چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام
عکس تزیینی است

ارومیه - ایرنا - چهارشنبه سوری یکی از نمادهای پر مفهومی است که مردم ایران قبل از آغاز سال جدید با هدف صله ارحام کنار هم و در خانه بزرگترها جمع می‌شوند و با روشن کردن آتش جشن می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم چهارشنبه سوری در غروب آخرین سه‌شنبه‌ی پیش از نوروز برگزار می‌شود به گونه‌ای که در آیین‌های منطقه آذربایجان غربی، برادران برای خواهران خود هدیه (چارشَنبَلیخ) می‌برند و با دادن کادو آرزوی خیر برای سال آینده می‌کنند.

این جشن یکی از محبوب‌ترین و زیباترین‌های ایران است که هر ساله مردم زیادی را به خیابان‌ها می‌کشاند، و مردم در کوی، برزن و محلات با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن که به باور مردم این منطقه خوشانسی برای سال آینده به ارمغان می‌آورد، این مناسبت را جشن می‌گیرند.

همچنین جوانان به همراه خانواده سری به خانه بزرگترها می‌زنند و صله رحم به جا می‌آورند و بزرگان نیز با پهن کردن سفره‌ای پر از شیرینی، آجیل و میوه از آنان پذیرایی کرده و هدیه‌ای هم به آنها می‌دهند.

چهارشنبه سوری یک دلخوشی کنار بزرگترها است

ندا جنگی جوان ۲۱ ساله ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: چهارشنبه سوری یکی از نمادهای زیبایی است که مردم آن را در آیین های خود حفظ کرده‌اند.

او گفت: ترقه بازی و روشن کردن آتش در این شب یک دلخوشی و انرژی زیبایی دارد و افراد با جمع شدن دور آن با استفاده از نور آتش همدیگر را می‌بینند و از سالی که گذشت صحبت می‌کنند.

برای چهارشنبه سوری کلی اقلام آتش بازی خریدم

شهروز امیری دانشجو رشته کامپیوتر در گفت وگو با ایرنا می‌گوید: من برای چهارشنبه سوری کلی اقلام آتش بازی گرفته‌ام البته سعی کردم اقلامی را انتخاب کنم که در حد امکان آسیب زا نباشند.

او در ادامه گفت: بردن کادو برای خواهر از وظایف فرهنگی در منطقه آذربایجان غربی است و البته شنیده‌ام که آب سد شهرچایی را هم رها می‌کنند و این چهره شهر را در این روز زیباتر کرده و نوید بخش آمدن بهار است.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

آتش روشن کردن آخر سال نشانه دوری از بدی ها است

آرمین جاهدی ۳۲ ساله که فرزند کوچکش را در بغل خود دارد به خبرنگار ایرنا می‌گوید: روشن کردن آتش در جاهای مخصوص و در روی خاک نه آسفالت، در کنار خانه تکانی، دید و بازدید و دیگر آیین‌های آستانه سال نو از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.

او گفت: مردم در چهارشنبه سوری با استفاده از وسایل کهنه، بقایای علوفه‌های دامی، زباله‌های اطراف خانه‌ها آتش درست می‌کنند تا در محیطی پاک و تمیز و عاری از آلایش وارد سال نو شوند.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

من خود یک آسیب دیده هستم!

سینا همتی یکی از افرادی است که سال گذشته یک چشم خود را در چهارشنبه آخر سال از دست داده است، او به خبرنگار ایرنا گفت: فکر نمی‌کردم این حادثه برایم پیش آید، لطفا به همه بگویید که چهارشنبه سوری و ترقه بازی می‌تواند برای تک به تک افراد آسیب زا باشد.

او ضمن تقدیر از پزشکان معالج خود اظهار کرد: قدردان کادر درمان هستم که در چهارشنبه سوری کنارم بودند که مسلما آنها نیز آرزو دارند در این روز عزیز در کنار خانواده‌هایشان باشند.

او می‌گوید: اگر به جای محترقه بازی و انفجار مواد محترقه سعی کنیم آداب و رسوم چهارشنبه سوری با به جا بیاوریم مسلما همه شاد و خوشحال در کنار هم خواهیم بود.

پس از شنیدن حرف‌ها و درد و دل مردمی سراغ مدیران شهر رفتیم تا اوضاع چهارشنبه آخر سال را پالایش کنیم.

نهادهایی چون دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، فرماندهی انتظامی و فرمانداری تنها بخشی ارگان‌های مسوول در این روز به یاد ماندنی هستند.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

روزهای پایانی سال موجب نگرانی و اضطراب خانواده‌ها نشود

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از جمله افرادی است که هشدارها و توصیه‌های پلیس را برای مراسم چهارشنبه آخر سال الزامی می داند.

او با بیان اینکه نباید اجازه داد تا اقدامات هیجانی و احساسی روزهای پایانی سال، شادی آخر سال را فنا کرد افزود: با اجرای دستورالعمل های پلیس میتوان موجبات نگرانی و اضطراب خانواده‌ها را کاهش داد.

سرهنگ حیدر بابایی در آستانه چهارشنبه آخر سال به خانواده ها توصیه کرد: در لحظات شیرین سال نو با حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه خطرناک کام خود و دیگران را تلخ نکنند.

وی با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال ضمن اعلام هشدار ایمنی به خانواده‌ها گفت: در شادی فرزندان دلبندمان را همراهی کنیم تا همیشه نظاره گر گل خنده‌هایشان باشیم چون حوادث ناگوار که موجب قطع عضو شوند ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای همه عمر است.

سرهنگ بابایی افزود: با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر در مراسم چهارشنبه آخر سال زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم، مراقب رفتارهای ناهنجار خود و دیگران بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اضافه کرد: با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب و استفاده از مواد محترقه غیرمجاز، شادکامی خود را به تلخ کامی دیگران تبدیل نکنیم چون بازی با مواد محترقه و آتش زا ابتدا سلامت خود و سپس دوستان و خانواده را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چهارشنبه آخر سال؛ میراث مهربانی‌ها سیاه‌پوش یک لحظه غفلت

همه نهادهای امدادی آماده‌باش هستند

معاون سیاسی فرماندار ارومیه دیگر مسوولی که از ناحیه فرمانداری در حال پایش نهادهای مربوط به اقدامات چهارشنبه سوری است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: نهادهای امدادی و انتظامی به ویژه نهادهای فعال در حوزه کاهش آسیب برای مقابله با مشکلات و حوادث احتمالی مراسم چهارشنبه سوری در شهرستان ارومیه در آماده باش کامل هستند.

جعفر ظرف فروش با تاکید بر لزوم توجه به آداب و سنت‌های کهن منطقه به جای ترقه بازی افزود: آداب و سنت اصیل منطقه آذربایجان غربی در چهارشنبه آخر سال رفتن بر سر آب جاری و نیت کردن و آرزو کردن برای سال آینده است اما بدعت غلط ترقه بازی رفته رفته پا به جای فرهنگ اصیل اسلامی می‌گذارد.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

وی با بیان اینکه تمامی نهادهای امدادی در حالت آماده باش هستند افزود: نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش‌نشانی و اورژانس در راستای مراسم چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل قرار گرفتند که البته امیدواریم هیچ حادثه ای در این روز رخ ندهد و به سلامت از چهارشنبه آخر سال عبور کنیم.

ظرف فروش یادآور شد: در سراسر شهرستان ارومیه تمهیدات لازم در جهت حفظ امنیت مردم پیش‌بینی ‌شده و ضرورت های اقدامی هربخش در دستور کار قرار گرفته است و از عموم شهروندان درخواست همکاری های لازم در این زمینه را دارم.

معاون فرماندار ارومیه از مردم ارومیه درخواست کرد تا با رعایت شیوه نامه های سلامتی و امدادی و رعایت موارد ایمنی حافظ جان خود و همشهریان خود باشند.

وی با اشاره به آداب و رسوم چهارشنبه اخر سال در ارومیه گفت: طبق فرهنگ منطقه آذربایجان غربی، افراد با تهیه کادو برای‌ مادر و خواهرانشان و با برگزاری آیین "شال ساللاما" و امثال آن، چهارشنبه آخر سال را گرامی می دارند و همین نشان دهنده این است که چهارشنبه سوری فقط آتش بازی و ترقه بازی نیست.

آمادگی بیمارستان‌ها برای مداوا سوختگی و مصدومیت چشم

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی امروز در شهر چهاربرج برای نظارت از مراکز درمانی رفته است، این را در تماس تلفنی با او فهمیدم چون یکی از دغدغه‌های او مصدومیت‌های چهارشنبه سوری است به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی بیمارستان‌ها و کادر بیمارستانی استان در آخرین چهارشنبه سال به صورت آماده‌باش آماده ارایه خدمات درمانی هستند.

دکتر محمدامین ولی‌زاد حسنلویی بازدیدهای هفتگی از مراکز درمانی را در برنامه خود دارد و با تاکید بر لزوم توجه مردم به دستورالعمل‌های امدادی و درمانی افزود: در صورت رعایت موارد ایمنی مسلما شادی مراسم چهارشنبه سوری چند برابر می‌شود اما در صورت عدم دقت در موارد ایمنی، شادی تبدیل به خود آزاری و آسیب رساندن به دیگران می‌شود.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

وی با اشاره به آماده باش بودن مراکز درمانی افزود: در سراسر استان تمامی مراکز درمانی، بهداشتی و بیمارستان ها به صورت آماده باش آماده ارایه خدمات به همشهریان هستند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات و تمهیدات لازم در خصوص آیین چهارشنبه آخر سال انجام شده است، گفت: در تمامی شهرها یکی از بیمارستان ها به عنوان مرکز حوادث چهارشنبه سوری تعیین شده که در شهرستان ارومیه نیز بیمارستان امام خمینی (ره) انتخاب شده است.

ولی زاد یادآور شد: انتخاب یک بیمارستان نشانه عدم آمادگی دیگر مراکز درمانی نیست بلکه در صورت عدم پاسخ دهی و عدم خدمات رسانی مناسب و سریع، دیگر مراکز درمانی برای چهارشنبه آخر سال تعبیه شده اند تا در صورت بروز مصدومیت های احتمالی بتوانیم در کنار مردم باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیشترین آسیب‌ها و مصدومیت‌های آخرین چهارشنبه سال بر اثر سوختگی دست و صورت یا مصدومیت چشم است، گفت: بنا شده است در اکثر بیمارستان‌های آماده باش، متخصص چشم و طب اورژانس حضور داشته بانشد.

ولی زاد تاکید کرد: در چهارشنبه سوری امسال نیز برای اولین بار در شهرستان‌های تکاب و پیرانشهر متخصص چشم حضور دارد.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه مردم به فرهنگ اصیل منطقه آذربایجان غربی گفت: «شال سالاما» و کبابی تخم مرغ به رنگ‌های مختلف برای کودکان و جوانان، هدیه و کادو بردن به مادر و خواهران از آداب و فرهنگ منطقه است که به جا آوردن چنین آداب و رسوم به جای ترقه بازی می‌تواند شادی چهارشنبه سوری را دو چندان کند.

حواس مردم به خودرو اورژانس باشد

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در ماموریت اورژانسی بود و پیگیر اقدامات همکارانش در چهارشنبه سوری است و به خبرنگار ایرنا گفت: مردم و به ویژه جوانان در حین دیدن خودروهای اورژانس برای آنان مسیر را باز کنند تا همکاران بتوانند در رویدادهای چهارشنبه سوری به موقع به محل حادثه برسند.

فرزین رضازاده ضمن اعلام آماده باش بودن تمامی اکیپ‌های اورژانس استان ادامه داد: تمامی کادر اورژانس و خودروهای اورژانس برای مراسم چهارشنبه سوری در حالت آماده‌باش کامل هستند که امیدواریم حادثه ناگواری پیش نیاید.

وی با بیان اینکه به چهارشنبه آخر سال نرسیده یک نفر بر اثر مواد محترقه فوت کرده است، افزود: امسال باید بیشتر از سال‌های پیشین مراقب بود چون روز به روز مواد محترقه پر صدا تر و دایره انفجاری بیشتر تولید و به صورت غیرمجاز به دست جوانان می‌رسد.

رضازاده تاکید کرد: بیشترین صدمات در چهارشنبه آخر سال مربوط به سوختگی در صورت و دست و چشم است.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

وی با بیان اینکه تمامی ۱۰۵ اکیپ اورژانس استان در حال آماده باش هستند افزود: در چهارشنبه سوری امسال ۲۳ اکیپ اورژانس نیز در ارومیه فعال و به صورت آماده باش در حال خدمات رسانی هستند.

وی با اشاره به وجود ترافیک و راه بندان خیابان و محلات در مراسم چهارشنبه آخر سال افزود: از مردم فهمیم استان می خواهم که در حین دیدن خودرو اورژانس، مسیر را برای این خودرروها آزاد کنند و از جوانان نیز می خواهم که از انداختن مواد محترقه جلوی خودروها بخصوص خودروهای اورژانس پرهیز کنند.

رضازاده افزود: جوانان هنگام استفاده از مواد محترقه باید مراقب بوده و حین خرید نیز از مراکز مجاز اقدام به خرید کنند.

رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اغلب جوانان فکر می‌کنند که اتفاقی برای شان نمی‌افتد، افزود: همه مصدومین یک حرف مشترک دارند اینکه «ما فکر نمی کردیم این بلا سر ما بیاید».

وی از مردم خواست تا در این روز مراقب خود، خانواده و دوستان باشند.

آتش‌نشانان آماده خاموش کردن آتش چهارشنبه سوری

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه نیز طبق روال آتش نشان از آمادگی تیم خود می‌گوید و به تلاش شبانه روزی آنها اشاره می کند و به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی اکیپ‌های آتش نشانی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی از امروز در راستای مقابله با خطرات چهارشنبه‌ آخر سال به وضعیت آماده باش در آمدند.

حسین سرباز رشید با تاکید بر لزوم توجه به توصیه‌های چهارشنبه سوری افزود: تامین ایمنی، آسایش و سلامتی عمومی در جامعه بدون مشارکت همگانی فراهم نمی‌شود و امیدوارم مردم شهر با رعایت موازین ایمنی به خصوص توصیه‌های سلامتی و امدادی از رفتارهای پر خطر در چهارشنبه آخر سال دوری کنند.

وی با بیان اینکه آتش نشانان در حالت آماده باش هستند، افزود: در خصوص اجرای طرح استقبال از عید نوروز و شب چهارشنبه آخر سال، آتش‌نشانان با استقرار خودروها و گشت موتور سوار به همراه تجهیزات کامل به صورت روزانه در نقاط پرتردد شهر و اماکن شلوغ در بیش از پنج نقطه حساس شهر مستقر به صورت آماده ‌باش در خدمت شهروندان هستند.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

وی یادآور شد: آتش نشانان در تمامی ایام سال برای حفظ ایمنی شهروندان و جلوگیری از حوادث پر خطر در کنار مردم هستند.

سرباز رشید با اشاره به ماموریت های سازمان آتش‌نشانی در ایام چهارشنبه آخر سال افزود: تمامی ۱۰ ایستگاه فعال آتش‌نشانی با بیش از ۸۰ آتش‌نشان به همراه دو تیم سیار گشت‌زنی به منظور پوشش ایمنی شهر در چهارشنبه سوری فعال هستند.

وی گفت: با توجه به احتمال بروز ترافیک در این شب، زمان رسیدن به محل‌های حوادث احتمالی و امدادرسانی به شهروندان افزایش می‌یابد به همین منظور ۶ تیم اطفایی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات کامل در ۶ نقطه پر تردد شهر مستقر بوده تا در صورت بروز حوادث احتمالی به سرعت در محل حادثه حضور یابند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه با بیان اینکه بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه سوری کودکان و جوانان پسر هستند، افزود: سوختگی، قطع عضو و نابینایی شایع ترین صدمات وارده در جهارشنبه سوری است که این مصیبت‌ها جبران پذیر نیستند.

وی گفت: پرتاب مواد آتش زا و محترقه در بالکن، باز گذاشتن پنجره و بودن شاخه درختان خشک مقابل ساختمان از مهمترین عامل‌های آتش سوزی در چهارشنبه سوری است.

وی ادامه داد: جوانان از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های در بسته و حشره کش‌ها به داخل شعله آتش جدا خودداری کنند.

سرباز رشید به شهروندان توصیه کرد که در هنگام بروز هر گونه حادثه‌ای، سریعا مراتب را به سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و یا نیروهای آتش‌نشانی مستقر در سطح شهر اطلاع دهند و در صورت مشاهده خودروهای آتش‌نشانی حین اعزام به ماموریت، مسیر را برای تردد این خودروها باز نگه دارند.

چهارشنبه سوری امسال مواد محترقه نمی‌خرم

گزارش را از مدیران به سمت شهر برمی گردانیم تا ببینیم جوانان شهر از سال های پیشین چگونه عبرت گرفته اند.

نیما صدر ۱۹ سال دارد و به ایرنا می گوید: تصویرهای پر از خون از سال گذشته در ذهنم دارم که با شنیدن نام چهارشنبه سوری یاد آن اتفاقات تلخ می‌افتم.

او می‌گوید: دست برادر کوچکم به خاطر یک ندانم کاری و اشتباه ساده در چهارشنبه سوری از دست دادیم و برای همیشه از ته قلبم در این خصوص افسوس می‌خورم.

چهارشنبه سوری فرصتی برای صله ارحام

حال باید دید برداشت جوانان از چهارشنبه آخر سال چیست؟ با بودن در کنار بزرگترها و دوستان به صله رحم که ارزش فرهنگی دارد روی می‌آورند یا بار با ترقه بازی و با انفجار مواد محترقه باعث تهدید خود و دیگران می‌شوند.

متاسفانه در چهارشنبه آخر سال حوادث تلخ و زیان باری بر اثر ترقه بازی و محترقه بازی اتفاق می‌افتد و موجب صدمه به شهروندان می‌شود.

آخیر چارشنبه (چهارشنبه سوری) رسمی ماندگار از آیین کهن مردم آذربایجان غربی است که همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود ولی این آیین در آذربایجان غربی آداب و رسوم منحصربفردی دار که متاسفانه اقلام ترقه و انفجاری سبب کج روی در اصل فرهنگ چهارشنبه سوری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha