فرماندار درگز: بهره‌برداری از سد ابیورد هنوز هم معطل پرداخت بدهی پیمانکار است

مشهد-ایرنا- فرماندار درگز گفت: بهره برداری از سد ابیورد درگز که در دولت قبل (دی ماه ۹۸) افتتاح شده، همچنان معطل پرداخت بدهی پیمانکار و واگذاری به آب منطقه ای خراسان رضوی است.

محمد کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه در دولت گذشته سد ابیورد زودتر از موعد به بهره برداری رسید از این رو در سال بعد بودجه ای برای طرح سد تعلق نگرفت.

وی ادامه داد: به همین دلیل مواردی در تکمیل سد از جمله مساله نشتی مطرح شد تا دوباره بودجه به طرح تعلق گیرد اما هم اکنون سد ابیورد، به واسطه طلبکاری پیمانکار، به آب منطقه ای واگذار نشده و به بهره برداری نرسیده است.

آبان ماه پارسال، ایرنا گزارشی با عنوان"سد افتتاح‌شده ابیورد خراسان رضوی، همچنان تشنه‌" در خصوص مشکلات این سد منتشر کرد و در نهایت بازرسی خراسان رضوی به این طرح ورود کرد.

طی روزهای گذشته بر اساس اعلام منابع محلی در شهرستان درگز، میزان بدهی دولت به پیمانکاران سازنده و مشاور، شامل شرکت "آب و خاک قدس رضوی، آب پوی و عمران پیام توس" حدود ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان شده که ۶۰ درصد آن مربوط به آب و خاک قدس رضوی است.

رییس امور آب شهرستان درگز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سد ابیورد تکمیل شده و آماده آبگیری است اما هنوز به واسطه برخی مشکلات، به شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تحویل نشده است.

ابوالفضل بزرگی افزود: با وجود بارشهای اخیر به نظر می رسد مقداری آب در مخزن این سد ذخیره سازی شده باشد اما به دلیل عدم واگذاری رسمی به اداره امور آب اطلاع دقیقی از میزان آب پشت سد نداریم.

فرماندار درگز: بهره‌برداری از سد ابیورد هنوز هم معطل پرداخت بدهی پیمانکار است

"سد ابیورد" شهرستان مرزی درگز، واقع در شمال استان خراسان رضوی سوم دی ماه ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسید، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در آن تاریخ اعلام کرد: عملیات ساخت سد مخزنی خاکی ابیورد در مسیر "رودخانه زنگلانلو" واقع در جنوب شرقی درگز سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود که سوم دی ماه ۹۸ با پایان عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شد.

سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی شیوه نامه ها و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این سد خاکی با هسته رسی و با ارتفاع ۶۲ متر از پی و بستر رودخانه و طول تاج ۱۷۵ متر در جنوب شرقی شهرستان درگز واقع شده و ظرفیت ذخیره سازی آن ۳۱ میلیون مترمکعب از رواناب رودخانه است و تونل انتقال آب این سد نیز ظرفیت عبور ۵۰ متر مکعب آب در ثانیه را دارد.

تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده، مدیریت سیلابها، تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها از اهداف ساخت سد ابیورد عنوان شده است.

شهرستان مرزی و کوهستانی و ۷۵ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha