مروری بر زندگی مرحوم استاد «محمدجواد محبت» چهره ماندگار شعر ایران+فیلم

کرمانشاه- ایرنا- مرحوم استاد «محمدجواد محبت» از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور است که در سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه متولد شد و پس از ۷۹ سال زندگی پربرکت، در نهایت روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۱ به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، استاد محمدجواد محبت، پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۰ نیز دچار عارضه سکته مغزی خفیف شد و مدتی در بیمارستان در کرمانشاه بستری بود و یک دهه گذشته را با بیماری سپری کرد. استاد محبت یک فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد.

این چهره ماندگار علم و ادب در زادگاهش کرمانشاه تحصیل کرد و پس از پایان مقطع دیپلم، شغل معلمی را در شهرستان قصرشیرین آغاز و پس از ۱۴ سال به زادگاهش کرمانشاه برگشت و راه پر فروغ معلمی را تا زمان بازنشستگی ادامه داد.

این شاعر خوش قریحه و نام آور کرمانشاهی مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است. استاد محبت دوم آذرماه سال ۱۳۸۸ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آغاز شعر سرایی خود را در ۱۳ سالگی عنوان کرد و گفت: اولین اثر خود را در سن ۱۳ سالگی سرودم که در صفحه نخست نشریه مشیر در تهران به چاپ رسید. از سال ۱۳۴۵ شعرهای جدی من که غالبا مایه های سیاسی داشت در نشریاتی همچون خوشه، تهران مصور، روشنفکر و اطلاعات هفتگی منتشر می شد که نمونه ای از این سروده ها را می توان در کتاب شب های شعر خوشه که چاپ سوم آن درسال ۸۰ منتشر شده، دید.

محمدجواد محبت به گفته خود، در سالهای ۵۰ و ۵۶ به خاطر سرودن و چاپ شعرهای سیاسی، انقلابی دستگیر و مدتی را در زندان ساواک در شهرستانهای قصرشیرین و مشهد بسر برد. وی افزود: سرایش بخشی از منظومه فصلی از یادها پیش از پیروزی انقلاب، جایزه شعر فروغ را نصیب او کرد ( ۱۳۵۲) و پس از انقلاب (سالهای ۶۰ و ۶۱) در گروه شاعران بلند آوازه نوپرداز برنده جایزه شعر جنگ شد. وی گفت: در سال ۶۲ برای ویرایش کتابهای درسی به سازمان برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش دعوت و از سال ۱۳۶۳ شعرهای فصل‌ها، نماز و دو کاج و آشنای همیشه خوب او در کتابهای فارسی دوم و سوم و چهارم و پنجم ابتدایی به چاپ رسید.

مروری بر زندگی مرحوم استاد «محمدجواد محبت» چهره ماندگار شعر ایران+فیلم

برخی از آثار نثر بدون امضای وی نیز همچون نوجوان بسیجی و مشکلی که آسان بود در کتابهای فارسی سوم و چهارم ابتدایی آمده است. از محمدجواد محبت در مجموع ۱۴ اثر تصنیفی (دفتر شعر مستقل ) و هفت اثر تالیفی تاکنون چاپ و منتشر شده است. از جمله آثار این شاعر توانا و پیشکسوت می توان به روایح گل یاس ، صحایف گل سرخ ، با بال این پرنده سفر کن ، اشک لطف می کند ، کجایی گریه دل ناصبوران ، رگبار کلمات ، خانه هل اتی ، قلب را فرصت حضور دهید ، کوچه باغ آسمانی ، با موج عطرهای بهشتی ، از سالهای دور و نزدیک و ... اشاره کرد. شعر نبوی ، رضوی ، اشعار عاشورایی ، شعر انتظار و بهارانه ها از جمله درون مایه های اشعار این شاعر خوش قریحه و متعهد کرمانشاهی است.

محبت از جمله شاعران مسلمان، متعهد و پیشتازی است که شیوه گفتارش بر بسیاری از نام آوران تاثیری ژرف نهاده و بسیاری از شاعران خوش قریحه معاصر با ارشاد و تربیت وی بالیده و به عرصه های نوینی از خلاقیت راه یافته اند. استاد محبت در این باره گفت: از جمله شاعرانی که در آغاز راه با من همگام شده و استعدادهای درخشان آنها بعدا درخشش یافت و به سبک ویژه ای دست یافتند می توان احمد عزیزی، محمد سعید میرزایی و بیژن ارژن را نام برد.

استاد محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال است. او از آغاز فعالیت خود تا قبل از فوت با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشت.

از جمله آثار محمدجواد محبت می توان به "از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی ، خانه هل اتی ،آه... ای بانوی طوبی سایه آه... ،گریه دل ناصبوران ، گلوی سبز آواز ، خاطرات سبز ، از مرزهای فریاد ، گزیده ادبیات معاصر ، قلب را فرصت حضور دهید ، رگبار کلمات، کوچه باغ آسمان، با بال این پرنده سفر کن" اشاره کرد.

شعر خوانی استاد محبت در محضر رهبر معظم انقلاب

محمدجواد محبت به همراه جمعی از شاعران کشور روز ۱۴ شهریورماه سال ۱۳۸۸ در محضر رهبر معظم انقلاب، شعری «ای آینه گردان نگاه تو سحرگاه با صبح تو همسایه و با ماه تو همراه» خواند که مورد توجه معظم له قرار گرفت.

وزیر فرهنگ: شعرهای محبت قبول خاطر خاص و عام است

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر سه‌شنبه در پیامی با تسلیت درگذشت شاعر نامدار کرمانشاهی استاد «محمدجواد محبت»، نوشت: محبت از معدود شاعرانی است که شعرش قبول خاطر خاص و عام یافته و زمزمه محبت کودکان و بزرگسالان است که نمونه آن شعر مشهور «دو کاج» اوست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه متن پیامش آورده است: علاوه بر آثار پرشمار و خواندنی او، محبت که تجلی تمام و کمال نام خود بود به‌عنوان آموزگار نسلی از شاعران برجسته روزگار ما را که بیشتر از خطه هنرپرور کرمانشاه هستند در دامان خود پرورد که از این میان می‌توان به شاعر بزرگ انقلاب مرحوم احمد عزیزی اشاره کرد که در ابتدای راه شاعری از راهنمایی‌های او بهره‌مند شده بود. هر چند شاعر و هنرمند زنده به عشق است و زندگی‌اش حتی پس از مرگ در قالب اشعار و کلماتش ادامه می‌یابد ولی فقدان آن جان نازنین مصیبت بزرگی برای دوستداران شعر و ادب فارسی است که ان‌شاءالله شاگردان او با تداوم راهش جای خالی او را پر کنند.

اسماعیلی در پایان پیامش آورده است: از خداوند متعال برای این روان شاعر بزرگ آرامش و برای خانواده و تمام ادب‌دوستان شکیبایی طلب می‌کنم.

محبت شعر ایران، به حبیبش پیوست

«یاسر احمدوند»، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی تسلیت درگذشت استاد محمدجواد محبت نوشت: این شاعر خوش‌قریحه و نام‌آور، از شاعران برجسته انقلاب، مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است.

در متن پیام تسلیت معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: محبت شعر ایران، به حبیبش پیوست. شاعر آرامش و روشنی و معلم مهربانی، استاد محمدجواد محبت، به دیدار حق شتافت. او که در همه‌ روزگاران از سرآمدان ادب و فرهنگ بود، تمام عمر خود را فروتنانه وقف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایران‌زمین کرد. این شاعر خوش‌قریحه و نام‌آور، از شاعران برجسته انقلاب، مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است.

مروری بر زندگی مرحوم استاد «محمدجواد محبت» چهره ماندگار شعر ایران+فیلم

شعر دو کاج او که بین فارسی‌زبانان بیشتر شنیده شده، راوی نگاه سراینده‌اش به مفاهیم دوستی و مهر است. تفکر و تعهد، بالاترین جایگاه را در شعر استاد محبت دارد؛ خواه در مضامین آیینی، خواه در شعرهای انقلابی و خواه در شعرهای دیگر، و این نگاه اوست که مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفت‌وگویی مهربانانه می‌خواند. این استاد وارسته، به‌راستی تمثال آرامش و محبت و تسلیم و رضا بود و سال‌ها برای شاگردانش در مشق انسانیت، آینگی کرد.

آثار پربار او از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی، خانهٔ هل اتی (شعرهای علوی)، آه… ای بانوی طوبی سایه آه… (فاطمیات)، گریهٔ دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی) و گلوی سبز آواز (مجموعه شعرهایی برای حضرت امام (ره) از نمونه‌های بارز شعر درست و عمیق متعهدانه است.

عروج حسرت‌آفرین ایشان را به تمام فرهنگ‌دوستان، شاعران و مردم ایران، خصوصا اهالی کرمانشاه و خانواده عزیز ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ان‌شاءالله که شاگردان ایشان، راه این عزیز سفرکرده را هماره ادامه خواهند داد.

مروری بر زندگی مرحوم استاد «محمدجواد محبت» چهره ماندگار شعر ایران+فیلم

نوجوانان ایرانی بسیاری خوشه چین گلستان «محبت» بودند

«مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در پیامی با تسلیت درگذشت استاد محبت، نوشت: ادیب و شاعر پرآوازه و سخن‌ورِ مایه‌ورِ ‌روزگار ما جناب استاد محمد جواد محبّت کرمانشاهی به جوار رحمت حق رفت و سایه‌نشین آفتابِ مهرِ مهربان الهی شد. خوشا به حال او که عمر گرانمایه‌اش در جدّ و جهد شاعرانه و نثار بی‌دریغ آن تخیل زیبا بر آستان دانش و فرهنگ اسلامی و ایرانی و سرودن برای تکریم آرمان‌های متعالی گذشت! خوشا به حال او که حماسه‌گوی شهیدان بود و از شعر نغزش عطر روح‌نوازِ بیداری به مشام جان مشتاقان می‌رسید! طوبی لَه و حُسنُ مَآب.

در ادامه متن این پیام آمده است: استاد محبّت، به جز جولان در میدان سخن، معلم نیز بود و چه بسیار نوجوانان میهن ما که خوشه‌چین گلستان دانایی او بودند. این‌جانب این فقدان غم‌انگیز را به خاندان محترم آن عزیز و همه اهالی ارجمند شعر و ادب تسلیت می‌گویم و از بارگاه خدای مهربان برای آن مسافر دار سُرور، رحمت بی‌کران می‌طلبم. امید که به مدد فیض فاخر مهدوی در ماه معظّم شعبان، روح او مهمان مائده کرامت حضرت حق باشد.

اشعار شیوای استاد محبت هرگز از یادها نخواهد رفت

استاندار کرمانشاه نیز با صدور پیامی درگذشت استاد «محمدجواد محبت»، شاعر آئینی و متعهد کشور و استان را تسلیت گفت و عنوان کرد: اشعار شیوا، دلنشین، روان و پرمایه این استاد شیرین سخن هرگز از یادها نخواهد رفت.

در پیام محمدطیب صحرایی آمده است: درگذشت استاد آزاده، زنده یاد «محمدجواد محبت» شاعر برجسته و ادیبی از نوادر کشور و دیار کرمانشاه از سرای فانی به عالم بقا موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

صحرایی افزوده است: اشعار شیوا، دلنشین، روان و پرمایه این استاد شیرین سخن هرگز از یادها نخواهد رفت.

استاندار کرمانشاه در پایان عنوان کرده است: درگذشت این چهره‌ ماندگار فرهنگی و سراینده متعهد و انقلابی را که از شعرای شاخص آیینی کشور بودند، به خانواده‌ سوگوار، جامعه ادبی کشور و به ویژه اصحاب فرهنگ، ادب و هنر در استان کرمانشاه تسلیت می گویم و برای روح آسمانی آن عزیز سفرکرده، طلب رحمت و مغفرت و همنشینی با ابرار الهی در جوار آستان حضرت حق را از خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم.

مروری بر زندگی مرحوم استاد «محمدجواد محبت» چهره ماندگار شعر ایران+فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha