجات ملی تونس که جبهه متشکل از احزاب و جریان های مخالف قیس سعید رئیس جمهور تونس به شمار می رود در ۵ مارس تظاهراتی در پایتخت این کشور برگزار کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

سعید ۱۱ بهمن ماه نیز با نه بزرگ مردم تونس و احزاب مختلف این کشور روبه رو شد، بطوری که براساسا گزارش هیأت عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور، طبق آمار رسمی، از ۱۱.۴ درصد در دور اول و ۱۱.۳ درصد در دور دوم تجاوز نکرد.

احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه‌های سیاسی قیس سعید رئیس جمهور دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

سعید اما اعلام کرد که علت مشارکت پایین مردم این است که شهروندان به این علت که نهادهای پارلمان در طول ۱۰ سال گذشته، دولت را دستکاری کرده اند، برایشان دیگر اهمیت ندارد.

https://irna.ir/xjLY۶c

**تقابل دولت بایدن با کنگره بر سر تروریستی نامیدن گروه نظامی واگنر

دولت بایدن بر سر تروریستی نامیدن گروه شبه نظامی خصوصی «واگنر» (Wagner group) وابسته به روسیه با کنگره این کشور در تقابل قرار گرفته و اکنون این مخالفت به یکی دیگر از منازعات در سیاست‌های داخلی آمریکا بدل شده است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

تارنمای خبری آمریکایی (هیل) با پرداختن به این مطلب نوشت: کنگره آمریکا خواستار آن است تا گروه واگنر (شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه) را یک سازمان تروریستی لحاظ کند اما دولت بایدن و وزارت خارجه آمریکا با این موضوع مخالف است.

تارنمای این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: کنگره آمریکا این امر را یک اختلاف و تنش طولانی مدت با کاخ سفید می داند و از دولت بایدن انتقاد می کند که در مسائل مربوط به اوکراین کندتر و عقب تر از تصمیمات کنگره عمل و اقدام کرده است.

«جین شاهین» (Jeanne Shaheen) سناتور دموکرات از ایالت نیوهمپشایر در سنای آمریکا در این خصوص به هیل گفت: ما در مورد حمایت از اوکراین و درباره این جنگ، بارها و بارها شاهد بوده ایم که کنگره از کاخ سفید پیشی گرفته است، از سال ۲۰۱۴ و نخستین تجاوز روسیه به اوکراین، کنگره از دادن تسلیحات مرگبار به اوکراین حمایت کرد و کاخ سفید از آن ابا داشت، درهرحال امیدوارم که دولت بایدن و وزارت خارجه آمریکا دراین راه (تروریستی نامیدن واگنر) با کنگره همراه شوند.

این گزارش می افزاید: شاهین به همراه ۶ سناتور دموکرات و جمهوریخواه حامی قانون «مسئول شناختن مزدوران روسی» موسوم به «هارم» (HARM Act ) است که به موجب آن وزارت امور خارجه آمریکا را وادار می کند تا شرکت خصوصی نظامی روسی واگنر را یک «سازمان تروریستی خارجی» (FTO) لحاظ کند.

بنابراین گزارش، یکی از مشاوران کنگره که به علت حساسیت موضوع خواست تا نامش فاش نشود به هیل گفت، مخالفت دولت بایدن با خواسته اعضای کنگره از این جهت است که آنها نگران هستند به تلاش های واشنگتن برای متقاعد ساختن کشورهای آفریقایی درجهت انصراف و پایان دادن همکاری با این گروه خصوصی نظامی روسی، لطمه وارد شود.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: گروه شبه نظامی واگنر هم اکنون با بسیاری از کشورهای آفریقایی همچون سودان، لیبی، جمهوری آفریقای جنوبی، موزامبیک، مالی، بورکینافاسو، کامرون و چاد که از ارتش هایی ضعیف برخودارند، همکاری دارد.

معذورات بین المللی

این مشاور کنگره درباره علت نگرانی دولت بایدن در مخالفت با تروریستی نامیدن گروه واگنر به هیل گفت: وزارت امورخارجه آمریکا نگران است که چنانچه به یکباره واگنر را بعنوان یک سازمان تروریستی بشناسد، دولت های این کشورهای آفریقایی که در ارتباط با این شرکت هستند، به ناگاه از داشتن ارتباط با آمریکا محروم شده و از سفر (مقامات) آنان به آمریکا جلوگیری و دارایی های آنان مسدود شود، وزارت خارجه آمریکا مخالف برخورد با واگنر در زمین اوکراین نیست، اما در ارتباط با آفریقا مخالف این موضوع است.

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند؛ مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است؛ این گروه از ژوئن ۲۰۱۷ در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

https://irna.ir/xjLY۶y

**شکاف و دو دستگی صهیونیستها به روایت آمار

نتایج نظرسنجی جدید در سرزمین های اشغالی بار دیگر ماهیت به شدت دو قطبی و درگیری و اختلافات شدید بین صهیونیستها و سران آنها را برملا کرد و از عدم اتفاق نظر آنها بر سر پرونده های مختلف داخلی خبر داد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

براساس نتایج نظرسنجی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ۵۰ درصد صهیونیستها معقدند که اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی می تواند به گسست داخلی به وجود آمده بر سر لایحه "اصلاحات قضائی" کابینه راست افراطی حاکم در این رژیم پایان دهد و ۳۳ درصد دیگر معتقدند که او قادر به این کار نیست.

در خصوص پیوستن سران ائتلاف مخالف به کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو نیز نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ۴۷ درصد صهیونیست ها با هدف حمایت از لایحه اصلاحات قضائی، مخالف پیوستن احزاب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر اسبق و «اتحاد» به رهبری بنی گانتس وزیر جنگ سابق به کابینه هستند و ۴۱ درصد نیز با این اقدام موافق هستند.

این در حالی است که ۵۸ درصد از کسانی که در انتخابات اخیر به حزب یش عتید رای دادند و ۶۶ درصد از کسانی که در این انتخابات به حزب اتحاد رای دادند، از پیوستن آنها به کابینه حاکم حمایت می کنند.

براساس نتایج این نظرسنجی، ۵۵ درصد از صهیونیستها نیز معتقدند که برکناری «آمیچای اشد» فرمانده پلیس تل آویو اقدامی سیاسی بوده و ۲۴ درصد آن را اقدامی حرفه ای دانستند.

۴۲ درصد صهیونیستها نیز معقتدند که «کوبی شباتی» باید در منصب ریاست پلیس رژیم صهیونیستی بماند و ۲۹ درصد نیز معتقدند که باید کناره گیری کند.

همچنین ۵۰ درصد صهیونیستها براساس نتایج این نظرسنجی خواهان عزل ایتامار بن گویر از منصب وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هستند و تنها ۴۰ درصد خواهان باقی ماندن او در این سمت هستند.

براساس این نتایج، ۴۱ درصد از صهیونیستها نیز معتقدند که «گالی بهاراو میارا» دادستان کل رژیم صهیونیستی کارش را به درستی انجام می دهد و ۳۷ درصد معتقدند که او بیش از حد در امور کابینه دخالت می کند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بوده است.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLY۷T

**تداوم ارسال مهمات به اوکراین/ اختلاف در پارلمان اروپا بر سر نحوه تولید اسلحه

با تداوم جنگ میان در اوکراین و ارسال مهمات از سوی اروپا به کی‌یف، بحث در پارلمان اروپا بر سر جبران کمبود تسلیحاتی و چگونگی پرکردن این شکاف بالاگرفته است.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

بحث بر سر دسترسی به نیم میلیارد یورو در خط تولید تسلیحاتی به ایجاد دودستگی در پارلمان اروپا منجر شده است.

گفته می شود با تداوم جنگ میان روسیه و اوکراین و ارسال مهمات به کی‌یف، فشار زیادی بر ذخایر تسلیحاتی اروپا وارد آمده و همین امر دودستگی در بروکسل بر سر بهترین روش برای تولید مجدد اسلحه را افزایش داده است. آخرین مورد اختلاف در این نهاد اروپایی بر سر یک صندوق تدارکاتی شامل نیم میلیارد یورو رخ داده که قصد دارد تولید اسلحه را در اروپا افزایش دهد.

گفته می شود کمیته های مهم پارلمان اروپا شامل کمیته‌های صنعت، بازار داخلی و کمیته فرعی امنیت و دفاع بر سر این صندوق با هم درگیر شده‌اند.

در این میان یک گروه به رهبری فرانسه در پارلمان در حال رقابت برای حفظ خرید تسلیحات در میان مرزهای اروپا هستند؛ موضوعی که مخالفان آن را به عنوان قدرت گرفتن فرانسه مورد تمسخر قرار داده اند. مخالفان می گویند در صورتیکه این امر با منافع امنیتی و دفاعی اتحادیه و کشورهای عضو در تضاد نباشد، شرکت‌های غیر اتحادیه اروپا هم می توانند برای خرید اسلحه در نظر گرفته شوند.

فراکسیونی در کمیته‌های مربوطه متشکل از نمایندگان لهستان، استونی، پرتغال، آلمان و لوکزامبورگ موافق حضور کشورهای ثالث هستند. آنها می‌خواهند گزینه استفاده از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند کره جنوبی یا آمریکا برای پر کردن هر گونه شکاف در تولید تسلیحات وجود داشته باشد. نمایندگان این کشورها با توجه به نبردهای زمینی در خاک اوکراین، نگران ظرفیت اتحادیه اروپا برای افزایش تولید مهمات و اسلحه هستند.

اما نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا که در گروه «تجدید اروپا (Renew Europe)» تسلط دارند، به دنبال تبدیل این صندوق به یک صندوق اروپایی هستند.

این گروه معتقد است از آنجاکه سرمایه گذاری در صندوق مزبور توسط مالیات‌دهندگان اروپایی تامین می‌شود، باید در درجه اول و تا حد امکان به نفع صنعت اروپا باشد. شایان ذکر است که صنعت دفاعی فرانسه بیش از ۲۵ درصد از توان نظامی اروپا را در اختیار دارد. بسیاری از کشورهای دیگر، از ایتالیا گرفته تا سوئد نیز دارای صنایع دفاعی قوی هستند.

در این میان یک موضوع وجود دارد که تمامی طرف ها بر سر آن توافق دارند و آن سرمایه گذاری بیش از میزان اولیه ۵۰۰ میلیون یورو است. براساس پیش‌نویس پیشنهادی پارلمان اروپا توسط کمیته‌های بازار داخلی و دفاع مبلغ پیشنهادی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو است. به گفته بسیاری از روسای کمیته های پارلمان، حتی این مبلغ هم برای جبران کمبود تسلیحاتی اروپا ناچیز است.

اما اینکه در نهایت کدام گروه در پارلمان اروپا بر سر موضوع اصلی مورد اختلاف که همان تولید اسلحه در اتحادیه اروپا و یا خارج از مرزهای این بلوک است به موفقیت برسد، مشخص نیست و رای پارلمان اروپا در ماه ژوئن (خرداد) این موضوع را مشخص خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLY۷W

**رویترز: رئیس‌جمهوری چین هفته آینده به مسکو سفر می‌کند

رسانه‌های روسی به نقل از رویترز گزارش دادند که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قصد دارد هفته آینده به مسکو سفر کند. پوتین در ملاقات مجازی خود با شی در روز نهم دی ماه امسال، رسما از همتای چینی خود برای سفر به مسکو در «فصل بهار» دعوت کرده بود.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

ریانووستی به نقل از رویترز نوشت: منابع آگاه گزارش دادند که شی جینینگ، رئیس جمهوری چین قصد دارد هفته آینده به مسکو سفر کند.

منابع رسمی چین و روسیه هنوز خبر رسمی در خصوص این سفر اعلام نکرده اند.

پیشتر سخنگوی مطبوعاتی دیمیتری پسکوف رئیس جمهور روسیه گفته بود که کرملین اکنون تاریخ سفر احتمالی شی جین پینگ رئیس جمهور چین را به دلیل عدم تعیین تاریخ دقیق اعلام نخواهد کرد.

نمایندگان کنگره ملی خلق چین (NPC) در ۱۰ مارس به اتفاق آرا شی جین پینگ را برای سومین دوره به عنوان رئیس چین انتخاب کردند.

وانگ یی مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب کمونیست چین در سفر اوایل اسفند به روسیه گفت که روابط پکن و مسکو به بلوغ رسیده و بسیار مستحکم است و در این اوضاع بین‌المللی متغیر، هر آزمونی را پشت سر گذاشته است.

https://irna.ir/xjLY۹K

**اتهام زنی سفیر انگلیس در عراق به ایران

سفیر انگلیس در عراق در تازه ترین موضعگیری خود ادعاها و اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با وضعیت عراق، جنگ اوکراین و موضوع صلح آمیز هسته ای ایران مطرح کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«مارک برایسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در بغداد امروز دوشنبه در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» در پاسخ به این سوال که "نظرش درباره تاکید عراق بر آمادگی برای سرپرستی (گفت وگوها) یا حمایت از بازگشت گفت و گو بین غرب و ایران پیرامون برنامه هسته ای این کشور چیست؟ با اتهام زنی و مقصر دانستن ایران گفت: عراق می‌تواند چنین نقشی را در چارچوب تلاش‌های خود برای رفع تنش‌ها و اختلافات در منطقه و جهان ایفا کند و ما از ایران انتظار داریم که حسن نیت را ابراز و آمادگی خود را از طریق انجام اقدامات واقعی شامل متوقف کردن حمایت نظامی خود از جنگ روسیه علیه اوکراین، متوقف کردن تهدیدات خود علیه شخصیت‌ها در انگلیس و همچنین اجرای مجدد تعهدات خود در توافق هسته‌ای با غرب نشان دهد.

سفیر انگلیس همچنین با دخالت در روابط دوجانبه بین ایران و عراق و بدون توجه به مشروع و قانونی بودن اقدام جمهوری اسلامی ایران در دفع تهدید خارجی از خاک عراق براساس حقوق بین الملل، در پاسخ به این سوال العربی الجدید که " ایران در اواخر سال گذشته حملاتی را در اقلیم کردستان عراق انجام داد و انگلیس به این موضوع چگونه نگاه می کند؟ گفت: حملاتی از این دست، چه از سوی ایران و چه از سوی هر کشور دیگری، غیرقابل قبول است برای اینکه حاکمیت عراق را نقض می کند و باید متوقف؛ و دیگر تکرار نشود. ما مخالف هرگونه اقدامی هستیم که تنش‌های منطقه‌ای را افزایش دهد و عراق از روابط قوی و طولانی مدت با ایران برخوردار است و باید در این روابط احترام متقابل به حاکمیت ملی و ثبات حاکم باشد.

ریچاردسون همچنین با بازی با کلمات به طور ضمنی تلاش کرد که نقش ایران را در عراق منفی جلوه دهد و در پاسخ به این سوال العربی الجدید که " به نظر شما ایران در عراق نقش منفی ایفا می کند؟ " گفت: ما معتقدیم که فعالیت‌های ایران در عراق و منطقه باید مثبت و شفاف و مبتنی بر احترام متقابل به حاکمیت ملی باشد و از تضعیف صلح و ثبات منطقه خودداری کند.

سفیر انگلیس در پاسخ به این سوال که "گشایش بین المللی و منطقه ای اخیر به روی عراق در دولت جدید این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ " گفت: به اعتقاد ما، محمد شیاع السودنی نخست وزیر برای ایجاد روابط مثبت با همسایگان عراق و جامعه بین المللی تلاش می کند و بغداد می تواند نقش مهم و مثبتی در کاهش تنش و پایین کشیدن شعله بحران ها در منطقه ایفا کند و این همان چیزی است که ما در تلاش هایش برای بهبود روابط بین عربستان سعودی و ایران دیدیم و انگلیس از این تلاش ها حمایت می کند.

https://irna.ir/xjLY۷z

**هشدار بولتون نسبت به نزدیکی چین و روسیه و انفعال آمریکا

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی ضمن انتقاد تند از بودجه دفاعی دولت بایدن، نسبت به نزدیکی چین و روسیه و آنچه که انفعال ایالات‌متحده در برابر این تهدید خواند، هشدار داد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

جان بولتون، ضمن حمله به بودجه دفاعی دولت جو بایدن، گفت که آمریکایی‌ها باید نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را بر سر تهدید چین تحت فشار بگذارند.

بولتون همچنین در گفت و گویی با شبکه خبری WABC هشدار داد در حالیکه روسیه و چین در حال افزایش روابط و نفوذ خود هستند، آمریکا ساکت نشسته است.

این مقام دولت دونالد ترامپ، در این خصوص افزود: ما ساکت نشسته ایم و چینی ها، روس ها، ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگر در حال تقویت روابط خود هستند و در بخش های مختلف ما را تهدید می کنند.

اظهارات بولتون به ویژه در پی میانجیگری چین میان ایران عربستان و از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران- ریاض مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از ناظران آمریکایی این امر را پیروزی دیپلماتیک بزرگی برای چین دانستند و اعلام کردند با این امر کشورهای حوزه خلیج فارس بر این تصور هستند که آمریکا در حال خروج از منطقه است.

به گفته بولتون دلیل نزدیکی عربستان به روسیه و چین این است که آنها فکر می‌کنند واشنگتن عزم و اراده لازم برای مقابله با ایران و نیات آن را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه چین در حال حاضر خرید نفت از روسیه و عربستان را افزایش داده گفت: آنها با این اقدام تحریم های غرب را بی اثر می کنند و من فکر می کنم که نامزد انتخابات ۲۰۲۴ باید به این موضوعات رسیدگی لازم را داشته باشد.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا بودجه پیشنهادی بخش دفاعی دولت بایدن را ناچیز خواند و تشریح کرد که اختصاص ۸۵۰ میلیون دلار بودجه برای بخش دفاعی از ۷ تریلیون دلاری که برای کل بودجه در نظر گرفته شده بسیار اندک است.

بولتون یکی از بزرگترین برندگان جنگ در اوکراین را چین دانست و افزود: اگر روسیه پیروز شود، این پیروزی برای چین هم بشمار می رود زیرا مسکو و پکن دو متحد نزدیک هستند. در صورت تداوم نبرد فرسایشی روسیه، بازهم چین برنده است زیرا مسکو را بیش از پیش به پکن وابسته می کند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم راهی برای دور کردن روسیه از چین پیدا کنم، اما تا زمانی که این جنگ ادامه دارد انجام این کار غیرممکن است و در واقع تنها پس از بازپس گیری اوکراین و شاید بروز تغییراتی در روسیه چنین چیزی امکان‌پذیر باشد.

بولتون در پایان تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید به نامزدهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتماد کنند که بدانند سیاست امنیت ملی آنها دقیقا چیست و اینکه چگونه می توانند در برابر همه این تهدیدات خارجی، کشور را قدرتمند و امن، حفظ کنند.

https://irna.ir/xjLYbM

**مسئولان ارشد امنیتی اسرائیل: توافق عربستان و ایران سیلی ریاض به تل آویو بود

مسئولان ارشد امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، توافق ایران و عربستان را «سیلی ریاض به اسرائیل» توصیف و تاکید کردند که ریاض هرگز در کنار تل آویو و مقابل ایران نمی ایستد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«یعقوب ناغل» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط گفت که این توافق در وهله اول به منزله فرو بردن انگشت در چشم آمریکا از سوی ایران است اما باید به این نکته توجه داشت که چین، دشمن اصلی آمریکا به شمار می رود که وساطت این توافق را عهده دار بوده است.

وی در ادامه نسبت به تبادل اتهامات میان کابینه کنونی و قبلی این رژیم در این خصوص هشدار داد و خواستار وارد نکردن این مساله در اختلافات سیاسی شد.

از سوی دیگر «گیورا آیلاند» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این توافق به مثابه «سیلی عربستان به اسرائیل» است، هرچند که ما مسئول این اتفاق نیستیم.

وی توافق تهران و ریاض را بازی بین بزرگان (چین، ایران، عربستان، روسیه و آمریکا) توصیف کرد.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت: اتفاقی که افتاد تا حدی طبیعی است و عربستان هرگز در کنار رژیم صهیونیستی علیه ایران نمی ایستد.

آیلاند اضافه کرد که تهران دو پیشنهاد مهم را به ریاض ارائه داده که هیچ طرف دیگر نمی تواند آن ها را انجام دهد؛ «اولی حفظ ثبات عربستان و ایجاد آرامش در خلیج فارس و دیگری تداوم منظم جریان نفت است.»

رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ادامه داد که «اسرائیلی ها» هم متقاعد شدند که ایران برگه های فشار جدی در قبال عربستان را در منطقه دارد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز شنبه شب بیانیه ای در خصوص توافق با عربستان منتشر کرد که در آن آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز اطمینان نسبت به نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه، لازم می داند از ابتکار، میزبانی و نقش جمهوری خلق چین در تحقق این توافق و نیز از نقش مؤثر دولت‌های دوست و همسایه، عراق و عمان در این زمینه قدردانی نماید.

https://irna.ir/xjLY۸S

**وال استریت ژورنال: توافق تهران-ریاض، شکست تل‌آویو را نشان می‌دهد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در بررسی پیامدهای توافق سیاسی تهران - ریاض بر اهداف سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه، آن را نشانه شکست تلاش‌های اسرائیل علیه ایران دانست.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

توافق غیرمنتظره عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای از سر گیری روابط دیپلماتیک، «ضربه‌ قابل توجهی» به هدف اصلی سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد کرد.

این گزارش که هدف کلیدی و اصلی در سیاست گذاری خارجی نتانیاهو را ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای با هدف انزوای ایران عنوان می‌کند، می‌افزاید: اسرائیل، ایران را به دلیل حمایت این کشور از گروه‌های نظامی مخالف این رژیم در منطقه از جمله حزب الله لبنان و حماس، به عنوان دشمن اول خود در جهان می‌بیند.

بر این اساس، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدت‌ها است که موج بین‌المللی در حمایت از انزوای ایران و مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور را هدایت می‌کند.

به دنبال اعلام توافق از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی شماری از مقامات سابق رژیم صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم، این رویداد را به عنوان شکستی برای رژیم صهیونیستی تعبیر و از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

در همین رابطه، ویلیام وکسلر مدیر مرکز برنامه های خاورمیانه اندیشکده آتلانتیک گفت: خبر توافق تهران و ریاض در واشنگتن مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما در اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان کاهش و تقلیل بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این توافق هنگامی حاصل شده است که آمریکا و اسرائیل با رزمایش‌های نظامی مشترک در حال هماهنگی نزدیک برای پاسخ بالقوه به برنامه هسته‌ای ایران هستند و مشاور امنیت ملی اسرائیل پس از سفر نتانیاهو به اروپا این هفته از کاخ سفید بازدید می‌کند.

این سیاستمدار سابق آمریکایی ادامه داد: در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال کند، اسرائیل از این تحولات استقبال نخواهد کرد؛ زیرا کاهش تنش در منطقه را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید اقدام نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران به عنوان رقبای دیرینه منطقه‌ای، موجی از شوک در خاورمیانه ایجاد و ضربه نمادینی به نخست‌وزیر اسرائیل وارد کرد که تهدید ناشی از تهران را اولویت دیپلماسی عمومی و جنگ شخصی خود قرار داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، این توافق نشان دهنده یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سال های اخیر است و توافق میان ایران و عربستان، در اسرائیل ناامیدی و نارضایتی را به دنبال داشت.

تارنمای خبری هیل نیز در گزارشی که در آن به نکات کلیدی توافق تهران و ریاض می‌پردازد، نوشت: به عقیده کارشناسان، نزدیکی تهران و ریاض می‌تواند امکان شکل‌گیری یکی از توافق‌های بین‌المللی که همان عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل است را دشوارتر کند.

در این میان روز گذشته، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از بلومبرگ گزارش داد، مقام‌های سعودی برای یک هیات اسرائیلی که قصد حضور در یک رویداد گردشگری سازمان ملل متحد در عربستان را داشتند، ویزا صادر نکرده است.

https://irna.ir/xjLY۹C

**عمویی: روابط ایران و عربستان به تقویت روابط سایر کشورهای منطقه کمک می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم که از سرگیری روابط ایران و عربستان به تقویت روابط بین سایر کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«ابوالفضل عمویی» در معیت هیاتی از مجلس شورای اسلامی برای شرکت در یکصد و چهل و ششمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به منامه سفر کرده است امروز (دوشنبه) در گفت و گو با روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین تاکید کرد که از سرگیری روابط بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به حمایت از منافع بسیاری برای کشورهای منطقه کمک می‌کند.

وی اشاره کرد که عربستان یک کشور متحد راهبردی است و اگرچه در برخی مسائل توافقی وجود ندارد اما این نمی‌تواند مانع از برقراری روابط مستحکم بین دو کشور شود؛ بویژه که عربستان و جمهوری اسلامی ایران دو کشور محوری در منطقه هستند.

عضو هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی اظهار داشت: ما برای عربستان احترام زیادی قائل هستیم و معتقدیم که روابط مشترک به تقویت روابط بین سایر کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

عمویی با اشاره به اهمیت میزبانی بحرین از نشست‌های مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی که نشان دهنده حمایت از موضوعات مورد علاقه کشورهای منطقه است، گفت: مجلس ایران با یک موضوع مهم در نشست‌های این مجمع شرکت می‌کند و در زمینه وحدت کلمه بین مردم و تلاش برای تحقق صلح بین المللی بین کشورهای جهان به طور عام و کشورهای اسلامی به طور خاص تلاش می‌کند.

وی از حسن استقبال از هیات ایرانی در بحرین و از میزبانی و سازماندهی خوب بحرین برای برگزاری نشست‌های مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس تشکر و قدردانی کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سفر هیات پارلمانی ایران به بحرین به تقویت روابط دو کشور و کشورهای منطقه کمک می‌کند، خواستار تلاش برای تقویت روابط بین کشورهای منطقه شد.

نشست‌های مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی از روز شنبه (۱۱ مارس) به میزبانی بحرین در منامه آغاز شد و تا روز چهارشنبه (۱۵ مارس) ادامه می‌یابد.

https://irna.ir/xjLY۹W

**هیات پارلمانی ایران و بحرین در منامه گفت و گو کردند

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در یکصد و چهل و ششمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) به منامه سفر کرده است با «احمد المسلم» رئیس مجلس بحرین دیدار و گفت و گو کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

رسانه‌های بحرین امروز (دوشنبه) نوشتند: «احمد المسلم» رئیس مجلس بحرین عصر دیروز با «مجتبی رضاخواه» رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که به منامه سفر کرده است، دیدار و گفت و گو کرد.

رسانه‌های بحرین به نقل از خبرگزاری رسمی این کشور (بنا) اضافه کردند که طرفین در این دیدار راه‌های همکاری و هماهنگی مشترک در مجامع بین‌المللی پارلمانی را بررسی کردند.

خبرگزاری رسمی گزارش داد که این، اولین نشست نمایندگان دو کشور پس از قطع روابط در ژانویه سال ۲۰۱۶ است.

بحرین در ژانویه ۲۰۱۶ بیست و چهار ساعت پس از اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک از دیپلمات‌های خود خواست تا تهران را ترک کنند.

به گزارش ایرنا به‌دنبال سفر بهمن ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

https://irna.ir/xjLY۹۹

**نشست چهارجانبه سوریه با حضور ایران در مسکو برگزار می‌شود

تارنمای خبری استار ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک ترک اعلام کرد که نشست چهارجانبه سوریه در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفندماه با حضور جمهوری اسلامی ایران و به میزانی شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار می‌شود.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

این رسانه همچنین اعلام کرد که در این نشست معاونان وزرای امور خارجه ترکیه، روسیه، سوریه و ایران در مسکو گرد هم می‌آیند.

تارنمای استار به نقل از منابع دیپلماتیک ترک اعلام کرد که بوراک آک‌چاپار معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیات اعزامی آنکارا را بر عهده خواهد داشت.

بنا به اعلام این رسانه، میخائیل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی به نمایندگی از روسیه، علی‌ اصغر خاجی مشاور امور سیاسی وزیر امور خارجه به نمایندگی از ایران و ایمن سوزان معاون وزیر امور خارجه سوریه به نمایندگی از دولت دمشق در این نشست حضور خواهند داشت.

اردوغان ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر ماه) از ولادیمیر پوتین همتای روس خود به منظور میانجیگری برای عادی سازی روابط با سوریه درخواست کرده و خواستار برگزاری نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور سوریه شده بود.

پیس از این درخواست، وزیران دفاع روسیه، سوریه و ترکیه به همراه روسای سازمانهای اطلاعاتی این کشورها، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ (هفتم دی ماه ۱۴۰۱) در مسکو گرد هم آمدند تا درباره روند عادی سازی روابط آنکارا و دمشق از مسیر تشکیل کمیسیون سه جانبه و سپس برگزاری نشست وزیران امور خارجه سه کشور به منظور فراهم سازی مقدمات دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد رئیسان جمهوری ترکیه و سوریه توافق کنند.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه چند هفته پیش با اشاره تاکید دولت سوریه بر حضور ایران در این نشست و موافقت روسیه با این امر اظهار کرد که ایران نیز تمایل خود را برای پیوستن به روند این مذاکرات ابراز کرده است.

وی چهارشنبه هفته پیش به خبرگزاری تاس گفت که مسکو و آنکارا در انتظار پاسخ دمشق و تهران به پیشنهاد برگزاری نشست مقدماتی فنی در سطح معاونان وزارت امور خارجه چهار جانبه برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه به سر می‌برند.

به گفته بوگدانوف، نشست این چهار کشور برای آماده کردن مقدمات نشست وزیران امور خارجه آنها برگزار خواهد شد.

ترکیه قبل از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، روابط نزدیکی با دمشق داشت ولی در جریان درگیری‌ها، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت و روابط دو کشور از آن زمان تاکنون قطع شده است.

https://irna.ir/xjLYdv

**وزیرانگلیسی خرید شعبه بانک "سیلیکون ولی" را ضروری دانست

وزیر دارایی انگلیس از اقدام یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور در خرید شعبه بانک تعطیل شده آمریکایی "سیلیکون ولی" (اس‌وی‌بی) حمایت کرد و آن را "ضروری" دانست.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه به نقل از جرمی هانت نوشت که "نجات" شعبه انگلیس این بانک و خریداری آن از جانب بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) برای محافظت از برخی از مهمترین شرکت‌های فن‌آوری انگلیسی لازم بود.

وی در گفت‌وگو با گزارشگران اظهار داشت: ما با وضعیتی روبرو هستیم که ممکن بود برخی از مهمترین شرکت‌ها و راهبردی‌ترین آنها نابود شوند. این رخداد ممکن بود بی‌نهایت خطرناک باشد.

وزیر دارایی انگلیس تاکید کرد که وضعیت کنونی شعبه انگلیسی بانک "سیلیکون ولی" نظام مالی انگلیس را با خطر مواجه نمی‌کند.

رگولاتورهای آلمانی و انگلیسی پیشتر اعلام کرده بودند که در حال رصد پیامدهای تعطیلی این بانک بوده و پیش بینی می‌کنند که فعالیت‌های بین‌المللی این بانک آسیب چندانی از وضعیت آن در خاک آمریکا نبیند.

گروه بانکی سیلیکون ولی شعبی در دو کشور مذکور به همراه ایرلند، دانمارک و سوئد داشته و تنها سه درصد از سپرده‌های آن به مشتریان خارجی تعلق دارد.

جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام بانک سیلیکون ولی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و به نظر می‌رسد که از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن‌آوری ارتباطات این کشور ناشی شده باشد.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه آی‌تی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری اس‌وی‌بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند.

این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود زنند.

مقام‌های فدرال ساعاتی پیش بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند "اس‌وی‌بی" با افزایش خروج سپرده‌ها روبرو شده بود.

https://irna.ir/xjLYgD

**وزیر کشور ترکیه: ۶ هزار و ۶۶۰ تبعه خارجی در زلزله اخیر جان باختند

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: در جریان زلزله یک ماه پیش در ۱۱ استان جنوبی این کشوره، ۶ هزار و ۶۶۰ تبعه خارجی که اغلب آنها سوری بودند، جان باختند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

سلیمان سویلو آخرین آمار جانباختگان زلزله ششم فوریه (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) را ۴۸ هزار و ۴۴۸ نفر اعلام کرد که هنوز هویت یک هزار و ۶۱۵ نفر از آنان شناسایی نشده است.

وی از پرداخت خسارت جزئی، متوسط و سنگین به یک میلیون و ۳۷۷ هزار خانوار آسیب دیده از زلزله اخیر خبر داد و افزود: پرداخت خسارت به ۱۲۱ هزار خانوار دیگر نیز در دست اقدام است.

وزیر کشور ترکیه با اشاره به نصب ۲۱ هزار دستگاه کانکس در مناطق زلزله زده در جنوب این کشور و اقامت ۸۵ هزار نفر از زلزله‌زدگان در آنها بیان کرد: در مجموع ۱۱۵ هزار و ۵۸۵ کانکس در مناطق زلزله زده برای اسکان اهالی نصب می شود.

مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه چند روز پیش از اتمام مطالعات ارزیابی خسارت زلزله در پنج استان غازی‌آنتپ، قهرمان‌ماراش، آدی‌یامان، کیلیس و عثمانیه خبر داد و افزود: ارزیابی خسارت در ۶ استان دیگر نیز به زودی به پایان می‌رسد.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ ( ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان حدود ۴۸ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشته است.

شبکه خبری تی. آر. تی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشدهاست، ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

https://irna.ir/xjLYjj

**ترامپ - بایدن؛ انتخابات پیش روی آمریکا از زبان نظرسنجی‌ها

همزمان با آمادگی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق و جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده رقابت پایاپایی دارند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نظرسنجی‌های موسسه‌های ردفیلد و ویلتون استراتژیز (Redfield and Wilton Strategies) و پرمس (Premise) نشان می‌دهد که رقابت برای راهیابی به کاخ سفید با چند درصد اختلاف اندک بین این دو نفر در جریان است.

بر اساس این گزارش، درحالیکه بایدن به مدت چند ماه در نظرسنجی‌ها با نارضایتی‌های گسترده از سوی عموم روبرو بود، حالا نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمهوریخواهان می‌توانند دوران دشواری برای پیروزی در رقابت جهت دستیابی به کاخ سفید در سال آینده پیش رو داشته باشند.

در نظرسنجی نخست موسسه ردفیلد و ویلتون استراتژیز، ترامپ با ۴۰ درصد آرا تنها یک درصد از بایدن با ۳۹ درصد آرا پیش است؛ اما در نظرسنجی دوم این موسسه هر دو چهره ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، دو نظرسنجی یاد شده به ترتیب در هفتم و ششم مارس (۱۶ و ۱۵ اسفند) به اشتراک گذاشته شدند.

از سوی دیگر در یک نظرسنجی موسسه پرمس، ترامپ از رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده ۴۵ به ۴۴ درصد پیش است و در نظرسنجی دوم این موسسه نتیجه ۴۴ به ۴۱ به نفع رئیس جمهوری سابق رقم خورد. هر دو نظرسنجی این موسسه در روز ششم مارس به اشتراک گذاشته شد.

اما دیگر سیاستمداران در حزب جمهوریخواه در رقابت با بایدن در افکارسنجی‌ها وضعیتضشان طور دیگری است. نیکی هیلی فرماندار سابق کالیفرنیای جنوبی که به تازگی از قصد خود برای نامزد شدن در انتخابات ۲۰۲۴ گفته، در رقابت با رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در دو نظرسنجی روز ششم مارس موسسه پرمس، به ترتیب ۲ و سه درصد عقب است.

هرچند طبق همین نظرسنجی‌ها رون دسانتیس یک جمهوریخواه که هنوز نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام نکرده، ۳۷ به ۳۶ درصد از بایدن به لحاظ محبوبیت پیش است.

در رویدادهای مختلف ترامپ از دسانتیس به عنوان فرماندار فلوریدا انتقاد کرده است و با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌هایی که در آن از دسانتیس برتری جسته را به اشتراک می‌گذارد.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنان از دسانتیس در نظرسنجی‌ها جلو است. همچنین این دو در ایالت آیووا که رقابت برای نامزدی حزب جمهوریخواه برگزار می‌شود، انتقادهایی علیه یکدیگر مطرح کردند.

سفر فرماندار فلوریدا به ایالت آیووا در اوایل هفته گذشته می‌تواند یک نشانه قوی از این باشد که وی برای نامزدی حزب قصد به چالش کشیدن ترامپ را دارد.

https://irna.ir/xjLYjL

**حزب‌الله: توافق تهران و ریاض ضربه کاری به طرح آمریکایی ناتو «عربی-اسرائیلی» بود

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در سخنانی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را یک ضربه کاری به طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تشکیل به اصطلاح ناتو «عربی-اسرائیلی» علیه ایران ارزیابی کرد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در این باره اظهار داشت: توافق ایران و عربستان یک شکست استراتژیک مضاعف برای اسرائیل و آمریکا و ضربه مهلکی به پروژه آنها برای ایجاد «ناتوی عربی-اسرائیلی» علیه ایران است.

شیخ قاووق افزود: منطقه وارد مرحله جدیدی شده است که به نفع آمریکا و اسرائیل نیست؛ چراکه همه رویاهای عادی سازی آن به محاصره ایران یا پایان دادن به انتفاضه منجر نشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بحران انتخاب رئیس جمهوری لبنان پرداخت و در این باره تاکید کرد: حزب‌الله، جنبش امل، متحدان و دوستان، چشم‌اندازی را برای حل بحران ریاست‌جمهوری از طریق اجماع داخلی، به دور از وتو خارجی ترسیم کرده‌اند و دوران انتخاب یک رئیس جمهور چالشی دیگر گذشته است و ما درباره برهه فعلی و آینده صحبت می‌کنیم.

شیخ قاووق ادامه داد: تیم چالش درصدد است تا رئیس جمهور چالشی را به قدرت برساند و این بدان معنا است که آنها می‌خواهند کشور را به سمت یک فتنه داخلی سوق دهند.

وی خطاب به سازشگران با رژیم صهیونیستی نیز گفت: پس از تشدید جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین از کشورهای سازشگر انتظار می‌رود که با اخراج سفرای رژیم اشغالگر موضع قاطعی در این راستا اتخاذ کنند و مقاومت نیز با تعمیم استراتژی خود به مسیرش ادامه خواهد داد.

https://irna.ir/xjLYkh

**حمله شهرک نشینان به نتانیاهو/ زیر آتش حزب الله به حال خود رها شده ایم

در سایه افزایش قدرت حزب الله و حضور توانمند آن در مرز لبنان با فلسطین اشغالی، شهرک نشین های صهیونیست نشین واقع در شمال فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفته و گفتند که او آنها را به حال خود رها کرده و زندگی آنها در معرض خطر همیشگی قرار دارد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

در جلسه ای که با حضور مسئولان شهرک های صهیونیستی نشین در شمال فلسطین اشغالی با ژنرال اوری گوردن فرمانده جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شد، مسئولان شهرک های صهیونیستی نشین مناطق شمالی فلسطین اشغالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به خاطر بی توجهی به سرنوشت آنها به باد انتقاد گرفتند.

در این جلسه اوضاع امنیتی منطقه شمالی فلسطین اشغالی در سایه افزایش قدرت و توان حزب الله و نبود استحکامات کافی برای شهرک نشین ها بررسی شد.

موشه داویدوویچ رئیس انجمن روسا و مسئولان شهرک های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی در این نشست گفت: حزب الله روز به روز قدرتمندتر می شود و کابینه نتانیاهو ما را بی دفاع به حال خود رها می کند و نسبت به زندگی ما بی توجه است.

او افزود: کابینه فقط ۱۰۰ میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی و هر سه و نیم شیکل برابر یک دلار است) را برای تقویت و دفاع از شهرک ها پرداخت کرده است؛ درحالی که براساس قانون سال ۲۰۱۷ میلادی، باید ۵ میلیارد شیکل برای امن سازی منطقه تا فاصله ۹ کیلومتری مرزهای (شمال فلسطین اشغالی) پرداخت شود.

داویدوویچ گفت: مهمترین خطر این است که ۷۰ درصد شهرک نشین ها در این مناطق امنیت ندارند و پناهگاه های موجود نیز بسیار قدیمی است.

وی از کابینه رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست، بودجه لازم را برای احداث راه های کمربندی به منظور استفاده توسط شهرک نشین ها در هنگام فرار اختصاص دهد.

داویدوویچ بیان کرد: منطقه از نبود راه های اصلی رنج می برد و راه های موجود نیز در هنگام درگیری برای حمل و نقل تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و شهرک نشین ها زیر آتش گرفتار خواهند شد.

https://irna.ir/xjLYkF

**اعتراضات علیه نتانیاهو به لندن کشیده شد

صدها تن از معترضان به اقدامات جنجالی کابینه تندرو رژیم صهیونیستی، امروز (دوشنبه) در خیابان‌های مرکزی لندن دست به تظاهرات زده و شعارهایی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم سر دادند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

در این حرکت اعتراضی که افزون بر یک هزار و ۵۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در کنار یهودیان ضد صهیونیسم شرکت داشتند، معترضان مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کرده و فریاد می‌زدند «جای جنایتکار در زندان است نه در دولت».

این دومین تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو در لندن به شمار می‌رود. معترضان ماه پیش هم مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی طرح اصلاحات قضایی در فلسطین اشغالی را محکوم کردند.

در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به "اصلاح قانون قضایی" که ساکنان سرزمین های اشغالی از آن به "کودتای قانون اساسی" تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست که بتازگی برگزار شد، در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف، به تصویب رسید. لایحه یادشده برای آنکه به عنوان قانون تصویب شود، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» از محاکمه فرار کند.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

مارگارت هاج نماینده حزب کارگر انگلیس که در تجمع ضد اسرائیلی مقابل پارلمان این کشور حضور داشت، گفت: «هیچ دموکراسی معتبری در جهان استقلال دستگاه قضایی را تضعیف نمی کند.»

اعتراض‌های ضد اسرائیلی در انگلیس طی‌ ماه‌های اخیر با تشدید حملات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین افزایش یافته است.

در همین پیوند حسام زملط نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس پیشتر در جمع هواداران کشورش گفته بود که فلسطینی‌ها امیدی به حمایت‌های غرب ندارند اما به لطف پشتیبانی میلیون‌ها نفری که در سراسر جهان از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند به تلاش برای آزادی و برقراری عدالت ادامه می‌دهند.

https://irna.ir/xjLYkJ

**گفت‌وگوی تلفنی رهبران روسیه و ارمنستان درباره قره‌باغ

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان درباره مناقشه قره‌باغ صحبت کردند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نخست‌وزیر ارمنستان روز دوشنبه با رییس‌جمهوری روسیه تماس گرفت و درباره اجرای توافق‌های سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و وضعیت قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و پاشینیان درباره جنبه‌های عملی توافق‌نامه‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ بین رهبران سه کشور، شامل اقدامات برای تضمین ثبات و امنیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، احیای روابط اقتصادی و حمل‌ونقل صحبت کردند.

در بیانیه کرملین آمده است: پوتین بر اهمیت حل و فصل مناقشه قره‌باغ بین دو کشور و همچنین تعامل دو طرف و نیروهای حافظ صلح روسیه تاکید کرد.

پیش از این، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نگرانی دولتش از تشدید تنش‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی را اعلام و طرف‌های درگیر را به خویشتن‌داری دعوت کرده بود.

https://irna.ir/xjLYm۷

**پیام تهدید تاجران و سرمایه‌گذاران یهودی-آمریکایی به نتانیاهو

۲۵۵ سرمایه‌گذار و تاجر یهودی -آمریکایی در پیامی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کردند که در صورت تصویب طرح جنجالی اصلاحات قضایی، سرمایه‌گذاری خود را در سرزمین‌های اشغالی متوقف می‌کنند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

در پیام این تاجران و سرمایه‌گذاران به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمده است: اسرائیلی‌ها ابراز نارضایتی خود را از تغییرات پیشنهادی در سیستم قضایی ابراز کرده‌اند. ما درک می‌کنیم که هیچ سیستمی کامل نیست و بسیاری از مردم احساس می‌کنند که نیاز به اصلاح وجود دارد با این همه معتقدیم که وجود یک سیستم قضایی مستقل ضروری است.

در میان امضاکنندگان این پیام، چهره‌های سرشناس دنیای سرمایه گذاری و تجارت آمریکا به چشم می‌خورد و برخی از این سرمایه گذاران هشدار داده‌اند که در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحات قضایی، سرمایه گذاری خود در سرزمین‌های اشغالی را متوقف خواهند کرد.

در میان این افراد نام‌هایی همچون تام گلوسر سرمایه گذار در ۵۰ شرکت صهیونیستی و مایکل شاولوف موسس فایربلاکس (FireBlocks) به چشم می‌خورد.

پیشتر نیز روسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی هشدار داده‌ بودند که به دلیل ترس سرمایه گذاران از برنامه کابینه برای بازنگری در سیستم قضایی و انجام اصلاحات در آن، پول و سرمایه‌های آنها با سرعتی ۱۰ برابر سریع‌تر از حد معمول در حال خروج از سرزمین‌های اشغالی است.

شبکه صهیونیستی کان در این باره گزارش داد که این هشدار در دیدار شامگاه سه شنبه روسای بانک ها با اسموتریچ در دفتر وی، به او ابلاغ شده است.

بر پایه این گزارش، در این جلسه روسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به اسموتریچ هشدار دادند که طرح اصلاحات قضایی به اقتصاد این رژیم آسیب می‌رساند و سرمایه ها ۱۰ برابر سریع تر از سرعت معمول از رژیم اسرائیل خارج می‌شود.

پیش از آن نیز ۳۷۰ اقتصاددان صهیونیست در بیانیه‌ای نسبت به کاهش سهام بانک های بزرگ رژیم صهیونیستی در بورس و پیامدهای اقتصادی اقدامات کابینه افراطی و تندروی نتانیاهو از جمله فرار سرمایه‌ها، هشدار داده بودند.

اقتصاددانان صهیونیست در بیانیه خود نسبت به کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی و سرمایه گذاری خارجی، متوقف شدن فعالیت شرکت های تکنولوژی بزرگ و خروج آنها از سرزمین های اشغالی، فرار مغزها، آسیب به رشد و توسعه اقتصادی و همچنین آسیب به معیشت صهیونیست ها هشدار دادند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بودند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLYmT

**رژیم صهیونیستی در بن بست؛ سقوط نزدیک است

اعتراضات گسترده و تعمیم آن به اقشار مختلف جامعه صهیونیستی در سرزمین های اشغالی در کنار تقویت روز افزون مقاومت فلسطینی شرایط ویژه ای را برای مقامات تل آویو رقم زده به حدی که سران این رژیم راهی برای خروج آن تصور نمی کنند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

در روزها و هفته های اخیر، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی "بنیامین نتانیاهو" بوده اند و شرایط سختی را به بی بی تحمیل کرده اند.

این اعتراضات در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست "یائیر لاپید" نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و به دلیل طرح اصلاح قضایی کابینه بی بی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی این رژیم و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

این شرایط اوضاع سختی را به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده به حدی که وی بارها با حمله به مخالفان خود، آنها را به تلاش برای سرنگونی کابینه‌اش متهم کرده است.

نتانیاهو طی متنی در توییتر اعلام کرده که «چهار ماه قبل ما شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بودیم و در این انتخابات کابینه ما موفق به کسب مجوز از اسرائیلی‌ها برای اداره امور شد، اما از همان زمان اپوزیسیون هیچگاه خواستار مذاکره با ما نبوده و به جای آن درصدد ایجاد هرج و مرج و تضعیف کابینه جدید و حتی سرنگون کردن آن است.

کارشناسان مسایل منطقه و حتی کارشناسان صهیونیست نیز شرایط فعلی در سرزمین های اشغالی را بسیار بغرنج و حتی بعضا در مرحله سقوط رژیم جنایتکار صهیونیستی ارزیابی می کنند و در همین راستا روزنامه عبری "هاارتص" به نقل از کارشناسان (صهیونیست) نوشته که «همگی به این نظر واحد رسیده‌اند که اسرائیل امروز در یک بن بست سیاسی قرار گرفته است».

هاآرتص می نویسد، صدها نفر از یهودیان آمریکایی در اعتراض به سفر "بتسلئیل ساموتریچ" وزیر دارایی اسرائیل در مقابل هتلی که قرار است او در آنجا سخنرانی کند، دست به تظاهرات خواهند زد.

این خبر در حالی منتشرمی شود که قبل از آن نیز این رسانه در گزارشی تحلیلی نسبت قرار گرفتن اسرائیل در شرایط تجزیه ابراز نگرانی کرده بود.

این رسانه پر مخاطب صهیونیستی در مقدمه گزارش خود با طرح سوالی می‌پرسد، «آیا حجم شکاف در اسرائیل بزرگتر از آن چیزی شده که طرف‌های مختلف توانمندی بستن آن را داشته باشند؟ آیا به جای تلاش جهت وحدت، باید به سوی تجزیه پیش برویم؟ اینها مواردی است که بسیاری از مسئولین عالی‌رتبه سابق اسرائیل در حال بررسی آن هستند و در مورد اینکه آیا باید به دنبال تشکیل فدراتیو یا تقسیم اسرائیل به ایالت‌های مختلف می‌اندیشند».

هاارتص در ادامه تاکید می‌کند که، گرچه کارشناسان هنوز نتایج گزارش خود را آماده انتشار در معرض افکار عمومی نمی‌دانند، اما قصد دارند، گفتمان‌های عمومی را در رابطه با گزینه‌های ممکن جهت جایگزینی ساختار فعلی اسرائیل برگزار کنند، زیرا همگی به این نظر واحد رسیده‌اند که اسرائیل امروز در یک بن بست سیاسی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است، فوریه گذشته بود که پایگاه خبری "وای نت"، مقاله‌ای از مورخ مشهور اسرائیلی "یووال نوح هراری" استاد برجسته تاریخ دانشگاه عبری قدس منتشر کرد که در آن او چهره‌ای تاریک از شرایط اسرائیل ترسیم و به مخاطبانش خبر داد به فکر ترک اسرائیل است.

هاارتص به نقل از هراری و بدون اشاره به اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها افزود: «من دچار ناامیدی دردناکی هستم، زیرا تمامی فاکتورهای فروپاشی برای ما تجمیع شده‌ است، اسرائیل براساس تعادل بین یهودیت و دموکراسی شکل گرفت، اما اکنون این تعادل با سرعت سرسام آوری در حال از بین رفتن است».

در همین راستا توصیف "رووین رویلین" رئیس سابق رژیم صهیونیستی درخصوص در خصوص تاسیس این رژیم جالب است، وی معتقد است که اسراییل از چهار قبیله تشکیل شده است، اما ما شاهد سرعت شدید رشد دو قبیله از آنها می باشیم؛ یهودیان افراطی و صهیونیست‌های دین گرا با سرعت سرسام آوری رشد پیدا کرده‌اند، کسانی که به فرزندانشان اصول دموکراسی را تعلیم نمی‌دهند و همین امر می‌تواند باعث تضعیف اسرائیل به عنوان یک ساختار لیبرال شود.
مهاجرت معکوس پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی

در کنار گسترش اختلافات در میان احزاب صهیونیست و شعله ور شدن اعتراضات در سرزمین های اشغالی، مهاجرت معکوس به پاشنه آشیل رژیم موقت صهیونیستی تبدیل شده است و حدود یک سوم از صهیونیست‌های مهاجر ساکن فلسطین اشغالی اعلام کرده اند که در حال تدارک برای مهاجرت معکوس یا به فکر انجام آن هستند.

براساس نتایج نظرسنجی که دیروز (یکشنبه) توسط رادیو و تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی (کان) منتشر شد، حدود یک سوم از صهیونیست‌ها اعلام کرده اند، گزینه مهاجرت از "اسرائیل" را بررسی، فرزندان خود را به انجام آن تشویق یا آنکه به طور بالفعل در حال انجام این مهم هستند.

در این نظر سنجی تاکید شده که شرایط در اسرائیل آزار دهنده شده است و اسرائیلی‌ها تحولات جمعیتی و ایدئولوژی را می‌بینند که به شدت آنها را به وحشت انداخته است؛ افزایش نسبت حریدی‌ها در جمعیت اسرائیل حتی در صورت عدم اجرای برنامه تضعیف قوه قضائیه هم امری بسیار نگران کننده است.

به گفته ترتیب دهندگان این نظر سنجی، نتایج آن از طریق تحلیل پرسش نامه‌هایی که بین حدود ۲۰۰۰ صهیونیست ساکن (فلسطین اشغالی) انجام گرفته و تحلیل نهایی آن توسط پرفسور "کامل فاکس" انجام گرفته است.

مهاجرت معکوس و سراشیبی سقوط

پیش از این، فرار و مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی اقشار عادی را شامل می شد، اما امروزه این معضل به دارندگان مدارک بالای دانشگاهی، متخصصان و اکثر اقشار ساکن این سرزمین نیز رسیده است.

بر اساس آماری که چندی پیش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی منتشر کرده، از سال ۱۹۴۸ تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۲۰ هزار نفر از یهودیان مهاجر وارد شده به فلسطین اشغالی از این منطقه خارج و دیگر به آن باز نگشته‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده، صهیونیست ها برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ با تراز منفی مهاجرت مواجه شدند به نحوی که در سال ۲۰۱۸ میلادی شمار یهودیانی که ترجیح دادند بقیه عمر خود را خارج از فلسطین اشغالی ادامه دهند و از این سرزمین خارج شدند ۱۶ هزار ۷۰۰ نفر اعلام شد در حالی که شمار رسمی افرادی که از نقاط مختلف جهان به فلسطین اشغالی منتقل شدند، تنها ۸ هزار و۵۰۰ نفر اعلام شد.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده چهار سال پیش در فلسطین اشغالی، نسبت یهودیانی که از فلسطین اشغالی مهاجرت می کردند، ۲ از هزار بود است در حالی که شمار مهاجران به فلسطین اشغالی در همان سال حداکثر به ۱ در هزار می رسید که بنابر آمار غیر رسمی در حال حاضر خیلی بیشتر است.

از نکات قابل توجه در آمار منتشر شده آن است که حدود نیمی از کسانی که مهاجرت از فلسطین اشغالی را به ادامه بقا در آن ترجیح دادند، متولدین این سرزمین بودند در حالی که نیمی دیگر یهودیان در خارج از آن به دنیا آمده بودند و در این میان ۶۴ درصد از اروپا، ۲۵ درصد از آمریکای شمالی و استرالیا و ۱۱ درصد هم از آسیا و آفریقا به این سرزمین اشغالی آماده بودند.

بنابر اعلام روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به نقل از دفتر آمار مرکزی رژیم صهیونیستی درخصوص جمعیت یهودیان و غیر یهودیان در سرزمین های اشغالی، حدود ۹ میلیون نفر در این منطقه زندگی می کنند که حدود ۶.۶۵ میلیون نفر یهودی (و اکثراً مهاجر) هستند که ۷۴ درصد از کل جمعیت فلسطین اشغالی را شامل می شوند.

براساس نوشته این روزنامه در همان سال، تعداد جمعیت یهودیان اسرائیل در ده سال اخیر یک میلیون نفر افزایش یافته است، در مقابل شمار عرب های ساکن در سرزمین های اشغالی که شامل مسلمانان و مسیحیان و دروزی ها می شود، ۱ میلیون ۸۷۸ هزارو ۶۰۰ نفرعنوان شده که حدود ۲۱ درصد جمعیت فلسطین اشغالی را شامل می شود.

روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست می افزاید، تعداد جمعیت عرب ها در فلسطین اشغالی در ده سال اخیر حدود ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است؛ بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، تعداد جمعیت عرب ها در سرزمین های اشغالی حدود ۲۱ درصد افزایش یافت در حالی که جمعیت یهودیان در مقابل ۱۷.۵ درصد افزایش یافته بود.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست، بزرگترین نگرانی که مراکز تصمیم گیری اسرائیل را به وحشت انداخته آن است که در سایه روند مهاجرت معکوس از یک سو و افزایش شمار فلسطینیان، جمعیت فلسطینی ها و صهیونیست های مهاجر در سال ۲۰۲۰ در سرزمین های اشغالی با یکدیگر مساوی شده است.

درباره علت این مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی، رسانه های رژیم صهیونیستی دلایل مختلفی را ذکر می کنند؛ از پرداختن به گرانی معیشت در فلسطین اشغالی نسبت به بقیه نقاط دنیا تا فراهم بودن فرصت های شغلی یا تحقیقاتی در دانشگاه های مختلف جهان و البته اعتراف به نقش مقاومت که اوضاع امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی را به شدت متزلزل کرده است.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست، عملیات گروه های مقاومت فلسطین و انتفاضه مردم فلسطین نقش مهمی را در رسیدن این تعداد از صهیونیستها به تصمیم قطعی خروج از فلسطین اشغالی داشته به نحوی که می توان گفت صرفه نظر از توجیه های رژیم صهیونیستی اکثر مهاجران برای جستجوی امنیت از سرزمین فلسطین فرار کرده یا به تعبیری فراری داده شده اند.

همچنین یکی دیگر از دلایل مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی، تبعیض بین یهودیان آفریقایی تبار و یهودیان سفید پوست به ویژه اتیوبی تبارها می باشد.

در سایه این گسست داخلی، رژیم اسرائیل همچنان در وضعیت اجتماعی سست و شکننده ای به سرمی برد که این رژیم را با خطر نابودی در صورت یک دست نشدن بافت جمعیتی به علت درگیری ها و تناقض های شدید آن روبرو خواهد کرد.

"امیلیا لیپلیش"، استاد روانشناسی دانشگاه عبری قدس در کتاب خود به نام "صدای فقر جدید در اسرائیل" که با استناد به گفتگوهایش با شماری از زنان و مردان صهیونیست نوشته شده، معتقد است، امروز بسیاری از اسرائیلی ها خود را فقیرتر از گذشته می دانند.

در بخشی از این کتاب آمده است، امروز جریان هایی در جامعه در حال شکل گیری است که می گویند ما فقط برای زنده ماندن به اسرائیل نیامده ایم، بلکه می خواهیم زندگی کنیم، در حالی که هر روز تعداد بیشتری در اسرائیل احساس بدبختی می کنند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نیز در شماره ۳۰ می سال جاری (۹ خرداد ماه) خود اعتراف کرده که این روزها تعداد بیشتری از کسانی که فرودگاه بن گوریون را ترک می کنند، دیگر قصدی برای بازگشت به آن ندارند و تعداد بسیار کمی از آنها مجدداً این فرودگاه را به چشم خواهند دید.

با روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو شرایط مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی تشدید شده و یهودی ها برای زنده ماندن، راهیِ دیگر کشورها می شوند و "وعده صادق" که همان نابودی شرّ می باشد، در حال وقوع است و با یاری خدا در زمانی نه چندان دور شاهد فروپاشی رژیم اشغالگر صهیونیستی و نابودی آن خواهیم بود.

https://irna.ir/xjLYjm

**در پی تعطیل‌شدن دو بانک آمریکا؛ بایدن مدعی امن بودن سیستم بانکی شد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی تعطیل شدن دو بانک کشورش، وعده پیگیری داد اما در عین حال ادعا کرد سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی بسیار کوتاه در مورد سیستم بانکی آمریکا در پی تعطیل شدن دو بانک این کشور افزود:ما باید جزییات کامل اتفاق رخ داده را درک کنیم و کسانی که مسوول این ورشکستگی هستند باید پاسخگو شوند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه مالیات دهندگان آمریکایی مسوول زیان های بانک ورشکسته شده نخواهند بود، مدعی شد: آمریکایی ها می توانند به امنیت سیستم بانکی آمریکا اعتماد کنند. سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

بایدن همچنین وعده معرفی قوانین سختگیرانه تری برای بانک ها داد و خطاب به مردم آمریکا گفت: سپرده های بانکی شما هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، در دسترس خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد که مدیران بانک ها اخراج خواهند شد و سرمایه گذاران پول خود را از دست خواهند داد.

بایدن تاکید کرد: آنها آگاهانه ریسک کردند و وقتی این ریسک جواب نداد، سرمایه گذاران پول خود را از دست دادند. نظام سرمایه داری اینگونه عمل می کند.

وی گفت: من از کنگره و قانون گذاران بانکی خواهم خواست تا قوانین را مستحکم کنند تا احتمال شکست بانکی کاهش یابد و از مشاغل آمریکایی ها و کسب و کار های خرد محافظت شود.

وی در این سخنرانی هیچ صحبتی از تدابیر خاصی در این زمینه نکرد و بدون اینکه به سوالات پیرامون ورشکستگی بانک ها پاسخ دهد، محل را ترک کرد.

در روزهای اخیر و در پی هراس سپرده گذاران بانک سیلیکون ولی (SVB) از آینده این موسسه مالی، مشتریان و سرمایه گذاران سپرده های خود را بستند، سهام این شرکت را فروختند و این بانک با بحران سرمایه روبرو شد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان آمریکا، جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام اس وی بی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و ناشی از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن آوری ارتباطات این کشور است.

بانک اس وی بی در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بانک مرجع برای شرکت های نوپای فن آوری ارتباطات آمریکا به شمار می رفت و مشتریان و سرمایه گذاران برجسته‌ای را به خود جذب کرده بود.

مقام های فدرال آمریکا همچنین بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند «اس وی بی» با افزایش خروج سپرده ها روبرو شده بود.

به نظر می رسد که واشنگتن با آگاهی از پیامدهای خطیر گسترش بحران بانکی اخیر دست به چنین اقدام پیشگیرانه ای زده و وعده داده که سپرده گذاران سیگنچر می توانند از امروز نسبت به دریافت وجوه خود اقدام کنند.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم در پی چنگ اوکراین، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه آی‌تی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری اس‌وی‌بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند.

این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود زنند.

https://irna.ir/xjLYns

**جدال در درون کابینه صهیونیستها بالاگرفت

موضعگیریها و اتهام زنی های وزیر امنیت داخلی و مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی به یکدیگر، سطح تنش و درگیری در درون کابینه این رژِیم را افزایش داد.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

«گالی بهاراو میارا» مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی نامه نوشته و در آن از او خواسته است تا نشستی دو جانبه با وی برگزار کند. بهاراو میارا در این نامه، هدف از برگزاری چنین نشستی را شنیدن گفته های بن گویر درباره شکایت های صورت گرفته از او درخصوص رفتارش با معترضان به لایحه اصلاحات قضایی و قانون موسوم به "قانون بن گویر" عنوان کرده است. این قانون بر انتقال اختیارات بازرس کل پلیس به بن گویر تاکید دارد.

بن گویر در پاسخ به نامه بهاراو میارا اعلام کرد: بسیار خوشحالم که -بعد از اعلام موضع خودت و تعلیق انتصاب "عامی ایشد" به عنوان فرمانده واحد آموزشی (بعد از برکناری اش از فرماندهی پلیس منطقه تل آویو) - خواستار برگزاری نشست دوجانبه با من شده ای ولی من به تو و ایده ها و تصمیمات تو اعتمادی ندارم و زمان آن رسیده است که دیگر به پیام های تو از طریق رسانه ها، توجهی نکنم.

مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه درخواست بن گویر برای حضور شخصی در دادگاه (برای دفاع از خود در برار این شکایت ها) را نپذیرفت و امروز دوشنبه در پیام خود به بن گویر اعلام کرد که بن گویر فقط در موارد خاص و پس از بررسی مشترک موضوع می تواند در دادگاه حاضر شود.

بهاراو میارا افزود که هفته گذشته و قبل از اینکه بن گویر، عامی ایشد را از فرماندهی پلیس منطقه تل آویو برکنار کند، موضوع را با بن گویر در میان گذشته بود. بن گویر هفته گذشته ایشد را از فرماندهی پلیس منطقه تل آویو برکنار کرد اما بهاراو میارا این تصمیم بن گویر را به حالت تعلیق درآورد.

بهارراو میارا در پیام امروز خود گفت که مشاور قضایی کابینه وظیفه کمک به پیشبرد سیاست های آن را در چارچوب قانون برعهده دارد و در صورت ایجاد هر گونه مشکلی، درهمفکری با دیگر وزیران، تلاش ها برای رسیدن به یک موضع قابل قبول آغاز می شود.

او افزود: مشاور قضایی کابینه، مفسر قانون به سود کابینه است و موضع و تصمیم وی تا زمانی که دادگاه حکم دیگری صادر نکرده باشد، عین قانون موجود است و باید اجرا شود.

میارا خطاب به بن گویر اضافه کرد: بررسی درخواست تو برای حضور شخصی در دادگاه به خاطر همه پرونده ها و شکایت های موجود علیه تو و وزارتخانه ات، غیرقابل پذیرش است و این موارد باید به صورت جزئی بررسی شود.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بوده است.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است. وزیران تندروی کابینه نتانیاهو از جمله بن گویر وزیر امنیت داخلی و اسموتریچ وزیر دارایی در هفته های اخیر با تصمیمات و گفته های خود بحران در درون این رژیم را تشدید کرده اند.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLYms

**روسیه: آمریکا و انگلیس در زمینه انفجار نورداستریم فریبکاری می‌کنند

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: آمریکا و انگلیس سعی دارند در زمینه انفجار خط لوله گاز نورداستریم فریبکاری کنند.

از بالا گرفتن جدال در کابینه صهیونیست‌ها تا همکاری ایران و هند در توسعه چابهار

نیکلای پاتروشف روز دوشنبه اظهار داشت: روسیه هنوز به طور قطع نمی‌داند چه کسی پشت این حمله بوده، زیرا در تحقیقات مربوط به انفجارها شرکت نکرده است.

در همین پیوند هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی یک گروه طرفدار اوکراین را مسئول حمله به خط لوله نورداستریم معرفی کرد.

خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر) آسیب بسیاری دید. زلزله شناسان سوئدی پس از این حادثه فاش کردند که دو انفجار در امتداد خطوط لوله نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ثبت شده است. پس از آن، امنیت فدرال روسیه تحقیقاتی را در رابطه با این اقدام تروریستی بین المللی آغاز کرد.

سیمور هرش روزنامه‌نگار آمریکایی در تاریخ ۸ فوریه (۱۹ بهمن) در مقاله‌ای به نقل از یک منبع اعلام کرد که در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد) غواصان نیروی دریایی آمریکا با حمایت نروژ تحت پوشش رزمایش "بالتاپس" (رزمایشی که هرساله توسط اعضای ناتو انجام می گیرد)، مواد منفجره را در زیر خطوط لوله گاز روسیه کار گذاشتند.

به گفته هرش، تصمیم برای انجام این عملیات توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از ۹ ماه گفتگو با مقامات دولت های درگیر در مسائل امنیت ملی گرفته شد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش، اظهارنظرهای هرش را تخیلی و کاملا نادرست خواند و آنها را به شدت محکوم کرد.

https://irna.ir/xjLYnP

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha