سه سایت سیار برای تقویت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در گیلان راه‌اندازی می‌شود

آستارا- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان از راه‌اندازی و استقرار سه سایت سیار برای تقویت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در نقاط پر رفت و آمد این استان همزمان با آغاز تعطیلات و سفرهای نوروزی به منظور جلوگیری از اختلال‌های احتمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزاد توکلی روز دوشنبه در دیدار فرماندار آستارا و جمعی از مسئولان این شهرستان تشریح کرد: اگر سایت‌های سیار همزمان با آغاز سفرهای نوروزی راه‌اندازی نشود، حتی مردم محلی هم شاید نتوانند از تلفن‌های همراه خود استفاده کنند و بنابراین باید به موضوع تکمیل پوشش آنتن‌دهی در نقاط گردشگرپذیر و پر رفت و آمد استان گیلان به طور ویژه پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه پوشش سه نقطه گیلان با استفاده از سایت‌های سیار در آستانه سفرهای نوروزی در دستور کار قرار دارد، یکی از نقاط حساس و پر رفت و آمد این استان در جریان تعطیلات نوروزی را محدوده منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: ورودی رودبار از دیگر نقاطی است که با توجه به پیش‌بینی احتمال بروز ترافیک در آن محدوده با آغاز موج سفرهای نوروزی ممکن است آنتن‌دهی تلفن‌های همراه مردم محلی و مسافران تنها با تکیه بر تجهیزات موجود دچار اختلال و حتی قطعی شود.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد سوای مسائل روزمره و وضعیت عادی پوشش‌دهی تلفن‌های همراه در نقاط دیگری از استان گیلان تقویت شود، یکی از نقاط بازارچه ساحلی آستارا است که یک سایت هم در محدوده آن استقرار می‌یابد.

توکلی با بیان اینکه شاخص‌های ارتباطی آستارا مناسب و برابر با متوسط گیلان و حتی در مواردی بالاتر است، اضافه کرد: بالاترین ضریب نفوذ تلفن همراه استان مربوط به شهرستان انزلی با ۱۲۵ درصد و در آستارا ۱۱۴ درصد است که با توجه به کم بودن تعداد روستاهای آستارا و بالا بودن جمعیت شهرنشین این شاخص توجیه‌پذیر و عددی طبیعی به شمار می‌آید.

وی اظهار کرد: قرارداد شرکت ایرانسل با شهرداری آستارا و اعتراض برخی شهروندان با هدف برچیده شدن یک سایت اصلی واقع در فلکه مورخی در محدوده مرکز شهر و نزدیکی بازارچه ساحلی یکی از مشکلاتی است که برطرف شدن آن به نگاه تعاملی و همکاری مسئولان امر نیاز دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان توضیح داد: مشکلاتی در صورت برچیده شدن این سایت تا محدوده ۸۰۰ متری از نظر آنتن‌دهی و اتصال به اینترنت همراه برای سایر مردم ساکن محل به وجود خواهد آمد که پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی و جلب نظر معترضان، نسبت به رایزنی با آنها و زیباسازی سایت با اجرای نمادی در همکاری با شهرداری آستارا اقدام گردد.

وی عنوان کرد: یکی از علت‌های اعتراض‌ها می‌تواند ناشی از سطح کم آگاهی‌ها نسبت به ضررهای تشعشع‌های احتمالی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی باشد که این آمادگی وجود دارد تا نظر کارشناسی بررسی و پایش سازمان انرژی اتمی به عنوان مرجع دارای صلاحیت، در محلی مناسب در مجاور سایت مربوطه در معرض دید عموم نصب شود.

توکلی تصریح کرد: دلیل اصرار بر حفظ موقعیت مکانی کنونی سایت سوای سرمایه‌گذاری برای جانمایی و زیرسازی این است که در حال حاضر شهرستان آستارا وضعیت مناسبی ندارد و این امر با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش قابل توجه گردشگران به ویژه تراکم جمعیت در هسته مرکزی شهر و بازارچه ساحلی می‌تواند شرایط دشواری را از نظر ارتباطی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آستارا از نظر گردشگری و تاسیسات مرزی و بندری گفت: در کنار نقاط شهری ۳۸ روستای شهرستان آستارا نیز با ارتقای فناوری و سایت‌های جدیدی که ایجاد شده، در حال حاضر زیر پوشش اینترنت همراه قرار دارد و هر یک روستا دست‌کم از خدمات یک اپراتور ارایه دهنده اینترنت پرسرعت برخوردار است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: ۲ روستا از توابع شهرستان آستارا هنوز از نظر پوشش نسل جدید اینترنت و آنتن تلفن همراه باقی مانده که یکی اوایل سال آینده اجرا می‌شود ولی یک روستا برای اجرای پروژه مشکل دارد و نیازمند همکاری و پشتیبانی مسئولان شهرستان است.

وی بیان کرد: یکی از ۲ سایت در دست اقدام در روستای تله‌خان باید راه‌اندازی شود که اگر مانع بر سر راه پروژه برطرف گردد، سایتی جدید از سوی شرکت ایرانسل در محدوده روستا با اعتبار نزدیک به ۳۵ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

توکلی اضافه کرد: منابع پروژه تله‌خان تامین و جانمایی هم انجام شده، اما با توجه به اینکه زمین مربوطه در محدوده اراضی منابع طبیعی و حریم یک رودخانه کوچک محلی است، آغاز عملیات اجرایی به مجوز شرکت آب منطقه‌ای نیاز دارد که در صورت دریافت نظر مثبت کارشناسان مربوطه، کار احداث آن از اردیبهشت ۱۴۰۲ می‌تواند آغاز شود.

وی اظهار کرد: پروژه دیگر در دمیراوغلی‌کش منطقه حیران است که اگر اجرا شود، شاخص پوشش تلفن‌همراه آستارا به طور کامل ارتقا خواهد یافت، از نظر ارتباطی شهرستان تکمیل خواهد شد و دیگر روستایی فاقد ارتباطات اینترنت پرسرعت نخواهیم داشت که ابلاغ به پیمانکار این پروژه انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

شهرستان آستارا که یکی از نقاط مرزی گردشگرپذیر غرب استان گیلان است، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha